nøddebunde
Fra : Birgitte Aarup

Dato : 01-01-01 15:29

Er der mon nogen der har en opskrift på nøddebunde. Altså den slags små
"kurve", man kommer fx is i?

På forhånd tak

Birgitte Aarup

Fra : Remmen

Dato : 01-01-01 17:18

Hej Birgitte,

Her er et par opskrifter fra et par kogebøger - sådan noget kan jeg ikke i
hovedet

1. Fra 'Søren Gerikes yndlingsretter'

150 g smør
150 g sukker
1 spsk glukose
90 g mel

Smør, sukker og glukose blandes godt sammen. Melet vendes i. Formes som en
ca. 2 cm. tyk pløse og lægges på noget bagepapir. Fryses eller køles i ca.
tre timer. Derefter kan der skæres skiver af ca. ½ cm. tykkelse, som
anbringes med god plads imellem på en bageplade. Bages ved 190 grader til de
er gyldne. Tages ud og anbringes på en lille kop som de falder ned om og får
kurvefaconen. Man kan også putte lidt havregryn (10% (af hvad ved jeg
ikke...melet måske)) eller lidt tørret frugt (5% (ditto)).

2. Fra 'God mad - let at lave'

Nøddekurve 12-14 stk.

50 g nøddekerner
50 g sukker
50 g smør
50 g sirup
1 tsk stødt ingefær
25 g (2½ spsk) mel

Hak nødderne fint. Bland det med sukker, smør, sirup og ingefær. Brug helst
en foodprocessor. Bruger du en håndmixer skal smørret være blødt.Vend melet
i. Bages i en 8-10 minutter ved 200 grader. Derefter som ovenfor.

Personligt synes jeg det lyder lettere at lave nøddekurve end rent faktisk
at gøre det. Men jeg synes nok det er arbejdet værd.

Lars