reje anr.
Fra : Bager

Dato : 20-12-00 15:57

jeg var for et par år siden til en fest, hvor der blev serveret en sådan.
der var følgende i
torskefillet-rejer-kaviar-asparges-o.s.v.
det var en kold anr. !!
er der nogen der har en opskrift. ?
hvordan man griber det an !! hvilken dressing o.s.v. ?

merrrrrry x-mas !!

Fra : Kæld Gydum

Dato : 21-12-00 05:00

Hej Bager ......

Der er mange muligheder .....

Alt efter om du vil ha' hele dampede Torskefileter eller
dem udskåret i portioner men fremgangsmåden er den
samme ....

Torskefileterne / hele eller i portionsstykker af ca. 150 gr.
lægges i en smurt bradepande - vand hældes ved så de er
3/4 dækket og du tilsætter citronskiver - hel sort peber og
salt - dampes i ovnen under stanniol i ca. 15 min. eller til de
er faste i "kødet" - stilles koldt - evt. på altanen ...

Torsken kan med fordel dampes dagen før ....

Som tilbehør vil jeg bruge en bund af kogte løse ris ... kan
også koges dagen før og stilles koldt ...

Ved anretningen på FAD lægges torsken op på en "sokkel"
af de løse ris - pyntes med rejer - asparges og kolde søde
ærter .... - som et "kabbarefad" - hovedsalat kan bruges som
pynt og til sidst pyntes med Citronspringere - Kaviar i små toppe
og dildkviste / hakket dild ..... og evt. små tomatbåde ...

Samme fremgangsmåde anvendes ved portionsanretning på en
passende tallerken ... - Et salatblad - passende kogte ris og
resten af garnituren i små bunker - rødt - gult og grøn ....
Pynt citronspringer - kaviar - dild og en lille tomatbåd.-

Hertil serveres små flutes og en "tomatdressing" bestående af:

Mayonnaise - piskefløde - tomatpure (IKKE Ketchup) saften
af citron - salt og peber efter smag ....

Denne dressing bør laves dagen før så den kan stå og trække.
Den må ikke blive sød derfor bruger jeg "tomatpure" og lidt
citronsaft efter smag ....

Lav alt det Du kan dagen før - torsken har bedst af at blive
rigtig kold - ris og Dressing bør også tilberedes dagen før og
stilles i køleskab.-

Rigtig god fornøjelse - samt held og lykke ....

Få din Fiskemand til at filere torsken ud - efter behov - som
hele fileter eller til portioner ... !!!

Er du i tvivl om noget send Mig et Mail .. så kan du få mit
telefonnummer ....

Med venlig hilsen
Kæld Gydum
--
E-Mail: oz1pll@qsl.net
Homepage: http://www.qsl.net/oz1pll

Fra : Kæld Gydum

Dato : 21-12-00 05:12

Omtalte "Torskeanretning" kan bruges med -
Fiskefiltter også - beregn da to store fiskefilleter
pr. kuvert - rullet fra den tykke ende til den tynde
og dampet som "Torsken" - en skøn forret til selve
Nytårs-aften - og så kan det meste laves dagen før.

Med venlig hilsen
Kæld Gydum
Frederikshavn

RIGTIG GLÆDELIG JUL & GODT NYTÅR !

Fra : Emil

Dato : 25-12-00 18:28

On Wed, 20 Dec 2000 15:56:49 +0100, Bager wrote:

>jeg var for et par år siden til en fest, hvor der blev serveret en sådan.
>der var følgende i torskefillet-rejer-kaviar-asparges-o.s.v.
>det var en kold anr. !! er der nogen der har en opskrift. ?

Karolines Køkken har opskriften på side 7 & 9. Der er fejl i
opskrifterne, så der er senere udgivet et opskriftsblad.
Det har jeg lagt i news:dk.binaer under Torskeopskrift.
Retten er meget nem, enkel, utroligt velsmagende og lækker.
Kun hvis den serveres ofte, skal du læse mine noter herunder:

Mine egne ændringer/kommentarer til retten er:

Hvis du vil forkæle smagsløggene, kommer du ½ teske anis eller
fennikel i kogelagen, som så ikke længere er velegnet til sovs,
fordi retten spiller på smagsforskellene. Når fisken er kogt og
klargjort, vinder den i velsmag ved at overvintre et døgns tid i
køleskabet i den kolde kogelage. Måske er det kun forventningens
glæde, men jeg mener det smager bedre.

Æggene i opskriften skal ikke være hårdkogte, men smilende.
Ravigottesausen kan erstattes af fransk sennep (i halv mængde).
Bearnaiseessens kan erstattes af eddike fra syltede agurker.
Torsken kan erstattes af andre former for fisk (f.eks.
rødspætter, sej eller hvad du nu har fanget).

