Optimal fedtforbrændingspuls
Fra : Christian Vandsø

Dato : 18-12-01 10:11

Havde en længere diskussion med min aerobictræner igår. Stridens kerne
er, ved hvilken puls man forbrænder mest fedt.

Der er den traditionelle "fedtforbrændingszone" som, alt efter hvem
man spørger, ligger mellem 60-80% af maxpuls.

Diskussionen kom sig så af, at den ene påstår at denne "zone" ikke
betyder, at man ikke brænder fedt af ved højere puls. Tværtom. Så hvis
man har 1 time til at træne i, skal man vælge den højst mulige puls i
stedet for 60% af maxpuls. Derved forbrænder man mere fedt. Det med at
"det kun er kulhydrater der forbrændes ved høj puls" omformuleres til
"det er både kulhydrater og fedt der forbrændes".

Bemærk hvor behændigt jeg har skjult hvem der mener hvad :)

Nogen der kan komme med en (medicinsk) forklaring?

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-12-01 10:34

"Christian Vandsø" <christian@fabel.dk> wrote in message

> [...]
til
> "det er både kulhydrater og fedt der forbrændes".

Det er nonsens at sige, at man kun forbrænder fedt ved en relativ lav
intensitet. Det er derimod korrekt at sige, at man forbrænder
relativt mest fedt ved en forholdsvis lav intensitet - den såkaldte
fedtforbrændingszone. Men, i det store perspektiv er det relativt
uinteressant, hvornår man forbrænder mest fedt.

Hvad der derimod betyder noget er, hvornår man brænder mest energi
af! og der er der ingen tvivl - jo højere intensitet, desto mere
energi forbrændes! Har man derfor begrænset tid til sin rådighed, så
gælder det om at motionere ved så høj en intensitet, som muligt.

For yderligere information kan jeg anbefale
http://www.motiononline.dk , der har en glimrende udredning, hvor de
argumenterer for mådeholdent brug af "fedtforbrændingszonekonceptet"
(dejlig langt ord ;-D). Der er også et par kurver, som I kan smide i
hovedet på hinanden i løbet af diskussionen.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-01 12:39

>Men, i det store perspektiv er det relativt
> uinteressant, hvornår man forbrænder mest fedt.

Nej, det er det ikke. Hvis du forbrænder fedt, så skriger kroppen ikke
på mad bagefter, mens man ved forbrænding af kulhydrater i løbet
af et par timer er hundesulten.

Handler det blot om at forbrænde mest muligt, så skal der så højt et
forbrug til pr. time som muligt, men skal man tabe sig uden sult, så
gælder det laaaaange træk - lidt motion i mange, mange timer.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-12-01 15:52

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Nej, det er det ikke. Hvis du forbrænder fedt, så skriger kroppen
ikke
> på mad bagefter, mens man ved forbrænding af kulhydrater i løbet
> af et par timer er hundesulten.

Siger hvem?

Det er et spørgsmål om at undlade at sulte sig... hvis man indtager
lidt, umiddelbart under og efter træning, så bliver man ikke sulten
igen med det samme.

Desuden er det et kendt fænomen (og særdeles velbeskrevet i
videnskabelig litteratur), at højintensitetstræning giver mindre
sultfornemmelse umiddelbart efter træning end lavintensitetstræning,
selvom der ikke nødvendigvis altid kan måles forskelle i
energiindtaget.

- Br J Nutr 1997 Apr;77(4):511-21. Acute effects of exercise on
energy intake and feeding behaviour. Imbeault P, Saint-Pierre S,
Almeras N, Tremblay A.

- Eur J Clin Nutr 1997 Jul;51(7):478-83. High dose exercise does not
increase hunger or energy intake in free living males. King NA, Lluch
A, Stubbs RJ, Blundell JE.

- Med Sci Sports Exerc 1988 Jun;20(3):222-7. Acute effects of
exercise intensity on appetite in young men. Thompson DA, Wolfe LA,
Eikelboom R.

....blot et lille udpluk

Mikkel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-12-01 15:07

> ikke
>
> Siger hvem?

Det gør jeg. Og det er såmænd hverken baseret på den ene eller anden
videnskabelige undersøgelse - blot almindelig anderkendt erfaring fra
træningscenter, hvor en masse mennesker jævnligt bruger en masse kalorier
på både den ene og anden metode.

Min personlige erfaring er, at en times gåtur giver et vægttab
uden sult, mens en ½ times løbetur blot giver sult og ingen vægttab.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Nicolai

Dato : 25-12-01 20:39

> [...]
>
> Min personlige erfaring er, at en times gåtur giver et vægttab
> uden sult, mens en ½ times løbetur blot giver sult og ingen vægttab.

I mit tilfælde ser det således ud. Efter ca. 1 times løb i normal tempo,
bliver jeg så absolut ikke sulten bagefter. Hvis jeg husker det, så sørger
jeg for lidt kulhydrat og protein, ellers sker det tit, at jeg ikke spiser
før det normale måltid. Efter amerikansk fodbold træning, som sker i
varierende intensitet, er jeg heller ikke specielt sulten. Og det er da
noget vås, at en ½ times løbetur, ikke giver vægttab. Er det sammenlignet
med, IKKE at lave noget eller?

Din personlige erfaring viser måske noget om dig, men jeg har trænet
styrketræning, kredsløbstræning og amerikansk fodbold i 12 år, og mine
personlige oplevelser er uenige med dine personlige oplevelser, så jeg
holder mig nu mest til Mikkel's videnskabelige fakta, tilpasset den
pågældendes temperament mht kost og træning, idet det er vigtigt at lytte
til sig selv.

Jeg har da også læst en undersøgelse, der viser at lavintensitet træning,
forbrænder mest fedt i træningsøjeblikket, hvor at højintensitet træning
forbrænder mest fedt i hvile, altså uden for træningsøjeblikket. Og det
betyder, at fedtforbrændningen egentlig er ca. lige stor med begge
træningsmåder eller er det helt forkert?

> Mvh Maria

Nicolai

Fra : Webwoman

Dato : 26-12-01 10:33

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg for lidt kulhydrat og protein, ellers sker det tit, at jeg ikke spiser

Min oplevelse er den samme som den Nicolai beskriver. Mærker ingen ekstra
sult på grund af løbeture.

Vi kan roligt konkludere, at der uden tvivl er individuelle forskelle på, om
man bliver mere sulten af gåtur end løbetur. Det behøver vi altså ikke
diskutere rigtigheden af.

Der kan imidlertid være mange forklaringer på, hvilken slags sult man
oplever efter motion (eller mangel på samme!) og hvad man rent faktisk
spiser.

Nogle bruger motion som et legalt forsvar for efterfølgende at æde løs (og
motionerer man blot tilstrækkeligt, KAN man gøre det *G*)

Nogle æder løs på forskud (uden altid at gennemføre den motion, der skulle
følge efter.) Altså lidt i stil med dem, der æder uhæmmet i julen... "for
efter nytår går jeg på slankekur".

Sulten før og efter motion kan med andre ord være psykisk betinget: "Nu har
jeg motioneret (eller har planer om at gøre det) og går det an at æde løs."

Nogle skal måske motionere hårdt (eksempelvis løbe eller spinne) før de
synes ædetrangen er legaliseret, mens en gåtur ikke er nok til at den indre
tilladelse gives.

Mvh. Lisbeth