cirkulations-varme
Fra : Martin Mathiesen

Dato : 16-12-01 09:48

Hejsa. Jeg bor i en lejlighed hvor det varme vand er lavet så moderne at det
cirkulerer. Ude i skabet hvor varmtvandsbeholderen sidder er der monteret en
grundfoss pumpe på den side hvor det kolde vand kommer ind. Hele molevitten
er åbentbart lavet sådan at vet varme vand løber hele vejen igennem systemet
hvorefter det cirkulerer tilbage til koldt vands indgangen på tanken. Der er
ingen timer eller andet på pumpen.

Sådan en opbygning må da bruge kollosalt meget varme for ingenting? Gør den
ikke? For nu har jeg prøvet at slukke for pumpen sådan at vandet ikke kan
cirkulere. Og ganske rigtigt bliver vandet i det fjerneste af lejligheden da
ikke så hurtigt varmt mere, men til min store forbløffelse er det lunkent
næsten med det samme. Kan vandet cirkulere af sig selv uden at pumpen er
tændt?

For jeg er opsat på at spare nogle varmepenge og kan godt leve med at vandet
ikke er brand varmt med det samme!

Venlig hilsen
Martin Mathiesen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 16-12-01 10:58

"Martin Mathiesen" <Martin@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3c1c5fba$0$67522$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ingen timer eller andet på pumpen.
>
> Sådan en opbygning må da bruge kollosalt meget varme for ingenting?

Også med ikke-cirkulerende systemer er der et varmetab. Man må lade vandet
løbe lidt førend det bliver varmt, men der står en tilsvarende mængde varmt
vand i røret når du har lukket, og det bliver efterhånden koldt.

Fordelen ved det cirkulerende system er at du sparer vand og opnår en komfort-
mæssig forbedring. For at spare varme, skal varmtvandsrørene være tilstrækkeligt
isolerede så varmetabet mindskes.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : em

Dato : 16-12-01 12:52

Lad den pumpe køre!
Det er da kun om sommeren du har et varmetab:
Om vinteren, er det da lige meget om varmen kommer fra dine varmerør eller
fra en radiator, hvis du altså har varmestyring i dine rum, radiatorventiler
eller lignende.

Det er det samme med set hysteriske vrøvl om energitab fra elapperater i
standby og elpærer.
I fyringssessonen er det næsten ligemeget hvor varmen kommerfra, blot du har
styr på den.
Hvis du har elvarme i forvejen, kan du da godt bruge din hårdtørrer, TV,
bageovn eller elpærer til at varme dine rum op med, brug af sparepærer
indendøre om vinteren giver ikke den store elbesparelse. 1 kW er 1 kW hvad
enten den kommer fra en pære eller en elradiator.

Jeg bruger da selv sparepårer udendørs, for der er det kun fuglene der får
glæde af den ekstra varme.

Og så lige noget helt andet, hvis du har cirkulation på dit varme vand, så
fortsæt med, som Erik olsen skriver giver det dig større komfort, men det
sikrer også at du ikke har "døde" rør i dit anlæg, hvor der ikke er nogen
vandcirkulation, men fine grobund for f.eks legionellabakterier der trives
fint under 50 gr.C, bl.a. i "døde" rørstumper.

em

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk>> "Martin Mathiesen"
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Erik Olsen

Det er da kun om sommeren du har et varmetab:

Om vinteen, er det da lige meget om varmen kommer fra dine varmerør eller
fra en radiator, hvis du altså har varmestyring i dine rum, radiatorventiler
eller lignende.

Dat er dat samme med set hysteriske vrøvl om energitab fra apperater og
[...]
bageovn eller elpårer tiol at varme dine rum op med, brug af sparepårer
indendøre om vinteren giver ikke den store elbesparelse. 1 kW er 1 kW hvad
enten den kommer fra en påre eller en elradiator.

Jeg bruger da selv sparepårer udendørs, for der er dat kum fuglene der får

Fra : Calle

Dato : 16-12-01 12:55

"em" <x@xx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| Om vinteren, er det da lige meget om varmen kommer fra dine varmerør eller
| fra en radiator, hvis du altså har varmestyring i dine rum,

Det kommer da meget an på om rørene over / under isoleringen. Ligger de på
den forkerte side får du ikke en pind varmeudnyttelse.

| Det er det samme med set hysteriske vrøvl om energitab fra
| elapperater i standby

Jeg ved ikke hvor meget varme du får ud af en lille rød standby diode.

Calle

Fra : em

Dato : 16-12-01 14:01

> Det kommer da meget an på om rørene over / under isoleringen. Ligger de på
> den forkerte side får du ikke en pind varmeudnyttelse.

og så er der vel heller ikke noget problem.

