Airport ARRGH!
Fra : Thøger

Dato : 16-12-01 15:35

Hvorfor kan jeg ikke sætte min G4 op som softwarebase under OS X, er der
nogen der ved hvorfot Apple har droppet det, eller om det kommer i en
senere version.

Funktionen er ret vigtig for mig!

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : Karl Antz

Dato : 16-12-01 16:02

Thøger <tterp@mac.com> wrote:

> Hvorfor kan jeg ikke sætte min G4 op som softwarebase under OS X, er der
> nogen der ved hvorfot Apple har droppet det, eller om det kommer i en
> senere version.

.... har sakset følgende fra <www.macosxhints.com/>:

Lazy man's Software Base Station
Mon, Oct 1 '01 at 12:05PM - from: maswell

hey guys

I had seen the previous post on setting up a software base station via
the terminal, but I couldn't get it to work for the life of me. I then
saw this free ethernet router program called geeroute.

You simply install the program, and set the client machine with the
correct name server on your network and set the router address as
192.168.150.1. It worked with an ethernet network, so I wondered if it
would work with airport.

So I just set up the Airport settings on my G4 with 10.0.1.1 as the
Airport IP (like they used on the Software Base Station) and set the
subnet mask as 255.255.255.0. Then I used 10.0.1.1 as the router address
on my Pismo. I gave the Pismo the IP address 10.0.1.6, set the subnet
mask, and put in the name server.....and it WORKS!! You can have a
software base station up and running in less than 5 minutes!

adressen pågeeroute er:
<http://geeroute.zero.com.hk/>

obs har ikke selv afprøvet det.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Thøger Terp

Dato : 16-12-01 19:01

>You can have a
> software base station up and running in less than 5 minutes!

Nice! Takker

/Thøger
--
Brutus lad den kniv ligge, jeg ved ikke hvad der stikker dig!

Fra : Thøger

Dato : 08-01-02 16:32

karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote in message news:<1f4imzi.zge05g13vkzksN%karlantz@isa.dknet.dk>...

> [...]
> mask, and put in the name server.....and it WORKS!! You can have a
> software base station up and running in less than 5 minutes!

Jeg har nu prøvet alt, geeroute, brickhouse og ja jeg har endda kigget
på en rigtig terminalmåde, men holdt fingrene fra den.

Problemet er vel slet og ret, at jeg ikke helt ved hvad jeg kan bruge
brickhouse til, og hvad jeg skal gøre, så hvis en vil forbarme sig
over en ynkelig fyr, der har været vandt til at apples software
klarede det meste vil jeg være lykkelig.
Ellers må jeg gå tilbage til OS 9 igen

/Thøger

Fra : Thøger Terp

Dato : 09-01-02 11:03

Thøger <tterp@mac.com> wrote:

> [...]
> over en ynkelig fyr, der har været vandt til at apples software
> klarede det meste vil jeg være lykkelig.

Tråden blev lidt væk i nye iMactråde

men som sagt, er der nogen der kan hjælpe?

Last call, or else: Goodbye OS X!

/Thøger

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-02 11:32

On 9.1.2002 11:03, in article 1f5qpax.1opl7tb11480ouN%tterp@mac.com, "Thøger
Terp" <tterp@mac.com> wrote:

> Tråden blev lidt væk i nye iMactråde
>
> men som sagt, er der nogen der kan hjælpe?
>
> Last call, or else: Goodbye OS X!
>
> /Thøger
Hvad mener du? Brickhouse er jo en GUI til den indbyggede firewall i MacOS X
‹ hvis du ikke ved, hvad du skal bruge den til, kan du jo bare lade være
Med mindre du har kronjuvelerne liggende på din macŠ
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Thøger Terp

Dato : 09-01-02 11:50

> Hvad mener du? Brickhouse er jo en GUI til den indbyggede firewall i MacOS X

Ja det ved jeg!

> ‹ hvis du ikke ved, hvad du skal bruge den til, kan du jo bare lade være
> Med mindre du har kronjuvelerne liggende på din macŠ

Den skulle eftersigende kunne bruges til at konfigurere en softwarebase
under OS X, se de tidligere indlæg i tråden!

