*Ny bærbar Mac til jul?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-01 00:27

Nu står jeg ved at vadested .... sådan figurativt. Men konkret er det,
at jeg skal have mig ednnu en ny mac (ingen anden). Den skal være
bærbar, den skal afløse min 4 år gamle arbejdsmaskine: PB1400/166 med
64MbRam.

/Advarsel/: dette indlæg bliver nok lidt langt. Så drop bare ud, hvis du
ikke synes, at dette kunne være interessant.

Maskinen skal primært bruges til tekster, tekstbehandling, regneark og
en smule til stationære billeder. Jeg har ingen erfaringer med film og
har nok ikke det store behov den vej rundt.
M.h.t. lyd er det ikke særlig relevant, da jeg ikke bruger mine Macs til
lyd .... internet, åh, ja, jeg bruger emailen flittigt, men jeg har ikke
det store brug for at surfe (=en særskilt og dyrere opkobling). Til
gengæld rejser jeg meget med maskinen og skal koble op via almindeligt
kobber (56K og v90 er tilgængeligt for mig, de steder, hvor jeg -
normalt - kommer)

Har fundet frem til følgende realistiske muligheder (indenfor min
økonomi). De er ikke opstillet i nogen prioriteret rækkefølge.

Maskine A: en G4 400Mhz TiBook til kr. 20.000,- incl. moms - andre havde
dem for en måned siden til ca. kr. 19.000. Men da havde jeg hverken
besluting eller financiering i orden ....
Det er yesterdays model og der er nok ikke ret mange af dem tilbage i
DK? Men jeg har altså fundet frem til en MacPusher, der har et lille
antal stående.

Fordele: G4 processor, større skærm med en en meget høj kvalitet i flere
opløsninger. Kan rumme meget RAM på to slots(?). Slotin til CD mv.
virker meget solid. Der er mulighed for en dockingstation. GB Ethernet
..... 100MHz sustembus (?).

Bagdele: Skærmen og kabinet virker lidt mere spinkelt, tastaturet virker
'slattent', når man skriver på det. Og så er der jo det med varmen =
blæser = larm ?

Maskine B: en G3 500MHz iceBook til kr. 15.000- incl moms. Med
ComboDrev, der jo har nogle lagringsmuligheder m.v. (læs: indbyggede
muligheder, som man ellers skal anskaffe sig med eksternet udstyr =
flere udgifter)

Fordele: Den er lidt mindre og virker mere solid. Tastaturet virker
meget solidt. Den skal jo gerne være i min tjeneste i sådan ca. 3 til 4
år ;) ... eller til der kommer noget meget bedre til en rimelig pris.
.... fra Apple, naturligvis.

Bagdele: G3 ... er det snart ved at være yt? Skærmen kan kun køre
skarpt i højeste opløsning (det er ret vigtigt for mig, da mine brikker
(=øjne + briller) ikke helt er, hvad de har været - jeg har vænnet mig
til at 800x600 er noget nær virkeligheden ... på.print). Den kan ikke
vise filer simultant på en storskærm (videokanon). Sys bussen er kun 66
MHz.

Undskylder meget, at jeg har sendt en lang, lang ting. Men jeg har
virkellig brug for erfaringer her. Vejledning eller gode råd.

Forskellen er kr. 5.000 ... og min tilfredshed i de næste to til tre år.
Ej, å? som de siger så flot i The Julekalender.

Håber, at I gider at komme frem af julehulerne med et godt råd, for der
skal vistnok handles allerede på mandag, den 17. december.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : tom dissing

Dato : 15-12-01 01:02

Du skal først købe efter MacExpo, den 7. Januar..
Der kommer nye maskiner der.. Så vent!!
Eller alternativt lav en aftale med dem du køber hos, om at du betaler nu,
og først køber en maskine efter Expo..
Du får fradraget i år, og kan lave et meget fint IOU til dig selv, og putte
det under julefætteren.. ( det grønne træ !?)
Tom

PS
Jeg ved ikke hvilke maskiner der kommer på xpo, men der er mange rygter om
G5, og sikkert også en eller flere nye bærbare !?
Der må være nogle her i gruppern der ved mere

On 15/12/01 0:26, in article
1f4fl4r.rtlyoo165fkzkN%mich.ottosen@post5.tele.dk, "Mich. Ottosen"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-01 02:22

> [...]

> opløsninger. Kan rumme meget RAM på to slots(?). Slotin til CD mv.
> virker meget solid. Der er mulighed for en dockingstation. GB Ethernet

600Mhz iBook har også 100Mhz bus.

Dockingstationen er en mulighed du sansynligvis aldrig vil bruge.

Den ekstra RAM slot kan vise sig at være noget værd, hvis du planlægger
at den skal agere primær comnputer i 3-4 år.

Slot-in CD-drevet har voldt mange problemer, da kabinettet flexer, dvs
en disk kan sætte sig fast.

400'eren har ikke Gigabit ethernet

Skærmen er ganske rigtigt meget stor sammenlignet med en iBook, hvis du
har et dårligt syn er det absolut værd at tage med i overvejelserne.

> [...]
> ComboDrev, der jo har nogle lagringsmuligheder m.v. (læs: indbyggede
> muligheder, som man ellers skal anskaffe sig med eksternet udstyr =

hvorfor ikke en ekstern og hurtigere brænder?

> [...]
> meget solidt. Den skal jo gerne være i min tjeneste i sådan ca. 3 til 4
> år ;) ... eller til der kommer noget meget bedre til en rimelig pris.

iBook'en er betydeligt mere solid end ti'en, flex forkommer slet ikke
hverken i skærmen (første bærbare jeg har set der var så stiv),
kabinetet flexer også mindre en ti'ens

> [...]
> (=øjne + briller) ikke helt er, hvad de har været - jeg har vænnet mig
> til at 800x600 er noget nær virkeligheden ... på.print).

