Cellegrupper?
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-12-01 12:07

Er der nogen af jer der kender til fænomenet cellegrupper?
Er det et udbredt fænomen her i Danmark?

Mvh Stig

Fra : Live4Him

Dato : 15-12-01 13:02

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> wrote in message
> Er der nogen af jer der kender til fænomenet cellegrupper?
~~~~~~
Ja.

> Er det et udbredt fænomen her i Danmark?
~~~~~~~~~~
Ja, specielt i pinsekirken og city-kirken (baptist). Nogen mødes en gang om
ugen i et privat hjem, andre mødes hver anden eller tredie uge. Typisk er
der mellem 6 og 12 deltagere i en cellegruppe. Man synger, taler, vidner,
drikker kaffe, og beder sammen.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-12-01 17:27

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der mellem 6 og 12 deltagere i en cellegruppe. Man synger, taler, vidner,

Okay?

Man taler jo også netop om "celler" i forbindelse med stalinistisk
kommunisme og indenfor terrororganasiationer...

Derfor kan det virke lidt pudsigt at ideen også bruges i kristen sammenhæng.

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 15-12-01 18:07

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> kommunisme og indenfor terrororganasiationer...
>
> Derfor kan det virke lidt pudsigt at ideen også bruges i kristen
~~~~~~~~~~~~
Har du nu været på værtshus igen ? SKÅL !

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-12-01 20:44

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> sammenhæng.
> ~~~~~~~~~~~~
> Har du nu været på værtshus igen ? SKÅL !

Næ, ikke så tidligt...eller sent, alt afhængigt af hvordan man nu ser det!
;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 15-12-01 13:12

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der kender til fænomenet cellegrupper?
> Er det et udbredt fænomen her i Danmark?

Jeps, det har siden før forrige århundredeskifte gået under navnet
"Bibelkreds" o.l. )

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-12-01 20:18

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> writes:

> Er der nogen af jer der kender til fænomenet cellegrupper?

Ja. Det har forskellige navne i forskellige kirkesamfund, men dækker
generelt det samme: En gruppe på et mindre antal mennesker, hvor man
ikke er flere end at alle kan kende hinanden på noget mere end
fornavn, som mødes 1-4 gange pr. måned og snakker, beder, har
undervisning, whatever.

I visse sammenhænge (IM og LM?) hedder det en bibelkreds, i
pinse-kirker o.lign. tit cellegrupper, i Karlslunde (som altid bare
vil gøre noget andet end de andre) hedder det LIV-grupper i
voksenarbejdet og SU-grupper i ungdomsarbejdet. I Willow Creek
(Chicago) hedder det noget så gennemtænkt som "small groups".

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-12-01 23:17

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:

> [...]
> ikke er flere end at alle kan kende hinanden på noget mere end
> fornavn, som mødes 1-4 gange pr. måned og snakker, beder, har

Nu er det særlige ved netop cellegrupper jo, at de gerne skulle dele sig - ligesom celler gør, og således sprede den aktivitet, man nu dyrker i den enkelte cellegruppe til flere mennesket.

Det er ikke nødvendigvis formålet med sådan noget som bibelkredse.

Der findes flere folkekirkesogne, der opererer med deciderede cellegrupper.

Mvh
Kevin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-01 01:22

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> writes:

> Nu er det særlige ved netop cellegrupper jo, at de gerne skulle dele sig - ligesom celler gør, og således sprede den aktivitet, man nu dyrker i den enkelte cellegruppe til flere mennesket.

Nyah, det er _en_ måde at gøre det på (hver gang man er 12 splitter
man i 2, så der er 6 i hver osv.)

En anden er at have grupper med særlige interesseområder. (Det har vi
brugt en del hos os i Karlslunde)

En tredje er at starte nye grupper løbende, som nye folk starter i, så
folk "bliver gamle" i en gruppe og danner tætte forbindelser. (Det gør
de i Willow Creek)

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Mr. D

Dato : 20-12-01 00:12

Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1bcbdc$0$94398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

>Nu er det særlige ved netop cellegrupper jo, at de
>gerne skulle dele sig - ligesom celler gør, og således
>sprede den aktivitet, man nu dyrker i den enkelte
>cellegruppe til flere mennesket.

Egentlig startede cellegrupper vel i den katolske kirke, nærmere bestemt i
klostrene, hvor man deltes om cellerne, og således automatisk indgik i en
cellegruppe...

....og jeg tror, du er inde på noget af det rigtige. Det var vel egentlig
også således, munkene og nonnerne spredte sig ud ovr hele Europa... øh,
altså, ved celledeling...

....eller er der noget, jeg har fået forkert fat i?

Mr. D

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-12-01 20:16

On Sat, 15 Dec 2001 12:06:35 +0100, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

>Er der nogen af jer der kender til fænomenet cellegrupper?
>Er det et udbredt fænomen her i Danmark?

Jeg kommer i en cellegruppe med de andre unge fra min kirke. Jeg ved at
der også er andre cellegrupper, men jeg ved ikke hvor mange der er i
alt.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 17-12-01 07:17

"Stefan Bruhn" <news004@3x7.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 15 Dec 2001 12:06:35 +0100, "Stig Nørgaard Jepsen"
> <stigen@mail.dk> wrote:
> Cellegrupper . jeg tror der er mange af dem rundt i landet, hvor mange
grupper der er er nok sver at sige du kan nok regne med at karismatiske
gruperinger i folkekirken har cellegrupper og de fleste fri kirker har så
det er er ubredt.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen
se ind på www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk