Lovgivning omkring fyrværkeri
Fra : Christian Andresen

Dato : 17-12-01 13:06

Hej NG.

Da jeg har en hund der er meget bange for fyrværkeri, og jeg gerne vil kunne
påtale den korrekte brug af fyrværkeri overfor de børn jeg møder, som tror
det er sjovt at fyre fyrværkeri af inden nytårsaften, kunne jeg godt tænke
mig svar på disse spørgsmål:

1) Hvornår må man lovligt købe fyrværkeri i forretningerne (fra hvilken dato
og til hvilken dato) ?
2) Skal man også være 18 år for at fyre fyrværkeri af ?
3) Hvilken lov om handler dette emne ?
4) Er eventuelle overtrædelser af denne lov noget politiet overhovedet
bekymrer sig om ?

mvh

Christian

Fra : Nielsen

Dato : 19-12-01 13:57

Christian Andresen skriver:

> [...]
> 3) Hvilken lov om handler dette emne ?
> 4) Er eventuelle overtrædelser af denne lov noget politiet overhovedet

Du skal nok have fat i den lokale politivedtægt. Her er et uddrag fra Kbh´s
politivedtægt:

§ 16. Det er forbudt på eller ud over en gade at benytte skydevåben, herunder
legetøjsvåben, at tænde bål, at afbrænde fyrværkeri eller ligende eller kaste
sten,
snebolde, vand eller andet, der kan medføre skade, eller som kan være til ulempe
for forbipasserende.

Stk. 2. Uden for gader er det forbudt at benytte skydevåben eller afbrænde
fyrværkeri eller lignende, hvis det er egnet til at medføre fare eller væsentlig
ulempe
for færdselen på gaden.

Stk. 3. Personer under 18 år må ikke medføre skydevåben, herunder bue og
slangebøsse, på en gade, medmindre våbenet er emballeret eller ubrugeligt.
Forbudet gælder dog ikke personer, som i henhold til våbenlovgivningen har
opnået tilladelse til at besidde og bære våben, når færden med våben sker inden
for
tilladelsens rammer.

Denne bestemmelse siger ikke noget om, hvornår man må afbrænde fyrværkeri,
hvilket jo ikke kan være forbudt selve nytårsaften. Det står muligvis et andet
sted i vedtægten, men den er rimelig omfattende, så jeg har ikke lige tjekket
efter. Prøv selv på retsinfo.dk.

Vedr. køb og salg, så prøv at tjekke denne bekendtgørelse på retsinfo: BEK nr
778 af 14/10/1999

mvh. Kim