Den kan køre både 800*600 og 640*480, men nedskalering på TFT er
uskarpt, også på ti'en. Tjek om ikke 1024*768 på TFT'en er
tilstrækkeligt, skærmen er meget skarp og menuer og anden systemtext i X
_er_ større end i Mac OS 9. skræm er en enkelt tyomme større end den i
din nuværende PB, men den er langt skarpere og lysstærk.

De fleste texbehandlings programmer og browsere kan zoome texten prøv
med 150% i word, Appleworks, IE eller hvad du bruger. Mht. til e-mail
programmer er det dejligt nemt, idet det drejer sig om plain text, dvs
du kan bare instille din monospaced skrift til 14-16 pkt.

> Den kan ikke vise filer simultant på en storskærm (videokanon).

det kan det netop - den kan ikke vise to forskellige skærmbilleder, men
den kan spejle skærmbilledet via både composite og VGA.

> Sys bussen er kun 66 MHz.

hvad med en 600/100 ? evt uden combo ?

> Forskellen er kr. 5.000 ... og min tilfredshed i de næste to til tre år.
> Ej, å? som de siger så flot i The Julekalender.

jeg ville spare og seriøst oveveje ibook 600/100. for differncen kan du
næsten få airportkort+base hvilket vil højne brugsværdien markant.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-01 00:58

> [...]
> programmer er det dejligt nemt, idet det drejer sig om plain text, dvs
> du kan bare instille din monospaced skrift til 14-16 pkt.

"Fedt nok", tænkte jeg og satte min iMac om til 1024x768 punkter
på skærmen. Det er jo efterhånden det bedste til mange hjemmesider. Jeg
ville så ændre skriftstørrelsen i MacSOUP til lidt større. Jeg plejer at
bruge Monaco 9 pkt., men når jeg ændrer den til 10 eller 12 pkt., ser
skriften helt anderledes ud. Den er ikke nær så letlæselig, og specielle
tegn som "euro" mangler. Hvad skyldes det, og er der en anden monospaced
skrift, der er pæn i 10 eller 12 pkt.? Courier og Mishawaka, synes jeg
også, ser lidt mærkelige ud.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 01:39

> "Fedt nok", tænkte jeg og satte min iMac om til 1024x768 punkter
> på skærmen. Det er jo efterhånden det bedste til mange hjemmesider.

Jeg er begyndt at bruge 1152*870@75Hz på min 15" Sony CRT.

Det er slet ikke så ringe til Mac OS X. I starten skiftede jeg mellem
832*624@75Hz (som er super skarp men det _er_ for kleint) og
1024*768@85Hz.
Ved 1024*768 er der dog en geometrifejl jeg åbenbart ikke kan justere
mig ud af, så jeg begyndte at bruge 1152*870 istedet, som ud over ikke
at være behæftet med en geometrifejl rent faktsik er skarpere end
1024*768. Hvis jeg skifter over til 1024 irriteres jeg hurtigt af at
mange hjemmesider rent faktisk kræver 1040 eller noget i den retning,
hvis man vil undgå de vandrette rulleskakter.
1152*870 lyder voldsomt på en 15" CRT, men under Mac OS X kan det
sagtens gå an, da al skrft er udjævnet og i 12pkt (helvetivca) og 13pkt
(lucidia grande bold), 10pkt monaco har jeg dog sat op til 12pkt.

i textbehandling kan forstørrer jeg dokumentet med 140% så jeg får
wysiwyg - i al fald hvad angår størrelsen.

> Jeg ville så ændre skriftstørrelsen i MacSOUP til lidt større. Jeg plejer
> at bruge Monaco 9 pkt., men når jeg ændrer den til 10 eller 12 pkt., ser
> skriften helt anderledes ud.

bruger du skriftudjævning ? og ved hvilken punktstørrelse indtræffer
denne ?

> Den er ikke nær så letlæselig, og specielle
> tegn som "euro" mangler.

det lyder besynderligt geninstaller din Monaco skrift fra system CD'en,
¤ blev tilføjet til Monaco i en systemopdatering.

> Hvad skyldes det, og er der en anden monospaced
> skrift, der er pæn i 10 eller 12 pkt.? Courier og Mishawaka, synes jeg
> også, ser lidt mærkelige ud.

Pesonligt sværger jeg til skriftudjævnet 12pkt monaco. Mishawaka er
afskyelig. "currier new" og "andale mono" er også et godt bud.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-12-01 11:49

> Pesonligt sværger jeg til skriftudjævnet 12pkt monaco. Mishawaka er
> afskyelig. "currier new" og "andale mono" er også et godt bud.

Hvorfor er det også lige, at man i MacSOUP og andre ældre "rigtige"
mailprogrammer anbefaler monospaced skrifter. Det giver det hele sådan
et terminalagtigt 70'er look.

Selv bruger jeg "Espy Sans" 10pkt, som var en font der fulgte med
udvidelsen "Aaron" (som fik MacOS 7 til at se ud som Copeland - som jo
så dels blev skrottet og dels blev rullet ind i MacOS 8 og 9). Denne
font er meget læsevenlig - lidt bred og rund.

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-12-01 12:32

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Hvorfor er det også lige, at man i MacSOUP og andre ældre "rigtige"
> mailprogrammer anbefaler monospaced skrifter. Det giver det hele sådan
> et terminalagtigt 70'er look.

Fordi min signatur ikke vil se særlig pæn ud!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen
_.--"""--,
| ) '=. ., \
/ ( \ / \ /
/` `\ | / `'
'..-`\ _.-. `\ _.__/ .=.
| _ / \ '.-` `-.' /
\_/ | | './ _ _ \.'
'-' | / \ |
| .-. .-. | M E R R Y
\ / o| |o \ /
| / \ | C H R I S T M O O S E !
/ `"` `"` \
/ \
| '._.' \
| / |
\ | |
/|\ (_\ /_) /
\ \'._ ` '_.'
`""` `"""`

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-12-01 17:45

> Fordi min signatur ikke vil se særlig pæn ud!

