gældsbrev
Fra : Christian

Dato : 14-12-01 21:57

Hej NG.

Jeg søger en der har et standard gældsbrev liggende jeg må få en kopi af. I
det store hele drejer dig sig om et stykke papir hvor en bekendt af mig skal
underskrive at han vedgår at have lånt penge af mig.

Sagen er kort at jeg troede han var min bedste ven og derfor lånte ham penge
uden at få papir på det. Han har dog lovet at underskrive et sådant papir
nu, men er der nogen der kan sige om jeg overhovedet kan bruge sådan et
sykke papir til noget og skal der i givet fald så stå en dato med en
tilbagebetalingsfristm for at jeg kan bruge det til noget juridisk, inkasso
ell.lign.??

Til sidst vil jeg gerne spares for historien om at intet skiller venner som
penge... Jeg føler mig dum og naiv nok i forvejen )

På forhånd tak..

Christian

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 19:13

> [...]
> sykke papir til noget og skal der i givet fald så stå en dato med en
> tilbagebetalingsfristm for at jeg kan bruge det til noget juridisk,

JA og NEJ !

JA - Et sådant "simpelt gældsbrev" som det hedder, kan sagtens bruges til
indrivelse af pengene - både ved inkasso og ved fogedens hjælp - bare det
laves rigtigt !

NEJ - Der behøver ikke at være noget forfaldstidpunkt anført - den
almindelige regel er da, at beløbet forfalder i sin helhed ved påkrav fra
din side. Dog er det nemmere, hvis du anfører, at beløbet ER forfaldent
eller evt. indsætter en afdragsordning.

Mht. til gældsbrevets udformning, så er det faktisk meget enkelt !! Nu ved
jeg ikke, om du bor i nærheden af en retshjælp, da en sådan gerne udfærdiger
et gældsbrev for dig (jeg arbejder selv i Århus Retshjælp), men ellers må du
skrive til mig - så skal jeg gerne lave et udkast til dig !
(kantor@tdcadsl.dk)

Mvh

THN