Den nuværende regerings økonomiske politik
Fra : IMPRO - group 4

Dato : 18-12-01 11:16

Er der en cand.polit.derude - eller lignende - , der kort kan opsummere hvad
man kan forvente af den nuværende danske regerings økonomiske politik, ud
fra de Keynesianske parametre, altså med hensyn til:

Offentlige udgifter (G): (ok, den klarer jeg selv - der bliver nok satset på
at mindske dem)
Rente (r) : ???
BNP (Y): ???
Private Investeringer (I) : ???
Private forbrug (C) : ???

Oplysningerne skal bruges til et skøn over fremtidig samhandel mellem
Spanien og Danmark
Er der grund til at forvente en kursrisiko ved fremtidig samhandel mellem
Spanien (Euro) og Danmark (Krone)?

Jeg venter med spænding på gode bud. Tak på forhånd

med venlig hilsen
Rikke Czuba

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-12-01 12:41

IMPRO - group 4 skrev:

> [...]
> politik, ud fra de Keynesianske parametre, altså med hensyn til:

> Offentlige udgifter (G): (ok, den klarer jeg selv - der bliver nok

Tjo, det er muligt, men i givet fald vil indtægterne sænkes tilsvarende.

> Rente (r) : ???

Renten har længe været faldende, og man kan nok forvente yderligere
sænkninger fremover, men hvor længe det vil fortsætte, kan man jo ikke
gætte.

> BNP (Y): ???

Meget usikkert hvad der sker.

> Private Investeringer (I) : ???

Meget usikkert hvad der sker. Lige nu er mange private investeringer sat
i bero.

> Private forbrug (C) : ???

Meget usikkert hvad der sker.

> Oplysningerne skal bruges til et skøn over fremtidig samhandel mellem
> Spanien og Danmark

Hvordan kan en keynesiansk model bruges til det?

> Er der grund til at forvente en kursrisiko ved fremtidig samhandel
> mellem Spanien (Euro) og Danmark (Krone)?

Nej, ikke af nogen reel betydning. Den gamle regering gik og den nye
regering går ind for fastkurspolitik over for euroen. Kursudsvinget over
for euro har været under ½% siden dens indførelse.

Til gengæld kan der være en psykologisk betydning hvor man måske
"opfatter" en kursrisiko, og der kan være nogle valutaomkostninger som
ikke findes inden for eurozonen.

Thomas T.
(cand. men ikke polit.)

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 18-12-01 17:59

IMPRO - group 4 wrote:

> [...]
> politik, ud fra de Keynesianske parametre, altså med hensyn til:
>
> Offentlige udgifter (G): (ok, den klarer jeg selv - der bliver nok satset

Hehe. Husk på at det er et erklæret mål at reducere ulandsbistanden til
99-niveau og bruge pengene på syge og gamle. Selvom reduktionen og
udvidelsen er nøjagtigt lige stor vil dette have en positiv (såkaldt)
finanseffekt, dvs. at operationen i makroøkonomisk perspektiv svarer til at
udvide det offentlige forbrug ufinansieret. Det er fordi pengene fra at
have været brugt udenlandsk nu istedet bruges indenlansk, hvorfor den
indenlandske økonomi modtager en stimulering.

> Rente (r) : ???

Rimeligt til totalt afhængig af ECBs rente.

> BNP (Y): ???

Påvirkes positivt af eventuel positiv finanseffekt.

> Private Investeringer (I) : ???

Bumbum. Det kommer vist lidt an på investorernes humør, der er lidt
omskifteligt for tiden.

> Private forbrug (C) : ???

Ditto investeringer.

> Oplysningerne skal bruges til et skøn over fremtidig samhandel mellem
> Spanien og Danmark

Mmmmm. Med så specifikt et land var det nok værd at kigge på udviklingen i
handlen på specifikke varegrupper dk<->esp. Det kan jo være at der er nogle
trender som overgår indkomstudviklingerne.

> Er der grund til at forvente en kursrisiko ved fremtidig samhandel mellem
> Spanien (Euro) og Danmark (Krone)?

Næppe. Den danske økonomi er nærmest mere stabil end den europæiske. Jeg
kan dog ikke få mig selv til at tro på en devaluering af euroen ;)

Venlige hilsner Mikkel

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-12-01 19:22

"Mikkel T. Kromann" wrote:

> [...]
> have været brugt udenlandsk nu istedet bruges indenlansk, hvorfor den
> indenlandske økonomi modtager en stimulering.

Kun delvis, modkøbsprocenten i DK ligger svjh mellem 60 - 75.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Topper

Dato : 17-01-02 09:56

> Rimeligt til totalt afhængig af ECBs rente.

