Dåben giver evigt liv!!
Fra : Erik Larsen

Dato : 16-12-01 08:51

Afsnit fra Bogen "Dåb og Identitet" af Wolfhart Pannenberg.

Dåben giver evigt liv, Åndens gave og syndernes forladelse.

Gennem forbindelsen med Jesus Kristus får den døbte del i frugten af Kristi
død og i det nye og evige liv, som viser sig i hans opstandelse, og som
overvinder døden. Dåben blev derfor i urkristendommen tidligt forbundet med
syndernes forladelse, som er Jesu døds forsoende virkning. Samtidig
forbindes dåben med Ånden, som er den eskatologiske* gave, ved hvilken Jesu
opstandelses nye liv allerede nu bliver virkelighed for de døbte og som
giver vished for opstandelsens kommende virkning af fældesskabet med døde
Kristi død, er Åndens gave et >forskud< (2 Kor 1,22; 5,5 sml. Rom 8,23) på
liver efter de dødes opstandelse. I kirkens trosbekendelse er
syndtilgivelsens forblevet sammenknyttet med dåbshandlingen. Men i Åndens
gave så allerede den ælste kristendom det afgørende kendetegn ved den
kristne dåb som et virksomt tegn på den endelige (eskatologiska*) frelse,
hvilket navnli er i modsætning til johannesdåben (ApG 1,5; 11,16; 19,1-6).

^^^^^^^^

Der er nok nogle her på DLK der mangler at forklare, om deres
dåbsoverbevisning kommer fra LO, Trosbevægelsen eller fra Bibelen og egen
erfaring???

Hvor har nogle af jer den overbevisning fra at dåben er kun til for at vise
øvrigheden at men vil følge Jesus og ikke nødvendigt for frelsen???

Erik L

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 16-12-01 11:18

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:psYS7.5$dS3.296@news.get2net.dk...

> [...]
vise
> øvrigheden at men vil følge Jesus og ikke nødvendigt for frelsen???

I min lokale (landsby) biograf går filmen - O brother where art thou?
Den handler om nogle undslupne fanger, og er meget god, hvis man kan lide
blues.
Undervejs møder de en flok kristne, som klædt i hvide kjortler lader sig
døbe i en sø. Straks løber de to af fangerne ud i vandet - for her kan man
få syndsforladelse. De siger" I've been redeemed!"
For dem hænger frelsen og dåben sammen - men hvad med de mennesker som blev
døbt lang tid før de blev forbrydere? Hvis dåb og frelse skal hænge sammen,
skal der så ikke være mulighed for at blive døbt flere gange gennem livet?

Marina

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-12-01 23:07

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sammen,
> skal der så ikke være mulighed for at blive døbt flere gange gennem livet?

Det er lidt mere problenstillet, som fik de Helligånden, hvem døbte dem,
troede
disse forbryder osv.

Men her tror jeg de fleste "barne"døbte har brug for en troendsdåb, hvor de
selv er den
der omvender sig til Jesus og ønsker dåben. For Jesus ser ikke på hvad du
har gjort, men
hvad du gør!

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 19-12-01 10:20

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev...

> Men her tror jeg de fleste "barne"døbte har brug for en troendsdåb

Pannenberg, som du indledningsvist citerede, er da ellers barnedøber, så
vidt jeg er orienteret...

Christina

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 15:26

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9vpm50$s9o$1@sunsite.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev...

> Pannenberg, som du indledningsvist citerede, er da ellers barnedøber, så
> vidt jeg er orienteret...

Derfor kan Panneberg jo godt have en Bibelsk forståelse af dåben.

Jeg har aldrig sagt at Folkekirken ikke havde en fin dåbsforkyndelse, men
har mange gange sagt der mangler meget mere vandet en de tre slatter der
anvendes.

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 20-12-01 19:10

> [...]

men
> har mange gange sagt der mangler meget mere vandet en de tre slatter

Så du synes, barnedåben er fin nok - hvis man bare smækkede hele barnet
ned i døbefonten i stedet for at bruge overøsning...?

Christina - i forundring

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 22:16

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9vta5k$sqr$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Så du synes, barnedåben er fin nok - hvis man bare smækkede hele barnet
> ned i døbefonten i stedet for at bruge overøsning...?

