Kan det virkelig passe?
Fra : Puk

Dato : 17-12-01 19:49

Hej alle sammen

Jeg læste idag en artikel inde på www.terapinettet.dk . Den
omhandlede mænds vold mod kvinder.
I artiklen blev det påstået at mænds vold mod kvinder globalt
hvert år lemlæster og slår flere kvinder ihjel end krig, kræft og
malaria (der stod ikke angivet om det var disse ting til sammen
eller hver især).

Det lyder for mig meget voldsomt. Er der nogen som kender til
statistikker eller andet, der kan underbygge denne påstand? Jeg
er ikke så naiv, at jeg ikke er klar over at vold mod kvinder
generelt er alt for udbredt, men at det skulle være så voldsomt
som antydet i artiklen havde jeg ingen anelse om.

Kræft er så vidt jeg ved en af de største dræbere i vores danske
samfund og krig er da bestemt også noget som kræver mange ofre
(malaria ved jeg så ikke så meget om). Hvis det vitterlig
forholder sig, som skrevet i den omtalte artikel så kan jeg ikke
lade være med at tænke på, hvad vi egentlig gør ved det. Her
tænker jeg på, at vi i krigsmæssig sammenhæng har fredsbevarende
styrker, en organisation som eksempelvis FN osv i den dur. Når
det gælder bekæmpelse af kræft har vi også nogle meget store og
magtfulde organisationer rundt omkring i verdenen og så vidt jeg
ved også et internationalt samarbejde.
Men hvordan forholder det sig med store internationale
organisationer der bekæmper vold mod kvinder?
Ikke at vold mod mænd ikke er nær så slemt, for det er det
naturligvis. Nu var der bare i artiklen fokus på mænds vold mod
kvinder.

Hyg sig så vældigt
Puk

Fra : Puk

Dato : 17-12-01 21:56

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen

Ja jeg kunne altså ikke slippe dette her sådan bare lige, for det
lød simpelthen for vildt til at være sandt i mine ører.

Jeg har derfor forsøgt at forfølge artiklens kilder. Artiklen
nævner en forening ved navn White Ribbon (www.whiteribbon.dk) der
er en sammenslutning af mænd, der forsøger at bekæmpe mænds vold
mod kvinder. På deres hjemme side fandt jeg det samme citat som
jeg tog fra artiklen og postede her i gruppen. Her var dog
angivet en kilde: World Bank Discussion Paper 225.
Jeg søgte på Google (www.google.com) efter denne kilde og fandt
den rent faktisk. Jeg downloadede den i pdf format men har ikke
læst den hele endnu. Titlen på dokumentet er: "Fortress
Europe" - And other Myths about Trade. Ikke just et dokument som
jeg regnede med ville indeholde den slags data. Det lader det
heller ikke til at dokumentet gør. Jeg har søgt på såvel ord som
"war", "women", "cancer", "malaria" og "violence" og fandt ingen
af ordene i dokumentet.

Da White Ribbon lader til at være en verdensomspændende
organisation kunne jeg ikke forestille mig, at de blot plukker
den slags påstande ud af den blå luft, så jeg søgte lidt på World
Banks site efter andre dokumenter. Jeg fandt i min søgning et
dokument med overskriften: "Violence against women with an end in
sight". I denne artikel fandt jeg følgende afsnit:

"Gender violence is a daily, and often deadly, fact of life for
millions of women and girls around the world. Women are attacked
on the street, in the workplace, in the home, in war and armed
conflict, and while in state custody. The actual and human costs
of this violence are tremendous; violence devastates lives,
fractures communities and inhibits development in every nation.

The facts and numbers are shocking: 60 million women who should
be alive today are 'missing' because of gender discrimination.
Each year 2 million girls between ages 5 and 15 are introduced
into the commercial sex market; more than 130 million girls and
women, mostly in Africa, have undergone female genital
mutilation; between 20,000 and 50,000 women and girls were raped
in Bosnia-Herzegovina during the war in the Balkans; in 9 Latin
American countries, a rapist who marries his victim stays out of
jail; and studies suggest that one-fourth to one-third of the 170
million women and girls currently living in the European Union
are subjected to male violence. "

Jeg kan desværre ikke finde kilden til de tal, som bliver nævnt i
artiklen. Men det jeg hæftede mig ved var egentlig også mest min
egen indskrænkede opfattelse af vold mod kvinder. Jeg havde da
slet ikke tænkt på omskæring eksempelvis. Jeg tænkte simpelthen
i en mere ensporet retning........noget med at blive slået eller
voldtaget (måske fordi det er det eneste, som jeg reelt oplever
og hører om i den del af verdenen, jeg nu engang lever i).

Anyway, jeg syntes bare lige, at når jeg nu havde smidt emnet
ind, så måtte jeg også lige fortælle, hvad jeg selv er kommet
frem til indtil videre. Jeg har iøvrigt skrevet til både
terapinettet og til White Ribbon for at se, om de kan oplyse
kilden til deres påstande.

Hyg sig så vældigt
Puk

Fra : Henning

Dato : 21-12-01 04:48

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen

Hej Puk

> [...]
> Ikke at vold mod mænd ikke er nær så slemt, for det er det
> naturligvis. Nu var der bare i artiklen fokus på mænds vold mod

Vold mod sagesløse mennesker er noget af det
mest irationelle og modbydelige der findes.
Voldens natur er betinget i følelser som magtesløshed,
mindreværd, utilstrækkelighed, i sjældenere tilfælde
skyldes det ren sadisme/psykopati.
Når manden kommer i situationer, hvor han "taber"
psykisk, er der fare for han bruger vold, " taber" han
i forhold til en der har "magt" over ham, finder han
en han anser for at "stå under ham" at udøve vold
imod ( kone/børn)
Ofte føler en voldsmand, at han har "giftet sig med en,
der ikke er ham værdig" I sådanne tilfælde, er synet af
hende nok til at udløse volden og hun kan ikke undgå
den på nogen som helst måde.

Skal man på sigt afskaffe denne form og andre former
for vold, må man sikre sig at drenge ikke lider nederlag,
ikke bliver ofre for vold og nedværdigelser.
Psykisk er drenge/mænd langt skrøbeligere end piger/kvinder,
Voldtægt feks. handler mindre om sex end om at demonstrere
magt og udøve hævn mod en representant for det køn, han
føler sig nedværdiget af, som han føler ikke viser ham respekt,
føler kræver for meget af ham (har for store forventninger til)
Feks. den gudestatus nogle indvandre drenge mødes med af
forældrene/familien, han oplever at samfundet IKKE betragter
ham som en "gud" tvært imod etc.
basalt set er det moderen, disse forbrydelser begås imod..

MVH
Henning