De famøse EuroPark parkeringsvagter regist~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-01 12:28

Jeg har læst en del negativt om EuroPark her på USENET. Var selv ude for, at
jeg parkerede på en Nettoparkeringsplads kontrolleret af Europark i går. Der
var begrænset parkering (1 time), og jeg satte min skive korrekt til kl.
12:00.

Kl. 12:30 kiggede jeg ud af vinduet fra butikken, og så at en parkeringsvagt
stod og noterede min nummerplade. Jeg gik ud til ham og spurgte, om jeg
havde parkeret ulovlig.

Han gik straks i forsvarsposition, og spurgte, om ikke jeg havde sat skiven,
hvortil jeg svarede jo - og han spurgte da, om han der var noget galt i, at
han skrev mit nummer op. Jeg sagde, at jeg undrer mig over, at han
registrerer mig uden grund, og det undlod han at svare på med en ligegyldig
holdning.

Lignende taber-job skal man dælme lede længe efter.

Senere så jeg desuden, at han gik rundt og lagde hånden på motorhjælmen for
at mærke, om motoren var varm.

Vi kan vist alle blive enige om, at det er en underlig form for kontrol, men
er den lovlig? Må man godt gå rundt og kontrollere sine kunder,
mistænkeliggøre dem og registrere dem uden grund?

--

Lars Bonnesen
http://lars.eberhardt-bonnesen.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 12:38

Lars Bonnesen wrote:

>Vi kan vist alle blive enige om, at det er en underlig form for kontrol, men
>er den lovlig? Må man godt gå rundt og kontrollere sine kunder,
>mistænkeliggøre dem og registrere dem uden grund?

Selvfølgelig må han da det. Bare han ikke giver dig en bøde for at holde
lovligt, kan jeg ikke se et problem.

Et eller andet skal han jo få tiden til at gå med. Så er det også meget
nemmere for ham at give en bøde et minut efter parkeringstiden er gået

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Fra : cheesedealer

Dato : 16-12-01 13:38

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> Lars Bonnesen wrote:

Må man godt gå rundt og kontrollere sine kunder,

> Selvfølgelig må han da det. Bare han ikke giver dig en bøde for at holde
> lovligt, kan jeg ikke se et problem.

Jeg er ikke sikker på at man ved at parkere et sted hvor Carpark
kontrollerer, har givet sin tilladelse til at kontrollanter går og gramser
på ens køretøj for evt. at mærke om motoren er varm.

Men ellers har du da ret: De må da notere herfra og ind i helvede, sålænge
man ikke bliver afkrævet ukorrekte afgifter.

PH

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-01 18:48

> Jeg er ikke sikker på at man ved at parkere et sted hvor Carpark
> kontrollerer, har givet sin tilladelse til at kontrollanter går og gramser
> på ens køretøj for evt. at mærke om motoren er varm.

Der tror jeg da til gengæld ikke, at man kan gøre noget særligt. Man kan vel
ikke anklage nogen for at have sat fingeraftryk på sin bil. Hvis vi snakker
om at man går og ridser lakken, er det naturligvis hærværk

> Men ellers har du da ret: De må da notere herfra og ind i helvede, sålænge
> man ikke bliver afkrævet ukorrekte afgifter.

Jeg har normalt ikke nogen frygt overfor at skulle blive registreret nogle
steder (det bliver man jo alligevel konstant), men jeg kan ikke lade være
med at tænke på, at vi hele tiden bliver mere og mere udsat for
registrering.

I øvrigt tror ikke, at han kan bruge det med temperaturen på køleren til
noget. Jeg må da vel gerne starte bilen, bakke lidt, køre lidt frem igen, og
så stille skiven. Det bliver motoren vel ikke mærkbart mere varm af?

Vh, Lars.

Fra : Peter G C

Dato : 16-12-01 19:34

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message

[klip]

> [...]
og
> så stille skiven. Det bliver motoren vel ikke mærkbart mere varm af?

Da jeg for ikke så lang tid siden behandlere klager over parkeringsafgifter,
fik jeg ofte argumente: "Jamen p-vagten kunne jo bare have mærket på bilen
og erfaret, at den lige var ankommet" - argumentet bruges ofte, særligt hvis
kunden har glemt at stille p-skiven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Søren Badstue

Dato : 18-12-01 20:16

Lars Bonnesen <none@noneæøå.com> skrev i en

> [...]
og
> så stille skiven. Det bliver motoren vel ikke mærkbart mere varm af?

Det troede jeg faktisk ikke man måtte? Men jeg har aldrig hørt om man måtte
eller ej, så det var (er?) bare min logiske sans der sagde at det villle
være ulovligt, at flytte bilen en halv millimeter, for at stille p-skiven
igen. På den måde "snyder" man vel andre kunder på p-pladsen, og man vil jo
også holde på pladsen over den fastsatte tid?
Men må man det?

--
SB

Fra : alexbo

Dato : 18-12-01 21:24

"Søren Badstue" <soren.badstue@post.cybercity.dk> skrev

, så det var (er?) bare min logiske sans der sagde at det villle
> være ulovligt, at flytte bilen en halv millimeter, for at stille
> [...]

Nej, der findes en gammel højesteretsdom om dette, der var bilen
flyttet >100m , men det blev betegnet som en omgåelse af
parkeringsrestriktionerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-12-01 22:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Nej, der findes en gammel højesteretsdom om dette,

Gad vide, hvorfor ventetiderne i Højesteret er så lange...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mads

Dato : 19-12-01 09:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Nej, der findes en gammel højesteretsdom om dette, der var bilen
> flyttet >100m , men det blev betegnet som en omgåelse af
> parkeringsrestriktionerne.

Hvor meget eller hvor lang tid skal en bil flyttes før det kan betragtes som
en ny parkering og dermed en ny tidsperiode?

Evt et hint hvor jeg kan finde mere information.

Mvh Mads

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-01 16:36

"Mads" <madsknudsen@NOSPAMengineer.com> wrote in message

[klip]

> Hvor meget eller hvor lang tid skal en bil flyttes før det kan betragtes
som
> en ny parkering og dermed en ny tidsperiode?

Jeg har selv overvejet spørgsmålet: hvor meget skal der til?

Jeg fandt aldrig et svar...

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 22:18

"Søren Badstue" <soren.badstue@post.cybercity.dk> wrote in message

[klip]

> Men må man det?

Nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 16-12-01 15:11

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev

> Vi kan vist alle blive enige om, at det er en underlig form for
kontrol, men
> er den lovlig?

Næh, jeg synes det er fornuftig form for kontrol, det viser at han har
mere omløb i toppen, end visse af hans kunder.
På den måde sikrer han sig mod at folk bare flytter skiven, når
parkeringtiden er ved at udløbe.

Lovlig? der er intet ulovligt at skrive bilnr. op, om man må bruge
håndspålæggelse, tja, prøv at bære den ind i retten.
Hr. dommer han rørte min bil!

Hvis man føler sig så nemt mistænkeliggjort, må alle
overvågningskameraerne være et mareridt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-12-01 16:27

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Næh, jeg synes det er fornuftig form for kontrol, det viser at han
> har mere omløb i toppen, end visse af hans kunder.
> På den måde sikrer han sig mod at folk bare flytter skiven, når
> parkeringtiden er ved at udløbe.

Du mener altså, at bilen stadig er varm efter 1/2 time på en blæsende
og halvkold dag?

Derudover er der absolut ingen grund til at notere nummerpladen når der
ikke er tale om en overtrædelse af p-reglerne. På et eller andet punkt
vækker dette faktisk visse mistanker hos mig, men det må vi hellere
lade ligge.

> Hvis man føler sig så nemt mistænkeliggjort, må alle
> overvågningskameraerne være et mareridt.

Kan du forklare, hvilken sammenhæng overvågningskameraer har med
Bonnesens eksempel?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-12-01 19:43

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev

> Derudover er der absolut ingen grund til at notere nummerpladen når
der
> ikke er tale om en overtrædelse af p-reglerne

Hvis så overtrædelsen sker, ved at flytte skiven, har han noteret det
første tidspunkt han så bilen.

> Kan du forklare, hvilken sammenhæng overvågningskameraer har med
> Bonnesens eksempel?
Mistænkeliggørelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Badstue

Dato : 16-12-01 16:31

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i en news:9vi9rk$trv$4@news.cybercity.dk

> [...]
> mere omløb i toppen, end visse af hans kunder.
> På den måde sikrer han sig mod at folk bare flytter skiven, når

Hvad så hvis man bor 10 min. kørsel fra butikken, og har været i butikken en
halv time. Da kan motorhjælmen da sagtens være kold. Kan han så skrive en
bøde for at du har en kold bil?

--
SB

Fra : alexbo

Dato : 16-12-01 19:45

> [...]

butikken en
> halv time. Da kan motorhjælmen da sagtens være kold. Kan han så

Nej, troede du det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Badstue

Dato : 16-12-01 21:05

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i en news:9vipuq$1m69$3@news.cybercity.dk

> butikken en
> skrive en
>
> Nej, troede du det?

Du skrev at "jeg synes det er fornuftig form for kontrol, det viser at han
har
mere omløb i toppen, end visse af hans kunder."
Men hvad vil han så bruge en oplysning om en kold bil til, hvis ikke han kan
gøre noget ved det alligevel? Så ser jeg det som total spild af tid, og så
vil jeg da påstå at der ikke er så meget omløb i hovedet på ham, hvis han
spiller sin arbejdstid.

--
SB

Fra : alexbo

Dato : 16-12-01 22:43

> [...]

at han
> har
> mere omløb i toppen, end visse af hans kunder."
Lige det ordvalg skyldes mere Bonnesens nedladende bemærkning om
taberjob.
Jeg har ikke meget tilovers for folk, der taler ringe om andres form
for arbejde.

> Men hvad vil han så bruge en oplysning om en kold bil til, hvis ikke
han kan
> gøre noget ved det alligevel?

Om bilen er kold eller varm er ikke vigtigt, det er ikke en sikker
metode, men det kan give et indtryk af en effektiv vagt, og det er
ikke så ringe i sig selv.
Men hvornår parkeringsvagten så bilen første gang, har betydning hvis
bilisten flytter på skiven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Badstue

Dato : 16-12-01 22:59

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i en news:9vj4bo$276c$2@news.cybercity.dk

> [...]
> taberjob.
> Jeg har ikke meget tilovers for folk, der taler ringe om andres form

Ok, så er vi lidt mere enige

> [...]
> ikke så ringe i sig selv.
> Men hvornår parkeringsvagten så bilen første gang, har betydning hvis

Enig igen...

--
SB

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-01 18:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Hvis man føler sig så nemt mistænkeliggjort, må alle
> overvågningskameraerne være et mareridt.

Efter min mening er der bestemt også alt for meget af den slags.

Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 16-12-01 23:35

Lars Bonnesen skrev

> [...]

>stod og noterede min nummerplade. Jeg gik ud til ham og spurgte, om jeg

Hold op, hvor er du lang tid om at handle ind! Men det var sør'me
heldigt at du tilfældigvis kiggede ud af Nettos vindue da vagten var
på spil. Du har nu en halv time tilbage til at handle i. Det er vel
rigelig tid, eller hva'?

Du forlader din kundevogn og forlader forretningen for at tale med
parkeringsvagten. Var det ikke nemmere at handle færdig og
hente bilen før p-skiven udløb?

>han gik straks i forsvarsposition, og spurgte, om ikke jeg havde sat skiven,
>hvortil jeg svarede jo - og han spurgte da, om han der var noget galt i, at
>han skrev mit nummer op.

Er det en rablende utopisk tanke, at nogle (nogle andre, selvfølgelig),
kunne finde på at parkere en bil og derefter stille p-skiven frem hver
time?

>Jeg sagde, at jeg undrer mig over, at han registrerer mig uden grund,
>og det undlod han at svare på med en ligegyldig holdning.

Njaaa, hold nu op. Du er bare sur over, at han har regnet dig ud....

>Lignende taber-job skal man dælme lede længe efter.

Lignende tåbe-udsagn skal man dælme lede længe efter.

>Senere så jeg desuden, at han gik rundt og lagde hånden på
>motorhjælmen for at mærke, om motoren var varm.

Det tyder på, at parkeringsvagter ikke er helt dumme. Eller også
frøs han om hænderne.

>Vi kan vist alle blive enige om, at det er en underlig form for kontrol, men
>er den lovlig?

Jeg synes ikke den er underlig. Jeg finder det naturligt at en forretning
vil have at deres parkeringspladser bruges af forretningens kunder, og
ikke til langtidsparkering af kunder som skal med DSB, SAS eller lign.

-Frank

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-12-01 23:54

In article <3c1d24ec$0$67547$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Frank Ronnie Hansen wrote:

[klip]

> [...]
> heldigt at du tilfældigvis kiggede ud af Nettos vindue da vagten var
> på spil. Du har nu en halv time tilbage til at handle i. Det er vel

Nej, sku ikke med de køer som netto holder sig ;-0

> Du forlader din kundevogn og forlader forretningen for at tale med
> parkeringsvagten. Var det ikke nemmere at handle færdig og
> hente bilen før p-skiven udløb?

Nej tænk nu hvis han fik en bøde, det er lettere at snakke
med p-vagten her og nu, hvis der nu er noget galt, i stedet
for at tage kampen senere.

JonB

Fra : Mickey

Dato : 17-12-01 00:57

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, sku ikke med de køer som netto holder sig ;-0

jeg har aldrig oplevet køer på over en halv time! (max. 15 min. pga.
sygdom!)
- og du ved vel at du kan få åbnet en ny kasse (hvis der er kasse og
personale) ved mere end 6 i kø ?

;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
TDC har klippet min DNS (og min email)...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-12-01 11:31

In article <9vjcf5$nbv$1@egon.worldonline.dk>, Mickey wrote:
> [...]
> sygdom!)
> - og du ved vel at du kan få åbnet en ny kasse (hvis der er kasse og

Hvis der er mere personale. Det oplever jeg tit der ikke er.

JonB

Fra : Mickey

Dato : 17-12-01 19:57

> Hvis der er mere personale. Det oplever jeg tit der ikke er.

jepper - det er ikke ligefrem flertallet af danskerne der finder jobbet bag
Netto's kasselinier attraktivt...

Fra : Dennis Enøe

Dato : 18-12-01 13:49

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> jepper - det er ikke ligefrem flertallet af danskerne der finder jobbet
bag
> Netto's kasselinier attraktivt...
underligt nok, det er ærligt tjente penge i stedet for bistand, jeg skal nok
tage et arbejde der hvis jeg bliver fyret i forbindelse med krisen i SAS.

(ikke ment som provokation af bistandsklienter, har bare set ingenører mm
som ikke gider tage et arbejde hvis ikke det er som ingenør og så hellere
vil være på bistand, underligt nok er tendensen iflg hvad jeg har læst
størst
bæandt højt uddannet, om det passer kan jeg ikke sige.)

Dennis E

Fra : Mickey

Dato : 18-12-01 15:19

"Dennis Enøe" <bluesy@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:AWGT7.5593

> underligt nok, det er ærligt tjente penge i stedet for bistand, jeg skal
nok
> tage et arbejde der hvis jeg bliver fyret i forbindelse med krisen i SAS.

ja, men er stadig ikke noget særlig fedt sted at arbejde! (tro mig, jeg har
prøvet, dog kun som flaskebums)

det kan du sagtens bilde mig ind!

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-12-01 00:14

"Frank Ronnie Hansen" <fever@hansen.mail.dk> wrote in message

> Njaaa, hold nu op. Du er bare sur over, at han har regnet dig ud....

Du må have misforstået et eller andet - Hvad skulle han have regnet ud???
Hvis du ellers har læst min tekst, så har jeg netop ikke parkeret ulovligt
(og ville det heller ikke).

> Jeg synes ikke den er underlig. Jeg finder det naturligt at en forretning
> vil have at deres parkeringspladser bruges af forretningens kunder, og
> ikke til langtidsparkering af kunder som skal med DSB, SAS eller lign.