Det er ikke mig der taler om at børn skal døbes, jeg har vist ikke engang
nævnt "barnedåb". Men jeg skrev vist at dåbsforkyndelsen i folkekirken er
fin nok og i denne folkekirkelige dåbsforkyndelse er der ikke omtalt at man
skal døber børn. At man døber børn er et tillæg som ikke kommer fra
folkekirkens dåbsforkyndelsen, men fra en ubibelsk vedtagelse lavet af
præsterne.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-01 01:46

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> [...]
> skal døber børn. At man døber børn er et tillæg som ikke kommer fra
> folkekirkens dåbsforkyndelsen, men fra en ubibelsk vedtagelse lavet af

Det vil unægteligt komme som et chock for de mange, der render rundt
og tror, at artikel 9 i den augsburgske bekendelse, som er et af
folkekirkens grundskrifter, taler om barnedåb. Ak. Du bør nok straks
skrive til biskopperne om denne overraskende udvikling.

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-12-01 17:18

Skrev jeg ikke; citat----

>At man døber børn er et tillæg som ikke kommer fra
> folkekirkens dåbsforkyndelsen, men fra en ubibelsk vedtagelse lavet af
> præsterne.

"Artikel 9 i den augsburgske bekendelse" er vist det samme som jeg skrev ??

Dåbssynet er vist også ældre end "Artikel 9 i den augsburgske bekendelse"

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-12-01 15:01

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> "Artikel 9 i den augsburgske bekendelse" er vist det samme som jeg skrev ??

Den augsburgske er et af den lutherske kirkes bekendelsesskrifter, og
dermed er den dåbs-beskrivelse en del af Folkekirkens dåbsforkyndelse,
der - som du sagde - ikke siger noget om barnedåb.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-12-01 15:35

> Den augsburgske er et af den lutherske kirkes bekendelsesskrifter, og
> dermed er den dåbs-beskrivelse en del af Folkekirkens dåbsforkyndelse,
> der - som du sagde - ikke siger noget om barnedåb.

Jeg har nu aldrig hørt at man i folkekirken ikke var bibel troende, Jeg har
heller aldrig hørt at under Dåbssakramentets oplæsningen fra prædikestolen
under dåbsgudstjenester, bliver næven Barnedåb???

Men tak Peter, du har ret i at folkekirken ikke har fået denne barnedåb fra
bibelen og at de tre slatter vand er en ubibelsk dåb vedtagelse af Den
augsburgske komplot for at forføre folk væk fra sandhedens dåb.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-12-01 13:30

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Hvor har nogle af jer den overbevisning fra at dåben er kun
> til for at vise øvrigheden at men vil følge Jesus og ikke
> nødvendigt for frelsen???

Tror du på at røveren på korset bliver frelst?

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-12-01 22:57

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Tror du på at røveren på korset bliver frelst?

Ja, Røveren blev frelst, Gud frelste også omvendte hjerter i Moselovens tid;
Brother

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-12-01 00:14

> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev

> Ja, Røveren blev frelst, Gud frelste også omvendte hjerter
> i Moselovens tid; Brother

Altså kan man godt blive frelst uden at blive døbt. Frelsesgrundlaget
har alle dage været troen på at Frelseren vil frelse! Sådan var/er det
og har altid været det, både før, under og efter, at Jesus hang på
korset.

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-12-01 08:25

> [...]
> har alle dage været troen på at Frelseren vil frelse! Sådan var/er det
> og har altid været det, både før, under og efter, at Jesus hang på

Nej, dåb var nødvedigt også i GT-regi. Læs om renselserne i 3 Mosebog.

I NT-regi døber man sig en gang for for at få sine synder tilgivet, på sin
tro. Men i GT-regi var man helt vilde med at lade sig døbe. Prøv at læse Sal
51 hvor Kong David efter at have bedrevet hor, ligefrem bøndfalder Gud om at
blive vasket for sin synd.

Det er ufatteligt, hvor meget man generalt her på DLK er uviden om Bibelske
renselserne af synd(der)???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-12-01 11:51

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det er ufatteligt, hvor meget man generalt her på DLK
> er uviden om Bibelske renselserne af synd(der)???

I min Bibel står der at vi bliver vasket hvide i Lammets blod!

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-12-01 16:55

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> I min Bibel står der at vi bliver vasket hvide i Lammets blod!

Det gjorde man også i GT-regi

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-12-01 18:15

> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Det gjorde man også i GT-regi

Er vi så enige om at vi får vore synder vasket bort med Lammets blod?

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-12-01 18:37

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Er vi så enige om at vi får vore synder vasket bort med Lammets blod?

Er du blevet vasket med blod??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-12-01 20:03

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... 9
> Er du blevet vasket med blod??

Ja, jeg er blevet vasket hvid med Lammets blod!

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-12-01 22:01

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... 9
>
> Ja, jeg er blevet vasket hvid med Lammets blod!

Hvordan foregik det ??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-12-01 23:20

> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev:

[ ... ]

> Hvordan foregik det ??

På den måde det er beskrevet i Bibelen! Læs den og du finder svaret!

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-12-01 15:46

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> På den måde det er beskrevet i Bibelen! Læs den og du finder svaret!

Det står der ikke noget om i Bibelen?

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-12-01 16:40

> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Det står der ikke noget om i Bibelen?

Så må du igang med at læse igen: Søg og du skal finde, siger Jesus, så
gå du igang med at søge, så skal du se, så finder du det!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 15:22

> [...]
>
> Så må du igang med at læse igen: Søg og du skal finde, siger Jesus, så
> gå du igang med at søge, så skal du se, så finder du det!

Jeg kan ikke finde hvad der ikke er skrevet, men vær sød og vise meg de
skrifter du har:

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-12-01 16:21

> Jeg kan ikke finde hvad der ikke er skrevet, men vær sød
> og vise meg de skrifter du har:

Jamen så vil jeg da foreslå dig, at du starter med 1. Mosebog, kapitel
1 og vers 1 og hver gang du kommer til noget der har med emnet
"frelse" at gøre, så noter det ned på et stykke papir. Når du så har
været hele Bibelen igennem, begynder du at systematisere dine notater,
og du vil have fundet frem til Bibelens samlede frelseslære. - Så
enkelt er det!

Du kunne jo evt. også bruge en bibelordbog og slå op på "frelse" og
alla andre ord der emnebeslægtet dermed, - eller bruge en digital
bibeludgave til det samme!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 21:54

> [...]
>
> Du kunne jo evt. også bruge en bibelordbog og slå op på "frelse" og
> alla andre ord der emnebeslægtet dermed, - eller bruge en digital

Næ hvor du kan snakke uden om, er det fordi du ikke ved hvordan du er blevet
renset i Lamets Blod???

Kom nu Andreas, fortæl hvor denne lamets Blodets renselse står i NT??

Erik L

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-12-01 16:01

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
newssU7.1251$KU.9622@news.get2net.dk...

> Kom nu Andreas, fortæl hvor denne lamets Blodets renselse står i NT??
>
> Erik L

Der kan du selv se, du ved ikke meget om Bibelske renselset. Men som sagt i
1 Pet 3 v21 er dåben en god samvitighedspagt med Gud, det vil sige dåben
renser vores samvitighed og der står i Heb 9 v 13 &14 at vores samvitighed
bliver renset med Jesu Blod og i Heb 10 v 22 uddybes denne renselse og
bestænkning med blodet med renselsen i dåben. en uddybning af 1 Peter 3 v
21 som siger at det er det indvortes der bliver vasket i dåben. (sjælen)

Så simpet er der Andreas, men for dem det er skjult, er forståelsen væk?

Erik L

Fra : Live4Him

Dato : 17-12-01 14:19

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
vise
> øvrigheden at men vil følge Jesus og ikke nødvendigt for frelsen???
~~~~~~~~~~~~
Du er jo skrupforvirret mand !
Min erfaring siger mig dog at det ikke betaler sig at diskutere dette med
dig, da du, som et mindstekrav, hverken tager imod sund fornuft eller
klokkeklare beviser.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-12-01 17:07

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ~~~~~~~~~~~~
> Du er jo skrupforvirret mand !

Det er rigtigt, kære Jørgen; og det er grunden til jeg spørger fornuftige
problemfrie mennesker som dig

> Min erfaring siger mig dog at det ikke betaler sig at diskutere dette med
> dig, da du, som et mindstekrav, hverken tager imod sund fornuft eller
> klokkeklare beviser.

Læste du hvad Wolfhart Pannenberg skrev, en fornuft jeg acceptere.

Erik L

Fra : Live4Him

Dato : 18-12-01 16:26

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> Afsnit fra Bogen "Dåb og Identitet" af Wolfhart Pannenberg.
~~~~~~~~~
Vidste du at Pannenberg både er økumenisk og liberal-teolog ?

http://www.dci.dk/da/daabogidentitet/Pannenberg.htm

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 15:19

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> ~~~~~~~~~
> Vidste du at Pannenberg både er økumenisk og liberal-teolog ?

Ja det skriver han også om i bogen.

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 20-12-01 00:09

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:psYS7.5$dS3.296@news.get2net.dk...
> Afsnit fra Bogen "Dåb og Identitet" af Wolfhart Pannenberg.

Jeg kan se, du stiller dig skulder ved skulder med Pannenberg i dit dåbssyn,
og lader ham fortælle, hvad du mener. Kunne du ikke for en god ordens skyld
fortælle os lidt om denne mand, som du i den grad promoverer i dine
bestræbelser på at overbevise os om dåbens frelsende kraft? Hvem er han?
Hvilken kirke tilhører han? Er han teolog (Uha)? Er han barnedøber? Hvad er
hans syn på Skriften som Guds inspirerede Ord? osv.

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 15:18

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> hans syn på Skriften som Guds inspirerede Ord? osv.

Du har ret, men det var nu mere for at stadfæste (det jeg så tit har sagt),
at man ved ganske alm. Bibellæsning kan komme til den overbevisning at
frelse, omskæring og genfødsel høre uadskilligt sammen og tildeles kun den
der bliver døbt.

Hvad flere her på DLK ikke kan forstå, er at jeg og Folkekirken har en og
samme dåbsforkyndelse. Det er kun mængten af vandet og hvem der skal sige
ja til dåben, der skiller os af.

At det så er kalostrofalt når det kommer til forståelsen af Helligåndens
dåb, hvor jeg er uenigt med folkekirken om de modtager Helligåndens gave i
overøsningsdåben eller ikke, for virkningerne af den Åndelige dåb har
folkekirken bestemt ikke.

Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand, hvad jeg og Gud
foragter!

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 20-12-01 19:12

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev...

> hvad jeg og Gud foragter!

Fantastisk udsagn! Må jeg bruge det ved senere lejlighed?

Christina

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 22:06

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9vta8l$t05$1@sunsite.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev...

> Fantastisk udsagn! Må jeg bruge det ved senere lejlighed?

Gud har givet mig lov, hvad med dig?

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-12-01 00:40

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev...

> Gud har givet mig lov, hvad med dig?

Nu er det altså dig, jeg spørger om lov, idet det er dit udsagn, jeg
gerne vil bruge. Jeg ser ingen grund til at rode Gud ind i den sag.

Christina

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-12-01 17:00

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9vttnb$hd0$1@sunsite.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev...

> Nu er det altså dig, jeg spørger om lov, idet det er dit udsagn, jeg
> gerne vil bruge.

Kære Christina, brug og gør hvad du vil?

>Jeg ser ingen grund til at rode Gud ind i den sag.

Uden Gud var jeg her ikke

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 20-12-01 19:28

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nYmU7.100$KU.6977@news.get2net.dk...

> Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand, hvad jeg og Gud
> foragter!

At være antiøkomenisk i denne udstrækning, betyder at man under ingen
omstændigheder vil være sammen med dem, der har et andet syn end en selv.
Når det gælder dåben, må du være en ensom mand. Du kan ikke være sammen med
hverken troende døbere eller barnedøbere, for ingen af dem er enige med dig

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-12-01 22:03

> [...]
>
> At være antiøkomenisk i denne udstrækning, betyder at man under ingen
> omstændigheder vil være sammen med dem, der har et andet syn end en selv.

Rom 16 v 17, Jeg kan kun opfordre til lydighed mod skrifterne;

> Når det gælder dåben, må du være en ensom mand. Du kan ikke være sammen
med
> hverken troende døbere eller barnedøbere, for ingen af dem er enige med
dig

Bravo, du har forstået nu. Men jeg ser det nu som vælg Gud fremfor Økumeisk
ævl som selv Gud ikke vil kendes ved.

Guds Ord er der kraft til frelse, helbredelse, fred og broderskab, det er et
det kendetegn vi har på Sandheden.

Erik L