Kød med vanille?
Fra : Søren Kongstad

Dato : 28-12-00 17:06

Jeg synes vanille er et fantastisk krydderi. Duften og smagen af frisk
vanille er simpelthen himmelsk.

Jeg tænkte om der er nogen af jer der kender en opskrift på oksekød (eller
andet kød) hvor der indgår vanille.

Jeg har på fornemmelsen at vanille under de rette omstændigheder kunne klæde
oksekød!

Søren

Fra : René Hjorth

Dato : 28-12-00 20:16

Thu, 28 Dec 2000 16:06:27 GMT skrev "Søren Kongstad"
<soren@kongstad.net>

Hej Søren,

>Jeg synes vanille er et fantastisk krydderi. Duften og smagen af frisk
>vanille er simpelthen himmelsk.

Jeg er totalt enig; vanille er groft undervurderet fordi syntetisk
vanille anvendes alle steder (og er hovedingrediensen i vanillesukker)

Der er desserter hvor vanillen kan/skal være totaltdominerende,
alternativt ellers kan den bruges til at løfte en god dessert der lige
mangler et pift.

>Jeg har på fornemmelsen at vanille under de rette omstændigheder kunne klæde
>oksekød!

Hmmm - interessant; jeg tror nu at denne meget parfumerede bitre smag
også ville passe drøngodt til fugl.

Men for at svare på dit spørgsmål; jeg har ikke nogen opskrifter på
anvendelse af vanille i det salte køkken... burde skrive til Morten
Heiberg og spørge ham!

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Anja

Dato : 29-12-00 01:06

Søren Kongstad <soren@kongstad.net> skrev

> [...]
> andet kød) hvor der indgår vanille.
>
> Jeg har på fornemmelsen at vanille under de rette omstændigheder kunne

Iflg dette link var denne kombination netop det nyeste nye i en Hawai
kokkekonkurrence. Du er bare trendsetter! Giv endelig opskrifterne videre
hvis du begynder at eksperimentere

http://the.honoluluadvertiser.com/2000/Aug/28/828islandlife12.html

--
mvh Anja

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 29-12-00 03:01

Jeg bruger ofte vanille i forskellige kombinationer med
chili og evt. nelliker, både til okse- og lammekød, men også
til stegte kartofler.

--
vh/Torben
<7yJ26.959$Ru.2068@twister.sunsite.dk>...

Fra : Henrik Vest

Dato : 08-01-01 15:38

> Jeg har på fornemmelsen at vanille under de rette omstændigheder kunne
klæde
> oksekød!

Hej Søren
Jow det smager fortrinligt!!

I et opskrifthæfte fra en producent af noget Aceto Balsamico (scusi hvis jeg
staver forkert) - har jeg set og afprøvet en opskrift hvor du "kogte"
vanillie stænger i noget rødvin tilsatte Balsamico og smagte til med salt og
peber ....

Skal jeg finde opskriften ?? Så mail mig - så lægger jeg den ud på nettet

Henrik Vest

hallo_derude@hotmail.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-01-01 19:30

Henrik V skrev:

> Aceto Balsamico

Forresten, Sandra, kan vi (jeg!) ikke lige få repeteret: hedder det nu
"balsámico" eller "balsamíco"?

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 08-01-01 20:12

Jeg kom engang til at putte en vanillistang - i stedt foren kanelstang - i
en indisk kofta-curry. Det var himmelsk.

Prøv også at se:

http://www.recipes.co.nz/heffernan/panfriedbeef.html

MVH

Peter