/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
DSAT: TecRec
Fra : S.Arnvig


Dato : 17-12-01 20:17

Hej NG'er

Så kom endelig december nummeret af dyk
og denne gang var det bedre end det plejer.

En ganske intressant artikel om DSAT(PADI) TecRec uddannelsen.

Men jeg studser:
Er det virkelig DSAT/PADI som uddanner i luftdykning til 50m ?

Hvorfor har PADI dannet et datterselskab til disse uddannelser ?

Er det for at kunne holde PADI navnet fri af den mere
risikobetonede del af dykningen eller .....

Måske nogen af de herresiderende PADI medlemmer har en kommentar ?


Søren Arnvig



 
 
Jesper Kjøller (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kjøller


Dato : 17-12-01 21:59

> En ganske intressant artikel om DSAT(PADI) TecRec uddannelsen.
>
> Men jeg studser:
> Er det virkelig DSAT/PADI som uddanner i luftdykning til 50m ?

Ja.

> Hvorfor har PADI dannet et datterselskab til disse uddannelser ?

DSAT er ikke specifikt dannet til TecRec. DSAT har i mange år været PADIs
platform for bl.a. kursusdesign, videooptagelser, multimedia- og
tabeludvikling.

> Er det for at kunne holde PADI navnet fri af den mere
> risikobetonede del af dykningen eller .....

Ja, blandt andet.

/Jesper





S.Arnvig (18-12-2001)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 18-12-01 08:32


"Jesper Kjøller" <jesper-kjoller@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9vlmau$2oop$1@news.cybercity.dk...
> > En ganske intressant artikel om DSAT(PADI) TecRec uddannelsen.
> >
> > Men jeg studser:
> > Er det virkelig DSAT/PADI som uddanner i luftdykning til 50m ?
>
> Ja.

Jeg elsker et klart svar på et retorisk spørgsmål.

Jesper, Som CD må du have en holdning til TecRec.
Hvad synes du om konceptet ?


Søren Arnvig



Peter Fjelsten (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 18-12-01 10:05

Jesper Kjøller skrev (Jesper Kjøller wrote) ...
> > Er det virkelig DSAT/PADI som uddanner i luftdykning til 50m ?
>
> Ja.

(suk) Her troede man at folk var blevet klogere...


Lars Barstad (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Barstad


Dato : 17-12-01 22:55

> Men jeg studser:
> Er det virkelig DSAT/PADI som uddanner i luftdykning til 50m ?

Jepp. Sukk. :(

> Hvorfor har PADI dannet et datterselskab til disse uddannelser ?

DSAT er et gammelt selskap som produserer masse forskjellig for PADI, hvis
du tar en titt på den akk så kjente RDP'en så ser du hvem som har laget den.
:) PADI står kun for distribusjonen.

> Er det for at kunne holde PADI navnet fri af den mere
> risikobetonede del af dykningen eller .....

Det er for å få et markant skille fra PADI sportsdykking biten, det er
fremdeles PADI instruktører som kjører kursene så noen ansvarsfraskrivelse
er det ikke.

> Måske nogen af de herresiderende PADI medlemmer har en kommentar ?

Eneste øvrige kommentar:

Skulle ønske de aldri hadde funnet på dette.

Lars



S.Arnvig (18-12-2001)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 18-12-01 08:28


"Lars Barstad" <lb@objectnet.no> skrev i en meddelelse
news:RQtT7.3534$RS2.66035@juliett.dax.net...
> DSAT er et gammelt selskap som produserer masse forskjellig for PADI, hvis
> du tar en titt på den akk så kjente RDP'en så ser du hvem som har laget
den.
> :) PADI står kun for distribusjonen.

Nu du siger det, så ved jeg det faktisk godt.

> > Er det for at kunne holde PADI navnet fri af den mere
> > risikobetonede del af dykningen eller .....
>
> Det er for å få et markant skille fra PADI sportsdykking biten, det er
> fremdeles PADI instruktører som kjører kursene så noen ansvarsfraskrivelse
> er det ikke.