Det har du ret i. Man kan faktisk ikke se hvad det er...

Til gengæld er dit "face" yndigt

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-12-01 22:23

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Det har du ret i. Man kan faktisk ikke se hvad det er...

Det sguda en juleelg!

> Til gengæld er dit "face" yndigt

Jep, jeg er en glad dreng.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-01 01:37

> Det sguda en juleelg!
Ja, ordet Moose afslørede dig. Det er en ny variant af julemandens
trækdyr, for mig, altså. Vel en svensk tradition? De har _så_ mange
traditioner. Men ellers er de da vist flinke nok

> Jep, jeg er en glad dreng.
Det sidste tror jeg gerne, men det første kan jeg ikke se. Og du,
Michael, har ellers hjulpet mig med at smide et 'face' på (se anden
tråd).

Med småt: har du nogen mening om mit oprindelige spørgsmål? En iceBook
(billigt) eller en PB G4 (dyrere) ... kom med et godt råd.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-12-01 07:02

> [...]

> Med småt: har du nogen mening om mit oprindelige spørgsmål? En iceBook
> (billigt) eller en PB G4 (dyrere) ... kom med et godt råd.

Øh, nu jeg hedder jeg ikke lige Michael, men jeg er også en glad dreng -
fordi jeg har en iBook! Jeg vaklede også mellem Ti'eren (en brugt 400
MHz) og iBook'en (en 600 MHz med Combo Drive), men iBook'en løb af med
sejren fordi den tilbød 'extrem portability' og flere features end
Ti'eren til færre penge. Så nu har jeg også airport, men heller ikke
flere penge.

--
mojn, Jesper

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-12-01 10:14

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> sejren fordi den tilbød 'extrem portability' og flere features end
> Ti'eren til færre penge. Så nu har jeg også airport, men heller ikke

Ja jeg står også og skal indkøbe mig en slæbbar og havde lagt mig fast
på en PowerBook G4 667. Men jeg er i tvivl om jeg skal vente og se hvad
der sker den 7. janauar. Problemet med at vente er at hvis der skulle
blive annonceret noget nyt på MWSF kommer man til at vente yderligere en
måneds tid eller to inden produktet kan købes i DK. Skal jeg købe nu og
evt gå glip af TI compo model?

Ram kampagnen slutter den 31. dec. Det plejer jo også at have en
betydning, men mon ikke den bliver forlænget?

Til Mich. Ottosen: Jeg vil gå efter TiBooken!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-12-01 11:20

> [...]
> blive annonceret noget nyt på MWSF kommer man til at vente yderligere en
> måneds tid eller to inden produktet kan købes i DK. Skal jeg købe nu og

Du vil i hvert fald _ikke_ fortryde at købe en bærbar. Og PowerBook'en
er enormt cool (på trods af at skærmen går mod tastaturet og blæseren
kører med jævne mellemrum).

Jeg ville nok gå ud og købe én nu - der er ikke noget mere frustrende
end at vente på nyt mac-lir - jeg kunne f.eks. slet ikke koncentrere mig
i de 5 uger jeg ventede på min iBook.

> Ram kampagnen slutter den 31. dec. Det plejer jo også at have en
> betydning, men mon ikke den bliver forlænget?

Jeg vil anbefale dig at du tager et kik forbi <http://www.novodrom.com>.
Udover at de yder rigtig god service har de også billige priser og kan
oven i købet levere med dk tastatur, hvis man er indstillet på at vente
i 2 uger.

Min far har netop købt en iBook 600 Combo til 14.700 kr. hos dem.

PowerBook G4 667 sælges til ca. 28.000 kr. inkl. 512 mb RAM.
<http://www.novodrom.com/shop/hardware/apple/powerbook/apple_pb_g4_667/>

--
mojn, Jesper

Fra : MacMan

Dato : 17-12-01 13:13

I brevet "1f4k486.1aw9fic1215clcN%jmfink@mac.com" skrev Jesper Møller-Fink
(jmfink@mac.com) den 17/12/01 11:19:

> [...]
>
> Jeg ville nok gå ud og købe én nu - der er ikke noget mere frustrende
> end at vente på nyt mac-lir - jeg kunne f.eks. slet ikke koncentrere mig

På den anden side er der heller ikke noget mere frustrerende end at bruge
30.000 på en Mac og så 2 uger senere se en der kan endnu mere for samme
penge - jeg ville uden den mindste tvivl vente.

- Morten

Fra : MacMan

Dato : 17-12-01 15:25

I brevet "B8439FBD.1114C%nospam@nospam.com" skrev MacMan (nospam@nospam.com)
den 17/12/01 13:12:

> [...]
> 30.000 på en Mac og så 2 uger senere se en der kan endnu mere for samme
> penge - jeg ville uden den mindste tvivl vente.

Og så kom den, PowerBook G4 med combo drev er nu officiel:
http://maccentral.macworld.com/news/0112/17.powerbook.php

- Morten

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-12-01 15:46

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Og så kom den, PowerBook G4 med combo drev er nu officiel:
> http://maccentral.macworld.com/news/0112/17.powerbook.php

Jeps - jeg så den godt ved macwarehouse.fr - men det kan være nogle af
de gamle 667'ere bliver lidt billigere så?

--
mojn, Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-12-01 15:57

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeps - jeg så den godt ved macwarehouse.fr - men det kan være nogle af
> de gamle 667'ere bliver lidt billigere så?

Hvis jeg lige skal svare selv: næppe! Så med mindre man vil have
DVD/CD-RW (som er rigtig fedt!) kan man lige så godt købe nu. Jeg
tvivler stærkt på at PoweBook'en og iBook'en bliver opgraderet til
januar - og hvis det passer så er det jo ærgerligt at have spildt julen
på at gå og vente på noget man i stedet kunne have brugt lange nætter på
at lege med :)

--
mojn, Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-12-01 16:02

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

Jeg står i øvrigt stadig fast ved mit forslag om at du, Mich., lige så
godt kan købe din PowerBook nu. :)

--
mojn, Jesper

Fra : MacMan

Dato : 17-12-01 16:11

I brevet "1f4khsp.vtd0yeuxksc5N%jmfink@mac.com" skrev Jesper Møller-Fink
(jmfink@mac.com) den 17/12/01 16:01:

> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg står i øvrigt stadig fast ved mit forslag om at du, Mich., lige så
> godt kan købe din PowerBook nu. :)

Enig, jeg forventede også at PowerBook'en kom med combo drev til januar, men
nu hvor de er kommet allerede, sker der næppe noget til januar - men du skal
da naturligvis vente til at combo modellerne lige er kommet til landet

- Morten

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-12-01 16:32

> [...]

> da naturligvis vente til at combo modellerne lige er kommet til landet

Du har fat i den lange ende der :)

Jeg var i øvrigt ret heldig med min iBook. Jeg bestilte en 500 Mhz
Combo, men en dag kontaktede forhandleren mig og sagde de ikke kunne
skaffe flere - og så var jeg jo lidt 'pissed' indtil jeg fandt ud af at
iBook'en (og TiBook'en) var blevet opgraderet.

--
mojn, Jesper

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-12-01 12:03

> [...]

> skaffe flere - og så var jeg jo lidt 'pissed' indtil jeg fandt ud af at
> iBook'en (og TiBook'en) var blevet opgraderet.

Ja, jeg køber nu og opgraderer den senere hvis behovet skulle være der
og om man kan, hvilket man mener på flere sites i dag. Jeg vil ikke
vente et par uger nu i uvished om levering osv.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen
snart på TiBook (senere i dag)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 18-12-01 17:08

> Ja, jeg køber nu og opgraderer den senere hvis behovet skulle være der
> og om man kan, hvilket man mener på flere sites i dag. Jeg vil ikke
> vente et par uger nu i uvished om levering osv.

Netop! Det ville blive en _ulidelig_ juleferie uden nyt legetøj!

--
mojn, Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-01 00:25

> [...]

> Det sidste tror jeg gerne, men det første kan jeg ikke se. Og du,
> Michael, har ellers hjulpet mig med at smide et 'face' på (se anden

Det er fordi det ikke er det samme face. Bær over med mig, for
min viden på det område er lidt rusten. Måske er betegnelserne lidt
forkerte. Det x-face, du har lavet, er en header, som altid sendes med,
og som kan ses af alle nyhedsgruppelæsere (altså programmer), der
forstår x-faces. Det er et ret simpelt sort/hvid billede. Det face, der
omtales her, er et fint lille farvebillede, som ligger i et bibliotek,
som du skal have liggende i din MacSOUP mappe. Billedet kan således kun
ses af folk, der har biblioteket liggende. MacSOUP kobler billedet fra
biblioteket til afsenderadressen. Hvis jeg således sender indlæg fra mit
arbejde med et simpelt Windows-program uden nogen form for faces, vil
andre her i gruppen med MacSOUP og faces-biblioteket alligevel se mit
pasbillede oppe i hjørnet. Omvendt vil folk der ikke har biblioteket
eller en kompatibel nyhedsgruppelæser, ikke se mit billede. Det samme
gælder, hvis jeg sender indlæg til <rec.bicycles.tech>, hvor folk
naturligvis ikke har biblioteket fra vores nyhedsgruppe liggende.
Det er mit indtryk, at en hel del programmer understøtter
x-faces, men det fine farvebilledebibliotek er vist en ren MacSOUP
fornøjelse.
Du kan hente biblioteket Faces DB hos René Erichsen, men jeg
sender det lige med en e-mail, jeg alligevel skal skrive til dig. Hvis
du vil glæde os andre med dit kontrafej, skal du sende et faces-billede
til René Erichsen. Der findes en instruks på hans hjemmeside.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-01 00:13

> Det er fordi det ikke er det samme face. Bær over med mig, for
> min viden på det område er lidt rusten.
Tak, Henrik. Det var en krystalklar genopfriskning af min hukommelse, og
du har fuldstændig ret. Der stor forskel på x-faces og faces i Suppen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-01 11:11

> Hvorfor er det også lige, at man i MacSOUP og andre ældre "rigtige"
> mailprogrammer anbefaler monospaced skrifter. Det giver det hele sådan
> et terminalagtigt 70'er look.

fordi det er umuligt at læse/skrive tabuleret text (eks. tabeller)
ordenligt, hvis der ikke bruges monospaced tegn.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-01 23:15

> [...]
>
> det lyder besynderligt geninstaller din Monaco skrift fra system CD'en,
> ¤ blev tilføjet til Monaco i en systemopdatering.

Undskyld, det var en fejl. Jeg var røget over i Mishawaka, der
viser en firkant i stedet for "Euro" (¤). Men ikke desto mindre synes
jeg, at både Monaco og Mishawaka bliver meget grimmere, når man går op i
opløsning og kompenserer ved at vælge str. 10 eller 12. Normalt har jeg
brugt Monaco str. 9 i Macsoup. Det er som om det hele bliver højere og
smallere, og bogstaverne bliver mere kantede og har mindre plads. Det
går ud over læsbarheden. Monaco ser også anderledes ud. Hvor f.eks. et
lille "i" har været en lodret streg med en prik over, er der nu en serif
til venstre øverst og en til højre nederst. Måske skyldes det, at
serifferne ikke kan komme med i 9 pkt. skrift, så de tidligere har været
skjult. Der er også problemer med spatieringen, idet f.eks. "i" ligger
for langt mod venstre, så det i ord som "min" nærmest klistrer sig til
"m", mens der er meget langt hen til "n".

