/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Rensning af bremse-kalipre samt udskiftnin~
Fra : Jesper Rune Larsen


Dato : 17-12-01 09:48

Hejsa allesammen,

Mit vinterprojekt er som I kan se, en total gennemgang af bremse-systemet på
min Viffer.
I den forbindelse arbejder jeg på at indsamle al den info jeg kan omkring
dette.

Jeg så artiklen i Touring Nyt, men desværre har jeg ikke adgang til
tryk-luft så der må være en anden måde at skille det ad på?
Maskinen er 10 år gammel og har kørt 43000km - jeg ved ikke om jeg skal
påregne at skulle skifte gummi-ringene ud. Kan jeg få et kvalificeret
bud?????

På forhånd tusind tak for jeres hjælp - og glædelig Jul!

Jesper
Honda VFR750Fm



 
 
RasmusZX9R (17-12-2001)
Kommentar
Fra : RasmusZX9R


Dato : 17-12-01 11:14

Hejsa!
Om du skal skifte gummiringene er ikke til at sige før du har skilt det
ad.
Det afhænger meget af hvordan den har været kørt.
Ikke så meget kørestil ,men mere om den har kørt i regn og slud o.s.v.
Med hensyn til at få stemplerne ud, kan du hvis du er lidt heldig, bruge
bremsevædsken til at presse dem ud.
Bare pil kaliperen af og klodserne af også pump bremsen indtil de kommer
ud.
De vil formentligt komme ud i den ene side først, men hvis du er lidt
opmærksom, kan du
lægge noget i mellem stemplerne i den side, lige inden de kommer helt
ud, og på den måde få begge sider med.
Vær også opmærksom på at der kommer en masse bremsevædske ud når
stemplerne ryger helt ud.
Hvis ikke det lykkes at få alle stemplerne helt ud kan du sikkert få fat
i dem med en tang og så trække dem det sidste stykke.Bare drej dem lidt
først, så kommer de sikkert.
Hvis ikke du sætter nye klodser på, så marker lige positionen af dem, så
de kommer til at sidde samme sted igen.
Held og lykke med det
Mvh
Rasmus ZX9R-C (som også skal have renoveret bremser og have armerede
slanger)

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Armand (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-12-01 16:11


RasmusZX9R <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en
news:DsjT7.11163$z4.1243353@news000.worldonline.dk...
>
> Hvis ikke det lykkes at få alle stemplerne helt ud kan du sikkert få
fat
> i dem med en tang og så trække dem det sidste stykke.Bare drej dem
lidt
> først, så kommer de sikkert.

Men fat ikke omkring den flade der ellers er skjult: Det er en poleret
pakflade der ikke tåler den mindste ridse!!

--
Armand.




Jesper Rune Larsen (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Rune Larsen


Dato : 17-12-01 22:44

ok. Det lyder som en plan.
Jeg har hørt at bremse-væske er noget frygtelig farligt skidt - specielt i
forbindelse med lakerede dele. Hvis jeg nu pakker kaliperen ind i stof,
lægger den i en spand og så trykker på bremsen, skulle det så ikke være den
bedste måde?????

Niels: Jo da, ædru blev jeg da - men jeg synes nu nok at hovedet var en
smule 'mørt' :)

Jesper

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9vl2cs$1j7u$1@news.cybercity.dk...
>
> RasmusZX9R <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en
> news:DsjT7.11163$z4.1243353@news000.worldonline.dk...
> >
> > Hvis ikke det lykkes at få alle stemplerne helt ud kan du sikkert få
> fat
> > i dem med en tang og så trække dem det sidste stykke.Bare drej dem
> lidt
> > først, så kommer de sikkert.
>
> Men fat ikke omkring den flade der ellers er skjult: Det er en poleret
> pakflade der ikke tåler den mindste ridse!!
>
> --
> Armand.
>
>
>



Niels S. (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Niels S.


Dato : 17-12-01 12:16

Jesper Rune Larsen skrev

> Jeg så artiklen i Touring Nyt, men desværre har jeg ikke adgang til
> tryk-luft så der må være en anden måde at skille det ad på?

Hej Jesper.

Tak for i lørdags - er du allerede blevet ædru?

Jeg har en kompressor som du skal være velkommen til at låne lidt luft fra.
Alternativt findes der også en del gør-det-selv værksteder i hovedstaden
hvor du sagtens kan få lov at låne lidt luft. Eller tag et par sne-øl med
ned til den lokale autoforhandler med eget værksted, gerne en af de her små
hjørneforhandler. Et velvalgt tidspunkt ville være mellem jul og nytår hvor
stemningen som regel er god til den slags projekter.

Vi ses.

--
Niels S.
VFR800FI
Medlem af VFR klub Danmark (www.vfr.dk)



albert (17-12-2001)
Kommentar
Fra : albert


Dato : 17-12-01 15:19

> Jeg så artiklen i Touring Nyt, men desværre har jeg ikke adgang til
> tryk-luft så der må være en anden måde at skille det ad på?
> Maskinen er 10 år gammel og har kørt 43000km - jeg ved ikke om jeg skal
> påregne at skulle skifte gummi-ringene ud. Kan jeg få et kvalificeret
> bud?????

Jeg bruger en fodpumpe til min cykel (80 kr i OBS) der kan man skrue
ventilstudsen af, så man blot har en slange.
Den kommer ned i hullet hvor skruen til bremsekablet ellers sidder.
Pumpe-pumpe---BANG og den er ude.
Jeg fæstner ikke slangen på nogen måde, og hvorfor den ikke bare
ryger ud aner jeg ikke, men den bliver der


mvh Albert
Fattigrøv uden kompressor...




Mads Lund (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-12-01 15:40

ved brug af trykluft til at presse stemplerne ud, husk at vikle en klud
omkring hele molevitten, og lad være at bruge fingrene til at holde noget
som helst med, for stemplerne kan slå ret hårdt.

Det er faktisk bedre at bruge bremse cylindren til at pumpe dem ud med, evt
ved at hælde sprit i beholderen.

Mads Lund
Ninja9RT



Niels S. (17-12-2001)
Kommentar
Fra : Niels S.


Dato : 17-12-01 16:45

albert skrev

> Jeg fæstner ikke slangen på nogen måde, og hvorfor den ikke bare
> ryger ud aner jeg ikke, men den bliver der

Et gæt : slangen udvider sig i takt med trykket?

Faktisk et rigtigt godt tip at starte med at prøve med ens cykelpumpe for at
se om den kan levere tryk nok.

--
Niels S.
VFR800FI
Medlem af VFR klub Danmark (www.vfr.dk)



David B wilby (19-12-2001)
Kommentar
Fra : David B wilby


Dato : 19-12-01 19:42

Hej Jesper,
Man kan altid brug hydrauliken til at presse stemplerne ud med. Jeg
afmonteret caliberen fra forgaffelen men lod slangerne være på plads og
pumpede forsigtigt bremse grebet mens jeg holdt den ene stempel på plads med
en skruetving indtil den første er næsten helt ud. Så sat jeg skruetvinget
på den første stempel så den ikke ryger helt ud og pumpede den anden stempel
næsten helt ud. Stemperne kan man så vrikke forsigtigt ud med en klud
omkring dem. Jeg lod gummiringene sidde i da jeg monterede stemperne påny
men de skal skiftes næste gang. Min VF750F har gået 67000 km så de trænger
til lidt fornyelse og bliver også renoveret i løbet af vinteren.
Go' fornøjelse
mVFh, David. '84 VF750F-E



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408676
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste