Diabetes og børn
Fra : Uffe Holst

Dato : 11-12-00 00:37

Hej alle!

Jeg er spejderleder, og med lidt held får vi en ny dreng i gruppen. Han
har sukkersyge, og det ved jeg ikke alverdens om.

Jeg har endnu kun mødt ham et par gange. Det er en af de andre børns
forældre, som har taget ham med, for "han har det ikke så nemt derhjemme".
Hvis jeg forstod ret, så bor han hos faderen, da moderen er alkoholiker.
Faderen er udlænding (vist englænder) og vist selv tidligere alkoholiker.
Eller noget i den retning i hvert fald.

Knægten er 9 år og skulle vist selv tage sin insulin. Jeg går umiddelbart
ud fra, at det derfor drejer sig om type 1 diabetes. Umiddelbart virker
han til at være lige så meget møgunge som alle de andre børn, så på det
punkt er han vist meget normal

At han har sukkersyge, giver selvfølgelig visse problemer, men disse er da
næppe større end at de kan overvindes. Eftersom vi jo med jævne mellemrum
tager på weekture med børnene og om sommeren også på en længere sommerlejr,
så er der nogle ting, som det er vigtigt for mig at vide noget om. Jeg bør
naturligvis på et tidspunkt have en samtale med faderen omkring dette, men
i første omgang kan jeg jo høre, hvad jeg kan få af information i disse
fora.

Min viden om diabetes er stort set begrænset til følgende: de mangler
insulin, hvorfor de har et øget indhold af sukker i blodet; dette behandles
ved indsprøjtninger med insulin; det er vigtigt, at diabetikere spiser ofte
for at undgå hypoglykæmi; de må ikke indtage sukker i større mængder.

Som leder skal jeg naturligvis sørge for, at knægten tager sin insulin og
ikke glemmer det. Men hvad mere?

Skal der også måles blodsukkerniveauer? Hvis ja, hvor ofte? Hvordan
opdager man hypoglykæmi? Mig bekendt behandles hypoglykæmi med sukker,
korrekt? Såkaldt "insulinshock" er vel hypoglykæmi i det ekstreme tilfælde
-- hvordan behandles dette? Er der andre ting ud over hypoglykæmi, som man
skal være opmærksom på? Hvordan opdages disse, og hvordan behandles disse?
Hvad sker der, hvis en diabetiker indtager (for meget) sukker?

Hvor tit bør en diabetiker spise? Er det korrekt, at en diabetiker må
indtage mindre mængder af sukker i maden? I så fald, hvor store er disse
mængder? Spiser en diabetiker ellers "normalt"? Kan vi lade ham spise det
samme som de øvrige børn, eller er vi nødt til at lave specialkost til ham,
når vi er på tur? Har kosten overhovedet nogen betydning, når vi er af
sted på korte weekendture, såsom fra fredag aften til søndag eftermiddag?
Eller for den sags skyld en sommerlejr af en uges varighed, eller har
kosten kun egentlig betydning over meget længere perioder?

Med hensyn til maden, hvad kan vi så servere? Vi kan jo næppe riste
skumfiduser over bål sammen med ham, men kan vi lave snobrød og servere dem
med almindeligt sukkerholdigt syltetøj?

Når vi nu snart skal holde juleafslutning og lave en stor spand risengrød,
må han så strø kanelsukker over? Eller skal han nøjes med kanel? Eller
findes der sukkerlignende alternativer, som kan erstatte sukker? Her
tænker jeg ikke på højintensitetssødemidlerne, såsom aspartam, acesulfam K
og lignende, da disse nok er mindre egnede til kanelsukker, men derimod en
eller anden form for strøsukkerlignende alternativ.

Der er uden tvivl en masse madvarer, som kan fås uden sukker, såsom
syltetøj. Køber man også disse i almindelige supermarkeder, eller vil det
være nødvendigt at tage i specialforretninger? Er disse sukkerfrie
produkter nævneværdigt dyrere end de tilsvarende sukkerholdige?

Kan vi normalt følge almindelige mad- og bageopskrifter til
ikke-diabetikere, når vi laver mad til vores diabetiker og så blot udskifte
eventuelt sukker med et strøsukkerlignende alternativ eller et
højintensitetssødemiddel? Eller kan vi benytte almindeligt sukker, hvis
det kun skal tilsættes i mindre omfang? Købes sådanne sødemidler i normale
forretninger, eller vil det være nødvendigt at finde specialforretninger?
Er sådanne sødemidler meget dyre

Fra : Mark Beaumont

Dato : 11-12-00 03:00

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev
> Jeg er spejderleder, og med lidt held får vi en ny dreng i
> gruppen. Han har sukkersyge, og det ved jeg ikke alverdens
> om.

Du kan finde rigtig mange nyttige tips og oplysning på f.eks:
http://www.diabetesforeningen.dk
http://www.netdoktor.dk
http://www.diabetes.dk
http://home11.inet.tele.dk/ckn30
http://www.childrenwithdiabetes.com/

Fra : Peter Westh

Dato : 11-12-00 21:52

Hej Uffe,

Her er mine 5 pennies worth. Jeg er selv type 1-diabetiker (og gammel
spejder), men har ingen særlig erfaring med børn i den henseende. Der er
også store individuelle forskelle. Hvis du kan få kontakt med hvem der nu
end behandler drengen (egen læge eller ambulatorium), ville det nok være
optimalt (jeg kan forstå at forældrene nok ikke er til den store hjælp).

>Skal der også måles blodsukkerniveauer? Hvis ja, hvor ofte?

Umiddelbart vil jeg mene at det vil være godt at have måleapparatet med, men
at det vil være af begrænset nytte at du måler andet, end hvis der er noget
galt. Hvis drengen selv kan administrere at måle er det kanon, men det er
nok ikke helt realistisk for en 9-årig. Så jeg vil sige: Hav måleapparatet
med, og tjek hvis der er grund til at tro, at blodsukkeret er højt/lavt.
Hvis du gerne vil være sikker så tjek om aftenen (for at forebygge natlige
følinger, meget ubehageligt og sikkert intimiderende for en 9-årig der
ligger i telt) og evt. om morgenen.

>Hvordan opdager man hypoglykæmi?

Sult, svimmelhed, irritabiltet, vredesudbrud, kold sved etc.

>Mig bekendt behandles hypoglykæmi med sukker, korrekt?

Alt sødt. Slik, en sodavand, et glas juice eller cacaomælk. Frugt er ikke
hurtigt nok. Giv ham en rugbrødsmad bagefter til at hodle blodsukkeret oppe.

>Såkaldt "insulinshock" er vel hypoglykæmi i det ekstreme tilfælde
>-- hvordan behandles dette?

Hvis personen er for fraværende til at drikke/spise behandles det med en
glucagonindsprøjtning i låret. Fås på recept, og er noget man bør have og
være fortrolig med at bruge. Man får en plasikkasse med en lille ampul og en
engangssprøjte. Vædsken i sprøjten skal sprøjtes ned i ampullen, det rystes,
suges op igen og skydes ind i låret. Det er ikke så dramatisk som det lyder.

>Er der andre ting ud over hypoglykæmi, som man
>skal være opmærksom på?

På korte ture, og især under stor fysisk udfoldelse, er hypoglykæmi den
vigtigste bekymring. Jeg var selv på vildmarkstur i Canada for et par år
siden, og her rådede min læge mig til at have for højt blodsukker (>12
mmol/ltr) mere eller mindre konstant.

>Hvad sker der, hvis en diabetiker indtager (for meget) sukker?

Umiddelbart ingenting. Det får blodsukkeret til at stige. Ved meget høje
værdier kan det give træthed og ekstrem tørst. I så tilfælde gives ekstra
hurtigtvirkende insulin. På langt sigt er det skadeligt, men at blodsukkeret
ligger lidt højt en weekend er der ingen der tager skade af. Og man mærker
ikke høje værdier når man er aktiv. Da jeg var ude at rafte på ovennævnte
tur var mit blodsukker på 19 mml/l. Det er i overkanten, men jeg havde det
fint.

>Hvor tit bør en diabetiker spise?

De fleste spiser et mellemmåltid formiddag og eftermiddag, og muligvis også
før natten, men det varierer meget afhængig af insulindosis og -type.
Mellemåltider kan være en klapsammenmad, frugt, slik, kage, chips.

>Er det korrekt, at en diabetiker må
>indtage mindre mængder af sukker i maden? I så fald, hvor store er disse
>mængder?

Ja. De officielle tal er pt. 25 gram om dagen, fordelt ligeligt på dagens
måltider. Men det er et vilkårligt tal, og jeg synes du skal glemme det.
Sagen er at man har lavet en undersøgelse, hvor man gav folk 25 gram sukker
om dagen, og det gik fint. Men det betyder jo ikke, at det ikke også kan gå
fint med 100 gram sukker om dagen. De 25 gram er et meget konservativt bud.
Jeg spiser selv meget større mængder nogle dage, uden nogen problemer
overhovedet.

Grundlæggende er det, man skal bekymre sig om den samlede kulhydratmængde,
hvor de kommer fra -slik eller rugbrød - er af sekundær betydning. Den gamle
ide om at sukker optaget "hurtigt" i kroppen, medens "komplekse kulhydrater"
optages langsomt blev faktisk modbevist for årtier siden.

>Spiser en diabetiker ellers "normalt"? Kan vi lade ham spise det
>samme som de øvrige børn, eller er vi nødt til at lave specialkost til ham,
>når vi er på tur?

Giv ham

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-12-00 02:31

In an article of 10 Dec 2000 Peter Westh wrote:

> [...]
> end behandler drengen (egen læge eller ambulatorium), ville det nok være
> optimalt (jeg kan forstå at forældrene nok ikke er til den store hjælp).

I skal alle have tak for jeres svar. Nu ved jeg da i hvert fald lidt mere
:)) Jeg har ikke mødt knægtens forældre endnu, så det kan skam godt være,
at de kan være til stor hjælp -- man kan jo altid håbe :)

--
Uffe Holst