Et spørgsmål til alle.
Fra : Syrene

Dato : 17-12-01 22:26

Hvad er det centrale i kristendommen for dig?

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-12-01 23:19

"Syrene" <syrene@blank.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det centrale i kristendommen for dig?

At Jesus elsker mig så højt at han var villig til at lide den død jeg
havde fortjent, så jeg kan leve det liv HAN har fortjent!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 18-12-01 21:26

On Mon, 17 Dec 2001 23:19:29 +0100, "Andreas Falck"
<webmaster@bibel-skole.dk> wrote:

>At Jesus elsker mig så højt at han var villig til at lide den død jeg
>havde fortjent, så jeg kan leve det liv HAN har fortjent!

Amen!

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-12-01 23:27

"Syrene" <syrene@blank.dk> skrev:

> Hvad er det centrale i kristendommen for dig?

Svaret må for de fleste vel blive dette: Jesus Kristus. Han alene er hellig.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Live4Him

Dato : 18-12-01 16:06

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message
"Syrene" <syrene@blank.dk> skrev:

> Hvad er det centrale i kristendommen for dig?

>Svaret må for de fleste vel blive dette: Jesus Kristus. Han alene er
hellig.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Forkert.
Gud Fader er også hellig, og Helligånden, Han er også hellig. Og så er der
kirken, som vi siger i trosbekendelsen : "den hellige alm. kirke".

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-12-01 16:28

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gud Fader er også hellig, og Helligånden, Han er også hellig. Og så er der
> kirken, som vi siger i trosbekendelsen : "den hellige alm. kirke".

"Den hellige alm kirke"; Hvordan ser den ud og hvor findes der en alm.
kirke ???

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-01 23:47

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev:

> "Den hellige alm kirke"; Hvordan ser den ud

Den ser ikke ud. Den er der bare. Kirken er usynlig. Den består af dem, der underkaster sig og bekender sig til kirkens herre, Kristus Jesus.

>og hvor findes der en alm. kirke ???

"Almindelig" betyder på gammel dansk "gældende for alle" eller noget i den stil. Det betyder altså ikke, den er spor ordinær. Almindelig er den danske oversættelse af det ord, der egentlig står i denne meget tidlige trosbekendelse: "Katolske".

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 19-12-01 21:02

> Den ser ikke ud. Den er der bare. Kirken er usynlig. Den består af dem,
der
> underkaster sig og bekender sig til kirkens herre, Kristus Jesus.

Supplerende: Det ord der bruges i trosbekendelsen er [hagian ekklesian]. Det
svarer til det ord Paulus bruger i det forkætrede tekststed hvor han påbyder
kvinder at tie i menighederne, som på græsk kaldes [tais ekklesiais].
Menighed, forsamling, kirke - der skelnes ikke. Måske fordi der ikke på
Pauli tid var bygget nogen kirker.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Mr. D

Dato : 19-12-01 23:37

Anders Søe Plougsgaard <Anders_S_P@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c20f1ee$0$227$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
Det
> svarer til det ord Paulus bruger i det forkætrede tekststed hvor han

Hvorfor er det forkætret?

> som på græsk kaldes [tais ekklesiais].
> Menighed, forsamling, kirke - der skelnes ikke. Måske fordi der ikke på
> Pauli tid var bygget nogen kirker.

Eller fordi menighed, forsamling, kirke, allesammen går på mennesker og ikke
bygninger. Måske er kirken ikke et gammelt hus, men en udkaldt forsamling af
levende mennesker

Mr. D

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 20-12-01 16:11

> Hvorfor er det forkætret?

Jeg hentyder såmænd blot til at jeg har hørt mange (ikke bibelkyndige)
kritisere ham for at have sagt det. Han er direkte blevet udråbt til
'kvindehader' af visse mennesker. Og også her i gruppen har der været
diskussioner om hvorvidt kvinder bør holde mund i kirken...

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 21-12-01 09:08

Anders Søe Plougsgaard <Anders_S_P@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c21ff48$0$276$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> 'kvindehader' af visse mennesker. Og også her i gruppen har der været
> diskussioner om hvorvidt kvinder bør holde mund i kirken...

..... eller gå med hat!
De gamle i pinsemenigheden har fortalt mig, at man skulle have noget på
hovedet, når man var kvinde i koret i 50'erne. Paulus er så dejlig konkret,
så med ham er det nemt at være fundamentalist - der kan man organisere
menighedens kvinder som på bibelens tid. Og det behøver vel ikke være
kvindefjendsk - enhver ved jo at kvinder er gjort af et andet stof end
mennekser og skal elskes som en svagere skabning...

