Opskrift på Kanelsnegle
Fra : Mette U. Andersen

Dato : 27-11-00 15:24

Hej

Er der nogen som kan hjælpe mig med det?

MVH Mette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-11-00 05:41

"Mette U. Andersen" ha scritto i'uno comunicazione:

> Er der nogen som kan hjælpe mig med det?

Hi Mette!

Jeg går ud fra, at det er de rigtige wienerbrøds-kanelsnegle du
mener, -dem med indrullet smør¿

Her er i hvert fald èn, -og denne opskrift og fremgangsmåde er noget
vanskeligere, fordi fedstoffet skal *rulles* ind... men nægtes kan det
ikke, at disse wienerbrød er de allerbedste.

Wienerbrødsdej med indrullet smør:

2½ dl kold mælk
50 gr gær
1 æg
4 spsk sukker
½ tsk salt
450-500 g mel

Til indrulning:
200 g smør (koldt)

Remonse:
100 g smør el. margarine (blødt)
100 g sukker
evt. kanel
Alle ingredienser røres sammen

Gæren røres ud i det kolde mælk, salt, sukker, æg og mel tilsættes, og
dejen æltes sammen (skal være smidig og tilpas blød). Dejen stilles
koldt 15-20 minutter. Dejen rulles ud på et melet bord til en stor
firkant.
Det kolde smør skæres i tynde skiver og fordeles over halvdelen af
dejen.
Den anden halvdel foldes over.
Dejen rulles ud med en let hånd, foldes sammen i 3 lag på hver led og
stilles koldt i ca. 15 minutter.
Det sidste punkt gentages 3 gange. (3x3 -så man får 9 dejlag)
Dejen skal ligge koldt mellem udrulningerne, så smørret kan stivne
helt hver gang.
Efter sidste udrulning formes dejen til stort eller småt wienerbrød.

Dejen udrulles tykt eller tyndt, alt efter hvilken slags wienerbrød
man ønsker.
Når wienerbrødet er formet, pensles det med æg el. fløde og pyntes
evt. med sukker og hakkede mandler.
Wienerbrødet efterhæver på pladen ca. 15 minutter.
Bagetid: Wienerbrød bages ved stærk varme (225°) 10-30 min. alt efter
størrelsen.

Kanelsnegle:
Dejen rulles ud i en ½ cm's tykkelse. Remoncen med kanel smøres
på dejen, der rulles sammen som en roulade og skæres i ¾ cm tykke
skiver, der lægges på en smurt plade eller bagepapir. Hæver tildækket
og lunt. Pensles og drysses med sukker.
Bagetid i forvarmet ovn: ca. 12-15 min. ved 225°.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse