"Farlige" dokumenter?
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-12-01 22:18

Er det ulovligt, på en hjemmeside at ligge dokumenter som f.eks.
"Terroristens Håndbog" ud, hvis hjemmesiden er hosted her i Danmark?

Hvordan med dokumenter/optegnelser der kan forklare f.eks. hvordan
man udfører "Reverse Engineering" på computerspil, med henblik på at
fjerne eksempelvis kopibeskyttelse?

Forskellen i de to scenarier er, at den første kan andre folk komme
til skade ved, den sekundære vil der udelukkende være tale om et
økonomisk tab.

Vil man kunne blive holdt ansvarlig, hvis man på en hjemmeside har
disse dokumenter liggende?

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in envisioneering scalable interfaces

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-01 20:46

On Fri, 14 Dec 2001 21:18:09 +0000 (UTC),
Anders Vind Ebbesen <spam@boomer.dk> wrote:
> Er det ulovligt, på en hjemmeside at ligge dokumenter som f.eks.
> "Terroristens Håndbog" ud, hvis hjemmesiden er hosted her i Danmark?

Ja. Men du må ikke opfordre til kriminalitet.

> Hvordan med dokumenter/optegnelser der kan forklare f.eks. hvordan
> man udfører "Reverse Engineering" på computerspil, med henblik på at
> fjerne eksempelvis kopibeskyttelse?

Dette burde være lovligt. En person må ihvertfald godt få
dig til at hjælpe med denne reverse engineering, såfremt
spilfabrikanten f.eks. ikke vil sende et no-CD patch.

> [...]
> økonomisk tab.
>
> Vil man kunne blive holdt ansvarlig, hvis man på en hjemmeside har

Ikke hvis der ikke er ophavsretsmæssige problemer.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-12-01 23:29

In article <slrna1na4k.tmo.nospam@home.terminal.dk>,
Povl H. Pedersen claimed the following:

> Ja. Men du må ikke opfordre til kriminalitet.

Er det at opfordre til kriminalitet, at stille information til rådighed?

"Du kan tage bus nummer 8 for at komme til Christania" - kan vel næppe
betragtes som ulovligt - selvom jeg gør opmærksom på hvor man kan finde
ulovlige ting.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in synthesizing magnetic schemas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-01 11:31

On Sat, 15 Dec 2001 22:29:05 +0000 (UTC),
Anders Vind Ebbesen <spam@boomer.dk> wrote:
> Er det at opfordre til kriminalitet, at stille information til rådighed?

Nej. Det er det ikke. Medmindre du f.eks. siger at her er oplysninger
om hvordan du kan sprænge naboens kat i luften.

Hvis du uden yderligere beskrivelse, eller med en kort objektiv
beskrivelse fortæller om filens indhold, så er der ingen
problemer.

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-12-01 22:07

spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen) writes:

> Hvordan med dokumenter/optegnelser der kan forklare f.eks. hvordan
> man udfører "Reverse Engineering" på computerspil, med henblik på at
> fjerne eksempelvis kopibeskyttelse?

Reverse Engineering dækker lidt over to forskellige dele af dansk
lovgivning. Ifølge Lov om Ophavsret §36 må de observerer et program og
ifølge §37 er 'oversættelse af kodens form' tilladt. I §37 er der en
række begrænsninger, blandt andet må du ikke vidergive oplysninger til
tredjemand, med mindre det er påkrævet på grund af interoperabilitet.

En offentliggørelse af dine optegnelser kan altså være i strid med
ophavretsloven. Formodentlig må du slet ikke 'oversætte kodens form'
med det henseende af fjerne kopibeskyttelse, så der vil dine
dokumenter nok primært være af bevismæssig interesse.

Jeg kan ikke se den egentlige sammenhæng mellem dine to eksempler. At
der findes farlige ting gør det da ikke unødvendigt at afskaffe alt
anden lovgivning.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-01 23:06

On Sun, 16 Dec 2001 22:06:54 +0100,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
> med det henseende af fjerne kopibeskyttelse, så der vil dine
> dokumenter nok primært være af bevismæssig interesse.

Du må vel oversætte kodens form hvis det er nødvendigt for
at gøre programmet kompatibelt med en maskine uden CD-ROM,
eller for at få det til at gøre under Wine på Linux. Dvs du
kan altså godt fjerne kopibeskyttelse.