Marina

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-12-01 14:48

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c22ed50$0$35592$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> - enhver ved jo at kvinder er gjort af et andet stof end
> mennekser og skal elskes som en svagere skabning...

Endelig én der har fattet det )

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 21-12-01 16:19

Andreas Falck <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vvei3$7hn$1@egon.worldonline.dk...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3c22ed50$0$35592$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> [ ... ]
>
> Endelig én der har fattet det )

Simone de Beauvoir har skrevet et trebindsværk om emnet - så den første kan
jeg umuligt være!

Marina

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-12-01 18:13

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c235782$0$5457$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... 9
> Simone de Beauvoir har skrevet et trebindsværk om
> emnet - så den første kan jeg umuligt være!

Mon den kære Simone har forstået det lige så klart som du gav udtryk
for! ) hihi tihi

Og rigtig god jul til dig og din familie.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-12-01 21:11

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev...

> Simone de Beauvoir har skrevet et trebindsværk om emnet - så den
første kan
> jeg umuligt være!

Og før hende var der andre kvinder, der havde indset en ting eller to om
tingenes tilstand. Tag nu f.eks. Madame de Staël (1766-1817): "Jo mere
jeg betragter mænd, desto bedre synes jeg om hunde."

Personligt er jeg til katte.

Christina

Fra : Niels

Dato : 22-12-01 02:45

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:a0050n$nqm$1@sunsite.dk...
> [...]
> tingenes tilstand. Tag nu f.eks. Madame de Staël (1766-1817): "Jo mere
> jeg betragter mænd, desto bedre synes jeg om hunde."

Jeg konkluderer, at du ikke længere er nygift

Niels ... der altid har betragtet kvinder, som en slags mennesker.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-12-01 11:15

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev...

> Jeg konkluderer, at du ikke længere er nygift

Jeg varmer bare op i god tid til en fødsel... Jeg har ladet mig
fortælle, at man ikke finder større "mandehadere" end på landets
fødeafdelinger...

> Niels ... der altid har betragtet kvinder, som en slags mennesker.

Det var pænt af dig, Niels - jeg er sikker på, det er gengældt.

Christina ... der ønsker glædelig jul

Fra : Niels

Dato : 22-12-01 14:52

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:a01mic$n4p$1@sunsite.dk...
> "Niels" <ikke.til@raadighed> skrev...

> Jeg varmer bare op i god tid til en fødsel... Jeg har ladet mig

Hvornår?

og tillykke på forhånd..

> fortælle, at man ikke finder større "mandehadere" end på landets
> fødeafdelinger...

Hmm, første og eneste gang min kone var ved at slå mig var på en
fødeafdeling, da jeg bare gjorde det jordmoderen bad mig om, nemlig at puste
sammen med hende )

> Det var pænt af dig, Niels - jeg er sikker på, det er gengældt.

LOL - - helt sikkert

Niels

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-12-01 21:01

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev...

> Hvornår?

Til juli, om alt går vel.

> og tillykke på forhånd.

Jo tak!

> Hmm, første og eneste gang min kone var ved at slå mig var på en
> fødeafdeling, da jeg bare gjorde det jordmoderen bad mig om, nemlig at
puste
> sammen med hende )

Min stakkels mand er grædefærdig, og jeg er ved at dø af grin -
forventningens glæde, du ved! )

Christina

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-12-01 23:22

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> writes:

> Til juli, om alt går vel.

Tillykke. Og så har I endda en dejlig lejlighed, hvor I kan isolere
ungen, så I ikke kan høre om han/hun skriger. Det skaber selvstændige
børn. Eller noget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-12-01 01:12

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev...

> Tillykke.

Takker

> Og så har I endda en dejlig lejlighed, hvor I kan isolere
> ungen, så I ikke kan høre om han/hun skriger. Det skaber selvstændige
> børn. Eller noget.

Ja, det er planen. I det mindste kan vi måske undgå, at den/han/hun
bliver operasanger, hvis den/han/hun får skreget af som lille. Så skal
jeg bare finde en måde at gemme alle universets fodbolde...

Christina

Fra : Mr. D

Dato : 23-12-01 09:29

Christina Puhakka Egholm <christina@egholm.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a037mp$a75$1@sunsite.dk...
> [...]
> bliver operasanger, hvis den/han/hun får skreget af som lille. Så skal
> jeg bare finde en måde at gemme alle universets fodbolde...

Ingen fodbolde? Er det ikke det, vi kender som begrebet børnemishandling?

Mr. D

Fra : Niels

Dato : 23-12-01 07:56

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:a02ovr$bgf$1@sunsite.dk...

> puste
>
> Min stakkels mand er grædefærdig, og jeg er ved at dø af grin -
> forventningens glæde, du ved! )

Det er jo ikke ham der skal føde . . han skal bare se til og lade eksperten
klare arbejdet. og så skal han væbne sig med en engleagtig tålmodighed og
diplomati . . Når presseveerne kommer hurtigt og barnet tøver med at komme
er ordet premenstruel (x10) en mild beskrivelse )

God jul forresten...

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-12-01 11:40

"Niels" <ikke.til@raadighed> writes:

> [...]
> diplomati . . Når presseveerne kommer hurtigt og barnet tøver med at komme
> er ordet premenstruel (x10) en mild beskrivelse )

På det tidspunkt er moderen vel nærmere noget i retning af 10 måneder post-menstruel...
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-12-01 12:10

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev...

> På det tidspunkt er moderen vel nærmere noget i retning af 10 måneder
post-menstruel...

Hold op, hvor kan man nå at spare meget sammen så...

Christina

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-12-01 11:58

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev...

> Det er jo ikke ham der skal føde . .

Nånej, så burde det jo egentlig være omvendt - ham, der griner
forventningsfuldt, og jeg, der er grædefærdig.

> [...]
komme
> er ordet premenstruel (x10) en mild beskrivelse )

LOL!
Der er heldigvis tradition for hurtige fødsler i familien, og min fader
beretter, at min mor ikke engang nåede at sige et eneste ord under sine
fødsler - oplevelser, han sætter højere end noget andet. På grund af
tavsheden vist nok.

Hmmm... Nu bliver jeg lige on-topic for en stund:
"Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun fødte sin
søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der
var ikke plads til dem i herberget."
Hvad blev der af:
"Jeg vil gøre dit svangerskab, plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du
føde børn." ?

Christina

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-12-01 08:51

On Sun, 23 Dec 2001 11:57:43 +0100, "Christina Puhakka Egholm"
<christina@egholm.net> wrote:

> [...]
>var ikke plads til dem i herberget."
>Hvad blev der af:
>"Jeg vil gøre dit svangerskab, plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du

Jeg kan ikke se at det ene der skulle udelukke det andet.
Men muligvis Maria var lidt speciel i det henseende, da det var Jesus
hun bar på og ikke et hvilketsomhelst barn.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-12-01 10:52

"Stefan Bruhn" <news005@3x7.dk> skrev...

> Jeg kan ikke se at det ene der skulle udelukke det andet.
> Men muligvis Maria var lidt speciel i det henseende, da det var Jesus
> hun bar på og ikke et hvilketsomhelst barn.

Muligvis.
Eller også er det bare et lysende godt tegn på, at det er skrevet af et
hankønsvæsen...

Glædelig jul!
Christina

Fra : Mr. D

Dato : 23-12-01 09:41

Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a01mic$n4p$1@sunsite.dk...
> "Niels" <ikke.til@raadighed> skrev...
>
> Jeg varmer bare op i god tid til en fødsel... Jeg har ladet mig
> fortælle, at man ikke finder større "mandehadere" end på landets
> fødeafdelinger...

Tag endelig ikke fejl. De findes skam alle steder i vort samfund, disse
undersætsige og nederdrægtige samt kun drægtige mandehadere. De er midt
iblandt os som en skjult fjende, og underminerer det patriakalske samfund.
De er en trussel mod FÆDRElandet, der jo egentlig skulle have været et
MANDSsamfund. De stjæler vot land, vor FÆDRENEarv, vort MANDat til at styre
staten. De har gjort os afhængige af MØDREhjælpen, indført MORarenten og
lærer vore børn feministisk MORal. Jo, de er skam midt iblandt os.
Fødeafdelingerne er blot deres hemmelige mødesteder, hvor de med jævne
mellemrum samles for at oplade ny energi til fortsat kamp

Mr. D

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-12-01 12:09

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev...

> Tag endelig ikke fejl. De findes skam alle steder i vort samfund

Jeg ved det - jeg forsøgte uden held at blive optaget som medlem, husker
du nok...

> [...]
og
> lærer vore børn feministisk MORal. Jo, de er skam midt iblandt os.

))
Men bare rolig, du er ikke i FARe, vi MORer os jo blot...

FARvel og hav en dejlig dag i MORgen!

Christina

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-01 23:44

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev:

> Gud Fader er også hellig, og Helligånden, Han er også hellig.

Jada, men Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd er da heldigvis een og sammen ting.

