Sovs.
Fra : Mads Hansen

Dato : 19-12-00 13:01

Undskyld men her kommer et totalt nybegynder spørgsmål.

Hvordan laver man sovs? Jeg ved at man skal jævne med mel men hvodan gør man
sådan rent praktiskt?

Og hvordan laver man en opbakt sovs?

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 19-12-00 15:02

Mads Hansen wrote:

> Hvordan laver man sovs?

Ofte har man udgangspunkt i en god stegesky (så sørg for at dit kød ikke
bliver branket, det kan også smages på sovsen). Derefter kan tilsættes
væske, forskellige smagsnuancer efter hvad du nu finder passende (salt,
krydderier, vin, spiritus, marmelade, gele eller lignende).

> Jeg ved at man skal jævne med mel men hvodan gør man
> sådan rent praktiskt?

Man rører koldt vand og mel (eller Maizena) godt sammen. Et par dL vand
og et par spiseskefulde mel plejer at virke fornuftigt. Til dette kan
man anvende en melryster. Derefter sørger du for at din sovs er i kog.
Hæld meljævningen i (tynd stråle) under omrøring. Hold en lille pause
med ihældningen fra tid til anden for at se om sovsen har den ønskede
konsistens. Herefter lader du sovsen koge ca. 5 minutter.

Det er vigtigt at sovsen koger (bare småbobler) mens du hælder jævningen
i. Hvis den ikke koger når du hælder jævningen i kan du ikke vurdere om
du har doseret rigtigt. Jeg har selv prøvet det - min sovs blev _meget_
tyk.

> Og hvordan laver man en opbakt sovs?

Du tager udgangspunkt i noget smeltet fedtstof på en pande (du lader det
brune, hvis du skal have en mørk sovs). Du tilsætter nu mel under
omrøring. Dernæst hælder du langsomt 1/3 af væsken i under fortsat
omrøring. Når det hele har en ensformig konsistens tilsætter du resten
af væsken ad 2 omgange (med opkog imellem). Afslutningsvis krydrer du
evt. og lader sovsen koge ca. 5 minutter.

Glædelig jul
   Regnar *<|
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-12-00 16:30

Regnar skrev:

> Man rører koldt vand og mel (eller Maizena) godt sammen.

Jeg er helt enig i Regnars gode råd, men vil tilføje at det er lettere
[for en nybegynder] at lave sovs uden klumper hvis man bruger Maizena
fremfor hvedemel.

Til kinamad bruges dog kartoffelmel for at få det rette, blanke udseende,
og sovse jævnet med kartoffelmel må ikke koge.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-12-00 02:47

"Regnar Bang Lyngsø" skrev i en meddelelse...
> [...]
[snip]

> Derefter kan tilsættes væske, forskellige smagsnuancer efter
> hvad du nu finder passende (salt,krydderier, vin, spiritus,
> marmelade, gele eller lignende).

Og eller fx lidt af eddikelagen fra et glas syltede agurker el.
agurkesalat.

o /\ o
/ \ /*\ / \
-.- /***\ -.-
\( )/ /*****\ /( )/
_||_ || _| \/ ......... *God jul*

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Helle

Dato : 20-12-00 09:10

og sovs, som bliver jævnet med Maizena må ifølge producenten af Maizena
heller ikke koge, når melet er tilsat.

Helle

Fra : Balslev

Dato : 20-12-00 09:56

Hej

"Helle" <helle.fuglsang@mail.dk> wrote in message
> og sovs, som bliver jævnet med Maizena må ifølge producenten af Maizena
> heller ikke koge, når melet er tilsat.

Det ved jeg godt nok ikke hvor du har fra.....På bagsiden af min æske står
der at det skal koge 2-3 minutter. Det du måske tænker på er, at det ikke må
koge for længe - for så forsvinder effekten.

/Jeppe Balslev