Men hvis det er PADI's medlemmer , der kører kursene, så er det vel også
et PADI kursus. Hvorfor bliver DSAT pludselig hevet frem i den anledning ?
Det virker som om PADI ikke rigtig vil være ved det.
Uanset om man mener at PADI er en franchise org.
eller et uddannelses pyramidespil, så er det en interesseorg. for
medlemmerne
og det er vel dem som har det sidste ord i denne sag.

>
> Skulle ønske de aldri hadde funnet på dette.

Konceptet, synes jeg, er i orden.
Øvelserne som er beskrevet i artiklen er jo relevante nok uanset dybde,
men hvis man virkelig vil slå bro fra TECh til RECreation, så er det nok
diskutabelt om dyb luft er vejen.

Søren Arnvig



John Christensen (18-12-2001)
Kommentar
Fra : John Christensen


Dato : 18-12-01 00:25

Ja, det var en på mange måder interessant artikel.
(50m) luftdykningen har jo været diskuteret her på NG'en til et punkt hvor
det hele kørte i ring.

Jeg tilhører den fraktion der har lagt det bag mig og nu er glad for
alternativet.
Men en kommentar til den specifikke artikel. Det _kan_ selvfølgeligt være at
den kære instruktør har været uheldig og blevet fanget på billederne på et
tidspunkt hvor han ikke havde styr på en skid.
Men... Hvis jeg havde en elev på advanced nitrox der udviste lige så dårlig
trim som ham, ville han få besked på at rette sig alvorligt op hvis han
ville have certifikat.
Hvis han var på Technical Diver / Normoxic Trimix kursus (som DSAT Deep Tec
er tilsvarende) ville han ikke få lov til at gå videre end confined water på
kursus.
En almindelig anerkendt færdighed på ethvert dykker niveau, hvor det kan
skabe unødig fare med forminskning af sigt er at kunne svømme uden at have
en vandmodstand som en leopard kampvogn, og ligeså elegante evner for
"stealth".

Jeg syntes, vuderet ud fra billederne, at eleven var betydelig bedre end
instruktøren.

M.h.t. selve kurset så har jeg læst uddannelses materialet igennem, Det er
en meget pænt opstillet bog de har fået strikket sammen der, bare en skam at
man ikke får nogen fysiologi baggrund, så man kan tage informerede
beslutninger til sin dykning. Kursets indhold giver lige nøjagtigt baggrund
til standardløsninger. Hvis du havner i noget mere alvorligt dykning (eller
ulykkes scenario) syntes jeg at uddannelsesbaggrunden er for ringe.

Så er spørgsmålet om hvad er nødvendigt at vide. Teoretisk baggrund er
nødvendig for at kunne træffe en god og hurtig beslutning. Unødvendig
teoretisering er (hvis man ikke _har_ interessen for fysiologi) kun
unødvendigt blær.
Det er et emne der kan diskuteres ad naseum.

DSAT skal bestemt have ros for at have lavet (i opstillingen) en af de
bedste lærebøger på markedet. Jeg har læst de undervisnings materialer der
findes for emnet tekdykning ved agenturene IANTD, TDI, NAUI, GUE, ANDI.
Desværre må jeg erkende at de alle er elendige. Det er enten i
præsentationen af materialet, eller at bøgerne indeholder fejl (regnefejl,
side / tabel henvisninger og irellevante oplysninger)
Fantastisk eksempel er Bruce Wienke (NAUI) der bruger et helt tætskrevet
kapitel på vands overfladespænding og skille linien på hvornår en bølge's
form bestemmes af overfladespændingen kontra bevægelses energien. Ved 6mm
bølgehøjde er det ikke længere overfladespændingen der bestemmer......hvis
nogen skulle være interesseret !

