Elektrist gulvvarme i badeværelse
Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-12-01 16:57

Hejsa,

Er der nogen der har erfaringer med hvad det koster i drift - hvis man
etablerer elektrisk gulvvarme i badeværelset og samtidig isolerer gulvet
godt - hvor eneste varmekilde i badeværelset er gulvvarmen? Tanken er at det
skal være med sænkning af temperaturen i dagtimer på hverdage og om natten.

Badeværelset er cirka 10 kvadratmeter. Og er i dag udstyret med et
tæskekoldt uisoleret gulv og en dum vandradiator INDE i brusekabinen.

** Lars

Fra : ...

Dato : 15-12-01 18:48

Hej Lars

Det er VILDT dyrt med elvarme i gulvet !!
Jeg vil anslå at du i gennemsnit skal bruge ca. 400 w.
Det er 9.6 kw i døgnet, eller 3500 kw om året.
Multiplicer det med ca. 1,3 kr / kw = ca. 4500,-- kr. om året.
Med centralvarme koster det normalt under 1/3 af elprisen.

Når du har radiator i rummet, og alligevel vil lave gulvet om. Så er det jo
ikke det store problem at lave gulvarme, med central- / eller fjernvarme.

Lars Knudsen <lkn@galileo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9178AC664C056lkngalileodk@193.88.15.201...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-12-01 20:40

"..." wrote:

> [...]
> Multiplicer det med ca. 1,3 kr / kw = ca. 4500,-- kr. om året.
> Med centralvarme koster det normalt under 1/3 af elprisen.

Klip

Det var dog en utrolig udregning.!

Korrekt hvis man bruger 400W, der giver 9,6 kWh pr døgn. Og 3504 kWh/år, OK.

Det kan ikke passe at man har fuld "blus" på elvarmen midt om sommeren.
Jeg har elvarme, og normalt er det slukket maj - september.

Desuden tror jeg ikke at man bruger 400W i genenmsnit over et døgn.
Og slet ikke med natsænkning. (Men det er vist ikke meget fornuft ved
natsænkning i gulvvarme.!!)

Min konklusion, Lars:
Drop overvejelser om natsænkning i gulvvarme. Der er alt for lang tidskonstant
i gulvet.

Men OK, hvis der virkelig bruges 400W som "..." beskrev:
Så vil jeg vurdere at du kan dividere ...'s tal med 2.

"...": Hvorfor ikke bruge et navn som vi andre gør det.?

Iøvrigt er enheden for energi: kWh. (kilowatt-timer)

Mvh. Jørgen

Fra : Jens

Dato : 15-12-01 22:04

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-r@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse news:3C1BA700.552945F4@aa.sa.dk...
> Det kan ikke passe at man har fuld "blus" på elvarmen midt om sommeren.
> Jeg har elvarme, og normalt er det slukket maj - september.

Det er nu rarest med gulvarme også om sommeren

--
Mvh Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-01 14:06

Holder den? Vi har elvarme, og der bruger vi ca. 120 kw per kvm
per år (incl. varmt vand.) Det giver ca. 1200 kr / år for gulvvarme på
de 10 kvm og det er da ikke særligt vildt.

Mvh Maria

--
Posted from tdk234.teledanmark.dk [193.3.142.34]

Fra : Calle

Dato : 15-12-01 23:42

"Lars Knudsen" <lkn@galileo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
|
| Badeværelset er cirka 10 kvadratmeter. Og er i dag udstyret med et
| tæskekoldt uisoleret gulv og en dum vandradiator INDE i brusekabinen.

Hej

Når du alligevel vil isolere gulvet, så fjern radiatoren, og slut vandbåren
gulvvarme til der istedet. Det er noget billigere.

Calle

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-01 11:58

Hej alle,

> [...]
> Badeværelset er cirka 10 kvadratmeter. Og er i dag udstyret med et
> tæskekoldt uisoleret gulv og en dum vandradiator INDE i brusekabinen.

Lige en follow-up. Det er "helt med vilje" at jeg ikke nævner ideen om vand
i gulv-varmen. Jeg ønsker netop IKKE at have cirkulation på - da vi snildt
varmer huset op om eftermiddagen/aftenen med brændeovn - er fyret faktisk
for det meste slukket. Varmt vand kommer fra en sepeart beholder tilsluttet
solvarme + en elpatron i, det fungerer glimrende og koster i øjeblikket hvor
det er koldt cirka 20 kWh/uge.

Jeg tror næppe det kan svare sig, at tænde oliefyr og hele balladen for at
varme op i badeværelset alene sammenlignet med elvarme?

Så derfor el.

** Lars