> Jeg ved ikke hvor meget varme du får ud af en lille rød standby diode.
Dioden: intet, og det ved du godt, den er jo kun et tegn på, at standby-mode
er aktiv, og den bruger op til 5W

Så tror jeg du har forstået hvad jeg mener. og vi er enige om, at al den
snak om energitab ved standby er lidt overdrevet

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-12-01 15:32

em wrote:

> Så tror jeg du har forstået hvad jeg mener. og vi er enige om, at al den
> snak om energitab ved standby er lidt overdrevet
>
> Klip

Tak for en god kommentar.!! (Dit oprindelige indlæg)

Det er næsten så jeg ville ønske at have skrevet det.

Bortset fra at jeg ville have have klippet lidt, og placeret mit svar hvor det
hører til.
Dvs. se her: http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.html

Iøvrigt er problemet med standby lamper i vintertiden reduceret til at levetiden
formindskes pga. de er tændt konstant.
(Især ukritisk for os med elvarme.)

Men levetid er vist mindre kritisk for lysdioder.

Mvh. Jørgen

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 16-12-01 18:38

Davs.

> Iøvrigt er problemet med standby lamper i vintertiden reduceret til at
levetiden
> formindskes pga. de er tændt konstant.
> (Især ukritisk for os med elvarme.)

Jeg vil så lige tilføje, elektronik har det med at holde længere ved at være
konstant tændt.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : em

Dato : 17-12-01 12:45

Hej Jørgen

"Jørgen Rasmussen" wrote

Klip

> Tak for en god kommentar.!! (Dit oprindelige indlæg

> Det er næsten så jeg ville ønske at have skrevet det.

> <http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.html>

Tak for din henvisning,

Vi kan alle gøre det bedre, så jeg skal tilstræbe at gøre det.

E.A.Møller

PS jeg har et lille problem jeg ved ikke om du kan hjælpe med det:

Erfter installering af ms2000 office er min danske stavekontrol forsvundet,
hvor finder jeg den :i : dk,edb.tekst.ms-word?? eller er der en bedre
mulighed.

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 16-12-01 20:36

"Calle" <Calle@jyde.dk> wrote in message
> Det kommer da meget an på om rørene over / under isoleringen. Ligger de på
> den forkerte side får du ikke en pind varmeudnyttelse.

Alle vandrørene er udenfor lejligheden eller på loftet. Så jeg får i hvert
fald ingen gavn af den varme rørene afgiver. De går lige ud i den blå luft /
ud på brandtrappen!

MVH
Martin Mathiesen

Fra : Calle

Dato : 16-12-01 22:17

> [...]

| fald ingen gavn af den varme rørene afgiver. De går lige ud i den blå luft

Så er det jo netop en fordel med et tænd/sluk-ur på.

Calle

Fra : Calle

Dato : 16-12-01 12:42

> [...]
| tændt?
|
| For jeg er opsat på at spare nogle varmepenge og kan godt leve med at

Hej

Hvad med at sætte et tænd/sluk ur på, så pumpen kun kører i den tid du er
hjemme, og ikke sover.

Calle

Fra : ...

Dato : 17-12-01 11:09

Det er lavet for, at du skal have varmt vand med det samme, når du åbner for
hanen.
Det bruger en masse energi pga. spildvarmen, som forsvinder gennem
isoleringen, eller mangel på samme.
Noget andet er, at det "slider" på rørene. Det har normalt ikke den store
betydning, men hvis der er "fusket" et sted, så slider det simpelthen hul.

Det kan ikke cirkulerer af sig selv.

Du kan anvende et tænd- / slukur, og det vil selvfølgelig spare på varmen.

Hvis du kan leve med at vandet er lunkent i starten, så kan du også fjerne
cirkulationen helt. Men her er der bedst at få sat ventiler på, således at
du kun får varmt vand gennem fremløbet, og ikke også gennem
"returledningen". Det vand der kommer gennem returledningen, er jo koldt
vand, da det jo kommer fra den kolde ende af varmtvandsbeholderen.

Du kan være heldig at der er sat en kontraventil på, således at du ikke kan
få det kolde vand baglæns gennem returledningen.
Men så skal du alligevel have ventiler på. Fordi så risikerer du at få
stillestående vand i systemet, når det ikke cirkulerer mere. Og
stillestående vand i rørene, bliver meget hurtigt
sundhedsskadeligt..............

Hvis det var mit anlæg, så ville jeg få lukket for cirkulationen, og
afproppe og tømme returledningen. For jeg kan godt leve med, at der ikke er
varmt vand de første 2 minutter.

Martin Mathiesen <Martin@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1c5fba$0$67522$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...