> Pesonligt sværger jeg til skriftudjævnet 12pkt monaco. Mishawaka er
> afskyelig. "currier new" og "andale mono" er også et godt bud.

Jeg må hellere gøre som halvguden og se, hvordan det går, så jeg
prøver det samme. Jeg har altid brugt Mishawaka i Eudora, og der synes
jeg godt om den. Måske fordi jeg engang læste, at folkene bag Eudora var
meget begejstrede for den. Jeg har lige eksperimenteret lidt med
skriftudjævning, og jeg synes, at det ser noller ud. Det gør det i hvert
fald på min iMac under mit Mac OS 9. Nogle streger er tykke og andre
tynde, uden der er nogen logik i det. Og så er de uskarpt afgrænsede.
Det er ikke kønt. Det værste er, at det også går ud over forskellige
menuer og tekster i programmer, som man jo ikke selv kan ændre. Jeg har
hidtil kørt med skriftudjævning fra 18 pkt. og opefter, og så store
bogstaver taler jeg sjældent med.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 23:30

> Jeg må hellere gøre som halvguden

martin ? (han insisterer stadig...)

> og se, hvordan det går, så jeg prøver det samme. Jeg har altid brugt
> Mishawaka i Eudora, og der synes jeg godt om den. Måske fordi jeg engang
> læste, at folkene bag Eudora var meget begejstrede for den.

Da jeg brugte Eudora brugte jeg udelukkende Monaco 12 (udjævnet) som
monospaced og Geneva 12 (udjævnet) - og brugte kun monospaced til text
med tabulering. Geneva 12 (ujævnet) er guf for mine læseøjne.

> [...]
> ikke selv kan ændre. Jeg har hidtil kørt med skriftudjævning fra 18 pkt.
> og opefter, og så store bogstaver taler jeg sjældent med.

skriftudjævning er efterhånnden endt i en religions krig, mange
die-hards hader det, mens jeg peronligt fortrækker det på både TFT og
CRT skærme. De samme die-hards har fra dag ét beklaget sig over den
masive brug i Mac OS X, selv i Cocoa programmer som ellers
skriftudjævner meget flot.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-01 00:25

> martin ? (han insisterer stadig...)

Det var nu egentligt dig, jeg mente. Martin er vel stadig Gud
for mange af os. Så opfat det som en kompliment. Er der i øvrigt ikke
ved at være mere Dungeons & Dragons end computernyhedsgruppe over det
her?

> Da jeg brugte Eudora brugte jeg udelukkende Monaco 12 (udjævnet) som
> monospaced og Geneva 12 (udjævnet) - og brugte kun monospaced til text
> med tabulering. Geneva 12 (ujævnet) er guf for mine læseøjne.

Jeg prøver med Monaco 12 i news og e-mail. Nu har jeg set lidt
på det og er ved at vænne mig til det. Det er hundesvært at vænne sig
til, at et skærmbillede, man har set på i årevis, pludseligt ser
anderledes ud. Når man går fra 800x600 til 1024x768 på min iMac giver
det altså ikke det samme, når man gør skriften større. Der sker et eller
andet med linieafstanden og spatieringen, ligesom Monaco altså ændrer
udseende, når man går fra 9 til 12 pkt., selv om størrelsen på skærmen
er den samme, når man ændrer opløsning. Det værste er næsten sådan noget
som listerne over e-mail i Eudora bruger samme skrift som selve
e-mailen. Jeg kan godt vænne mig til Monaco i e-mail, men jeg synes,
listerne ser bedre ud med Mishawaka, som jeg i øvrigt godt kan lide. Nu
giver jeg Monaco en chance. Det hele skal alligevel snart laves om, når
jeg får Mac OS X engang i den nærmeste fremtid.

> [...]
> CRT skærme. De samme die-hards har fra dag ét beklaget sig over den
> masive brug i Mac OS X, selv i Cocoa programmer som ellers

Jeg har altid syntes, at bogstaverne bliver uldne og uskarpe i
kanterne af skriftudjævning. Og det påvirker jo alle menuer og den
slags. Ikke bare tekst, man selv skriver eller læser. Derfor plejer jeg
at have den til først at virke ved 18 pkt. Hvis du kan argumentere lidt
for din kærlighed til skriftudjævning, vil jeg da være taknemmelig. Jeg
har i hvert fald aldrig kunnet se fordelen. Og hvad med ATM? Det har jo
også noget med udglatning og præcisionsplacering. Jeg kan godt nok ikke
se forskel. Måske skyldes alle mine indtryk af skriften, at jeg er vant
til små skærme og lav opløsning. Det ser måske anderledes ud på en stor
skærm.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-01 11:12

> Det var nu egentligt dig, jeg mente. Martin er vel stadig Gud
> for mange af os. Så opfat det som en kompliment.

Martin blev afsat ved en fair skueprocess efter han to gange
demonstrerede at han ikke var bekendt med alle Mac OS's genveje.

Selv er jeg ateist

> [...]
> e-mailen. Jeg kan godt vænne mig til Monaco i e-mail, men jeg synes,
> listerne ser bedre ud med Mishawaka, som jeg i øvrigt godt kan lide. Nu

Prøv også Geneva til listerne (også i suppen), det er en suveren
skræmskrift. I lister betyder det ikke noget om skriften er monospaced
eller ej - tværtimod kan du eks. med 9pkt Geneva få flere informationer
på mindre plads. Selv på en 15" i 1024*768 er 9pkt Geneva er læsbar.

I Mac OS X vil du formegenlig ikke kunne leve med 800*600.

> Det hele skal alligevel snart laves om, når
> jeg får Mac OS X engang i den nærmeste fremtid.

Får du den ijulegave ?

> [...]
> se forskel. Måske skyldes alle mine indtryk af skriften, at jeg er vant
> til små skærme og lav opløsning. Det ser måske anderledes ud på en stor

det er helt klart mit indtryk, men jeg kan ikke argumentere med andet
end mit subjektive indtryk. Under mac OS 9 ser udjævnet text på en 15"
CRT i 640*480 ikke videre godt ud, mens udjævnet text er klart flottest
ved +1024*768. (MacOS X's skriftudjævning er flot uanset om der køres i
800*600 eller højere)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Karl Antz

Dato : 18-12-01 13:43

> suveren skræmskrift

.... jo - jeg har altid været skræmt af den, Så jeg foretrækker noget
så ugudeligt som Verdana ...

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-01 14:23

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> ... jo - jeg har altid været skræmt af den, Så jeg foretrækker noget
> så ugudeligt som Verdana ...

øv, jeg troede ellers, at jeg jeg var blevet fortrolig med det #¤%&/!
Apple USB keybord

NB. 9pkt plain verdana er også en udemærket skærmskrift, men i bold og
italic synes jeg den er sværere at læse end geneva.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-01 22:58

> Martin blev afsat ved en fair skueprocess efter han to gange
> demonstrerede at han ikke var bekendt med alle Mac OS's genveje.
>
> Selv er jeg ateist

Kan Gud være ateist?

> [...]
> eller ej - tværtimod kan du eks. med 9pkt Geneva få flere informationer
> på mindre plads. Selv på en 15" i 1024*768 er 9pkt Geneva er læsbar.

Det gør jeg også i MacSOUP, men i Eudora bruges samme skrifttype
i listerne som i e-mail; desværre.

> I Mac OS X vil du formegenlig ikke kunne leve med 800*600.

Det ved jeg godt, men det er jo også noget helt andet, så jeg
regner med, at 1024x768 godt kan gå med min iMac. Jeg er i øvrigt i færd
med at vænne mig til den opløsning nu.

> Får du den ijulegave ?

Det tror jeg ikke. Min kone synes ikke, man skal ønske sig så
dyre julegaver. Jeg kan jo også bare selv købe den. Vi skal bare lige
være faldet til her i huset. Det tager jo lidt tid at gå over til et
helt ny styresystem, så jeg skal have tid til at lege med det.

> [...]
> CRT i 640*480 ikke videre godt ud, mens udjævnet text er klart flottest
> ved +1024*768. (MacOS X's skriftudjævning er flot uanset om der køres i

Som du kan se, har jeg sat skriftudjævning til nu, men jeg
fatter simpelthen ikke, hvordan du kan foretrække det. Nu giver jeg det
en chance. Eventuelle stavefejl skyldes, at jeg ikke er i stand til at
læse korrektur.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-12-01 00:06

> Det gør jeg også i MacSOUP, men i Eudora bruges samme skrifttype i
> listerne som i e-mail; desværre.

Jeg mener man kan definerer to forskellige skrifter i Eudora, så man
kan skifte mellem dem ved tryk på en knap.

> Som du kan se, har jeg sat skriftudjævning til nu

jeg må være "langsynet"

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-01 00:07

Hej Morten!

Jeg vil bare lige sige, at jeg er lidt glad lige nu. Da jeg
læste nyheder tidligere på aftenen, kunne jeg ikke forstå, at MacSOUP
sprang så mærkeligt rundt i indlæggene. Da jeg så ville skrive dette
svar, viste det sig, at flere af tasterne ikke virkede. Jeg kom så i
tanker om, at jeg var kommet til at skvulpe lidt kaffe over lige ved
siden af tastaturet. Jeg troede, at det hele landede på bordet, men der
må være kommet nogle dråber ind mellem tasterne. Heldigvis virker det
hele igen efter et par timer på radiatoren. Det oprindelige USB-tastatur
er bare godt!

> Jeg mener man kan definerer to forskellige skrifter i Eudora, så man
> kan skifte mellem dem ved tryk på en knap.

For hulen, Morten! Hvordan kan du huske alt det? Jeg troede
ellers, jeg var Eudoraeksperten her. Det er nok gået tilbage for mig, da
jeg nu bare bruger programmet uden at studere alle mulige finurligheder.
Det er rigtigt, at der er en knap i indkommende e-mail til at vælge en
monospaced skrift, HVIS MAN HAR VALGT EN PROPORTIONAL SKRIFT som "screen
font". Så kan man lynhurtigt gå over til en monospaced skrift, hvis der
er noget smart ASCII-kunst i e-mailen. Jeg har bare altid brugt den
originale Mishawaka til Eudora, og da den er monospaced, har jeg aldrig
set knappen. Nu har jeg sat Geneva som "screen font", så den bliver
brugt i lister og e-mail, og så har jeg Monaco som monospaced skrift.
Det var det, du anbefalede. Nu ser jeg, hvordan det går. Det er jo ikke
helt sjældent, at en e-mail er formateret med f.eks. en tabel som kræver
monospaced. Ellers er en proportional skrift normalt flottest.

> jeg må være "langsynet"

Jeg skulle lige se, om du hoppede på den. Jeg giver virkeligt
skriftudjævning en chance nu, men jeg kan næsten ikke læse et klap. Det
er godt, at jeg har lært blindskrift.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-12-01 10:56

> [...]
> men der må være kommet nogle dråber ind mellem tasterne. Heldigvis virker
> det hele igen efter et par timer på radiatoren. Det oprindelige

hvis alt går vel har jeg snart et der kan købes billigt, du har åbenbart
brug for mere end et

> For hulen, Morten! Hvordan kan du huske alt det? Jeg troede
> ellers, jeg var Eudoraeksperten her. Det er nok gået tilbage for mig, da
> jeg nu bare bruger programmet uden at studere alle mulige finurligheder.

bare roligt, jeg skal nok vedblive at henvise til dig.