Faktisk står der ingenting om, at parkeringen er forbeholdt Nettos egne
kunder.

Vh, Lars.

Fra : Mickey

Dato : 17-12-01 00:58

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du ellers har læst min tekst, så har jeg netop ikke parkeret ulovligt

det Frank mener er bare, at du er sur over at vagten har regnet ud at du
ville komme efter. ca. en time og sætte skiven en time frem
- ikke dermed sagt at det er rigtigt, det må stå for Franks regning!

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-12-01 11:02

> [...]

> ville komme efter. ca. en time og sætte skiven en time frem
> - ikke dermed sagt at det er rigtigt, det må stå for Franks regning!

Det er jo lige det, der er hele pointen i dette her. Det havde jeg ikke i
sinde at gøre - kørte ca. kl. 12:45 fra stedet! Altså uden at holde
ulovligt.

Der er nogle af jer, der slet ikke har fattet en brik af dette her!

Vh, Lars.

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:05

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message

[klip]

> Der er nogle af jer, der slet ikke har fattet en brik af dette her!

Ja - jeg fatter ikke, at du klager over, at en parkeringsvagt kontrollerer,
at du ikke snyder.

Tidsspilde....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 18-12-01 10:43

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> [...]
>
> [klip]

> Ja - jeg fatter ikke, at du klager over, at en parkeringsvagt

Parkeringsvagten skal ikke gå og kontrollere, at jeg ikke snyder. Du mener,
at det er ok, at have en kontrollant rendende i hælene og se, om du ikke
overtræder loven?

Parkeringsvagten skal kontrollere mig, hvis jeg parkerer ulovligt. Så enkelt
er det.

> Tidsspilde....

Ja.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-12-01 10:52

> [...]
> overtræder loven?
>
> Parkeringsvagten skal kontrollere mig, hvis jeg parkerer ulovligt. Så

Kunne du være sød og forklare, hvordan du tænker dig det gjort i praksis?
Altså at man kun holder øje med de biler, der holder for længe.
Hvordan får man øje på dem?
Hvordan skiller man dem ud fra de andre?

- og et tillægsspørgsmål:
Skal togkontrollører så også kun bede om at se billet hos folk, der ikke har
en?

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 11:06

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

[klip]

> Kunne du være sød og forklare, hvordan du tænker dig det gjort i praksis?
> Altså at man kun holder øje med de biler, der holder for længe.

Det må jo være konklusionen på Lars Bonnesens indlæg.

> [...]
>
> - og et tillægsspørgsmål:
> Skal togkontrollører så også kun bede om at se billet hos folk, der ikke

Jada.

Og panserne må kun lave fartmålinger på dem, der kører for hurtigt.
Ligesom spritkontrol kun må foretages på egentlig spritbilister - ikke de
ædru.
Skattevæsenet skal kun kontrollere de skatteydere, som snyder i skat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 18-12-01 19:36

> [...]
> ædru.
> Skattevæsenet skal kun kontrollere de skatteydere, som snyder i skat.

Endnu engang: du har ikke fattet det...

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 18-12-01 19:36

> [...]
> enkelt
>
> Kunne du være sød og forklare, hvordan du tænker dig det gjort i praksis?

Man kigger på parkeringsskiven. Står den ikke "rigtig" skriver kontrollanten
en bøde/afgift.

> Altså at man kun holder øje med de biler, der holder for længe.
> Hvordan får man øje på dem?

Man kigger på skiven.

> Hvordan skiller man dem ud fra de andre?

F.eks. hvis man holder et sted, hvor der er en times parkering, klokken er
14:00 og skiven står på 12:00. Således skiller bilen sig ud fra en anden
bil, hvis skive står på 13:30 samme tid, samme begrænsning.

> - og et tillægsspørgsmål:
> Skal togkontrollører så også kun bede om at se billet hos folk, der ikke
har
> en?

Du har heller ikke forstået det. Hvis du skal sammenligne denne situation,
ville det svare til, at togkontrolløren gik rundt og bad alle passagererne
om navn, adresse og CPR og registrerede dette uanset om man har billet.

Vh, Lars.

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 11:03

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message

[klip]

> Parkeringsvagten skal ikke gå og kontrollere, at jeg ikke snyder.

*LOL*

Jo de skal - det er lige netop det, der deres job. Ikke alt mulig andet.
Kontrol af parkeringspladsen.

> Du mener,
> at det er ok, at have en kontrollant rendende i hælene og se, om du ikke
> overtræder loven?

Fremgangsmåden er helt ok.

> Parkeringsvagten skal kontrollere mig, hvis jeg parkerer ulovligt. Så
enkelt
> er det.

Ja - det forudsætter også en forudgående kontrol af ALLE biler.

- Det er faktisk ret morsomt det, du skriver.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-12-01 01:41

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> skrev Mon, 17 Dec 2001 11:02:21 +0100

>Det er jo lige det, der er hele pointen i dette her. Det havde jeg ikke i
>sinde at gøre

Det er der vel heller ingen der har påstået, men hvor skulle
parkeringsvagten vide det fra.?
Lur mig, om han ikke jævnligt har oplevet at andre gjorde det.?

For mig at se, så kan hans 'kontrol' have haft to formål.

Dels at sikre sig mod snyd med p-skiven, og dels at have en liste over
hvornår de forskellige biler er blevet parkeret, og hvornår det vil være
hensigtsmæssigt (læs: indbringende) at kontrolere de enkelte biler igen.

Det sidste kan man så mene om hvad man vil - men det er nu engang en del
af 'spillets regler'

>Der er nogle af jer, der slet ikke har fattet en brik af dette her!

Selvom jeg (hvilket vil være ihvertfald nogen af den gruppes læsere
bekendt) ikke har den helt store respekt for disse parkeringsselskaber
og deres fremgamgsmåder - så har jeg faktisk heller ikke fattet en brik
af hvad der kunne være problemet i det beskrevne tilfælde.

P.S. Det der, med at han går rundt og mærker på motorhjælmen, det er
tilgengæld rent pjat. Det kan han ikke bruge til noget som helst.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 09:35

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

[klip]

Det kan jeg tilslutte mig fuldt ud. Det ligner en storm i et snapseglas.

> P.S. Det der, med at han går rundt og mærker på motorhjælmen, det er
> tilgengæld rent pjat. Det kan han ikke bruge til noget som helst.

Ja - men der er mange kunder der påberåber sig fremgangsmåden....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-12-01 13:25

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Ja - men der er mange kunder der påberåber sig fremgangsmåden....

Men hvorfor følge en tåbelig fremgangsmåde, der vel ikke kan bruges
til meget andet end tidsfordriv?

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-01 14:47

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Men hvorfor følge en tåbelig fremgangsmåde, der vel ikke kan bruges
> til meget andet end tidsfordriv?

Hmm...der er nok en god begrundelse for det.....

/Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-12-01 20:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev :

>Hmm...der er nok en god begrundelse for det.....

kolde hænder ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-12-01 10:05

Frank Ronnie Hansen <fever@hansen.mail.dk> skrev i en

> [...]
> heldigt at du tilfældigvis kiggede ud af Nettos vindue da vagten var
> på spil. Du har nu en halv time tilbage til at handle i. Det er vel

Der står godt nok Nettoparkeringspladsen, men er det den eneste butik og
hvordan er bemandningen i forhold til kasselinier? Jeg kender flere
nettoforretninger, hvor der er masser af kasser, men ikke mandskab nok i
forretningen til at de kan være bemandet.

Da jeg også har været butikschef, kan der være situationer, hvor man skal ud
og sparke madpakken ud af hånden på personalet fordi de ligger deres
spisepause, når de kan se at kunderne begynder at strømme ind i butikken.

Nu kender jeg mit lokalområde og medmindre at der er vægtige grunde til at
opsøge forretninger, som vælger at stresse deres kunder med
parkeringsbegrænsinger, får de ikke besøg af mig. Jeg vil hellere tilbringe
10 minutter på at køre rundt på en fyldt en parkeringsplads end jeg vil
bruge 10 minutter i butikken hvor man skal kigge på uret hele tiden og
vrisse af personalet, når de ikke flytter varene hurtigt på båndet.

Med hensyn til medarbejderes befamling af bilerne, vil jeg mene at Lars
skulle prøve at sende en vaskeregning til Europark. Det er der nogen, som
gør, når andres kæledyr vader på folks bil.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:06

"C. Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

[klip]

> Med hensyn til medarbejderes befamling af bilerne, vil jeg mene at Lars
> skulle prøve at sende en vaskeregning til Europark.

For hvad dog?! Og på hvilket grundlag?!

- jeg lugter hamp.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-12-01 13:24

Peter G C <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en
> "C. Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
>
> [klip]

> For hvad dog?! Og på hvilket grundlag?!
>
> - jeg lugter hamp.

Hvis folk har bil og de ikke hører til den kategori, som vasker bilen ofte,
er der personer, som kunne finde på at skrive "vask mig" i skidtet på bilen.
Problemet er så, at denne skrift vil kunne ses på bilen, uanset hvor mange
gange bilen bliver vasket. Jeg er ikke autolakerer, så derfor kan jeg ikke
forklare, hvorfor dette fænomen opstår.

Prøv det af hvis du ikke tror på det, men forbered dig på en arbejdsopgave
med pudsekluden.

Men som jeg har skrevet i en anden tråd, er det nok mere relevant at
kontakte Datatilsynet for at for denne instans til se på de registre, som
Europark på den måde opretter.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:28

"C. Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

[klip]

Jeg mangler ord.

> Men som jeg har skrevet i en anden tråd, er det nok mere relevant at
> kontakte Datatilsynet for at for denne instans til se på de registre, som
> Europark på den måde opretter.

Lov venligst, at vi får at høre, hvad tilsynet svarer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mickey

Dato : 17-12-01 19:58

"C. Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> gange bilen bliver vasket. Jeg er ikke autolakerer, så derfor kan jeg ikke
> forklare, hvorfor dette fænomen opstår.

simpelt min ven, skidtet ridser ganske enkelt i lakken

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-12-01 14:18

Peter G C wrote:

[snip]

> - jeg lugter hamp.

Så kunne det være at du skulle holde op med at ryge det...

Fly

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 14:27

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

[klip]

> Så kunne det være at du skulle holde op med at ryge det...

Det var nu mere en hentydning til, at vi er ..... helt ude i hampen.

/Peter

Fra : Dennis Enøe

Dato : 18-12-01 13:46

> [...]
> vil have at deres parkeringspladser bruges af forretningens kunder, og
> ikke til langtidsparkering af kunder som skal med DSB, SAS eller lign.
LOL det er nemmere at komme igennem køen i en netto end det er at få
en parkeringsplads ved netto i kastrup lufthavn

Dennis E

Fra : Tina

Dato : 17-12-01 01:45

> [...]
Der
> var begrænset parkering (1 time), og jeg satte min skive korrekt til kl.