Som andet/yderligere pynt smager det godt med kogte asparges
og/eller rå champignon (til nød: dem fra et glas).
Kolde, let kogte broccoli/ærter er godt tilbehør.
Rå fint reven gullerod med citronsaft er også en mulighed.
Fint skivede bladselleri smager fint, men så skal kogelagen ikke
tilsættes anis eller fennikel. Fine tern af sure æbler passer
hertil.

Jeg serverer retten ret ofte, og nogle gange er frisk reven
peberrod en kærkommen afveksling for noget af pynten. Den kan
evt. serveres i flødeskum som tilbehør; nedfrosset i store
terninger virker det helt fornemt.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-12-00 08:33

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message...
> Karolines Køkken har opskriften på side 7 & 9. Der er fejl i
> opskrifterne, så der er senere udgivet et opskriftsblad.
> Det har jeg lagt i news:dk.binaer under Torskeopskrift.

Jeg kan nu ikke se at der skulle være nogle særlige grove fejl i
nævnte torskeopskrift, som skulle have betydning for det færdige
resultat. Fremgangs måde og servering kan være forskellig.

Heller ikke æg som er skåret i skiver eller kvarter, - og torsk der er
skåret i skiver eller skåret i 3 cm's tykkelse, gør den synderlige
forskel, - det er smag og behag.

For iøvrigt synes jeg det er en god ide med foto/billeder i dk.binaer,
men i dette tilfælde syntes jeg, at billedet/opskriften skulle
komprimeres og beskæres så det var tilpasset vindues-ruden på
skærmen, -så man ikke skal sidde og trække op og ned og frem
og tilbage, - og det hele går i stå, - som i dette tilfælde.
- Men måske er de nye 45 tommers skærme kommet?

Nedenfor er selv samme torskeopskrift fra karoline.dk, - men
er kopieret ned til overskuelige rammer.
*Der er frit valg i kogelagerne, her er 3 slags at vælge imellem,
og der er mange flere, -hvor de så end kommer fra...

Torskeret med cremefraiche-sauce:
(6-8 pers.)

ca. 1 kg *kogt, kold torsk

Cremefraiche-sauce:
3½ dl cremefraiche 18% og cremefraiche 38%
2 spsk ravigottesauce eller sød, mild sennep
½ tsk groft salt
friskkværnet peber
1 tsk bearnaiseessens
1 tsk sukker
1 dl piskefløde, pisket til et let skum

100 g rejer
100 g kaviar
3 hårdkogte æg (str. mellem)
1 lille bakke frisk, klippet karse.

Tilbehør: 300 g flutes.

Fremgangsmåde:
Anret torsken i et fad.

Cremefraiche-sauce: Rør creme fraiche sammen med de øvrige
ingredienser, på nær flødeskum, der vendes i til sidst. Smag saucen
til og hæld den over torsken.

Fordel herover rejer, kaviar, æg skåret i skiver samt karse.

Tip: Er saucen for tyk, kan der tilsættes lidt mælk.
cremefraiche-saucen kan også tilberedes med lige dele cremefraiche 18%
og cremefraiche 38%.

Tip: *Torsk der skal anvendes kold, må koges i en god kogelage. Lav
kogelage af 1 lt vand til ovennævnte portion torsk. Skær torsken i
skiver og kog dem et par min. Sluk for gryden og lad fisken stå og
trække 7-8 min. under låg.

Kogelage 1: (portion x 5)
2 dl vand
1 spsk eddike
1 tsk groft salt
1 laurbærblad
5 peberkorn

Kogelage 2:
1 liter vand
2 spsk groft salt
2 spsk eddike
2 laurbærblade
20 hele peberkorn
1 zittauerløg i tynde ringe (ca. 50 g)
2 gulerødder i tynde skiver (ca. 150 g)

Kogelage 3:
1 liter vand
2 spsk eddike
1 spsk groft salt
1 laurbærblad
2-3 peberkorn

4-5-6 etc, etc...

Velbekommen!

--
Mvh. ©¿©
Peter W. Bosse

De psykiatriske patienter på Aalborg Psykiatriske Sygehus
kan igen få lov til at deltage i den daglige madlavning

Fra : N/A

Dato : 02-01-01 14:25

Fra : Bente B. Petersen

Dato : 02-01-01 14:25

"Ms. Krabappel" wrote:

Hejsa

> Tager jeg fejl eller er den en "stjerneskud"?

Som jeg kender et stjerneskud er indholdet
1 kogt fiskefilet
1 stegt ditto
Rejer
Kaviar
evt asparges
med en hvid dressing af en slags

Anrettet i butterdejsskal (når jeg har fået det i jylland) eller på en
skive franskbrød (på Sjælland).

Så strengt taget kunne du have ret - men som regel tror jeg der benyttes
en fladfisk - typisk rødspætte.

Mvh
Bente
--