Apelsin/Citron skal
Fra : Hauge

Dato : 29-11-00 17:25

Hejsa

Kan man ikke vaske almindelige Apelsiner/Citroner, så skallen kan bruges?
Jeg mener selvfølgelig de sprøjtede, da jeg skal til at lave noget
marmelade, og ikke har lyst til at købe øko(u)logiske, og håber så på at man
kan vaske alm. så meget, at de er fri for gift..

Mvh Hauge

Fra : Anja

Dato : 29-11-00 18:03

Hauge <hauge@CUThrcnet.dk> wrote
> [...]
man
> kan vaske alm. så meget, at de er fri for gift..

Læs evt her: http://www.greeninfo.dk/rapport/giftrest.htm

De anbefaler danske produkter og økologiske produkter hvis man vil undgå
giftrester. De anbefaler at skrælle citrusfrugter da giftrester sidder på
_og_ i skallen.

Hvorfor i alverden vil du ikke købe økologiske? Jeg kunne personligt aldrig
drømme om at spise skrællerne fra konventionelle appelsiner og citroner.

--
Mvh Anja
SkjoldborgNOSPAM@iname.com

Fra : Hauge

Dato : 29-11-00 18:19

Hejsa

"Anja" <skjoldborgNOSPAM@iname.com> wrote in message
> Læs evt her: http://www.greeninfo.dk/rapport/giftrest.htm

Tak for linken, ganske interessant.

> De anbefaler danske produkter og økologiske produkter hvis man vil undgå
> giftrester.

Også meget nemt med citrusfrugter

> De anbefaler at skrælle citrusfrugter da giftrester sidder på
> _og_ i skallen.

Ok, så er det jo svar til mit spørgsmål.. ævæv.

> Hvorfor i alverden vil du ikke købe økologiske? Jeg kunne personligt
aldrig
> drømme om at spise skrællerne fra konventionelle appelsiner og citroner.

Hvad gør du så med sprøjtede jordbær fx.?

Men grunden er som der stod skrevet et sted på siden du linkede til :
----
Hvis ikke der findes danske økologisk frugt og grønt kan man vælge de
udenlandske økologiske - hvis man har råd !
----

Læg mærke til sidste 4 ord.

Mvh Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 04-12-00 17:32

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

Man kunne jo også vælge at lægge vægt på flg:

"At der er fundet rester af sprøjtemidler i stikprøver af frugt og grønt er
ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er usundt eller sundhedsfarligt
at spise frugt og grønt. Levnedmiddelstyrelsen konkluderer således på
baggrund af stikprøve- og mistankekontrollen, at der ingen sundhedsmæssig
risiko er ved at spise frugt og grønt - heller ikke selvom de indeholder
rester af sprøjtemidler. Med Levnedsmiddelstyrelsens egne ord siges det
sådan: "Da grænseværdierne endvidere er fastsat med stor sikkerhedsmæssig
margen har overskridelserne ikke givet anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder."

Jeg tror nu ikke jeg ligefrem ville lave marmelade med sprøjtede citroner,
men jeg bruger normalt skallen uden betænkeligheder.

Peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-11-00 17:54

> [...]

aldrig
> drømme om at spise skrællerne fra konventionelle appelsiner og citroner.

Af en eller anden grund, synes vores lokale supermarkeder at i hvert fald
usprøjtede citroner (hvad enten disse er økologiske eller ej) kun er til
brug i storkøkkener.
Hvis jeg analyserer familliens forbrug af citroner, køber vi i 90% af
tilfældende en af gangen.
Men de usprøjtede ligger ALTID i pakker med 3 eller 4 - og jeg gider ikke
købe til skraldespanden.
Hvorfor i alverden er det sådan - er det producenterne, distributørerne
eller supermarkederne, der har valgt dette.

mvh
Jan

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 01-12-00 22:59

Hej Hauge

At du ikke vil købe økologisk og usprøjtet er helt op til dig selv - og kan
man i øvrigt være sikker på at grønsagerne ikke er sprøjtet!?
Nå men til dit spørgsmål, du skal vaske citrusfrugterne i lidt alm.
opvaskemiddel og derefter skylle godt... lyder måske tosset, men jeg har det
fra en sagkyndig.

Hilsen Stinne