Oplevelser med OBH bagemaskine
Fra : Philster

Dato : 05-01-01 20:09

Da min kæreste og jeg spiser meget franskbrød og grovbrød, har vi overvejet
at købe en OBH bagemaskine (den til ca. 1000 kr.).
Er der nogen der har erfaringer med denne? Hvordan bliver brødet osv.
Jeg skriver lige til jer, da vi ikke vil troppe op i magasin med
ingredienser, og teste den der.

Philip

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-01 21:37

Philster skrev:

> Er der nogen der har erfaringer med [en OBH bagemaskine]?

Jeg har ikke erfaring med OBH, da jeg syntes at prisen var for høj
til at jeg bare ville springe ud i det, med risiko for at maskinen
endte som hyldefyld. Derfor valgte jeg i stedet at købe en "Linea
piú" til lidt under 500 kr (det var en Kvickly havde på tilbud for
godt et år siden).

Det er ganske let at bage med en bagemaskine: man putter ingredien-
serne i, vælger program og trykker på knappen - og knapt tre timer
senere kan man hive et velduftende, nybagt brød ud.

Maskinen er let at gøre ren.

I mellemtiden har jeg fået et job hvor jeg bl.a. tit bager brød og
det foregår efter den gammeldags metode, så jeg har haft lejlighed
til at sammenligne brød lavet i hånden og på maskine - og jeg fore-
trækker så klart et håndlavet brød. Selv med samme ingredienser i
samme mængdeforhold smager det håndæltede brød væsentligt bedre og
har en mere behagelig krummestruktur (desværre har jeg ikke, og har
heller ikke mulighed for, ovn derhjemme, så der er jeg henvist til
bagemaskinen).

Fordelen ved bagemaskinen er at det reelle tidsforbrug er kortere
og at man ikke får sine hænder svinet til med dej (hvis man stadig
mangler at bearbejde dele af sin analretentive fase, er det selv-
følgelig en ulempe at man ikke kan grise med dejen). På visse
bagemaskiner, bl.a. min, kan man komme ingredienserne i om aftenen
og "bestille" færdigt brød til klokken dit og dat om morgenen, en
funktionalitet som kan være svær at opnå ved traditionel bagning.

Fordelen ved en bagemaskine er også - nuvel, sådan virkede det i
hvert fald på mig - at man er mere tilbøjelig til at få bagt, da
det er så let at gå til, arbejds- og rengøringmæssigt.

Hvis du vælger at købe en bagemaskine, så køb endelig en solid
model (så vidt jeg husker kommer OBH i to forskellige udgaver, og
den ene er mere soldi end den anden). Det svage punkt er padlen;
sørg for at den er solid.

Held og lykke med det.

// Klaus

Fra : Gerner Mo

Dato : 05-01-01 23:25

On Fri, 05 Jan 2001 20:37:14 GMT, klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup)
wrote:

> [...]
>model (så vidt jeg husker kommer OBH i to forskellige udgaver, og
>den ene er mere soldi end den anden). Det svage punkt er padlen;

De 2 modeller er 1 som bager hvedebrød den anden det samme men også rugbrød

Jeg synes de sagde den med rugbrød er 1000 kr. dyrere.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Mark Beaumont

Dato : 07-01-01 16:17

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev
> De 2 modeller er 1 som bager hvedebrød den anden det
> samme men også rugbrød
> Jeg synes de sagde den med rugbrød er 1000 kr. dyrere.

Forskellen i prisen er 300 kr.

Den til hvedebrød koster 999 kr.
Den til hvede- og rugbrød koster 1299

Vh Mark

Fra : Jens

Dato : 08-01-01 07:58

> Den til hvedebrød koster 999 kr.
> Den til hvede- og rugbrød koster 1299

Det rigtige sted kan du forhandle dig til i hvert fald 15-20 % rabat .

/Jens

Fra : Philster

Dato : 06-01-01 11:40

Hej igen

Hvordan sammenligner brødet fra bagemaskinen sig med brød fra fx. Schulstad
(Det Gode).
At bage franskbrød selv på den gammeldags facon, har vi nemlig lidt for
travlt til.

Philip

Fra : Hauge

Dato : 06-01-01 11:53

Hejsa

"Philster" <philster@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hvordan sammenligner brødet fra bagemaskinen sig med brød fra fx.
Schulstad
> (Det Gode).

Det er bedre, da "Det Gode" faktisk er et rimeligt ringe brød, efter min
mening..

/Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-01 16:15

Philster skrev:

> Hvordan sammenligner brødet fra bagemaskinen sig med
> brød fra fx. Schulstad (Det Gode).

Det kommer an på hvilke indgredienser man bruger i sit brød, samt
hvilket program det bages på, men det maskinbagte får en hårdere
skorpe end Det Gode.

Nå ja, og så får maskinbagte brød - i hvert fald på min maskine -
en besynderlig facon, nærmest terningformet (måske lidt længere
på én af kanterne), så skiverne bliver _meget_ store, med mindre
man skærer brødet igennem på langs (hvilket jeg gør konsekvent).

// Klaus

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-01-01 15:17

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> på én af kanterne), så skiverne bliver _meget_ store, med mindre
> man skærer brødet igennem på langs (hvilket jeg gør konsekvent).

.....og så knager og brager det i mit stakkels hovede i et forsøg på at se
for mig faconen af et brød, hvor man får de mindste skiver ved at skære
brødet på langs )))

mvh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-01-01 16:15

Jan B skrev:

> ....og så knager og brager det i mit stakkels hovede i et
> forsøg på at se for mig faconen af et brød, hvor man får
> de mindste skiver ved at skære brødet på langs )))

Måske skulle jeg have skrevet "med mindre man skærer brødet igennem
på langs først [og så ellers skærer skiver i den normale retning]".

// Klaus