PostDK's ansvar ?
Fra : RP

Dato : 17-12-01 17:01

Hej

Nu er spørgsmålet nok stillet før, men jeg vover at spørge igen da jeg ikke
kunne finde noget der relaterede til mit problem.

Jeg solgte i sidste uge en bærbar PC til 800 kr. og sendte den 2 dage efter.
Jeg bliver ringet op lige før weekenden af køber som fortæller skærmen er
beskadiget - og vil have mig til at tjekke den før PostDK's skal betale
erstatning (hans ord). Jeg fik den i dag og kunne konstatere at skærmen
rigtig nok var i stykker - han vil lade være tilfreds med at lade 500 kr. gå
tilbage og glemme det hele.

Jeg har godt nok Erhversret på C niveau men er lidt i tvivl her. For mig at
se, virker det underligt han vil lade handlen gå tilbage og tabe en
betragtelig sum - samt der på den bærbare var installeret et program hvilket
han hævder han brugte en ekstern skærm til at installere. Jeg har jo i
teorien afsluttet handelen ved at modtage pengene (forudbetalt) og sendt i
100% ok stand (har billeder af PC'ens skærm fuld funktionelt 2 dage før
afsendelse).

Men hvad er mine muligheder her ?? Kan jeg sende den tilbage til ham med
begrundelsen, at handelen er afsluttet. Eller skal jeg få PostDK til at
erstatte hvad der erstattes kan ?? (Blev sendt med pakkepost, har
kvittering)

Er i vildrede her - på forhånd tak

Mvh Dennis RP

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 17:09

"RP" <rpergud@worldonline.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg har godt nok Erhversret på C niveau men er lidt i tvivl her.

Jeg har også (bl.a.) erhvervsret på C niveau, så jeg ved, at du kender
løsningen

Køberettens regler om forsendelse. § 9 og flerfølgende. (er det i et ord?)

> [...]
> begrundelsen, at handelen er afsluttet. Eller skal jeg få PostDK til at
> erstatte hvad der erstattes kan ?? (Blev sendt med pakkepost, har

Har du afsendt pakken på forsvarlig måde? Hvad med emballagen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : RP

Dato : 17-12-01 17:22

> Har du afsendt pakken på forsvarlig måde? Hvad med emballagen?
Jeg sendte PC'en, i samme tilstand som jeg havde købt den 1½ måned tidl.,
først i dens lædertaske, puttet i en vinkasse (med plads til 6 flasker), og
så pakket ind i brun papir. Ikke noget super stødabsoberende materiale, kan
jeg godt se nu. Men virker underligt, det lige er skærmen som tog skade.

Køber fortalte han før havde fået erstatning fra PostDK før, for en bærbar
som gik i stykker. Jeg har for 10 min siden fået email fra ham, om han helst
vil lade handlen gå tilbage (ergo jeg tilbagefører de 500,-) og vi glemmer
det hele - han vil ikke købe noget som ikke virker. For mig at se, sidder
jeg jo lidt med problemet - den virkede jo fint mens jeg havde den, og jeg
har aldtid behandlet den ordenlig (ligesom alt andet af værdi - hårdt at
være studerende :).

Vil lige kigge §9 om forsendelse igennem.... :-]

Mvh Dennis RP

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 17:29

> [...]
kan
> jeg godt se nu. Men virker underligt, det lige er skærmen som tog skade.

Er det forsvarlig emballaget? Hvad siger I andre?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-12-01 17:26

Peter G C wrote:

> "RP" <rpergud@worldonline.dk> wrote in message

> og
> kan
> >

> Er det forsvarlig emballaget? Hvad siger I andre?

Hvis den ikke hopper rundt inde i kassen, er det vel forsvarligt. Hvis
den kunne bevæge sig og slå imod siderne, også kun lidt, er det ikke
forsvarligt.