JZC

"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:WwrT7.1175$4X4.5623@news.get2net.dk...
> Hej NG'er
>
> Så kom endelig december nummeret af dyk
> og denne gang var det bedre end det plejer.
>
> En ganske intressant artikel om DSAT(PADI) TecRec uddannelsen.
>
> Men jeg studser:
> Er det virkelig DSAT/PADI som uddanner i luftdykning til 50m ?




Peter Fjelsten (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 18-12-01 10:10

John Christensen skrev (John Christensen wrote) ...
> Jeg har læst de undervisnings materialer der
> findes for emnet tekdykning ved agenturene IANTD, TDI, NAUI, GUE, ANDI.
> Desværre må jeg erkende at de alle er elendige.

"Elendige"??? Jeg synes ikke at GUE's manualer er elendige. Det kan
måske være der er et par småsmuttere - men "elendige". Vi du skitsere
hvad der er elendigt i Tech-manualen? Eller Cave-, eller Fundamentals?

--
Peter Fjelsten
Træt af IEs sikkerhedshuller og Netscape/Mozillas langsomhed? Skaf
dig Opera fra <http://www.opera.com/download>. Hvorfor? Læs her
<http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm>

John Christensen (18-12-2001)
Kommentar
Fra : John Christensen


Dato : 18-12-01 11:19

GUE Tech manualen.
Præsentationen af materialet er ikke gjort tilgængeligt nok. Det er meget
tørt og den gennemsnitlige læser (som hverken du eller jeg tilhører da vi
kendte informationen _før_ manualen blev fremstillet) vil have problemer med
at "tankerne vandrer" under læsning.
Indlæringen forringes når læseren "bare" læser det, men de sidder i
virkeligheden og tænker på hvad de skal spise til aften ect. ect.
Den hører til i den bedre halvdel af skalaen, men har stadig brug for
forbedringer.

IANTD's bøger... regnefejl, sidefejl, ufrivillig gentagelse af information.
Ikke pædagogisk korrekt opbygget. Det er kun Advanced nitrox manualen der
indeholder noget reelt tekst til selvstudium. Resterene information skal
findes i tech encyclopidiaen.
Dette giver det problem at ansvaret for informations formidling ligges over
på instruktøren. Hvis man så har en instruktør der har sprunget over hvor
gærdet er lavest og ikke kan sine ting, så bliver man reelt undervist (og
snydt så vandet driver) af en klaphat.

TDI. Jeg var selv tdi instruktør, men har droppet det helt og aldeles.
Bøgerne skulle være bedre end IANTD's, det er salgspunktet når man lokker
instruktører til at lave crossover til TDI.
Ved første øjekast er bøgerne er da bestemt også bedre skrevet, men ved
nærmere granskning er det som flødeskum. Oppuffet, ingen næringsværdi,
lettere fedene fordi man tror man ved hvad der skal til efter at have læst
dem. Robert Palmer der var i det oprindelige TDI England / Europe nægtede at
anvende deres bøger og skrev derfor selv uddannelsesmanualer til
koldtvandsforhold. Men et verdensomspændene agentur kan kun have ét sæt
bøger. Han tabte desværre kampen for at puste mere kvalitet ind i
undervisningen der.

NAUI. Som jeg husker det (er ved at være 3 år siden jeg læste dem) er der
for stor grad af flueknepperi. Det er utvivlsomt skrevet af nogle MEGET
dygtige personer. Men deres egen dygtighed er så blændene at de ikke
forholder sig til hvad er reelt information at have på tekniveau.
Det eksempel jeg gav i foregående mail rammer hovedet på sømmet.

ANDI. Det er 6 år siden jeg lånte en undervisnings bog der. Jeg husker den
som manglende pædagogisk opbygning. Jeg sammenlignede den med den gamle OWD
bog og der havde den stadigt noget at leve op til.

PADI. Jeg syntes at det er et stort tab at de ikke har inkluderet noget
fysiologividen. Men bogens opbygning, øvrige indhold, illustrationer og det
faktum at de kører en systemorienteret indgangsvinkel giver et velafrundet
produkt.
Systemorienteringen har både fordele og ulember, men det er nemmere at
forvandle Mr. rec til Mr. næsten-tek når de kun får nogle få specifikke
valgmuligheder.