Når jeg skrev, at Jesus alene var hellig, så var det et maskeret citat af Åbenbaringsbogens 15. kapitel vers 4:

" For du alene er hellig, alle folkeslag skal komme og tilbede dig, for dine retfærdige domme er blevet åbenbare."
(Nu må eksegeterne gerne brokke sig, hvis det mener, pågældende sted ikke omhandler lammet, så må vi tage den diskusion)

> Og så er der kirken, som vi siger i trosbekendelsen : "den hellige alm. kirke".

Kirken har sin hellighed alene fra dens herre, som er Kristus Jesus. Kun derfor er kirken hellig. Helligheden kommer direkte fra den eneste sande hellige: Gud (som jo også er Kristus).

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 18-12-01 08:12

"Syrene" <syrene@blank.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det centrale i kristendommen for dig?
>
> at Gud elsker os så meget at han sendte Jesus for at han kunne dø i mit
sted hvis jeg ville tage i mod det.

--
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
min ICQ er 107634963

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-12-01 08:26

"Syrene" <syrene@blank.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det centrale i kristendommen for dig?

Egentlig er det nok troen på en kærlig Gud som er alle menneskers Fader.
Hvad enten de ved det eller ej.

Troen på at man aldrig nogensinde vil være helt alene eller helt opgivet.

Dernæst er det - ved siden af alle de teologiske aspekter af Kristendommen -
nok Jesus Selv. På een gang - ifølge troen - "Kongernes Konge" og alles
ydmyge tjener.

Dog kunne han alligevel ruske op i en temmelig degeneret jødisk gudsdyrkelse
og give datidens selverklærede "hellige" nogle solide verbale spark
bagi...men af et godt hjerte. Og dette samtidig med at han var ydmyg overfor
de svage og udstødte.

Der findes egentlig meget få mennesketyper af Hans slags i Verdenshistorien.
Jeg vil være så fræk i en kristendomsgruppe at mene at
Buddhaen er een af de personer, der kommer tættest på Jesus.
Der er så et helt teologisk system til forskel, men medfølelsen med andre
(lidende) mennesker går igen hos begge, og det er snarere dèt end deres
respektive "ophøjede" status, der appelerer til mig.

Jeg har det selv sådan, at jeg snarere opfatter Jesus som en slags alkærlig,
fællesmenneskelig "storebror" end som en egentlig "faderskikkelse". Dèn
rolle spiller Gud nemlig IMHO i Evangeliet.

Men det er nok en helt anden diskussion.

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 18-12-01 14:36

"Syrene" <syrene@blank.dk> wrote in message
> Hvad er det centrale i kristendommen for dig?
~~~~~~~~~~~~
Kærligheden. Gud er kærlighed og vi inviteres til at leve, vandre og ånde i
den kærlighed. Guds kærlighed er åbenbaret i det faktum at Han døde for os
mens vi endnu var syndere.

"Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som
elsker, er født af Gud og kender Gud. Den, der ikke elsker, kender ikke Gud,
for Gud er kærlighed. Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os:
at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham.
Deri består kærligheden: ikke i at vi har elsket Gud, men i at han har
elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder." 1 Joh 4,7-10.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-12-01 15:58

> [...]
> den kærlighed. Guds kærlighed er åbenbaret i det faktum at Han døde for os

Jeg var endnu ikke en synder da Jesus døde på Golgata, Jeg levede ikke
engang i synd da Jesus døde, Jeg levede faktisk slet ikke da Jesus døde??

Hvordan kunne Jesus så dø for mine synder???

Erik L

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 19-12-01 21:07

> Jeg var endnu ikke en synder da Jesus døde på Golgata, Jeg levede ikke
> engang i synd da Jesus døde, Jeg levede faktisk slet ikke da Jesus døde??
>
> Hvordan kunne Jesus så dø for mine synder???

Du blev såmænd født som synder. At du er synder har ikke så meget at gøre
med hvad du gør eller ikke gør, men at du er menneske og ikke gud. Kun Gud
er fri af synden. Du kan også definere synden som selviskheden eller
selvkærligheden. Altså i en slags abstrakt forstand: du kan ikke som
menneske undgå at have et udgangspunkt at udfolde din tilværelse ud fra. Det
gør at dit liv altid vil være selvcentreret og din kærlighed selvkærlighed.
Derfor er du synder og derfor har du brug for tilgivelse og soning.

Det er vist sådan ca. den gængse forklaring på at mennesket har brug for
Jesus.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Willy Brochs

Dato : 23-12-01 23:10

At Gud i Kristus har åpenbaret seg for mennesker, og i Jesu liv, død og
oppstandelse har åpenbart veien til frelse og evig liv for alle som tar imot
Gud nåde.
Willy

"Syrene" <syrene@blank.dk> skrev i melding