Blot et lille pip fra mig, uden jeg kender din P-skives udforming:

Kunne det tænkes, at noget af spidsen er knækket af viseren på skiven? Det
er nemlig grund nok til at give en bøde, har min bror erfaret.

Tina

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-12-01 10:58

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> wrote in message

> Blot et lille pip fra mig, uden jeg kender din P-skives udforming:

Helt fint med pip, tak.

> Kunne det tænkes, at noget af spidsen er knækket af viseren på skiven? Det
> er nemlig grund nok til at give en bøde, har min bror erfaret.

Slet ikke. Ingen fejl overhovedet. _Alle_ biler blev registreret.

Fra : boe

Dato : 17-12-01 11:06

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> wrote in message

> Kunne det tænkes, at noget af spidsen er knækket af viseren på skiven? Det
> er nemlig grund nok til at give en bøde, har min bror erfaret.

Man kan ikke umiddelbart overføre praksis fra offentlige parkeringskorps til
private ditto. Jeg er slet ikke sikker på, at en privat afgiftspålæggelse
vil kunne føre til dom på grundlag af en knækket spids, hvis det kan
påvises, at man tydeligt kan se tidspunktet for parkeringens påbegyndelse.
Jeg vil endda gå så vidt som til at påstå, at der ikke nødvendigvis kan
stilles krav om parkeringsskive - en seddel med tidspunktet for parkeringens
påbegyndelse kan vel være nok når vi taler om private afgiftspålæggelser...
Er der nogen, der har synspunkter på dette?

Mvh Bo

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-12-01 11:59

boe skrev:

> stilles krav om parkeringsskive - en seddel med tidspunktet for
> parkeringens påbegyndelse kan vel være nok når vi taler om
> private afgiftspålæggelser...

> Er der nogen, der har synspunkter på dette?

Hvis der er et tydeligt opslag om at p-skive skal benyttes, er dette vel
en del af "parkeringsaftalen".

Det er dog ikke sikkert at skiven behøver overholder de samme
udformningsmæssige krav som der er til p-skiver ved tidsbegrænset
parkering på offentligt kontrollerede p-pladser.

Hvis ikke der er et opslag om brug af p-skive, er det mere tvivlsomt om
dette kan kræves.

Kan p-firmaet i så fald overhovedet kræve at billisten "selvangiver"
parkeringens starttidspunkt? Og er det mon derfor at numrene noteres ned
med tidspunkt?

Thomas T.

Fra : boe

Dato : 17-12-01 12:15

"Thomas Thorsen" <tt@thomasSLETDETTEthorsen.dk> wrote in message
> Og er det mon derfor at numrene noteres ned
> med tidspunkt?

Det var netop det, som var min bagtanke. Det kan være, at Selskabet er klar
over, at der er et potentielt problem med beviset i dette forhold.

Mvh
Bo

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:07

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> [...]
> påbegyndelse kan vel være nok når vi taler om private
afgiftspålæggelser...
> Er der nogen, der har synspunkter på dette?

Ja - ejeren af p-pladsen kan kræve p-skive.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 17-12-01 13:10

> Ja - ejeren af p-pladsen kan kræve p-skive.

Siger du med vanlig Grauslundsk tyrkertro på, at så tager vi nok dit ord for
pålydende. Men det gør vi ikke: VI VIL HA' HJELM, VIL VI!!! - STYRTHJELM

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:30

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Siger du med vanlig Grauslundsk tyrkertro på, at så tager vi nok dit ord
for
> pålydende. Men det gør vi ikke: VI VIL HA' HJELM, VIL VI!!! - STYRTHJELM

LOL

Dejligt at høre, at der stadigvæk kræves en eller anden form for juridisk
begrundelse i dette forum.

Jamen - det er take it or leave it for bilisten. Ingen p-skive ingen
p-plads. Det kan man bare opstille en regel om. Så gælder den jo for
p-pladsen. Kravet er jo ikke urimeligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 17-12-01 13:46

> Jamen - det er take it or leave it for bilisten. Ingen p-skive ingen
> p-plads. Det kan man bare opstille en regel om. Så gælder den jo for
> p-pladsen. Kravet er jo ikke urimeligt.

Næh, det er det da bestemt ikke, men det jeg mente var bare, at jeg ikke
mener, at ejeren *efterfølgende* kan argumentere med manglende p-skive.
Kravet skal fremgå af skiltningen.

Mvh Bo

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-01 13:20

> [...]
parkeringens
> påbegyndelse kan vel være nok når vi taler om private

Dette bliver flittigt anvendt på den private p-plads på fisketorvet, kbh.
Jeg undrede mig igår over at mange biler havde en lap papir liggende i
forruden, og kiggede på et par stykker. Så da mere end end håndfuld
benyttede den metode akcepterer det private p-korps det nok der.

/A

Fra : boe

Dato : 17-12-01 13:21

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:9vknqe$lph$1@sunsite.dk...
> [...]
> forruden, og kiggede på et par stykker. Så da mere end end håndfuld
> benyttede den metode akcepterer det private p-korps det nok der.

Øh, ved du hvorfor man bruger en papir seddel i stedet for p-skiven (jeg går
ud fra, at alle bilerne havde en p-skive)? Og hvordan ved vagterne om de
skal regne med p-skiven eller sedlen, hvis begge dele findes?

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:32

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> [...]
> ud fra, at alle bilerne havde en p-skive)? Og hvordan ved vagterne om de
> skal regne med p-skiven eller sedlen, hvis begge dele findes?

Hvis der er begge dele anvendes p-skivens udvisende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-01 17:45

> Øh, ved du hvorfor man bruger en papir seddel i stedet for p-skiven (jeg
går
> ud fra, at alle bilerne havde en p-skive)?

Nej jeg så ingen p-skiver i bilerne med papirlapper i ruden, og nej jeg ved
ikke hvorfor man skulle bruge en lap papir hvis man har en p-skive ...

/A

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 17:58

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:9vl7ej$6cm$2@sunsite.dk...

[klip]

> Nej jeg så ingen p-skiver i bilerne med papirlapper i ruden, og nej jeg
ved
> ikke hvorfor man skulle bruge en lap papir hvis man har en p-skive ...

Jo ser du

Hvis man nu kunne forvirre p-vagten og overbevise ham om, at det var sedlen
og ikke p-skiven der viste rigtigt - eller omvendt. Så har man jo to
chancer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-12-01 10:24

> [...]

> er den lovlig? Må man godt gå rundt og kontrollere sine kunder,
> mistænkeliggøre dem og registrere dem uden grund?

Hans register skal være registreret i henhold til nogle retningslinier hos
Datatilsynet ud fra karakteren af registreringerne.

Hvis du er i tvivl om gyldigheden af registeret, skal du rette henvendelse
til tilsynet.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-12-01 10:59

> [...]

> Datatilsynet ud fra karakteren af registreringerne.
>
> Hvis du er i tvivl om gyldigheden af registeret, skal du rette henvendelse

Men det var ikke (i første omgang i hvert fald) en elektronisk registrering.
Han registrerede på en blok.

Vh, Lars.

Fra : John Sahl

Dato : 17-12-01 11:07

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message news:9vkfl3$9tg$1@news.net.uni-c.dk...
> Men det var ikke (i første omgang i hvert fald) en elektronisk registrering.
> Han registrerede på en blok.

Det kunne jo være en måde at holde styr på, hvilke biler
der holdt der kl. xx.xx. Når han så tjekkede igen kl. yy.yy
kunne han jo lettere se hvem der skulle have en bøde, ikk?

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-12-01 11:12

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> der holdt der kl. xx.xx. Når han så tjekkede igen kl. yy.yy
> kunne han jo lettere se hvem der skulle have en bøde, ikk?

Netop - og så er spørgsmålet, om man må registrere folk for at vente på, at
de _måske_ begår en overtrædelse. Altså mistænkeliggøre inden der rent
faktisk foreligger en overtrædelse.

Jeg synes i hvert fald klart, at det er for meget!

Vh, Lars.

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 13:09

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message

[klip]

> Jeg synes i hvert fald klart, at det er for meget!

Tør øjnene.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : John Sahl

Dato : 17-12-01 13:12

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message news:9vkgdh$1526$1@news.net.uni-c.dk...
> Netop - og så er spørgsmålet, om man må registrere folk for at vente på, at
> de _måske_ begår en overtrædelse. Altså mistænkeliggøre inden der rent
> faktisk foreligger en overtrædelse.

Hvordan skal han så sørge for at han ikke uddeler bøder til
de forkerte?

> Jeg synes i hvert fald klart, at det er for meget!

Jeg tror altså lige du skal trække håndbremsen lidt

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-12-01 12:15

Lars Bonnesen <none@none1.com> skrev i en

> "C. Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

> Men det var ikke (i første omgang i hvert fald) en elektronisk
registrering.
> Han registrerede på en blok.

Datatilsynet har også tilsynspligt med manuelle registre.

Jeg har klippet følgende ud fra deres hjemmeside.

"Det fremgår heraf, at fortegnelser, kartotekskasser og journalkortsystemer
betragtes som manuelle registre. Almindelige sagsakter i form af
papirdokumenter, mapper med sagsakter og samlinger af sådanne mapper, f.eks.
samlet i et system med hængemapper eller i sagsreoler, betragtes derimod
ikke som et register.

Det kan give anledning til tvivl, om ringbind og lignende med afgørelser og
andet materiale skal betegnes som et register.

Ifølge Datatilsynets praksis skal følgende to betingelser være opfyldt, for
at en samling af materiale med personoplysninger betragtes som et register:

- For det første er det en betingelse, at materialet er struktureret
efter bestemte kriterier. Strukturering kan bestå i inddeling efter f.eks.
personnummer, fødselsdato, navn i alfabetisk rækkefølge, dato for udgående
breve eller blot inddeling efter sagskategorier/emneområder.

- Derudover er det en betingelse, at formålet med den struktureret
samling af materiale er at kunne finde frem til oplysninger om bestemte
personer."

En registrering af registreringsnumre på biler opfylder efter min mening
begge kriterier.

Registreringer af den art, som parkeringsmedarbejderen foretager, kan
misbruges til at kortlægge dine indkøbsvaner og selektere de reklamer, som
du får ind igennem postkassen. Jeg synes at den registrering virker
betænkelig.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-12-01 12:32

> [...]
> misbruges til at kortlægge dine indkøbsvaner og selektere de reklamer, som
> du får ind igennem postkassen. Jeg synes at den registrering virker

Vi er helt enige. Jeg tror, at jeg retter henvendelse til Datatilsynet og
hører, om det som EuroPark/Netto foretager sig falder indenfor lovens
rammer.