JZC


"Peter Fjelsten" <fjelsten@mail.dou.dkny> skrev i en meddelelse
news:MPG.1689264af2736b51989a4f@news.sunsite.dk...
> John Christensen skrev (John Christensen wrote) ...
> > Jeg har læst de undervisnings materialer der
> > findes for emnet tekdykning ved agenturene IANTD, TDI, NAUI, GUE, ANDI.
> > Desværre må jeg erkende at de alle er elendige.
>
> "Elendige"??? Jeg synes ikke at GUE's manualer er elendige. Det kan
> måske være der er et par småsmuttere - men "elendige". Vi du skitsere
> hvad der er elendigt i Tech-manualen? Eller Cave-, eller Fundamentals?
>
> --
> Peter Fjelsten
> Træt af IEs sikkerhedshuller og Netscape/Mozillas langsomhed? Skaf
> dig Opera fra <http://www.opera.com/download>. Hvorfor? Læs her
> <http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm>



Peter Fjelsten (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 18-12-01 11:36

John Christensen skrev (John Christensen wrote) ...
> GUE Tech manualen.
> Præsentationen af materialet er ikke gjort tilgængeligt nok.

Jeg er ikke enig, men derudover har jeg intet imod at det ikke kommer
ind med skeer. Jeg mener at det er vigtigt at tekkandidater skal gøre en
indsats for at tilegne sig stoffet.

> Indlæringen forringes når læseren "bare" læser det, men de sidder i
> virkeligheden og tænker på hvad de skal spise til aften ect. ect.

Hvis de gør det når de læser på deres tek-stof, mener jeg at de ikke har
noget at gøre på et tekkursus, da de mangler evnen til at fokusere!

> IANTD's bøger... regnefejl, sidefejl, ufrivillig gentagelse af information.

.... og ofte blot punktopstillede pointer. Elendigt "skrevet". (Jeg
udtaler mig om de manualer jeg har på min reol)

> Robert Palmer der var i det oprindelige TDI England / Europe nægtede at
> anvende deres bøger og skrev derfor selv uddannelsesmanualer til
> koldtvandsforhold. Men et verdensomspændene agentur kan kun have ét sæt
> bøger. Han tabte desværre kampen for at puste mere kvalitet ind i
> undervisningen der.

Palmers trimixmanual er ikke så ringe.

--
Peter Fjelsten. Er du ny her i nyhedsgruppen? Så kig herunder:
Søg her <http://groups.google.com/groups?hl=da&group=dk.fritid.dykning>
Læs om signaturer på <http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html>
Læs om citeringsteknik på <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Henrik Rasmussen (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Rasmussen


Dato : 18-12-01 13:07


"Peter Fjelsten" <fjelsten@mail.dou.dkny> skrev i en meddelelse
news:MPG.16893a95e2137453989a50@news.sunsite.dk...
> Hvis de gør det når de læser på deres tek-stof, mener jeg at de ikke har
> noget at gøre på et tekkursus, da de mangler evnen til at fokusere!

Kære Peter, sproget er et værktøj anvendt rigtigt så kommer der kvalitet ud
af det, anvendt forkert ...

Du har helt sikkert ret, der er nogen der ikke kan fokusere.

Sikkert findes der også nogle der kan fokusere men bare har svært ved at
læse.

Når der præsenteres noget rod, dårlig tekst, ingen flow, ubegrundet
information så er det budbringeren og ikke modtageren der ikke evner at
formidle budskabet.

Jeg forsøgte i en tidligere tråd at pege på netop dette problem ved din
hjemmeside (skal/bør-fordi).

Dette ikke fordi jeg mener du ikke kan have ret, men alene fordi du med din
holdning ikke formår at få budskabet igennem inden læseren opgiver og netop
gør det du argumentere imod.

