nykakering af gulv
Fra : Hanne Jensen

Dato : 16-12-01 19:31

Jeg har lige fået slebet og lakeret et egeparketgulv, og til min store
overraskelse opdager jeg at der skal ingen til så er der ridser i lakken,
bare jeg får trukket støvsugeren lidt skævt er der mærker. Er det fordi der
er brugt lak på vandbasis, eller er det bare sådan, inden det blev slebet
var det ikke nær så sart. Hvad gør man ved det? Ville det have været mere
robust ved oliering?
M.V.H.
Hanne

Fra : Jens Kildegård

Dato : 18-12-01 23:02

"Hanne Jensen" <pollo@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var det ikke nær så sart. Hvad gør man ved det? Ville det have været mere

Aller først så skal lak nå at hærde inden det tages i brug. Alt afhængig af
hvilken type lak og fabrikat der er anvendt kan der gå mellem 2-8 dage.
For det andet skal der selvfølgelig anvendes en gulvlak (f.eks. Blitzer)
interiør lak og andre er ikke stærke nok til det slid, som er på et gulv.
For det tredje - hvis man vil have en stærk lakeret overflade, så der være
2 - 4 lag lak (afh. af fab.), som skal nå at hærde mellem hver påføring.
Her efter burde det være slidstærkt - i hvertfald rigeligt til en
støvsuger.

Mht. til oliering, så bliver gulvet ikke mere robust af det. Det er bare en
anden overflade, og som kræver lidt mere vedligeholdelse.
Personligt kan jeg bedst lide olieret gulve, da de somregl har en varmere
glød. Men der en del ekstraarbejde med, hvis det skal forblive pænt.

Mvh. JK