Renteniveauet i DK er selvfølgeligt i høj grad afhængigt af ECB,men hvis
regeringens planer om ny euroafstemning lykkes, vil renteforskellen til
Eurozonen falde til nul. Dette vil på sigt have en positiv effekt på
investeringerne(men måske ikke særligt stor, da renteforskellen jo p.t.
trods alt er ret lille).

mv

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 17-01-02 16:43

Topper wrote:

> [...]
> Eurozonen falde til nul. Dette vil på sigt have en positiv effekt på
> investeringerne(men måske ikke særligt stor, da renteforskellen jo p.t.

Prøv at tage et kig på vismændenes ØMU-rapport fra maj 99. Som måske
bekendt kommer de frem til at økonomiske fordele og ulemper ved ØMU er 'små
og usikre', incl. det mindre rentespænd.

www.dors.dk

Venlige hilsner Mikkel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-02 19:31

"Topper" <terper@netscape.net> wrote in message
> Renteniveauet i DK er selvfølgeligt i høj grad afhængigt af ECB,men hvis
> regeringens planer om ny euroafstemning lykkes, vil renteforskellen til
> Eurozonen falde til nul.

Nej, den vil komme tættere på 0, og vel at mærke kun, hvis afstemningen
ender med et ja.

Holland har i dag en rente, der er lidt højere end Tysklands, og de bneytter
begge euro. Det vil nok gå nogenlunde tilsvarende med Danmarks rente.

> Dette vil på sigt have en positiv effekt på
> investeringerne(men måske ikke særligt stor, da renteforskellen jo p.t.
> trods alt er ret lille).

Enig.

Fra : Topper

Dato : 19-01-02 20:38

> [...]
bneytter
> begge euro. Det vil nok gå nogenlunde tilsvarende med Danmarks rente.

Det er selvfølgeligt noget simplificeret at snakke on renten, som om der kun
er én rente. Der er selvfølgeligt flere af slagsen, og det vil være
naturligt at f.eks. obligationsrenten(eller -renterne!) er højere i Holland
end i Tyskland, hvis risikoen er højere i Holland.

I forrige indlæg tænkte jeg specielt på Nationalbankens rente(diskonto- og
folio-), hvilket jeg måske burde have specificeret. Denne rente må
naturligvis må være den samme i hele Euroområdet, eller har jeg helt
misforstået noget her? Altså vil forskellen i renteniveauet mellem
Nationalbanken og ECB udlånsrente, som vistnok i dag er ca. 0,35%, falde til
nul, hvis Danmark vælger at udskifte kronen med euroen.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-01-02 20:54

Topper wrote:

> [...]
> naturligt at f.eks. obligationsrenten(eller -renterne!) er højere i Holland
> end i Tyskland, hvis risikoen er højere i Holland.

På hvad ?
Der er en valuta, en "grundrente", og med ubegrænset overførsel af
betalingsmidler indenfor EU, bør det kun være et overgangsproblem.

Hvad er ellers begrundelsen for forskel i rente på lån med samme
sikkerhed, -at Holland ikke kan overholde EU reglerne, ja måske.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-01-02 14:28

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
Holland

> På hvad ?
> Der er en valuta, en "grundrente", og med ubegrænset overførsel af
> betalingsmidler indenfor EU, bør det kun være et overgangsproblem.

Vi to vil ikke nødvendigvis kunne låne penge til den samme rente. Meget
afhænger af, hvem du er, hvor du er, hvad du vil bruge pengene til osv.
Derfor vil det da være forventeligt, at der også fremover er renteforskelle
mellem de enkelte lande.

I øvrigt kan jeg oplyse, at der rent faktisk var en forskel i den
almindelige udlånsrente på 0,1 procentpoint mellem Holland og Tyskland
omkring det tidspunkt, hvor vi afholdt euroafstemningen. Hvad forskellen er
nu, hvor euroen faktisk er i omløb, ved jeg ikke.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-01-02 14:26

> [...]
Holland
> end i Tyskland, hvis risikoen er højere i Holland.

Nemlig.

> [...]
til
> nul, hvis Danmark vælger at udskifte kronen med euroen.

Jeg skal med det samme sige, at jeg ikke kender de institutionelle rammer så
godt, men jeg vil antage følgende:

Jeg vil tro, at foliorenten og diskontoen er den samme over alt ud fra den
betragtning, at intet jo forhindrer f.eks. Den Danske Bank i at tage til
pengeauktion i Frankfurt for at købe kontanterne der, hvis renten er lavere
der end i København. Det er m.a.o. en simpel arbitrageproblematik, vi har
med at gøre.