Hilsen, Henrik Rasmussen

Ps. For at få budskabet igennem skrev jeg ovenstående tekst så du nemmere
kan svare uden at ødelægge sammenhængen ved umotiveret at opdele afsnit.



Peter Fjelsten (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 18-12-01 16:29

Henrik Rasmussen skrev (Henrik Rasmussen wrote) ...
> Kære Peter, sproget er et værktøj anvendt rigtigt så kommer der kvalitet ud
> af det, anvendt forkert ...

.... hvad sproget er er vistnok en længere diskussion, men din
værktøjsmetafor er vistnok ikke den mest fremherskende. Men dette er OT.

> Når der præsenteres noget rod, dårlig tekst, ingen flow, ubegrundet
> information så er det budbringeren og ikke modtageren der ikke evner at
> formidle budskabet.

Har du læst den bog (GUE's tekmanual) vil taler om? Jeg har meget svært
ved at se at det skulle være noget problem at dechiffrere indholdet. Som
sagt mener jeg at man bliver nødt til at arbejde for sagen hvis man vil
dykke teknisk. Der er mængder af information om emnet, også anekdotisk
(websider, e-mail, etc), og man bliver aldrig en god teknisk dykker hvis
man kun kan læse ting der er perfekt skrevet og gennemgrebet redigeret.

Dermed ikke sagt at forfatteren af omtalte diskurs ikke skal forsæge at
drive sin pointer hjem så godt som muligt, men jeg mener at man bliver
_nødt_ til at læse en masse som ikke er optimalt præsenteret - ellers
kommer man til at mangle vital viden.

> Dette ikke fordi jeg mener du ikke kan have ret, men alene fordi du med din
> holdning ikke formår at få budskabet igennem inden læseren opgiver og netop
> gør det du argumentere imod.

I dette tilfælde: læseren = Henrik. Jeg får masser af tilkendegivelser
fra folk der er glade for siden og som har fået en masse ud af den.

> Ps. For at få budskabet igennem skrev jeg ovenstående tekst så du nemmere
> kan svare uden at ødelægge sammenhængen ved umotiveret at opdele afsnit.

Måden jeg opdeler tekst på er meget almindelig på usenet. Læs gerne
lænken om citering herunder.

--
Peter Fjelsten. Er du ny her i nyhedsgruppen? Så kig herunder:
Søg her <http://groups.google.com/groups?hl=da&group=dk.fritid.dykning>
Læs om signaturer på <http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html>
Læs om citeringsteknik på <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Henrik Rasmussen (19-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Rasmussen


Dato : 19-12-01 11:45


"Peter Fjelsten" <fjelsten@mail.dou.dkny> skrev i en meddelelse
news:MPG.16897f193dcde94f989a53@news.sunsite.dk...
> > Dette ikke fordi jeg mener du ikke kan have ret, men alene fordi du med
din
> > holdning ikke formår at få budskabet igennem inden læseren opgiver og
netop
> > gør det du argumentere imod.
>
> I dette tilfælde: læseren = Henrik. Jeg får masser af tilkendegivelser
> fra folk der er glade for siden og som har fået en masse ud af den.

Ja. Jeg tager mig ovenikøbet tid til et forsøg på konstruktiv kritik, og
selvfølgelig ikke fordi jeg synes indholdet er noget l.... Jeg har ikke
sagt, at man ikke kunne få noget ud af siden. Men er samtidig helt klart af
den mening, at der er mange der bliver sat af, inden de kommer igang med at
læse/forstå - alene fordi vi (også jeg) ikke formår at skrive ordentligt.

>
> > Ps. For at få budskabet igennem skrev jeg ovenstående tekst så du
nemmere
> > kan svare uden at ødelægge sammenhængen ved umotiveret at opdele afsnit.
>
> Måden jeg opdeler tekst på er meget almindelig på usenet. Læs gerne
> lænken om citering herunder.

