Copyright
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 14-12-01 16:45

Hej alle.

Hvad skal der til for at jeg på min hjemmeside kan skrive noget lignende
"Copyright 2001 - Mit navn"?
Eller er det bare noget man kan gøre uden videre?

Mvh Mark

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-01 16:56

Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>

> Hvad skal der til for at jeg på min hjemmeside kan skrive noget lignende
> "Copyright 2001 - Mit navn"?

Et tastatur.

> Eller er det bare noget man kan gøre uden videre?

Ja.

*Engang* (og altså ikke i dag) skulle man *i USA* (og altså ikke i
Danmark) anmelde sit værk til et eller andet register for at få det
ophavsretsbeskyttet. Denne anmeldelse angav man med ©-symbolet.
I vore dage er © bare et symbol for ophavsret i almindelighed.

--
Henning Makholm "Individually, human beings are all dolts.>
<While collectively...>

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 17:00

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal der til for at jeg på min hjemmeside kan skrive noget lignende
> "Copyright 2001 - Mit navn"?

at du skriver det ;)

> Eller er det bare noget man kan gøre uden videre?

det hedder helt korrekt ophavsret, og det har du uanset om du skriver det
eller ej!

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-01 17:11

Mark S. Rasmussen skrev:

>Hvad skal der til for at jeg på min hjemmeside kan skrive noget lignende
>"Copyright 2001

Den betegnelse er de gået bort fra i USA, men der er dog nogle
der bruger den alligevel. På dansk hedder det "ophavsret".

>Eller er det bare noget man kan gøre uden videre?

Hvis din side er et værk (altså ikke bare banal), så er der
automatisk ophavsret på den uanset om du skriver det.

Det kan være en god idé at skrive det alligevel som en
påmindelse. I så fald ville jeg skrive "Ophavsret 2001, Bertel
Lund Hansen".

Hvis det er væsentligt at det står på engelsk, ville jeg finde
det engelske eller det amerikanske ord for det.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-12-01 19:23

On Fri, 14 Dec 2001 17:11:21 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis din side er et værk (altså ikke bare banal), så er der
>automatisk ophavsret på den uanset om du skriver det.

.... og omvendt set, hvis der ikke er værkshøjde, så vil notitsen
tilsvarende heller ikke forhindre at folk kopierer indholdet.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-12-01 17:22

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Den betegnelse er de gået bort fra i USA, men der er dog nogle
> der bruger den alligevel. På dansk hedder det "ophavsret".

Nej, det hedder stadigvæk 'copyright' på amerikansk, men det er
korrekt at kravet om at et værk eksplicit skal betegnes som
copyrighted er afskaffet med at USA anerkendte Bernekonventionen.

Den amerikanske lov om ophavsret findes på:
http://www4.law.cornell.edu/uscode/17/index.html

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix