Faktura og gældsbrev i hvert sit navn, hve~
Fra : Hanne L

Dato : 17-12-01 19:30

Jeg har fået nyt komfur, og fakturaen står i mit navn. Jeg kan altså
dokumentere, at det er "mit" komfur.
Der står et totalbeløb forneden på fakturaen, men der står ikke "betalt",
men derimod navnet på det finansieringsselskab, som ejer gældsbrevet,
hvortil der skal betales, indtil komfuret er færdigbetalt 01.07.02.

Gældsbrevet står i min ekskærestes navn, fordi han har taget lånet.

Spørgsmålet er, om de kan komme og hente "mit" komfur, hvis han
ikke overholder aftalerne om betaling af afdragene?
Eller om han alene hæfter for beløbet?

Det skal tilføjes, at vi aldrig har boet på samme adresse.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 19:30

> Spørgsmålet er, om de kan komme og hente "mit" komfur, hvis han
> ikke overholder aftalerne om betaling af afdragene?
Det kan de, hvis forretningen solgte komfuret med et gyldigt
ejendomsforbehold !!! Dette ejendomsforbehold vil nemlig typisk være
overdraget til det finansieringsselskab, der har forestået finansieringen.

Det er klart, at hvis lånet er optaget HELT uafhængigt af købet - SÅ kan de
ikke hente komfuret !!

> Eller om han alene hæfter for beløbet?

Hvis han er den eneste, der er påført gældsbrevet som skyldner, så ER han
den eneste, der hæfter !!
> Det skal tilføjes, at vi aldrig har boet på samme adresse.

Uden betydning i DENNE sammenhæng !

Mvh

THN

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 20:43

"Tommi Hjelmdal Nielsen" <tommi.nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message

[klip]

> Det kan de, hvis forretningen solgte komfuret med et gyldigt
> ejendomsforbehold !!!

Enig. (Spar bare på udråbstegnene)

> Dette ejendomsforbehold vil nemlig typisk være
> overdraget til det finansieringsselskab, der har forestået finansieringen.

Ejendomsforbeholdet følger automatisk med over ved transport - det er et
accessorium til fordringen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hanne L

Dato : 17-12-01 20:54

Peter G C skrev i en meddelelse news:9vlhr2$3en$1@tux.netsite.dk...

Tommi Hjelmdal Nielsen skrev

> Enig. (Spar bare på udråbstegnene)

> Ejendomsforbeholdet følger automatisk med over ved transport - det er et
> accessorium til fordringen.

Jeg kan altså konkludere, at såfremt han ikke betaler afdragene på
komfuret, så kan de hente det hos mig?

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 21:01

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg kan altså konkludere, at såfremt han ikke betaler afdragene på
> komfuret, så kan de hente det hos mig?

Ja - ud fra det du har oplyst.

Men du har ikke oplyst, om der er aftalt et ejendomsforbehold.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hanne L

Dato : 17-12-01 20:51

Tommi Hjelmdal Nielsen skrev i en meddelelse news:3c1e39fa$0$7542$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det kan de, hvis forretningen solgte komfuret med et gyldigt
> ejendomsforbehold !!! Dette ejendomsforbehold vil nemlig typisk være
> overdraget til det finansieringsselskab, der har forestået finansieringen.

Jeg har lige læst gældsbrevet igennem og kan kun se, der står noget
om betalingsbetingelser, renter og inkasso, men intet om genstanden
= komfuret.
Der står også:
Nærværende gældsbrev kan tjene som grundlag for umiddelbar
tvangfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 478 stk. 1 nr. 5.
Det virker ikke som det, du taler om, men hvad skal der stå, såfremt
det har noget med ejendomsforholdet at gøre?

> Det er klart, at hvis lånet er optaget HELT uafhængigt af købet - SÅ kan de
> ikke hente komfuret !!

Lånet blev optaget ved, at forretningen, hvor vi købte komfuret, faxede en
låneansøgning ind til finansieringsselskabet, som svarede tilbage en halv
time senere efter at have checket kreditværdigheden hos låntager.

> Hvis han er den eneste, der er påført gældsbrevet som skyldner, så ER han
> den eneste, der hæfter !!

Det er kun ham, der står på.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 20:57

> Der står også:
> Nærværende gældsbrev kan tjene som grundlag for umiddelbar
> tvangfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 478 stk. 1 nr. 5.
Dette betyder, at selskabet kan overgive gældsbrevet direkte til
fogedretten, der så tilsiger skyldneren med henblik på evt. udlæg.

> Det virker ikke som det, du taler om, men hvad skal der stå, såfremt
> det har noget med ejendomsforholdet at gøre?

Der vil typisk i købsaftalen (kvitteringen/fakturaen) stå, at ex.:
Serviceringen forbeholder sig ejendomsretten til det solgte (komfur) indtil
det skyldige beløb er betalt (købesummen).

Mvh

T H N

Fra : Hanne L

Dato : 17-12-01 23:53

Tommi Hjelmdal Nielsen skrev i en meddelelse news:3c1e4e85$0$52951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Dette betyder, at selskabet kan overgive gældsbrevet direkte til
> fogedretten, der så tilsiger skyldneren med henblik på evt. udlæg.

Og altså ikke mig?

> Der vil typisk i købsaftalen (kvitteringen/fakturaen) stå, at ex.:
> Serviceringen forbeholder sig ejendomsretten til det solgte (komfur) indtil
> det skyldige beløb er betalt (købesummen).

Og det står der intet om.
Der står kun:
Ved misligholdelse af de nedenfor aftalte betalingsbetingelser vil xxxxx´s gældende
betingelser vedrørende pålæg af renter og gebyrer ræde i kraft, ligesom sagen
vil blive overdraget til retlig inkasso.

Mvh
Hanne L

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 21:03

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote in message

[klip]

> Det virker ikke som det, du taler om, men hvad skal der stå, såfremt
> det har noget med ejendomsforholdet at gøre?

Sælger bevarer ejendomsretten til genstanden eller noget lignende.

Lagde I ingen udbetaling ved købet? F.eks. 20 pct af købesummen - eller er
hele købet finansieret ved kreditoptagelse i forretningen?

[klip]

> Lånet blev optaget ved, at forretningen, hvor vi købte komfuret, faxede en
> låneansøgning ind til finansieringsselskabet, som svarede tilbage en halv
> time senere efter at have checket kreditværdigheden hos låntager.

Det kunne ligne et oprindeligt trepartsforhold, jf. Kreditaftalelovens § 5,
nr. 2.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 21:12

> Det kunne ligne et oprindeligt trepartsforhold, jf. Kreditaftalelovens §
5,
> nr. 2.

ENIG - og er dette tilfældet, kan der ikke være taget gyldigt
ejendomsforbehold, hvorfor bemærkningen om RPL § 478, stk. 1, nr. 5 giver
mening, jfr. Kreditaftalelovens § 21, stk. 1

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 21:17

"Tommi Hjelmdal Nielsen" <tommi.nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message

[klip]

> ENIG - og er dette tilfældet, kan der ikke være taget gyldigt
> ejendomsforbehold, hvorfor bemærkningen om RPL § 478, stk. 1, nr. 5 giver
> mening, jfr. Kreditaftalelovens § 21, stk. 1

KAL § 21 forbyder kan ikke en tvangsfuldbyrdelsesklausul i gældsbrevet.

§ 21 forbyder pant i forbrugerkøb - ikke andet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 21:25

> KAL § 21 forbyder [kan] ikke en tvangsfuldbyrdelsesklausul i gældsbrevet.
>
> § 21 forbyder pant i forbrugerkøb - ikke andet.

Netop, og da der ikke er erlagt nogen udbetaling, jfr. kreditaftalelovens §
34, stk. 1, nr. 4, er den eneste mulighed for tvangsfuldbyrdelse
gældsbrevet...dog § 30, stk. 1 (eller stk. 2, hvis man har forsøgt at tage
ejd. forbehold)

Fra : Hanne L

Dato : 17-12-01 23:55

Peter G C skrev i en meddelelse news:9vlj1s$4ga$1@tux.netsite.dk...

> Sælger bevarer ejendomsretten til genstanden eller noget lignende.

Det står der intet om.

> Lagde I ingen udbetaling ved købet? F.eks. 20 pct af købesummen - eller er
> hele købet finansieret ved kreditoptagelse i forretningen?

Ingen udbetaling, kun stiftelsesomkostninger = oprettelsesgebyr.

Ja, det kender jeg så ikke noget til.

Mvh
Hanne L

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 09:39

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote in message

[klip]

> Det står der intet om.

Fint.

> Ingen udbetaling, kun stiftelsesomkostninger = oprettelsesgebyr.

Ok. Så er der ikke taget ejendomsforbehold - i hvert fald ikke et gyldigt.

Du kan være ganske rolig. Der skal vist meget til for at komfuret bliver
afhentet (- med mindre der er tale om omgåelse).

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hanne L

Dato : 18-12-01 18:15

Peter G C skrev i en meddelelse news:9vmvb8$96u$1@tux.netsite.dk...

> Ok. Så er der ikke taget ejendomsforbehold - i hvert fald ikke et gyldigt.

Der kan vel heller ikke være et skjult?

> Du kan være ganske rolig. Der skal vist meget til for at komfuret bliver
> afhentet (- med mindre der er tale om omgåelse).

Med omgåelse mener du så bedrageri fra vores side?
Min kæreste optog lånet med ekspedientens hjælp, efter jeg havde
prøvet, men ikke kunne få det. Så mere åbent kan det ikke være.

Mvh
Hanne L

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 22:23

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote in message

[klip]

> Der kan vel heller ikke være et skjult?

Nej. Det skal nemlig være aftalt.

[klip]

> Med omgåelse mener du så bedrageri fra vores side?

Nej.

> Min kæreste optog lånet med ekspedientens hjælp, efter jeg havde
> prøvet, men ikke kunne få det. Så mere åbent kan det ikke være.

Ja - ok.... lidt tricky.

Indtil videre må du vente og se om der bliver betalt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hanne L

Dato : 19-12-01 15:07

Peter G C skrev i en meddelelse news:9voc3s$efg$1@tux.netsite.dk...

> Ja - ok.... lidt tricky.

Hvorfor synes du, det er tricky?

> Indtil videre må du vente og se om der bliver betalt.

Ja, og det tror jeg da, der bliver, men ville lige være sikker på
det hele.

Tusinde tak for hjælpen til jer begge.

Mvh
Hanne L