Vh, Lars.

Fra : alexbo

Dato : 18-12-01 20:58

> [...]

register:

> En registrering af registreringsnumre på biler opfylder efter min

Hvordan kan en liste med bilreg.nr. på en parkplads være
personoplysninger?

mvh
Alex Christensen

Fra : C. Overgaard

Dato : 19-12-01 08:51

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i en news:9vo6t3$g87$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> register:

> mening
>
> Hvordan kan en liste med bilreg.nr. på en parkplads være

For igen at citere, selvom det er en uskik på usenet:

"- Derudover er det en betingelse, at formålet med den struktureret
samling af materiale er at kunne finde frem til oplysninger om bestemte
personer."

Ergo, med bilreg.nr. ved medarbejderen, at føreren af bilen, som højest
sandsynlig er ejeren har været inde og handle i Netto. Dermed kan butikkens
markedsføring justeres, så de ikke sender for mange reklamer ud.

Jeg har selv haft familie ansat i Bilka. Der spørger man om postnr. af samme
grund. Jeg plejer nu at opgive et forkert postnr og i hvertfald ikke dette
postdistrikt, som Bilka forretningen ligger i. I Næstved sagde man til
personalet, at fik man ikke nogle flere som oplyste andre postnumre end 4700
(Næstved), ville man opfatte det som om at personalet ikke havde spurgt og
det kunne sidestilles med pligtforsømmelse. Da jeg er et venligt menneske,
opgiver jeg et fiktivt nr. uden for det lokale distrikt.

Generelt kan man sammenligne noteringen af bilreg.nr. med cookies på nettet.
Cookies er der en masse personer, som er imod, men det er måske kun fordi at
der er tale om ny teknologi.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-12-01 10:20

"C. Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev Wed, 19 Dec 2001
08:51:26 +0100

>"- Derudover er det en betingelse, at formålet med den struktureret
>samling af materiale er at kunne finde frem til oplysninger om bestemte
>personer."

Det er jo netop ikke tilfældet her. Formålet er kunne holde øje med
*bilen* - ikke personen. Kun i de tilfælde, hvor bilen har holdt længere
end tilladt, søger man oplysninger om ejeren.

>Ergo, med bilreg.nr. ved medarbejderen, at føreren af bilen, som højest
>sandsynlig er ejeren har været inde og handle i Netto. Dermed kan butikkens
>markedsføring justeres, så de ikke sender for mange reklamer ud.

Mener du - i ramme alvor - at parkeringsvagten hver aften ringer til
Centralregistret for Mortorkøretøjer (eller hvad det nu hedder), og får
oplyst ejerens bopæl for samtlige de biler der har holdt på
parkeringspladsen i dagens løb.???

Og at han derefter giver disse oplysninger videre til Bilka, så de kan
bruge dem i deres næste markedsføringskampagne.??????

>Jeg har selv haft familie ansat i Bilka. Der spørger man om postnr. af samme
>grund. Jeg plejer nu at opgive et forkert postnr og i hvertfald ikke dette
>postdistrikt, som Bilka forretningen ligger i.

Hvad medarbejderne i butikken spørger den enkelte kunde om, og hvad
kunden vælger at svare, er det her fuldstændig uvedkommende.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 19-12-01 11:23

> [...]

> Centralregistret for Mortorkøretøjer (eller hvad det nu hedder), og får
> oplyst ejerens bopæl for samtlige de biler der har holdt på

I dagens Danmark kan dette faktisk gøres fuldt elektronisk - der er ingen
der påstår, at dette foregår, men muligheden er der, og det må være
nærliggende at undersøge, hvorvidt EuroPark har ret til at foretage en sådan
registrering. Det er i mine øjne ret paradoksalt, hvis et firma, der
udelukkende lever af at opkræve folk for overtrædelser, selv overtræder
gældende regler/lovgivning.

> [...]
> >
> Hvad medarbejderne i butikken spørger den enkelte kunde om, og hvad
> kunden vælger at svare, er det her fuldstændig uvedkommende.

Hvordan det? I butikken bliver man selv spurgt om postnr. - man kan unlade
at svare.

I tilfældet her i tråden om parkeringen har man ingen mulighed for frabede
sig registreringen - og der står i øvrigt ingen synlige steder, at
registreringen finder sted!

Vh, Lars.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-12-01 13:16

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> skrev Wed, 19 Dec 2001 11:23:23 +0100

> [...]
>registrering. Det er i mine øjne ret paradoksalt, hvis et firma, der
>udelukkende lever af at opkræve folk for overtrædelser, selv overtræder

At en repræsentant for ejeren af en privat parkeringsplads noterer numre
på de biler der holder på pladsen kan næppe i sig selv være ulovlig.

De andre hypoteser du opstiller finder jeg lidt for luftige.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : C. Overgaard

Dato : 19-12-01 14:23

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
> [...]
> på de biler der holder på pladsen kan næppe i sig selv være ulovlig.
>
> De andre hypoteser du opstiller finder jeg lidt for luftige.

Jeg er blevet bombaderet med reklamer for tulipaner i Holland igennem flere
år, fordi at jeg deltog et computerkursus i 1984 arrangeret af Børsen. Min
adresse var stavet på nøjagtig samme forkerte måde fra begge firmaer, så det
bringer mig til den konklusion at virksomhedernes muligheder for at opsnappe
data om kundernes handlemåde er ikke helt uden evne.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard