indbagt oksemørbrad
Fra : JK

Dato : 28-12-00 20:01

HJÆLP
er der nogen der har en god opskrift på indbagt oksemørbrad med persille (
mellem kødet og dejen )

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-12-00 06:23

"JK" <packer@forum.dk> skrev i en meddelelse...
> er der nogen der har en god opskrift på indbagt oksemørbrad med
> persille ( mellem kødet og dejen )

Her en opskrift på (hvad jeg "næsten" vil kalde en Beef Wellington)...

Indbagt oksemørbrad:
(4 pers)

750 g oksemørbrad
250 g champignoner
¼ bdt persille
50 g smør
3 dl cremefraiche
salt og groftkværnet sort peber
1 pakke frossen butterdej (ca. 425 g)
1-4 spsk citronsaft

1) Tag butterdejspladerne op af fryseren og bred dem ud, så de kan
tø lidt op.

2) Skær fedtet fra mørbraden og brun den i lidt smør (ca. 5 min. på
hver side). lad den afkøle.

3) Rens og skær champignoner i kvarter, hak persillen og rist begge
dele på en tør pande til de har fået lidt farve. Kom smør på og lad
dem brune lidt mere.

4) Kom cremefraiche på champignonerne og kog det hele lidt mere ind
til konsistensen er tykkere. Smag til med salt, peber og citronsaft
(efter behag). Tag panden af varmen og lad sovsen køle lidt af, mens
du laver næste punkt.

5) Få butterdejspladerne til at hænge sammen i et rektangel, der er
stort nok til at stegen med sovs kan pakkes ind i butterdejen. (Der
står en fremgangsmåde på pakkerne til, hvordan man 'klistrer'
butterdej sammen - det er i hvert fald vigtigt ikke at blande for
meget mel i butterdejen, da den ellers bliver tung og kedelig).

6) Kom noget af den blandede champignonsovs på midten af rektanglet,
læg mørbraden på, kom mere sovs på. Dejkanten pensles med lidt
sammenpisket æg. Rul til sidst dejen helt omkring mørbrad og sovs.
Lægges med dejsammenføjningen nedad. Lav evt. en dekoration af
butterdej (fx fletværk) og læg den ovenpå den indpakkede mørbrad. Læg
den indpakkede mørbrad over på en smurt bageplade og bag den i ovnen
ved 200 - 220 grader i ca. 40 min. alt efter kød og ønske om stegning.

Serveres med en god sovs fx rødvinssovs lavet på fond, små kartofler
og evt. grøn salat.

\\ //
Godt Nytår!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Den er kun tåber der ikke har sans for mad
-La Rochefoucauld