Ikke i række
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-01 00:41

Høstede lige halvdelen af mine jordskokker, ca. 10 kg fra tre meter række i
halvskygge, det er da flot, ikke? Men jeg sætter dem aldrig mere i række.
Jeg måtte finkæmme 30-40 cm til hver side, hvor de havde dannet knolde, selv
i den hårde gangjord. I mit kvadratiske stykke, håber jeg på større knolde,
og der skal jeg da kun grave ekstra i kanterne. Det var også lettere at
binde dette stykke op mod vindfældning.

Har i forresten solgt jeres have allesammen? Jeg læser næsten kun om
brændeovne og husreparationer. Lad os lige få lidt gang i at skrive om, hvad
vi pønser på til foråret.

Jeg pønser f.eks. på at kalke alle mine plantekasser, så jeg kan få (især
agurker og kinakål) i fred for snegle til næste sæson. Er der nogen der
laver en generel desinfektion af drivhuset? Hvordan/hvornår?
Glædelig Jul til havefolket.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H. Olesen

Dato : 17-12-01 01:00

On Mon, 17 Dec 2001 00:40:59 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Har i forresten solgt jeres have allesammen?

Nej da, aldrig i livet

>Jeg læser næsten kun om
>brændeovne og husreparationer. Lad os lige få lidt gang i at skrive om, hvad
>vi pønser på til foråret.

Jeg går stadig og overvejer hvordan jeg bedst kan udnytte et stykke at
min kolonihave, med to meget store træstubbe og -rødder. Skal jeg
bygge et højbed op så stubbene ikke betyder noget, eller bestille en
professionel til at fjerne stubbe og rødder, hvilket jeg kan forstå
fra mine tidligere indlæg om dette, er meget dyrere at få gjort i Kbh
end i Nordjylland
Allerhelst ville jeg sælge kolonihaven og købe mig et hus med
helårshave, men med de huspriser vi har i dag, så bliver det nok ikke
til noget foreløbigt. Æv, har slet ikke lyst til at tænke på det, ser
i stedet frem til næste år i kolonihaven. Men jeg savner nu, at kunne
gå ud og rode lidt i haven, her udenfor sæsonen.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-01 10:15

On Mon, 17 Dec 2001 00:59:41 +0100, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]
>professionel til at fjerne stubbe og rødder, hvilket jeg kan forstå
>fra mine tidligere indlæg om dette, er meget dyrere at få gjort i Kbh

Der er jo også den mulighed at grave jorden væk omkring stubben, bare
et enkelt spadestik, fylde lidt brændeknuder i og tænde ild... Hvis
stubben ellers ikke er alt for frisk så kan man godt brænde den væk.
Og det er da skægt her i de kolde måneder

> [...]
>i stedet frem til næste år i kolonihaven. Men jeg savner nu, at kunne
>gå ud og rode lidt i haven, her udenfor sæsonen.

Jeg kigger også lidt efter hus.. dvs. nærmere end gård.. jord kan man
kun få for lidt af. Har lige set en med 8 tdr. land incl en sø, det er
fristende. Det er endda sådan en som den nuværende ejer har været ved
at bygge om på og er vist slet ikke blevet færdig. Dvs. masser af ting
at give sig i kast med, det er sådan noget jeg har lyst til at få. Så
der er noget at give sig til.

Og næsten ligegyldigt hvordan vejret er så er jeg ude at vende en tur
i haven hver dag. Især for at fodre fuglene.

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 17-12-01 22:17

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> at bygge om på og er vist slet ikke blevet færdig. Dvs. masser af ting
> at give sig i kast med, det er sådan noget jeg har lyst til at få. Så

Jamen 8 tdr. land, - skal du så have en kornmark på noget af det?? At gå
aftentur langs en havremark med ringlende bjælder er ikke at foragte. Sådan
lige mens solen går ned og giver kornet et rødligt skær.

> Og næsten ligegyldigt hvordan vejret er så er jeg ude at vende en tur
> i haven hver dag. Især for at fodre fuglene.

Lige netop, - alle de kønne spurve kan man heller ikke få for mange af.

Med venlig hilsen - elena@io.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-12-01 09:41

On Mon, 17 Dec 2001 22:17:29 +0100, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

>Jamen 8 tdr. land, - skal du så have en kornmark på noget af det?? At gå
>aftentur langs en havremark med ringlende bjælder er ikke at foragte. Sådan
>lige mens solen går ned og giver kornet et rødligt skær.

Næh, men der skal jo være plads til en god stor have
Og så også lidt plads til noget skov, og til at drive lidt
planteproduktion på, prydtræer og lign.

>Lige netop, - alle de kønne spurve kan man heller ikke få for mange af.

Njaaa.. om vinteren er det skønt at kigge ud på de mange hundrede
fugle uden for vinduet, men sidste år åd de bæster alle mine
jordbær...

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 19-12-01 12:34

, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

> Næh, men der skal jo være plads til en god stor have
> Og så også lidt plads til noget skov, og til at drive lidt
> planteproduktion på, prydtræer og lign.

Neeej at anlægge sin egen skov - det må næsten være noget af et eventyr.
Husk nu at få plantet både anemoner og lærkesporer.

> Njaaa.. om vinteren er det skønt at kigge ud på de mange hundrede
> fugle uden for vinduet, men sidste år åd de bæster alle mine
> jordbær...

Det er rigtigt nok at de ikke bliver ved at være lige "søde". Det ser ud til
at blåmejserne sidder og spiser løs af knopperne på min solbærbusk tidligt
på foråret.
Og senere er der nogle store duer, der sviner så grueligt i fuglebadet.
Men haver og fugle og hele molevitten er alligevel dejligt af have.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-12-01 12:37

On Wed, 19 Dec 2001 12:33:59 +0100, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

>Neeej at anlægge sin egen skov - det må næsten være noget af et eventyr.
>Husk nu at få plantet både anemoner og lærkesporer.

Ja, bare en bette skov... sådan for at få fornemmelsen af det.
Lærkesporer, hører de til i en vild skov?

> [...]
>Og senere er der nogle store duer, der sviner så grueligt i fuglebadet.
>Men haver og fugle og hele molevitten er alligevel dejligt af have.

Jeg har en havedam, den bliver ikke svinet til i samme grad som et
fuglebad. Desuden er duerne her stort set kun om vinteren når der
bliver fodret. Sidste år nåede vi efterhånden op på 25 tyrkerduer og
en enkelt skovdue.
Og jordbærrene kan vel reddes med et net.

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 19-12-01 15:50

, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

> Ja, bare en bette skov... sådan for at få fornemmelsen af det.
> Lærkesporer, hører de til i en vild skov?

Ih ja, på Sjælland er de fredet. I de nordsjællandske skove har jeg aldrig
set dem, men de findes i Boserupskoven ved Roskilde, i skoven Purlund ved
Strøby Egede nær Køge og i virkelig store mængder i et par af skovene i
Sydsjælland. Men jeg har altid hørt, at det var strengt forbudt at gå ud og
grave dem op.

> [...]
> fuglebad. Desuden er duerne her stort set kun om vinteren når der
> bliver fodret. Sidste år nåede vi efterhånden op på 25 tyrkerduer og

Her kommer et par meget store, kraftige blå duer som lægger sig på maven i
fuglebadet og når de forlader det er vandet helt plumret af skidt, og de
dukker op hele sommeren.
Men som sagt her er et dejligt leben af alle de kønne spurve - hele året.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : rcn

Dato : 17-12-01 10:30

Hej Helle

Hvis du vælger at få fræset stubene væk, så indhent skriftlige tilbud
fra mere end en inden du sætter arbejdet igang. Så har du noget at
samligne med og du får ingen ubehagelige overraskelser, når regningen
skal betales.

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-01 10:18

<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>agurker og kinakål) i fred for snegle til næste sæson. Er der nogen der
>laver en generel desinfektion af drivhuset? Hvordan/hvornår?

Jar har vasket hele mit drivhus i brun sæbe. Både indvendigt og
udvendigt. Ydersiden var helt grøn af alger. Det er et pokkers
arbejde, men det ser så pænt ud når man er færdig.
Bagefter kalkede jeg det også (der er støbt/muret sokker og gavl i den
ene ende), det blev rigtig flot. Indtil jeg får de tomme kasser ud,
for dem gad jeg ikke fjerne da jeg kalkede. Så der er lige halvanden
meter sokkel som ikke har fået...

http://www.gartneriet.dk