Jeg ved bare ikke hvordan den skal indstilles...

/Thøger

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-02 13:12

On 9.1.2002 11:50, in article 1f5qrh0.mnxl2ujz991kN%tterp@mac.com, "Thøger
Terp" <tterp@mac.com> wrote:

> Ja det ved jeg!

> Den skulle eftersigende kunne bruges til at konfigurere en softwarebase
> under OS X, se de tidligere indlæg i tråden!
Du havde genpostet og ikke citeret det hele.

> Jeg ved bare ikke hvordan den skal indstilles...
>
> /Thøger
Spørg Brian Hill, ham der laver Brickhouse
brianhill@mac.com
Han er ret flink til at svare.
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-02 12:34

> Tråden blev lidt væk i nye iMactråde
>
> men som sagt, er der nogen der kan hjælpe?
>
> Last call, or else: Goodbye OS X!

Har du læst dokumentationen til Brickhouse? Åben den (æble+?) og klick
IP sharing læs hvad der står. jeg går ud fra at du skal route fra
ethernet til Airport.

Når du har læst det, klikker du på Assistent ikonet i Brickhouse og
lader dig guide gennem processen.

--
Side 1) Er enkel vælg, den port hvor du får "internet ind" og angiv en
eventuel IP adresse, hvis ikke du får den via DHCP.

Side 2) Firewall'en, her kan du bestemme hvilke servere på din computer
andre skal have adgang til fra internettet (den port du definerede på
den forrige side) - hvis ikke du ved hvad de betyder krydser du bare dem
alle af og holder dem åbne.

Side 3) Firewall'en, her kan du blokere for de "farlige" porte, som
hackerne typisk bruger - hvis ikke du ved hvad de betyder krydser du dem
alle af.

Nu er der kun åbent for de porte du krydsede af på side 2. og der er
helt lukket af på de porte du krydsede af på side 3

Side 4) Tryk "Apply configuration", så er Firewall'en konfigureret.
Tryk dernæst "istall startup script", så firewall'en startes hver gang
du booter Mac OS X.
Sidst men ikke mindst: tryk på "setup IP sharing", så du kan route fra
ethernet eller PPP til Airport.

Side 5) Vælg dit Airportkort og skriv en IP adresse, eksempelvis
10.0.0.1 - det er nu den adresse som dine Airport klienter skal bruge
som router adresse.

Side 6) tryk på "enable gateway at startup"

--
Nu er du tilbage i Brickhouse, tryk på fanebladet IP Gateway.

Her ser du nu to ikoner i vinduet til venstre

Jordkloden "default gateway" er dit ethernetkort og der hvor du får
internet ind.

Computeren er dit airportkort og der hvor du sender internet
forbindelsen ud til dine klienter.

I vinduet til højre kan du redirecte services til en klient (IP:port) -
eksempelvis hvis du skal køre en internet server på en af klienterne.

klik på "start IP sharing" for at starte din softwarebase - det skal
gøres hver gang computeren startes (en senere version af Brickhouse vil
kunne gøre det automatisk).

Hvis ikke du ville have en firewall, kan den slås fra igen ved at du
klikker på fanebladet "Ethernet" og fjerne krydset i "enable firewall"

Konfigurer dine klienter, færdig.

NB. Det kunne du have læst dig til - Det adskiller sig ikke fra når du
opretter en softwarebase under mac OS 9

<icq:131382336>

Fra : Thøger Terp

Dato : 09-01-02 13:36

> NB. Det kunne du have læst dig til - Det adskiller sig ikke fra når du
> opretter en softwarebase under mac OS 9

Ja jeg forsøgte, emn kunne rigtig overskue det, men tusind tak for din
lange beskrivelse, jeg forsøger

/Thøger

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 19:18

Thøger <tterp@mac.com> wrote:

> Hvorfor kan jeg ikke sætte min G4 op som softwarebase under OS X, er der
> nogen der ved hvorfot Apple har droppet det, eller om det kommer i en
> senere version.

Den er der i form af ipfw, men du har ikke et GUI til konfigurationen.
Hent "brickhouse" til formålet, hvis du ikke er sikker i "håndarbejdet"

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>