Korrekt link til usenets citering:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Ja, og når jeg læser retningslinierne så peger de på det uhensigtsmæssige
ved at "citere hele det forgående indlæg", hvorimod det jeg rejser kritik af
er klipning i tekst afsnit.

Skulle du henvise til teksteksemplerne og deres klipning, så er det rigtigt
at der klippes midt i afsnit, men efter et direkte spørgsmål og i eksempler
(for eksemplets skyld), hvor forfatteren køre ud i en uendelighed.

Hilsen, Henrik



Peter Fjelsten (19-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 19-12-01 12:40

Henrik Rasmussen skrev (Henrik Rasmussen wrote) ...
> Ja. Jeg tager mig ovenikøbet tid til et forsøg på konstruktiv kritik, og
> selvfølgelig ikke fordi jeg synes indholdet er noget l.... Jeg har ikke
> sagt, at man ikke kunne få noget ud af siden. Men er samtidig helt klart af
> den mening, at der er mange der bliver sat af, inden de kommer igang med at
> læse/forstå - alene fordi vi (også jeg) ikke formår at skrive ordentligt.

(Lader hele afsnittet stå :)

Jeg forstår hvad du siger men er ikke enig i din vurdering af min
webside. Så kommer vi vistnok ikke længere... :)

> Korrekt link til usenets citering:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Ups. Den er blevet ændret. Tak.

> Ja, og når jeg læser retningslinierne så peger de på det uhensigtsmæssige
> ved at "citere hele det forgående indlæg", hvorimod det jeg rejser kritik af
> er klipning i tekst afsnit.

Jeg mener også at dette er meget almindeligt - især hvis det drejer sig
om lange afsnit. Pointen er jo at man blot skal citere den _umiddelbare_
kontekst og andre læsere forventes at have fulgt tråden for det 100%
præcise mening af diskussionen, ikke?

> Skulle du henvise til teksteksemplerne og deres klipning, så er det rigtigt
> at der klippes midt i afsnit, men efter et direkte spørgsmål og i eksempler
> (for eksemplets skyld), hvor forfatteren køre ud i en uendelighed.

Jeg mener - for at formindske længden af det citerede og derved spare
båndvidde - at en kraftig afskæring er OK. Man kan ikke medtage et langt
pro/con-afsnait for at fortsætte på det, men alt dette er OT.

EOD herfra.

--
Peter Fjelsten. Er du ny her i nyhedsgruppen? Så kig herunder:
Søg her <http://groups.google.com/groups?hl=da&group=dk.fritid.dykning>
Læs om signaturer på <http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html>
Læs om citering på <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Jonas Lüttichau (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 30-12-01 16:08


"Peter Fjelsten" <fjelsten@mail.dou.dkny> skrev i en meddelelse
news:MPG.16893a95e2137453989a50@news.sunsite.dk...

> Jeg er ikke enig, men derudover har jeg intet imod at det ikke kommer
> ind med skeer. Jeg mener at det er vigtigt at tekkandidater skal gøre en
> indsats for at tilegne sig stoffet.

Det giver da overhovedet ingen meningen at forsvarer dårlig formulerings
evne med at man skal arbejde hårdt for at blive tech dykker??.. Det man i
virkeligheden opnår er vel at eleven kun tilegner sig lige præcis det som er
nødvendigt for at bestå hvorimod hvis det havde været let at læse og
gennemskue ville man måske have lært meget mere!

Det virker på mig som om du for alt i verden vil retfærdiggøre det GUE gør
ligemeget hvor lidt mening det giver.

Jonas



Peter Fjelsten (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 30-12-01 16:34

Jonas Lüttichau skrev (Jonas Lüttichau wrote) ...
> Det giver da overhovedet ingen meningen at forsvarer dårlig formulerings
> evne med at man skal arbejde hårdt for at blive tech dykker??..

Jeg mente det nok også mere generelt. Selvfølgelig bør man tilstræbe at
information bliver så klar som mulig, men selv ikke i IANTDs "bøger"
mener jeg at det er så galt at et opvakt hoved ikke kan finde ud af det.