Fly

Fra : RP

Dato : 17-12-01 17:54

> Hvis den ikke hopper rundt inde i kassen, er det vel forsvarligt. Hvis
> den kunne bevæge sig og slå imod siderne, også kun lidt, er det ikke
> forsvarligt.
Den sad 100% i spænd inde i papkassen, og læderet virker rimelig tykt. Så
jeg vil nu synes den var godt nok pakket ind, selvom det måske ville have
været smart at vikle en rulle bobleplast rundt om.

Men hvad siger i ... skal jeg så smutte ned på posthuset og høre om de kan
gøre noget ?!.(og tak for jeres svar indtil videre :)

Mvh Dennis RP

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 18:01

"RP" <rpergud@worldonline.dk> wrote in message

[klip]

> Men hvad siger i ... skal jeg så smutte ned på posthuset og høre om de kan
> gøre noget ?!.(og tak for jeres svar indtil videre :)

Det skal du under alle omstændigheder.

Men du vil vel også fastholde handlen over for køber, ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Klaus

Dato : 17-12-01 18:01

"RP" <rpergud@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
|
| Men hvad siger i ... skal jeg så smutte ned på posthuset og høre om de kan
| gøre noget ?!.(og tak for jeres svar indtil videre :)

Indpakket som du beskriver det, mener jeg det bør være forsvarligt. Der er
trods alt tale om en bærbar - som forventes at kunne modstå lidt af hvert.
Selvfølgelig skal du forespørge på posthuset og fastholde handelen.
Der er min helt private og uprofessionelle, ujuridiske mening
Klaus

Fra : rea721

Dato : 17-12-01 21:34

> [...]

> jeg vil nu synes den var godt nok pakket ind, selvom det måske ville have
> været smart at vikle en rulle bobleplast rundt om.

-snip-

Du har checket om det er "din" skærm der sider på maskinen, ik? Bare en
tanke....

--
Rea721 AKA Leon Andrea rea721@fabel.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : RP

Dato : 17-12-01 21:46

> Du har checket om det er "din" skærm der sider på maskinen, ik? Bare en
> tanke....
Ja, det er den ... 100% sikkert. Samme klistermærke i det ene hjørne, farve
osv.

Har snakket lidt med mine forældre om det. De synes det lyder meeeeeget
underlig han har været i stand til at installere et program på den da
skærmen var bustet, samt tilbyder at jeg tilbagebetaler 300 kr, hvilket
giver ham et tab på 37,5% (300 kr.).

Men måske han bare helst vil være fri for det hele - er lidt ked af at hænge
med Sorte Per da den jo virkede fint da jeg sendte =/

Mvh Dennis RP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-01 17:59

Fly Christensen skrev:

>Hvis den ikke hopper rundt inde i kassen, er det vel forsvarligt. Hvis
>den kunne bevæge sig og slå imod siderne, også kun lidt, er det ikke
>forsvarligt.

Enig.

Det er ikke underligt på mig at skærmen står af som det første,
men jeg har ikke nogen specialviden om de dele.

Derimod virker det suspekt at kunden vil vinke farvel til 300 kr.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-12-01 18:00

In article <9vl6gr$puj$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> "RP" <rpergud@worldonline.dk> wrote in message

> og
> kan
>>

> Er det forsvarlig emballaget? Hvad siger I andre?

NEJ!

Der skal "skum" omkring, og selve pakken skal være flere gange
større end det indpakkede ved små pakker. Selv på kæmpe, 21",
skærme er der gerne 15-20 cm skum uden om skærmen.

JonB

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-12-01 18:05

Jon Bendtsen wrote:

> Der skal "skum" omkring, og selve pakken skal være flere gange
> større end det indpakkede ved små pakker. Selv på kæmpe, 21",
> skærme er der gerne 15-20 cm skum uden om skærmen.

Nu er en 21" jo også en del skrøbeligere en en blærbar. En CRT skærm
indeholde langt flere "løse" dele end en LCD/TFT skærm. Hvis det var
HD'en som ikke kunne mere, kunne jeg bedre forstå det.

Fly

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-12-01 20:18

In article <3C1E25B3.BBC63D4D@gmx.net>, Fly Christensen wrote:

> Nu er en 21" jo også en del skrøbeligere en en blærbar. En CRT skærm
> indeholde langt flere "løse" dele end en LCD/TFT skærm. Hvis det var
> HD'en som ikke kunne mere, kunne jeg bedre forstå det.

det var for at tage et kæmpe exempel. Alle de ting jeg køber
har MASSER as skum omkring sig. Der var for dårlig indpakning.

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-12-01 18:11

On Mon, 17 Dec 2001 17:00:00 +0000 (UTC),
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:
> Der skal "skum" omkring, og selve pakken skal være flere gange
> større end det indpakkede ved små pakker. Selv på kæmpe, 21",
> skærme er der gerne 15-20 cm skum uden om skærmen.

En ting der er anderledes her er, at sådanne genstande er
indpakket i et blødt materiale (pap), hvor vi i den
konkrete situation har computeren indpakket i en trækasse,
som burde gå i stykker inden indholdet.

Selvfølgelig kan man være uheldig.

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 18:27

Scripsit nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen)

> En ting der er anderledes her er, at sådanne genstande er
> indpakket i et blødt materiale (pap), hvor vi i den
> konkrete situation har computeren indpakket i en trækasse,
> som burde gå i stykker inden indholdet.

Transportskader skyldes normalt ikke tosidet pres på hele pakken,
men derimod stød. Hvis pakken falder på gulvet eller bliver kastet
undervejs i håndteringen (eller postbilen kører over et hul i vejen)
bliver pakken accelereret forholdsvis hårdt. Det kan en trækasse
sagtens holde til, men hvis ikke dens indhold er pakket ind i noget
elastisk, skal indholdet ændre hastighed lige så hurtigt som kassen
- og det kan det ikke altid holde til.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-12-01 20:19

In article <slrna1s9os.cu4.nospam@home.terminal.dk>, Povl H. Pedersen wrote:

> En ting der er anderledes her er, at sådanne genstande er
> indpakket i et blødt materiale (pap), hvor vi i den
> konkrete situation har computeren indpakket i en trækasse,
> som burde gå i stykker inden indholdet.

Jeg ved ikke hvilke årgangsvine du drikker, men han skriver selv
"papkasse"

JonB

Fra : Gevaldi

Dato : 17-12-01 20:41

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvilke årgangsvine du drikker, men han skriver selv
> "papkasse"

Hvor ser du han har skrevet "papkasse"?

Her er hvad RP skrev:
Citat:
[...]

Altså en vinkasse indpakket i brunt papir.

/Gevaldi

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-12-01 22:45

In article <3c1e4a45$0$52964$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Gevaldi wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ser du han har skrevet "papkasse"?

Det ser jeg i
Hvilket ikke er det 1.indlæg i denne tråd, men
et svar fra ham lidt længere nede. Der står

"Den sad 100% i sp\xe6nd inde i papkassen, og ..."

Ergo, han havde sendt det i en papkasse uden skum.
Det er altså utilstrækkelig og uforsvarlig indpakning.

JonB
ps: det er lige meget om det er en pap eller trækasse,
der SKAL skum omkring.

Fra : Brian Fisker

Dato : 17-12-01 18:09

> Der skal "skum" omkring, og selve pakken skal være flere gange
> større end det indpakkede ved små pakker. Selv på kæmpe, 21",
> skærme er der gerne 15-20 cm skum uden om skærmen.

Nu har tasken normalt den samme effekt som "skummet" - Den tager af for
diverse stød.

Lige et spørgsmål til RP: Sendte du pakken som "forsigtig pakke" og ikke
bare "pakke"? Har nemlig efter en længere diskussion med en "postdame"
måttet indse, at al elektronik skal sendes som forsigtig pakke. Dette
står i Post DK's regelsæt (så det med egne øjne). På mit spørgsmål til
"postdamen" om, hvordan jeg som afsender skulle være bekendt med denne
regel, var svaret, at "det ville jeg ikke vide, førend jeg havde
spurgt."