> [...]
> helt sjældent, at en e-mail er formateret med f.eks. en tabel som kræver
> monospaced. Ellers er en proportional skrift normalt flottest.

Exactly, det er en en af de features jeg har sat størst pris på i
Eudora.

> Jeg skulle lige se, om du hoppede på den. Jeg giver virkeligt
> skriftudjævning en chance nu, men jeg kan næsten ikke læse et klap. Det
> er godt, at jeg har lært blindskrift.

prøv at lægge øjnene en dag eller to på radiatoren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-01 03:41

Hej Michael

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> Det er yesterdays model og der er nok ikke ret mange af dem tilbage i
> DK? Men jeg har altså fundet frem til en MacPusher, der har et lille

Jeg mener ikke, der er tvivl om, hvilken du skal købe. Du bør helt klart
købe en G4 Titanium, - om det så er en 400 eller 500mhz vil ikke betyde
noget til det, du skal bruge den til.

> [...]
> opløsninger. Kan rumme meget RAM på to slots(?). Slotin til CD mv.
> virker meget solid. Der er mulighed for en dockingstation. GB Ethernet

Netop docking med fx. en stationær 17" skærm vil give dig nogle ekstra gode
muligheder, når du evt. arbejder hjemme, og så er den så kraftig, at du kan
bruge den til alt i både lyd og billede, hvis du nu finder på, at du
alligevel vil 'lege' lidt. - Og med en fx. 60gb FireWire disk sat til
dock'en, så har du pludselig en virkelig 'stor' maskine.

> Bagdele: Skærmen og kabinet virker lidt mere spinkelt, tastaturet virker
> 'slattent', når man skriver på det. Og så er der jo det med varmen =
> blæser = larm ?

Nej, den er netop lavet i de materialer for at det skal være stærk og
samtidig let. Jeg har prøvet lidt, hvor stærk, den er ved at vride lidt med
den ved at tage fat i siderne og prøve at vrikke. Der er ikke meget vrid.
Den er betydelig mere stabil i kabinettet end de iBooks, jeg har prøvet det
samme på.

Tastaturet synes jeg tværtimod er noget af det bedste, der er kommet fra
Apple siden de gamle PB 160-180. De er godt nok en smule 'blødere i
tryk/modstand, men til gengæld er de med dobbelte fjedre, som gør den
stærkere. - Og så kan du jo endelig bruge et større keyboard, når du
'docker'

Varme, - hm, det tror jeg ikke vil blive et problem, da kabinettet er godt
varmeafledende. Og larm? det er den mest støjsvage PB, jeg endnu har leget
med!

Jeg har undladt resten, da jeg mener ikke, at en iceBook er et relevant
alternativ til en Titanium. Som jeg fornemmer det, skal du bruge et
professionelt værktøj, og netop, som du selv skriver, så er den større
skærm et væsentlig plus for Ti frem for Ice.

Skulle jeg endelig give et helt andet alternativ, så vil en Pismo være
bedre end en iceBook til dine formål. Prøv at tage kontakt til Esben Harbo,
han har et par Pismo'er til salg til rimelige penge. Og de har også den
større skærm.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Karl Antz

Dato : 15-12-01 08:52

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Nu står jeg ved at vadested ....

TiBook - ingen tvivl fra min side.

Har lige købt en 550MHz i Tyskland til 22.500 kr incl ekstra RAM (ialt
512MB). Har selv ret dårlige øjne og bruger maskinen stort set til
detsamme som du. Havde en (gammel) iBook før og syntes at skærmen ganske
enkelt var for lille.

Jeg synes bestemt den er robust nok. Oh tastaturet er efter min mening
væsentligt bedre end på iBook'en.

Bruger forstørrelsesfunktionen i Word meget, og på den store
TiBook-skærm kan der stadig være rigelig med tekst, mens jeg på iBook'en
var nød til at scrolle væsentligt mere.

NB Har brugt iBook'en kun med OS 9, mens jeg kører OS X på TiBook'en -
og _det_ ville jeg nødig på iBook'ens lille skærm

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Johnny Louis

Dato : 15-12-01 11:43

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Håber, at I gider at komme frem af julehulerne med et godt råd, for der
> skal vistnok handles allerede på mandag, den 17. december.

Pas nu på det er jo en ren religionskrig det her men jeg vil prøve at
råde dig udfra praktiske erfaringer for her i huset har min kone og jeg
begge maskiner, iceBook Combo og TiBook 500 Mhz.

Min kone slæber sin Combo med overalt dagen lang og tit står den og
balancerer et sted hvor man tænker "det går aldrig godt" .
Til det brug er en TiBook alt for stor og uhandy (hun fik tilbudt min
brugte 400 Mhz men takkede nej).
Hun købte for 2 måneder siden den lille iceBook på 500 Mhz men hørte så
om comboen og byttede til den for en merpris på kr. 9.200,- så køb dig
den rigtige første gang, bytteriet er alt for dyrt.
Den mindre skærm betyder ikke meget efter den er kommet i en opløsning
på 1024 X 768 den praktiske erfaring er at når vi er på ferie om vi ser
en film på min kones den lille eller min den store skærm er i praksis
ligegyldigt. Tastaturet er bedst på icebook.

Efter den lovprisning af iceBooken kan du jo spørge hvorfor jeg så har
valgt en TiBook.
Jeg flytter højest min imellem 3 steder så handy eller ej betyder ikke
så meget.
TiBooken er virkelig lækker i design udførelse osv. iceBooken virker ved
siden af som noget der kommer fra BR legetøj.
Den har en G4 processor og kommer meget tæt på det at arbejde med en
stationær computer, og nej min flexer ikke og nej blæseren kører ikke
ret meget, højest 2-10 gange om ugen.
Resten vil bare være opremsninger af noget du har hørt før men til min
kone er det rigtige valg en iceBook og til mig er det en TiBook så dit
valg af den ene frem for den anden syntes jeg har meget med dit
praktiske brug at gøre.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-01 16:06

Hej Johnny

Det er muligt, den mindre skærm ikke betyder noget hverken for dig eller din
kone. - I har jo højst sandsynlig 'unge stærke øjne', - men for folk, der er
ved at nå op i alderen, eller som generelt har / er ved at få synsproblemer,
kan jeg love dig for, at bare 1-2" ekstra vil betyde en hel del.

Da jeg i sin tid skiftede min PB 165 ud med en PB 190 var det nok det
dårligste køb, jeg nogensinde har gjort! - Ikke i ydelse og processorkraft,
men bare det, at skærmen på en 190 er ca. 1,5" mindre en skærmen på 165'eren
var nok til, at jeg måtte gå en tak op i forstørrelsessystem fra 3x til 4x
med CloseView for at kunne bruge den. - Men jeg ville jo spare (-. - Jeg
blev ellers tilbudt en WallStreet til 8000kr. under normalprisen, da den
havde stået og fungeret som demo. - Men dengang var forskellen mellem 11.000
kr. og 19.000 kr. mange penge for mig, så jeg valgte den 'billigste' - og
dårligste løsning. Jeg har nu solgt 190'eren og købt min gamle 165 tilbage,
og det er jeg ganske godt tilfreds med.

mvh. Erik Richard

Fra : Johnny Louis

Dato : 15-12-01 17:17

> Hej Johnny
>
> Det er muligt, den mindre skærm ikke betyder noget hverken for dig
> eller din kone. - I har jo højst sandsynlig 'unge stærke øjne', -

Min kone bruger briller og vi er højest sandsynligt ældre end dig så det
argument holder ikke.

> Da jeg i sin tid skiftede min PB 165 ud med en PB 190 var det nok det
> dårligste køb, jeg nogensinde har gjort! -

Ja de 2 PB 190 vi havde købte Apple tilbage og solgte os 2 PB 1400 til
prisen på 1 maskine, mistænkeligt billigt.

> Men jeg ville jo spare (-. - Jeg blev ellers tilbudt en WallStreet til 8000
>kr. under >normalprisen, da den havde stået og fungeret som demo.

En demo ville jeg ikke turde investere i for jeg har læst et sted at
folk kan finde på at vride og vrikke med dem for at teste hvor stærke de
er.

Det har været træls at svare på dit indlæg for MacSoup forlanger at jeg
skal bryde teksten om for at kunne sende den.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-01 22:26

Nu står jeg ved at vadested .... sådan figurativt. Men konkret er det,
at jeg skal have mig en ny mac (ingen anden). Den skal være bærbar, den

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-01 22:50

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Nu står jeg ved at vadested ....

UPS - undskyld denne dobbeltposting. Det glippede for mig med at delete
en medd. i suppen .... og jeg har endnu ikke lært at fjerne postings.

Det skal aldrig ske igen (:-{d)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-01 22:26

Tak for alle svarene. Det er godt med andres mening i den alvorlige
beslutningsproces ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-01 04:22

Hej Johnny

Johnny Louis wrote:

> Min kone bruger briller og vi er højest sandsynligt ældre end dig så det
> argument holder ikke.

Jo, argumentet holder stadig, da det ikke normalt har noget med almindelig brug
af briller at gøre. Normalt er det sådan, at des ældre man bliver, des svagere
bliver ens syn også, - også selvom man ikke får en sygdomsbetinget nedsættelse af
synet. - Og mht. vores / min alder, tja, så er jeg forlængst passeret de
50....-)(-

> En demo ville jeg ikke turde investere i for jeg har læst et sted at folk
> kan finde på at vride og vrikke med dem for at teste hvor stærke de er.

Den her turde jeg godt have købt, den stod nemlig ikke sådan bare, at alle og
enhver kunne komme til at bruge den.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-01 00:59

> [...]

> ComboDrev, der jo har nogle lagringsmuligheder m.v. (læs: indbyggede
> muligheder, som man ellers skal anskaffe sig med eksternet udstyr =

Og for at gøre dig om muligt mere forvirret, kan du jo spare
endnu mere ved at gå ned til Fredgård og købe en iBook 500 med alm.
cd-drev til kr. 10.995,-. Hvis altså du lægger vægt på økonomien. Det er
den gamle model, men det er den, du foreslår, jo også. Mig bekendt er
den eneste forskel på "min", at den kun har 64 MB RAM mod nu 128, mens
"din" nu har fået 600 MHz processor. I forhold til den iBook, du
foreslår, sparer du yderligere kr. 4.000,-, som du kan købe en ekstern
cd-brænder og lidt RAM for. Jeg er som regel selv bange for at købe
gamle modeller, selv om man sparer lidt. Ærgrelsen over dårlig kvalitet
holder jo længere end glæden over lav pris. Men er bærbar Mac til kr.
11.000,- er da billigt.
Ellers tør jeg slet ikke blande mig i din beslutning, da jeg
ikke selv har brugt de nye bærbare. Og som ejer af en PowerBook 5300cs
er jeg vist ikke den rette til at råde andre om, hvilken bærbar, de skal
vælge.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 01:39

> Men er bærbar Mac til kr. 11.000,- er da billigt.

9500 ex moms er den laveste pris jeg hidtil har set.

lærer man ikke af sine fejl ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-01 23:15

> lærer man ikke af sine fejl ?

Jo! Jeg køber aldrig en PowerBook 5300 igen.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 23:31

> Jo! Jeg køber aldrig en PowerBook 5300 igen.

nej, nu er du jo ved at købe min base station til en latterlig høj
pris...

NB. du kan i al fald bidrage med din viden ved at fraråde andre i at
købe en 5300.