Er rabatordning ulovlig tilgift?
Fra : Macready

Dato : 18-12-01 14:05

Hej

Jeg har tidligere skrevet i gruppen angående een af mine venner, der
er kørelærer. Han havde i et stykke tid gået og filosoferet over
mulighederne for at få fat i flere kunder. Een af hans ideer er at
lave en "bonus"-ordning for eleverne. For hver gang de finder en ny
elev, der begynder hos ham, bliver de krediteret for 500,-

På den måde kan een elev spare flere tusinde kroner, hvis, såfremt og
så videre han/hun kan skaffe andre elever. Men er det lovligt?

Det minder jo lidt om et "pyramidespil", hvor hver enkelt
"deltager" kan hverve een eller flere personer, der så igen kan hverve
een eller flere, der så... etc.

For det andet har jeg lagt mærke til, at diverse firmaer (bl.a. Coca
Cola) i alskens konkurrencer skriver, at "deltagelse i konkurrencen
ikke er købsbetinget".

Kan det mon også være gældende for min vens bonusordning? Altså, hvor
han på forlangende må give rabat til de elever, der måtte ønske det,
selvom de ikke har hvervet nye kunder?

Sidst fik jeg et liv "løst" svar, så jeg har selv været inde på fs.dk
og ledt efter et og andet, der egengyldigt kunne give mig svar, men
fandt det desværre ikke.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det vil blive betraget som en ulovlig
tilgift (http://www.fs.dk/kg/kg0695.htm) eller ej. Manden giver ikke
en gave, men blot rabat, hvis eleven kan finde en ny kunde...

Markedføringslovens §6, stk. 1 fortæller jo, at man ikke må yde
tilgift ved salg af en tjenesteydelse, men i stk. 2 nævnes der, at "En
ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen, anses ikke som
tilgift."

Derfor: Er en rabat (betinget af hvervelse af nye kunder) en tilgift.
Hvis ja, er den lovlig jvf. stk 2 eller ulovlig?

På forhånd mange tak for hjælpen.

- Macready

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-12-01 14:26

In article <gteu1ukpr2mq4sufb2j6m5ddjrgv822su4@4ax.com>, Macready wrote:

[klip]

> Sidst fik jeg et liv "løst" svar, så jeg har selv været inde på fs.dk
> og ledt efter et og andet, der egengyldigt kunne give mig svar, men
> fandt det desværre ikke.

Måske fik du ikke noget brugbart svar fordi det tager betragtelig
tid at sætte sig ind i emnet og give et fyldestgørende svar, så
din ven dels kan holde sig inden for lovens rammer, og dels ikke
overskrider dem.
Tag kontakt til en rigtig advokat, der har viden inden for dette
område, og betal vedkommende penge for at svare om det er ulovligt
eller ej. (hvis vedkommende tager fejl, burde vedkommendes
forsikring dække). Hvis du ikke kan finde en, så vil jeg tro at
andre her inde, fx. uddannede jurister der arbejder som jurister,
og som dermed burde kende til kollegaers område kan henvise til
en advokat der kan svare på dit spørgsmål.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 14:48

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> område, og betal vedkommende penge for at svare om det er ulovligt
> eller ej. (hvis vedkommende tager fejl, burde vedkommendes

En advokat er ikke nødvendigvis erstatningsansvarlig, bare fordi han giver
et forkert svar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-12-01 15:17

In article <9vnhef$o2a$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

[klip]

> En advokat er ikke nødvendigvis erstatningsansvarlig, bare fordi han giver
> et forkert svar.

Ikke ? jeg troede at professionelle rådgivere havde et sådant ansvar.
Jeg har da også hørt om at bankrådgivere har givet dårlige råd, og
så er banken blev dømt til at betale.

Hvis advokaten siger at rabat ordningen er lovlig, og den så
er ulovlig og firmaet taber penge pga. af det, er advokaten
så ikke erstatnings pligtig ??

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 15:32

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

[klip]

> Ikke ? jeg troede at professionelle rådgivere havde et sådant ansvar.
> Jeg har da også hørt om at bankrådgivere har givet dårlige råd, og
> så er banken blev dømt til at betale.

Det er ikke korrekt. Det er ikke noget helt let spørgsmål om
'bankrådgiveres' erstatningsansvar. Problemet er, at der ofte ikke er lidt
et tab.

> Hvis advokaten siger at rabat ordningen er lovlig, og den så
> er ulovlig og firmaet taber penge pga. af det, er advokaten
> så ikke erstatnings pligtig ??

Mjoo. Det er en konkret vurdering.

Hvis blot advokaten har leveret en god faglig indsats er det nok. Hvis
svaret på spørgsmålet er tvivlsomt eller uhyre svært så er det langt fra
sikkert, at advokaten er erstatningsansvarlig.

Når det er sagt, så skal jeg da også gøre opmærksom på, at culpavurderingen
for disse professionelle rådgivere er meget streng. Men kalder et
professionsansvar.

U.1998.332V
Advokat erstatningsansvarlig for manglende effektiv sikring af klients
boslodskrav.

Advokat A repræsenterede under et ægtefælleskifte H, der i september 1988
blev separeret fra M. M og H underskrev den 26. juni 1990 skøde på en fast
ejendom, der hørte til M's bodel. A havde den 7. juni s.å. skrevet til M's
advokat B, at han gik ud fra, at ingen del af salgsprovenuet udbetaltes til
parterne, inden der forelå endelig afgørelse i bodelingssagen. H havde i
februar 1990 begæret offentligt skifte, men sagen var udsat på
forligsforhandlinger, og dette skete på ny i november 1990, hvorefter boet
den 25. juli 1991 blev taget under offentlig skiftebehandling. Den 1. august
1991 bad A B om ikke at udbetale noget beløb til M, før skifteretten havde
taget stilling til en samtidig indgivet begæring om rådighedsfratagelse. B
meddelte den 9. s.m. skifteretten bl.a., at han ikke anså sig berettiget til
at nægte M udbetaling, hvis M bad herom, og efter M's henvendelse til B den
12. s.m. blev det resterende salgsprovenu udbetalt til M. Den 21. s.m.
afsagde skifteretten kendelse om rådighedsfratagelse vedrørende ca.
halvdelen af salgsprovenuet, og efter boopgørelsen, der forelå i marts 1992,
skulle H's kontante boslod udbetales til hende af M. M forklarede herefter i
maj 1992 i fogedretten, at han i løbet af kort tid efter udbetalingen fra B
havde brugt hele beløbet og nu kun ejede få løsøregenstande. H påstod
herefter A dømt til at betale hende den kontante del af boslodden, og A
adciterede B og skifteretten med påstand om friholdelse. Ved byrettens dom
blev A - og B og skifteretten - frifundet. Landsretten lagde til grund, at A
i juni 1990 var forpligtet til at sikre, at M ikke fik mulighed for at
misbruge rådigheden over provenuet, og at der ikke med B var indgået aftale
om, at B var uberettiget til at betale beløbet til M. Det blev endvidere
lagt til grund, at A i juli 1991 var klar over risikoen for, at B ville
udbetale til M. Der måtte under de foreliggende omstændigheder påhvile A en
særlig forpligtelse til effektiv sikring af H's boslodskrav, og A fandtes
ikke at have udvist tilstrækkelig omhu m.h.t. sikring af H's krav ved at
indgive begæring om rådighedsfratagelse den 1. august 1991, og det måtte
anses for sandsynligt, at fremsættelse af begæringen tidligere eller en
anmodning om hastebehandling kunne have hindret udbetaling til M. A blev
derfor dømt til at betale H det af hende krævede beløb, og der var efter
begrundelsen for at dømme A hertil ikke grundlag for at videreføre ansvaret
til B. Skifteretten var ikke medinddraget under landsrettens behandling.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-12-01 16:13

In article <9vnk0p$qb7$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:

[klip]

> Det er ikke korrekt. Det er ikke noget helt let spørgsmål om
> 'bankrådgiveres' erstatningsansvar. Problemet er, at der ofte ikke er lidt
> et tab.

Der skal vel forhåbentligvis være lidt et tab før der kan gives erstatning.
Det var sådan set underforstået at vedkommende fik bøde/dømt for den ulovlige
rabat ordning.

> Hvis blot advokaten har leveret en god faglig indsats er det nok. Hvis
> svaret på spørgsmålet er tvivlsomt eller uhyre svært så er det langt fra
> sikkert, at advokaten er erstatningsansvarlig.

okay

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-01 16:16

Scripsit bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen)

> Der skal vel forhåbentligvis være lidt et tab før der kan gives erstatning.
> Det var sådan set underforstået at vedkommende fik bøde/dømt for den ulovlige
> rabat ordning.

Man kan aldrig kræve erstatning for bøder. Det står direkte i
straffelovens §50 stk 3.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Mickey

Dato : 18-12-01 16:46

> Man kan aldrig kræve erstatning for bøder. Det står direkte i
> straffelovens §50 stk 3.

heller ikke hvis denne er kommet direkte som følge af f.eks. advokatens
forkerte bedømmelse af sagen ? eller skal man så sagsøge ham civilt ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-01 19:17

Scripsit "Mickey" <news002@susie.dk>

> heller ikke hvis denne er kommet direkte som følge af f.eks. advokatens
> forkerte bedømmelse af sagen ?

Heller ikke da.

> eller skal man så sagsøge ham civilt ?

Det får man ikke noget ud af.

--
Henning Makholm "Nobody is going to start shouting
about moral philosophy on my bridge."

Fra : NoTrabajo

Dato : 18-12-01 21:00

> Scripsit "Mickey" <news002@susie.dk>

> Heller ikke da.

> Det får man ikke noget ud af.

Det er jo jurister der har lavet lovene og de har selvfølgelig i stort omfang selv sørget
for, at de ikke skal yde erstatning for at komme til at give fejlagtig vejledning.

NoTrabajo

Fra : Mickey

Dato : 18-12-01 16:44

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> ægtefælleskifte

se det der lyder meget skummelt selvom det ikke er det ;)

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 22:25

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message

[klip]

> se det der lyder meget skummelt selvom det ikke er det ;)

Hvad med en familieoverdragelse?

Eller børnelovens anvendelse af ordet 'avlingstid'

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mickey

Dato : 18-12-01 22:56

> Hvad med en familieoverdragelse?
>
> Eller børnelovens anvendelse af ordet 'avlingstid'

hmmm, jurister er ikke til at forstå ;)

Fra : Mickey

Dato : 18-12-01 22:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med en familieoverdragelse?
>
> Eller børnelovens anvendelse af ordet 'avlingstid'

og nu du er her, hvad betyder de to ord ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-12-01 23:46

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev :

>og nu du er her, hvad betyder de to ord ?

det sidste ord "avlingstiden" benyttes f.eks hvis man i en
faderskabs-sag skal undersøge hvem kvinden har været sammen men i
avlingstiden - sådan cirka tiden omkring de 9 måneder før hun fødte

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Mickey

Dato : 19-12-01 01:44

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> det sidste ord "avlingstiden" benyttes f.eks hvis man i en
> faderskabs-sag skal undersøge hvem kvinden har været sammen men i
> avlingstiden - sådan cirka tiden omkring de 9 måneder før hun fødte

ja der er virkelig følelser i den verden hva ? - hvem sagde at mensker er
dyr ? ;)

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-01 16:39

[klip]

Det er titlen på en gammel bog, der vist nok handler om salg af
ejendomme/virksomheder i mellem flere familiemedlemmer. Det er noget
skatte-sjov.

[klip]

> og nu du er her, hvad betyder de to ord ?

Jan har givet dig det rigtige svar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-01 15:18

Peter G C skrev:

>En advokat er ikke nødvendigvis erstatningsansvarlig, bare fordi han giver
>et forkert svar.

Hvordan er man stillet i en retssag hvis man - i en ikke-simpel
sag som den forelagte - retter sig efter et forkert råd fra en
advokat, og så forklarer dommeren at man var i god tro (og dette
er sandt)?

M.a.o. er det en formildende omstændighed, eller falder det
tilbage til "Manglende kendskab til loven ... osv".

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 15:57

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> sag som den forelagte - retter sig efter et forkert råd fra en
> advokat, og så forklarer dommeren at man var i god tro (og dette

Det hjælper ingen ting. Du kunne jo bare have spurgt en anden advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-01 17:12

Peter G C skrev:

>Det hjælper ingen ting. Du kunne jo bare have spurgt en anden advokat.

Det er prisværdigt at du vil hjælpe dine arbejdsløse kolleger.
Hvor mange skal man spørge?

(Kun en joke).

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-12-01 15:23

Macready skrev:

> Det minder jo lidt om et "pyramidespil", hvor hver enkelt
> "deltager" kan hverve een eller flere personer, der så igen
> kan hverve een eller flere, der så... etc.

Men i modsætning til pyramidespil, er der ikke nogen der sidder med aben
til sidst - bortset fra at dem der ikke får rabat indirekte er med til
at betale for de andres rabat.

> [...]

> Altså, hvor han på forlangende må give rabat til de elever, der
> måtte ønske det, selvom de ikke har hvervet nye kunder?

Du bruger analogien forkert. En mere korrekt analogi ville være at en
person kunne få 500 kr. for en henvisning selvom vedkommende ikke havde
købt en ydelse [dvs. var elev hos] pågældende kørelærer.

Ydermere er der her tale om en rabat og ikke en konkurrence.

Thomas T.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-01 18:25

Ligner det ikke mere den ordning FDM har, hvor man får en gave, hvis man
skaffer nye medlemmer? Og den ordning er der vist ikke noget ulovligt i
og desuden er den ret udbredt.

hilsen
En ikke-jurist