Ophavsret på screenshots
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 14-12-01 18:03

Hej alle (igen).

Hvis jeg tager nogle screenshots af et spil eller program, eller lignende.
Kan jeg så på nogen måde sige at jeg har ophavsret til dem? Eller for at
vende situationen, må jeg godt downloade screenshots på hjemmesider
(screenshots som er uploaded af brugere), og komme disse ud på min egen
hjemmeside uden at spørge om lov?

Mvh Mark

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-01 18:38

Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>

> Hvis jeg tager nogle screenshots af et spil eller program, eller lignende.
> Kan jeg så på nogen måde sige at jeg har ophavsret til dem?

Ja, hvis det er dig der har lavet programmet. Ellers er der vist ikke
værkshøjde.

--
Henning Makholm "You have just inherited command of a regiment.
What are you going to do with your command, Mister?"

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 14-12-01 18:47

> Ja, hvis det er dig der har lavet programmet. Ellers er der vist ikke
> værkshøjde.

Det vil sige at jeg frit kan kopiere screenshots fra hjemmesider (dog vil
jeg ikke tage fra selve producentens hjemmeside)?

Mvh Mark

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 14-12-01 19:23

On Fri, 14 Dec 2001 18:47:10 +0100,
Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Det vil sige at jeg frit kan kopiere screenshots fra hjemmesider (dog vil
> jeg ikke tage fra selve producentens hjemmeside)?

tjaa, hvis det nu er et screenshot af gimp indeholdene et billede af
Mona Lisa, har det vist værkshøjde.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Carsten D

Dato : 16-12-01 02:12

> Hvis jeg tager nogle screenshots af et spil
- Der kan jeg ikke se nogen problemer - slet ikke i det, du selv siger ikke
fra producentens hjemmeside. Du bør dog sikre dig, det ikke er "lækkede"
billeder fra før offentliggjorte. Ikke at jeg tror, du ville kunne
retsforfølges umiddelbart, men for en sikkerheds skyld...

> eller program, eller lignende.
- Her er jeg ikke enig med de andre svarere. Det skal du passe meget mere på
med, idet et screenshot fra f. eks. grafikprogrammerer eller html- /
javaprogrammer kan være (en del af) et værk.

> [...]
> vende situationen, må jeg godt downloade screenshots på hjemmesider
> (screenshots som er uploaded af brugere), og komme disse ud på min egen
- Det du i hvert fald helt sikkert kan, er at gøre dig selv den tjeneste, at
bede om lov til at anvende dem, og videregive oplysninger til din
hjemmesides besøgende om de evt. begrænsninger, der er ønsket overholdt

mvh,
Carsten C D.

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-01 15:16

Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>

> Det vil sige at jeg frit kan kopiere screenshots fra hjemmesider

Kun i det omfang du ville have ret til at lave og distribuere dem
selv. Selve arbejdet med at betjene en screengrabber er nok ikke
selvstændigt nok til at det kan nyde nogen videre beskyttelse.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."