ATI Radeon 8500
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 17-12-01 12:19

Hey,

Jeg er interesseret i det nye ATI Radeon kort, men er i
tvivl om hvor hurtig en CPU (på MB), man mindst skal have for
at udnytte kortet ordentligt?

P.t. har jeg en Duron 800.

--
Palle

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-12-01 14:18

Palle Hans Jensen wrote:

> Hey,
>
> Jeg er interesseret i det nye ATI Radeon kort, men er i
> tvivl om hvor hurtig en CPU (på MB), man mindst skal have for
> at udnytte kortet ordentligt?

Det kommer an på hvilke programmer og i hvilke opløsninger du ønsker at
anvende. Unreal Tournament kræver fx. flere CPU kræfter end Quake3 målt
pr. frame - ihvertfald i de mest normale situationer.

Vil du fx. spille i 1024*768 fodi du har en fladskærm så vil din CPU
formodenlig sætte grænsen i de fleste nyere spil, men vil du spille i
1600*1200 er det nok kortet der sætter grænsen. Sagt på en anden måde så
er der nogen features, fx. opløsning og FSAA, der håndteres af kortet og
andre der håndteres af CPU'en (AI og lign.) og derfor afhænger af den.

> P.t. har jeg en Duron 800.

På sin vis er kortet måske en smule overkill, men slår du smoothvision
til så vil det sikkert alligevel være kortet der sætter grænsen.

Mvh

Bruno

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 17-12-01 15:14

"Palle Hans Jensen" <usenet@nospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er interesseret i det nye ATI Radeon kort, men er i
> tvivl om hvor hurtig en CPU (på MB), man mindst skal have for

Hej,
Jeg vil ikke mene at det nye kort er overkill til din processor. Et meget
godt sted at finde ud af de her ting, er efter min mening at downloade
3dmark2001 fra www.3dmark2001.com. Her kan du sammenligne dit nuværende
system med grafik-kort cpu og lignende med samme typer af systemer, bare med
et ATI 8500 grafikkort. Dvs. at du kan få et meget nøjagtig billede af hvad
det vil betyde for din computer at opgradere. Det er som nogle vil hævde en
måske "syntetisk" benchmark, men i forhold til sammenligning med andre spil,
er den efter efter mening meget acceptabel. Især i forhold til den enorme
mængde sammenligninger man kan lave derinde.

Hvis du ikke gider at gøre dette, kan jeg fortælle dig at med mit system en
duron 650 mhz, fik jeg en 2 gange så høj score i 3dmark2001, hvis jeg købte
ATI grafik-kortet. Jeg fandt også ud af at hvis jeg havde en 850mhz(da jeg
kan overclocke til det var det interessant at finde ud af efter min mening)
at jeg så ville få en score der var gange så høj. Jeg kunne desuden ikke se
en så stor forskel fra 800 mhz duron og så videre opad til de højeste scores
i 3dmark2001, måske en 20-30%. Så jeg vil mene at du får meget ud af at
opgradere, men som det også står klart i den post, der er nogle spil, hvor
du ikke vil mærke en så stor forbedring, da de afhænger af cpu'en og ikke af
grafik-kortet(mest kommer det dog an på hvad du opgraderer fra såfølgelig!).
En sidste sammenligning er at hvis jeg gik fra en 650mhz duron til en 1.4
ghz.... så ville jeg kun få en 23% ekstra ydelse ud af det.... (At jeg så
har besluttet mig til det i stedet for grafik-kort, er fordi jeg vil vente
på næste generation af grafik-kort og da en cpu kostede halvdelen... var det
lettere at overbevise mig selv til)

håber du kan bruge svaret, ellers spørg hvis jeg har været lidt for hurtig
nogle steder i mit svar. Mine sammenligninger hænger meget sammen med mit
nuværende grafikkort, så derfor kan du ikke bruge disse sammenligninger med
mine erfaringer direkte, kun hvis du har det samme grafik-kort såfølgelig.
Men ellers vil jeg anbefale dig at downloade 3dmark2001 og så bagefter du
har kørt den så brug den online browser til at sammenligne dit resultat med
tilsvarende systemer bare med et ATI 8500 kort.

mvh
Lasse

Fra : Mikael1973

Dato : 17-12-01 15:54

"Palle Hans Jensen" skrev d. 17-12-01 12:19 dette indlæg :
> Hey,

> P.t. har jeg en Duron 800.
>
> --Det er dog alligevel lidt "overkill" ( fladt slang 8( ...... ) at få
et Radeon, da bla. www.tomshardware.com anbefaler at du har en cpu der
er hurtigere end 900mhz med en fsb (front side bus) på266 mininum for at
få fuldt udbytte af kortet, men mon ikk er ozz inden fir det næste år
skal en ny cpu i ??? ..... Personligt kører jeg selv med en 800mhz
duron, og køber alligevel i morgen et Radeon8500, så kan du vente et par
dage, skal jeg med glæde fortælle om hvon det yder 8) ...... Jeg har på
nuværende tidspunkt et ASUSV7700GTS2DDR, som kører fantastisk, men
tv-out delen stinker på nvidia chipsættene, hvorimod RADEON har mange
klare fordele ( læs på www.tomshardare.com). Feks et pænt tv billed 8)

Ville bare lige kommentere lidt da i ser ud til at være kørt lidt af
sporet ....

Hilzen Mikael1973

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 17-12-01 16:16

> Ville bare lige kommentere lidt da i ser ud til at være kørt lidt af
> sporet ....

Tak for kommentaren men i lige måde,

jeg mener at medmindre han får svaret af en person med samme processor og et
ATI 8500 kort, så er 3dmark2001 nemmest og det kan mest pålideligt give ham
svaret og de sammenligninger hvad angår processor størrelse som er
interessante for ham. Ved anvendelse af 3dmark2001 kan han direkte se hvor
mange flere FPS han kan få i forskellige spil.

mvh
Lasse

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 17-12-01 17:22

A dude from the usenet called "Mikael1973" <Mikael1973.news@kandu.dk>
wrote:

>Ville bare lige kommentere lidt....

Tusind tak for alle svarene!! God ide med 3DMark. Det prøver jeg nok
også.

Jeg venter spændt på dine resultater med det nye kort!

Suser også forbi Toms hardware og kigger på resultaterne der...

Igen tak.

--
A neutron goes into a bar and asks the bartender: How much for a beer?
The bartender replies: For you, no charge.

Fra : Thomas

Dato : 17-12-01 17:44

> skal en ny cpu i ??? ..... Personligt kører jeg selv med en 800mhz
> duron, og køber alligevel i morgen et Radeon8500, så kan du vente et par

Hvor har de sådan en fætter på lager?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Mikael1973

Dato : 18-12-01 11:27

"
> Hvor har de sådan en fætter på lager?

Jeg har bestilt hos IT-butikken for en 14dages tid siden .... De lover
mig levering i dag, ( Som dog er blevet udsat til i morgen tror jeg 8(
........ postmanden har ikk været forbi endnu *suk* )

cpu????( computing processor unit ) *ss*

ps: Jo, den lille detalje med at han egentligt havde fået svar har jeg
helt overset, mente bare lige jeg ville yde et bidrag til forvirringen

Håber dog at vi stadig er på talefod *g* ......

Vender tibage med anmeldelser 2n 24 timer efter jeg har modtaget kortet
... Hilsen Mikael 1973

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim

Dato : 18-12-01 23:38

Jeg har et som er helt nyt. Kvitering haves. Det vil jeg godt sælge.
Mail mig for mere details.

Kim