\Mandal

Fra : RP

Dato : 17-12-01 18:33

Brian Fisker: > Lige et spørgsmål til RP: Sendte du pakken som "forsigtig
pakke" og ikke bare "pakke"?
Jeg er desværre temmelig uvidende inden for post regler osv., har jo aldrig
haft problemer der før, så den blev sendt som alm. pakke (35,- , 4.8kg).

Der er vel ikke andet for, end at høre på posthuset om de kan gøre noget.
Skal jeg slæbe PC'en med til postkontoreret (ligger i nabobyen, 20 km væk) ?

Bertel Lund Hansen >Derimod virker det suspekt at kunden vil vinke farvel
til 300 kr.
Er også lidt af samme mening. Han havde desuden installeret et lottoprogram
(visuelt program), hvilken han sagde blev gjort med en ekstern moniter. Det
kan selvfølgelig godt være rigtig ... men at slå 300 kr. af prisen, og
installere et program vækker lidt mistænksomhed hos mig (det skal dog siges
til hans forsvar, at han ringede om aftenen samme dag som den kom frem).

Vil først og fremmest prøve Posthuset. Hvis ikke de vil kendes ved det, har
jeg har overvejet at benytte mig af hans tilbud om de 500 retur, og sælge
maskinen som server ell. lign. Er bare bange for en defekt skærm vil hive
prisen ned i nærheden af hvad en kasse øl koster (det er en 486, 100 mhz,
20mb ram og 500 disk).

Andre smartere måder ?

Mvh Dennis RP

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-12-01 20:21

In article <9vl97a$1tb8$1@news.cybercity.dk>, Brian Fisker wrote:

> Nu har tasken normalt den samme effekt som "skummet" - Den tager af for
> diverse stød.

Ja, men der er alt for lidt "skum" omkring hvis den bare er i
sin taske. Der skal mindst 5 cm skum, gerne mere.

JonB

Fra : Rasmus Bojsen

Dato : 19-12-01 01:32

On Mon, 17 Dec 2001 18:09:14 +0100, "Brian Fisker"
<Fisker@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>"postdamen" om, hvordan jeg som afsender skulle være bekendt med denne
>regel, var svaret, at "det ville jeg ikke vide, førend jeg havde

Har du så i samme anledning spurgt om det også står i deres regelsæt
hvad de gør ved deres forsigtigpakker. Jeg arbejder med dagligt at
sende pakker med postdanmark i postcontainere (PC). Selvom der sættes
mærkater med forsigtig på pakkerne og der på PC'eren er sat skilt på
at det ikke må kippes, så er fakta at når det når frem til
sydjyllandspostcenter så kipper de PC'eren alligevel hvorved forsigtig
mærkatet ikke rigtig har anden betydning end man kommer til at betale
~90 kr mere pr. pakke

mvh/ Kind regards
Rasmus Bojsen
Rasmus@bojsen.org
Ting til salg http://www.bojsen.org

Fra : Ove Kristensen

Dato : 17-12-01 21:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse
> "RP" <rpergud@worldonline.dk> wrote in message

> Er det forsvarlig emballaget? Hvad siger I andre?
>
> /Peter

Jeg har lige sendt en mikrofilmkortlæser til Jylland, og der fik jeg af
Postr Danmark at vide, at dersom jeg ikke sendte den som forsigtighedspakke,
kunne jeg ikke påregne at få erstatning da den så ikke var emballeret
forsvarligt nok, så jeg vil sige at det samme (selv om det er surt) gør sig
gældende i dette tilfælde.

Mvh
O.K.

Fra : RP

Dato : 18-12-01 15:43

Har lige snakket med PostDK's reklamations afd. Som nogen af jer rigtig nok
sagde, skal PC og andet sårbart udstyr sendes som "forsigtig" og pakket godt
ind. Så de kunne desværre ikke erstatte noget.

Mange tak for jeres svar - hvis nogen af jer kommer til at mangle en bærbar
PC med defekt skærm, siger i bare til

Mvh Dennis RP