Cirkulationsvarme (igen)
Fra : Martin Mathiesen

Dato : 17-12-01 20:09

Hejsa igen!

Jeg takker for de mange svar omkring mit tidligere spørgsmål!

Jeg er nu blevet enig med mig selv om at få stoppet for cirkulationen da den
tydeligvis bruger en masse energi!

Men det var fremme at det ikke var nok at slukke for pumpen. Det kan jeg
også mærke. For idet jeg slukker for pumpen bliver vandet pludselig ikke nær
så varmt mere. Altså løber vandet nok baglæns tilbage gennem returledningen.

Men ude på varmtvands beholderen har jeg en ventil siddende på retur
ledningen. Hvis jeg nu lukker for denne ventil vil det så være nok. Eller
skal ledningen fysisk kobles af i den anden ende (hvor man absolut IKKE kan
komme til den).

For hvis jeg lukker for hanen kommer vandet jo kun fra den varme side af
beholderen, men nu har jeg jo pludselig hele returledningen fyldt med vand.
Men det vand bevæger sig vel ikke ind i mit brugsvand når der er lukket i
den ene ende?

Venlig Hilsen
Martin M

Fra : ...

Dato : 17-12-01 21:13

> [...]
> ledningen. Hvis jeg nu lukker for denne ventil vil det så være nok. Eller
> skal ledningen fysisk kobles af i den anden ende (hvor man absolut IKKE

Du SKAL have proppet ledningen af !!

> [...]
vand.
> Men det vand bevæger sig vel ikke ind i mit brugsvand når der er lukket i

Nej vandet i sig selv, bliver stillestående. Det er et kannon sted til at
dyrke bakteriekulturer i, eller hvad med udfældning af metal og
salte........
Nå, du kan jo "prøve selv". Hæld noget vand i en lukket beholder, en af
ungernes drikkedunke måske, lad det stå mørkt i 3 - 5 uger, og drik det så
Husk lige at tage mobiltelefonen med på toilettet, og ring til lægen når din
temperatur nærmer sig 39 - 40 grader.

Du SKAL have skidtet afmonteret og proppet af, _i begge ender_. Det er lidt
besværligt, men "du er det værd".

Og husk lige at blæse trykluft igennem røret inde du propper det af, hvis
det bliver hård frost så er det lidt træls hvis du får en frostsprængning af
røret et sted, Der er godt nok ikke meget vand i sådan et rør, men det
pynter ikke på et loft, hvis der er sivet 1/2 L vand igennem et sted.

Der findes en 3 løsning ......................
Til den skal du bruge:
En magnetventil som monteres på din returledning.
Et timerur, som tænder og slukker for cirkulationspumpen.
Så monterer du magnetventilen og timeruret i nærheden af cirkulationspumpen.
Sætter timeren til at tænde og slukke for både cirkulationspumpen og
magnetventilen, så det passer med tidspunkterne hvor du skal bruge varmt
vand.
Men vandet skal cirkulerer mindst hver 8 time, og du skal have mindst 60
grader varme på varmtvandsbeholderen.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 18-12-01 14:55

Ok.. Jamen hvad så med denne løsning.....

Jeg tager og sætter en timer på pumpen så den kører om morgenen og ved
vaske-op tid om aftenen. Men jeg tager samtidig ventilen på retursiden (den
ventil som sidder på returledningen ved koldt-vanfs indløbet på varmtvands
beholderen) og lukker den næsten helt til så der kun kan løbe lidt vand
igennem, men nok til at få vandet i retur ledningen cirkuleret.

På den måde undgår jeg vel at vandet løber baglæns når pumpen er slukket. Da
der jo så er meget større modstand i retur ledningen end i selve varmt vands
ledningen (pyha svært at forklare)...

Kan den løsning bruges?

For jeg har checket rørene i skunken og de er MEGET sparsommeligt isoleret.
Retur-ledningen er flere steder slet ikke isoleret. Det er bare en armeret
blød plast-slange!

Så jeg er nu OPSAT på at spare nogle varme kroner!

Venlig Hilsen
Martin Mathiesen

Fra : Calle

Dato : 18-12-01 21:18

"Martin Mathiesen" <Martin@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Da
| der jo så er meget større modstand i retur ledningen end i selve varmt

Hej

skift ventilen ud med en kontraventil, så er der fri adgang den ene vej, og
totalt lukket den anden.

Calle

Fra : Finn

Dato : 19-12-01 05:21

Martin jeg har siddet her og læst alle indlæggene igennem. Jeg må sige at
der er ordentligt interesse for sagen der er dog lige et par ting. Først
tror jeg Thomas er lidt af en dommedags profet. Det forekommer mig at han
har fat i den rigtige ende men så løber problem stillingen af med ham, det
tror jeg i hvert fald. Jeg har ikke levet i DK i over 20 år så det er svært
at forstå hvor dårligt drikkevandet er blevet. Jeg hvæser i hvert fald en
del når jeg er på besøg bare jeg børster tænder.
Hvad jeg ville gør hvis jeg var dig er jeg vil bibeholde min cirkulation på
det varme brugsvand. Isolere cirkulationsledningen godt og grundigt, meget
grundigt men jeg ville udskifte den eksisterende pumpe med en Grundfos
Comfort UP20-14BXUT http://www.grundfos.com/web/homedk.nsf den er udstyret
med timer stopventil, kontraventil og justerbar termostat. Hvorfor nu
justerbar termostat, ja det er et godt spørgsmål. Du kan med denne pumpe
bestemme hvornår pumpen genstarter hvilket vil sige at vandet i tanker er i
ro. Det betyder at vandet i tanken går ind til stratfication, hvilket på
simpelt dansk betyder at vandet i tanke deler sig i lag så man har det
varmeste vandet i toppen af tanken men altså hver gang pumpen går i gang
bliver det igen blandet op så du kunne fx sætte returvandstemperatur til 30º
det vil sige at pumpen ikke genstarter før du har tabt så megen varme i din
returledning. I gamle dage var returledningen i øvrigt placeret ca. midt
mellem top og bund i tanken, netop for at undgå for megen opblanding.

Bakterier i vande. Hvis vandet opvarmes til 48 º hermed sagt at intet vand i
tanken er under de omtalte 48º så skulle du ikke have problemer derefter.
Hvis jeg tager fejl og i har en helt anden form for bakterier i drikkevandet
så er det så slemt at du ikke behøver at være bekymret for det varme vand så
skal du koge alt det vand der bliver puttet i munden, derfor tal med din
læge, for nu har Danmark fået et meget seriøst problem.

Ret dig i øvrigt efter Thomas vejledning med at stille uret til kun at pumpe
i de perioder hvor der NORMALT bruges varmt vand. Skulle det undtagelsesvis
vise sig at du skulle bruge varmt vand uden for disse perioder så bliver du
selvfølgeligt nød til at tappe vand hele vejen fra tanken. Læg i øvrigt
mærke til at et varmt brugsvands system med cirkulation altid skal være
udstyret med kontraventil på returledningen, der er ikke noget hokus pokus i
det.
Cheers Finn