Mistelten på træer
Fra : Esther Raaby

Dato : 16-12-01 22:55

Jeg vil gerne, om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man får
mistelten til at gro på træer.
Venlig hilsen
Esther

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-12-01 23:46

On Sun, 16 Dec 2001 22:54:41 +0100, "Esther Raaby" <esther@raaby.dk>
wrote:

>Jeg vil gerne, om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man får
>mistelten til at gro på træer.

Man sår dem. I hvert fald som privatmand... (Jeg ved ikke helt om man
kan pode en mistelten på et andet træ, jeg tror det nu ikke...)

Frøene klistrer når man maser de vide bær, så er de nemme at få til at
sidde på et udvalgt træ. Mistelten har nogle foretrukne træer at vokse
på. Nogle af disse er æbler.

Det plejer at hedde at bær fra de mistelten man køber her til jul kan
man ikke få til at gro, men i et af de nyeste haveblade påstås det at
det kan man nu godt alligevel. Ellers er der et sted de sælger bær pr.
postordre i januar-februar måned, jeg tror det er Knuthenborg. Men der
plejer at være en annonce i bladet Haven i januar måned.

Og så er det vist ikke helt let at få mistelten til at gro. Den ene
gang jeg har prøvet lykkedes det ikke. Og jeg har ikke forsøgt siden.
Men jeg har heller ikke noget at bruge en mistelten til

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-01 00:25

> --
> Mads Lie Jensen >
Og så er det vist ikke helt let at få mistelten til at gro. Den ene
> gang jeg har prøvet lykkedes det ikke.

I Frankrig er de helt gode til det, jeg så nogle træer der var helt
overgroede med dem.

> Men jeg har heller ikke noget at bruge en mistelten til

"A ståer uinderr æ misteltien... a gjør!!!" .....Når Gertrud kan, så kan du
også

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-01 10:08

On Mon, 17 Dec 2001 00:24:31 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"A ståer uinderr æ misteltien... a gjør!!!" .....Når Gertrud kan, så kan du
>også

Det kræver jo lissom bare at der er andre til stede...

FUT: væk...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-12-01 22:38

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Og så er det vist ikke helt let at få mistelten til at gro. Den ene
>
> I Frankrig er de helt gode til det, jeg så nogle træer der var helt
> overgroede med dem.

Dem man ser i Frankrig er selvsåede. Jeg har set det samme som du - osse på
andre træer end æbletræer.
Så de må kunne gro på andet. Når vi især forbinder dem med æbletræer, er det
så noget klimatisk? - eller bare noget kulturelt?

Poul Erik Jørgensen

Fra : R.N.

Dato : 21-12-01 12:11

"Poul Erik Jørgensen" skrev i en meddelelse
..

> Så de må kunne gro på andet. Når vi især forbinder dem med æbletræer, er
det
> så noget klimatisk? - eller bare noget kulturelt?

I England skulle det være meget udbredt at den gror på egetræer og at det er
blevet brugt helt fra druidernes tid.

I M.Marcussens bog "Helbredende urter" står der bare at den vokser på
forskellige træers grene. Jeg ville ønske, jeg kunne henvise til eet af de
steder, hvor der står om misteltene på egetræer, men har desværre ikke tid
til at finde ud af det netop nu.

Med venlig hilsen R.N.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-12-01 12:56

On Thu, 20 Dec 2001 22:38:25 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

> [...]
>Så de må kunne gro på andet. Når vi især forbinder dem med æbletræer, er det
>så noget klimatisk? - eller bare noget kulturelt?

Jeg har slået den op i Havens Planteleksikon som siger at der findes 3
racer af mistelten (Viscum album). Den mest almindelige race vokser på
løvtræer, især æble, røn, tjørn, lind og poppel. Den mest sjældne
skulle især gro på fyr og ædelgran.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-12-01 17:18

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> racer af mistelten (Viscum album). Den mest almindelige race vokser på
> løvtræer, især æble, røn, tjørn, lind og poppel. Den mest sjældne

Så husker jeg alligevel rigtigt. Der hvor jeg bemærkede dem i Frankrig var
på vejtræer, der vist var pyramidepopler.

PEJ

Fra : Marlene

Dato : 22-12-01 14:23

Poul Erik Jørgensen <JR@aalborghus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vvnci$9uf$1@abnew01.sonofon.dk...
> Så husker jeg alligevel rigtigt. Der hvor jeg bemærkede dem i Frankrig var
> på vejtræer, der vist var pyramidepopler.

Ja, er det ikke bare et vidunderligt syn..............

God jul.

Mvh. Marlene.

Fra : Mai-Brit

Dato : 23-12-01 09:40

klip

| "A ståer uinderr æ misteltien... a gjør!!!" .....Når Gertrud kan, så kan
du
| også
|
| --
| M.V.H.
| Preben Riis Sørensen
| preben@esenet.dk
|
| Til alle dem som står under mistelten og venter, sender jeg et fingerkys
og et stort ønske om en rigtig glædelig jul.
Mange nissehilsner
Mai-Brit

Fra : H. Olesen

Dato : 17-12-01 00:29

On Sun, 16 Dec 2001 23:45:51 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Men jeg har heller ikke noget at bruge en mistelten til

Hov, hov, det har du i allerhøjeste grad når jeg tager på min årlige
sommerrundtur i Danmark til næste sommer.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-01 10:07

On Mon, 17 Dec 2001 00:29:13 +0100, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Hov, hov, det har du i allerhøjeste grad når jeg tager på min årlige
>sommerrundtur i Danmark til næste sommer.

gælder en mistelten ikke kun ved juletid?

http://www.gartneriet.dk

Fra : rcn

Dato : 17-12-01 10:34

"Esther Raaby" skrev d. 16-12-01 22:55 dette indlæg :
> Jeg vil gerne, om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man får
> mistelten til at gro på træer.
> Venlig hilsen
> Esther

Frøene skal afsættes på en TØR stamme og i følge "eksperterne" er det
ca. 25% der spirer. Resten regner af.

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Marlene

Dato : 17-12-01 10:33

Esther Raaby <esther@raaby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uL8T7.287$aW2.236897339@news.orangenet.dk...
> Jeg vil gerne, om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man får
> mistelten til at gro på træer.
> Venlig hilsen
> Esther

Jeg brugte bærrene/frøene fra julemisteltenen, og det lykkedes udmærket. Jeg
skar et lille rids i en ikke al for tyk træstamme (æbletræ "Rød ananas"), og
om ikke den spirede ca. marts måned (såtidspunkt ca. januar).

Mvh. Marlene.

Fra : Esther Raaby

Dato : 20-12-01 22:40

Jeg har fundet en hjemmeside om mistelten, www.mistelten.dk
Hilsen Esther

Fra : anders larsen

Dato : 21-12-01 17:44

Hej
Ester fandet helt afgjort det rigtige sted om mistelten
http://www.mistelten.dk/ her er en udsendelse i tv øst om misteltenen på
planteskolen. http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=3&Id=34879
hilsen Anders
God Jul