Grøn te
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-12-00 07:21

Hej gode læsere.

Her er lidt viden om den "grønne te" som faktisk er en meget sund
drik, der kan styre kalorieforbrændingen, sænke kolesteroltallet - og
efter nogle forskeres mening kan den endda have en vis virkning imod
kræft. Og så er smagen er fin. Når man lige har vænnet sig til den.

Grøn te er rent faktisk te. Det er blade fra tebusken. Den grønne te
er bare blevet behandlet helt anderledes, en det, man traditionelt
kalder for sort te. Den sorte te plukkes, fermenteres (dvs. gæres) og
skæres fint, mens den grønne te blot plukkes, dampes let og skæres
fint. Og den nænsomme proces giver et helt anderledes produkt.

Hovedsagen for bladene fra tebusken er, om de gæres eller ej. Den
sorte gæres, kinesisk "Oolong-te" er halvgæret, og de grønne te-typer
er ugæret. Te-busken er jo grøn fra naturens hånd. Det er
varmeprocessen, typisk en let dampning, der hæmmer den grønne te's
evne til at gære.

Man har længe vidst, at te har en forebyggende virkning i forhold til
kræft, fordi te - også sort te - indeholder antioxidanter. Det samme
gælder naturligvis for grøn te, eftersom det er den samme plante, der
er tale om. Men den grønne te, - der så at sige ligesom friske
grøntsager ikke er blevet manipuleret så voldsomt som fx
konserverede, - indeholder tillige C-vitaminer, der reducerer stress,
aminosyrer, der reducere blodtrykket og catheciner, der forebygger
kræft, sænker kolesteroltallet osv. Forskerne mener desuden, at
såkaldte flavonoider i grøn te på en eller anden måde påvirker visse
af kroppens hormoner eller signalstoffer, hvorved forbrændingen sættes
i vejret.

Teknikaliteterne omkring den grønne te er også på andre områder end de
rent sundheds- og smagsmæssige, anderledes. Når man brygger den, skal
man nemlig igen være opmærksom på, at den er noget andet, end
supermarkedets English Breakfast-te, man har med at gøre.

En gammel regel siger at jo finere en grøn te er, jo lavere bør
vandets temperetur være. En grøn te skal således ikke laves med
kogende vand, men derimod med kogt vand. Metoden er enkel: Man koger
vandet, lader det stå i nogle minutter, og så hælder man det på
bladene, når temperaturen er omkring 80 grader. Drikker man den
fineste japanske te (Gyokuro) skal temperaturen være helt nede på 50
grader. Husk også, at grøn te trækker ganske kort tid. Sommetider helt
ned til 30 sekunder. Til gengæld kan bladene bruges mindst tre - på
hinanden følgende gange. I Japan gør man det sådan, at man hælder vand
på bladene og straks derefter skænker hele bordet rundt. Så hælder man
mere vand på og skænker igen. På den måde bliver det hver gang en
helt ny kop te, man får. Og så kan man for alvor nyde, at en kop grøn
te også er oplevelsen af et uerstatteligt øjeblik.

Sorter: Japansk Sencha, Gyokuro eller kinesisk Gun Powder, mfl...

Se også www.chaya.dk

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Både sort og grøn te har et højt indhold af antioxidanter,
og kan derfor også forebygge en række sygdomme, som
fx åreknuder og hjerte-kar-sygdomme

Fra : Jens Olsen

Dato : 31-12-00 11:29

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| efter nogle forskeres mening kan den endda have en vis virkning imod
| kræft. Og så er smagen er fin. Når man lige har vænnet sig til den.

Se, dét var til at blive klog af. Tak!

M.v.h. -og godt nytår!

Jens Olsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-12-00 14:26

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message

> konserverede, - indeholder tillige C-vitaminer, der reducerer stress,

Hvor har du det fra? Jeg ved at kroppens tolerence overfor C-vitamin (og
omsætning af ascorbater) øges i stresssituationer (f.eks. sygdom) - men at
C-vitamin skulle reducere stress, det har jeg aldrig hørt.

mvh
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-01-01 07:33

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse...

> men at C-vitamin skulle reducere stress, det har jeg aldrig hørt.

Hvad du ikke har hørt, -kan der måske skrives tykke bøger om

Jeg ville da aldrig skrive om noget, hvis ikke det passede.
Og jeg vil heller ikke her komme ind på det kliniske vedr.
sygdoms-symdromer osv., men hvis du tager dig lidt tid, og fx kigger
lidt ude på nettet, er der flere artikler vedr. C-vitaminer og sygdom,
som kan bekræfte, -så prøv at læs dem i første omgang.

Se også: www.netdoktor.dk
www.holistic-medicine.dk

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Godt Nytår - og Gud bevare Danmark!
-H.M. Dronningen

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-01-01 16:02

> Hvad du ikke har hørt, -kan der måske skrives tykke bøger om

Det var sgu da et underligt svar!

> Jeg ville da aldrig skrive om noget, hvis ikke det passede.

Nå, men jeg vil nu påstå at det _ikke_ passer.

> [...]
> lidt ude på nettet, er der flere artikler vedr. C-vitaminer og sygdom,
> som kan bekræfte, -så prøv at læs dem i første omgang.

Det har jeg skam gjort, og det fremgår af f.eks. netdoktor at
C-vitaminbehovet øges ved fysisk stress - hvilket mildt sagt ikke er det
samme som at C-vitamin skulle reducere stress. Så måske er det dig, der ikke
kan læse indenad.

Med mindre du kan angive en kilde, der bekræfter din påstand, er det min
påstand at du ta'r fejl.
Og ihukommende tidliger udvekslinger, så har jeg ingen forventning om at det
er muligt at diskutere med dig, så det eneste jeg be'r om er en kilde - ikke
en generel opfordring til at læse vidt og bredt på nettet. I øvrigt en type
opfordring, der tit gives, når man ikke er i stand til at forsvare sine
udtalelser.
Når så den ene af de URL's du henviser til ikke bekræfter dine udsagn, ja så
kan jeg ærlig talt ikke bruge det til noget.

Jeg spurgte oprindeligt fordi jeg af ærlig interesse var interesseret i en
af mig ubekendt virkning af C-vitamin, men må nok konstatere, at det blot
var varm luft.

> Se også: www.netdoktor.dk

Se selv!

mvh
Jan

Fra : Bjarnehk

Dato : 31-12-00 15:03

Måske er ernæringsindholdet at 'korekt serveret the' høj, men
jeg kan stadig ikke lide den bittre smag.
Joi gin
Godt nytår
Bjarne

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-01-01 05:47

"Bjarnehk" <bjarnehk@netvigator.com> skrev i en meddelelse...
> men jeg kan stadig ikke lide den bittre smag.

Prøv evt. med lidt presset citronsaft.

Iøvrigt kan man købe grøn te tilsat aroma, - fx rabarber, orange,
citron eller fersken.

Chaya (te-forretning i Lyngby Kbh.) blander el. tilsætter selv
naturlige aromaer på et laboratorium i Hamburg, fx "Rabarber chun me"
en kinesisk hverdagste med et strejf af dansk sommer. (Den er go')

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Godt Nytår - og Gud bevare Danmark!