> Det virker på mig som om du for alt i verden vil retfærdiggøre det GUE gør
> ligemeget hvor lidt mening det giver.

Det skal du have lov til at mene.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Jens Didriksen (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 30-12-01 23:57

> > Det giver da overhovedet ingen meningen at forsvarer dårlig formulerings
> > evne med at man skal arbejde hårdt for at blive tech dykker??..
>
> Jeg mente det nok også mere generelt. Selvfølgelig bør man tilstræbe at
> information bliver så klar som mulig, men selv ikke i IANTDs "bøger"
> mener jeg at det er så galt at et opvakt hoved ikke kan finde ud af det.

Peter: nu stopper du.

IANTD's manualer er - som mange andre tek-manualer - decideret tavelige og
uden nogle former for struktureret indhold. Som IANTD instruktør er det ofte
et mareridt at skulle lære eleverne noget stof som jeg selv kan have svært
ved at finde hoved og hale i.

En bedre pædagogisk opbygning vil give eleven overskud til VIRKELIG at
forstå stoffet på et dybere plan og ikke bare bestå prøverne. Jeg har haft
mange elever som virkelig har knoklet med de lortebøger for at kunne bestå
teorien - en situation som overhovedet ikke burde være nødvendig.

Det bringer mig frem til moralen: blot fordi man er en super tek-instruktør
på verdensplan er det absolut ikke sikkert at man fatter at give sin viden
fra sig!

Didrik



S.Arnvig (31-12-2001)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 31-12-01 00:15


"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2f9d02$2$216$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Det bringer mig frem til moralen: blot fordi man er en super
tek-instruktør
> på verdensplan er det absolut ikke sikkert at man fatter at give sin viden
> fra sig!

Så burde man nok ikke være blevet certificeret som super tek-imstruktør, vel
?

Søren Arnvig



Jens Didriksen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 31-12-01 01:28


"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:9eNX7.135$FC4.7698@news.get2net.dk...
>
> "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c2f9d02$2$216$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Det bringer mig frem til moralen: blot fordi man er en super
> tek-instruktør
> > på verdensplan er det absolut ikke sikkert at man fatter at give sin
viden
> > fra sig!
>
> Så burde man nok ikke være blevet certificeret som super tek-imstruktør,
vel
> ?
>
> Søren Arnvig

Jeg tror du misforstår...

Det er ikke MIG der har skrevet bøgerne eller mig jeg hentyder til. Det er
de padehatter der i tidernes morgen har dannet et eller andet forbund (ingen
nævnt - ingen glemt...) og derefter forsøgt at skrive nogle lærebøger.

Og hvem har egentlig uddannet de instruktørtrænerer som startede det
hele...? Vi er tilbage ved hønen eller æget.

Didrik



S.Arnvig (31-12-2001)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 31-12-01 02:09


"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2fb6cc$0$222$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> "S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:9eNX7.135$FC4.7698@news.get2net.dk...
> >
> > "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3c2f9d02$2$216$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > > Det bringer mig frem til moralen: blot fordi man er en super
> > tek-instruktør
> > > på verdensplan er det absolut ikke sikkert at man fatter at give sin
> viden
> > > fra sig!
> >
> > Så burde man nok ikke være blevet certificeret som super tek-imstruktør,
> vel
> > ?
> >
> > Søren Arnvig
>
> Jeg tror du misforstår...
>
> Det er ikke MIG der har skrevet bøgerne eller mig jeg hentyder til.

Det gør jeg heller ikke.

> Det er de padehatter der i tidernes morgen har dannet et
> eller andet forbund (ingen > nævnt - ingen glemt...) og
> derefter forsøgt at skrive nogle lærebøger.
>
> Og hvem har egentlig uddannet de instruktørtrænerer som startede det
> hele...? Vi er tilbage ved hønen eller æget.

Jamen jeg er da helt enig.

Problemet er bare at hvem som helst kan lave et system eller et forbund
skrive nogen lærebøger, udnævne sig selv til masterinstruktørtræner,
sin gamle dykkerbuddy til chefteknisksikkerhedskontrollør og
konen til CEO og så ellers køre løs. Er der nogen der brokker,
så synger man den samme sang.
"Nye lærebøger er på vej, Materialet er ved at blive revideret"
Når bare man kan få nogen til at hoppe med på pyramiden,
så kører det af sig selv.

Søren Arnvig



Einar Hagen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Einar Hagen


Dato : 31-12-01 03:15


"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> wrote in message
news:fVOX7.147$FC4.8395@news.get2net.dk...

> Problemet er bare at hvem som helst kan lave et system eller et forbund
> skrive nogen lærebøger, udnævne sig selv til masterinstruktørtræner,
> sin gamle dykkerbuddy til chefteknisksikkerhedskontrollør og
> konen til CEO og så ellers køre løs. Er der nogen der brokker,
> så synger man den samme sang.
> "Nye lærebøger er på vej, Materialet er ved at blive revideret"
> Når bare man kan få nogen til at hoppe med på pyramiden,
> så kører det af sig selv.
>
> Søren Arnvig
>
>

Og når det nok en gang dør en på Expiration, så er det
igjen et hjerteinfarkt og dette kan vi best, så klap igjen.


Einar



Peter Fjelsten (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 31-12-01 11:51

Jens Didriksen skrev (Jens Didriksen wrote) ...
> IANTD's manualer er - som mange andre tek-manualer - decideret tavelige og
> uden nogle former for struktureret indhold.

Har du set andre end IANTDs - som er langt de værste?

> En bedre pædagogisk opbygning vil give eleven overskud til VIRKELIG at
> forstå stoffet på et dybere plan og ikke bare bestå prøverne. Jeg har haft
> mange elever som virkelig har knoklet med de lortebøger for at kunne bestå
> teorien - en situation som overhovedet ikke burde være nødvendig.

Ja.

Måske er jeg bare pisse-opvakt, så jeg godt forstår det... :))

> Det bringer mig frem til moralen: blot fordi man er en super tek-instruktør
> på verdensplan er det absolut ikke sikkert at man fatter at give sin viden
> fra sig!

Du argumenterer for noget som jeg ikke har udtalt mig om og noget jeg er
100% enig med dig i.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Lars Barstad (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Barstad


Dato : 18-12-01 11:28

> Hvis han var på Technical Diver / Normoxic Trimix kursus (som DSAT Deep
Tec
> er tilsvarende) ville han ikke få lov til at gå videre end confined water


Deep Tec inneholder ikke trimix/triox dykking, kun luft.

> DSAT skal bestemt have ros for at have lavet (i opstillingen) en af de
> bedste lærebøger på markedet. Jeg har læst de undervisnings materialer der
> findes for emnet tekdykning ved agenturene IANTD, TDI, NAUI, GUE, ANDI.

Vel, jeg har nå lest gjennom DSAT Tec Deep boken og er enig i at boken er
pent satt opp. Personlig synes jeg innholdet er viktigere enn presentasjonen
når man snakker om teknisk dykking. I mine øyne er DIR fundamentals +
Tech/Cave manualene til GUE både bedre og grundigere, men for dem som ser på
bildene istedenfor å lese teksten så er sikkert DSAT boken riktig valg.

Lars





John Christensen (18-12-2001)
Kommentar
Fra : John Christensen


Dato : 18-12-01 13:07


"Lars Barstad" <lars.no.spam@reptile.no> skrev i en meddelelse
news:uSET7.3617$RS2.66933@juliett.dax.net...
> > Hvis han var på Technical Diver / Normoxic Trimix kursus (som DSAT Deep
> Tec
> > er tilsvarende) ville han ikke få lov til at gå videre end confined
water
> på
>
> Deep Tec inneholder ikke trimix/triox dykking, kun luft.

Nix, men det er det det samme niveau.

JZC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177556
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste