knastkæde problem på RF600
Fra : Mads Lund

Dato : 14-12-01 13:10

Jeg har en kammi, hvis's RF600 rasler i knastkæden i tomgang. Har der været
recalls på dette problem fra Suzuki, og i givet fald, hvad er løsningen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 14-12-01 20:21

Min "rasler" også en smule i tomgang (især når den er halvkold)..

Den har altid gjort det og det samme gør en kammerats 94 model - der en en
lille smule anderledes end min 96.

Jeg spurgte et sted om det var noget der skulle fixes men fik at vide at
kæden blev strammet når der blev gasset op ..

Jeg lever med det selv om det ikke lyder for fedt - og motoren går fint
(laver eksempelvis lige over 7HK mere end en kammerats CDR600F2)..

MVH
Nikolaj

Fra : Bo Thomsen

Dato : 14-12-01 20:22

> Jeg lever med det selv om det ikke lyder for fedt - og motoren går fint
> (laver eksempelvis lige over 7HK mere end en kammerats CDR600F2)..

hm cdr600f2 er det diesel udgaven af cbr'eren??

bo thomsen

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 14-12-01 22:00

"> hm cdr600f2 er det diesel udgaven af cbr'eren??

Ja :)

Med det HK-antal må det absolut være en diesel-hakker..

MVH
Nikolaj - der nu frygter at blive tævet af Prez :)

bo thomsen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-12-01 11:28

> Med det HK-antal må det absolut være en diesel-hakker..
>
> MVH
> Nikolaj - der nu frygter at blive tævet af Prez :)

Hej Nikolai

Jeg tror du er ved at blive smidt ud af klubben. Husk nu at jeg her til
vinter får monteret et K&N luftfilter. Jeg tror det giver en 16-20 heste
ekstra. Så må du jo være sat.

Husk nu CBR'en maser mest, og du ved det......

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-12-01 14:10

>Husk nu at jeg her til
> vinter får monteret et K&N luftfilter. Jeg tror det giver en 16-20 heste
> ekstra.

*LOL*

Det hjælper i mellemområdet .. men.....

Thore Jensen

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 16-12-01 16:05

Bager Pev:

>Jeg tror du er ved at blive smidt ud af klubben.

Æv.

Husk nu at jeg her til
vinter får monteret et K&N luftfilter. Jeg tror det giver en 16-20 heste
ekstra. Så må du jo være sat.

Ved det - og når vi får sat Kerker-røret på bliver den helt ustyrlig :)

> Husk nu CBR'en maser mest, og du ved det......

CBR'en maser overall _KLART_ mest - jeg ved det skam godt. (den er jo også
dyrest)..

Jeg har det bare så dælens fint med at kunne gå og stikke til dig Bager over
at min "bøttejernsmaskine" faktisk har kastet mere effekt mod en rulle end
din :)

Jeg har det også fint med at vide vor meget det piner dig :)

Det skal siges at både Bager og jeg er enige om at 83 eller 90 HK betyder en
_HAT_ . Min er både tungere, langsommere styrende og dårligere samlet end
Bagers CBR (udover at den kører 5 km kortere per liter benz.)

MVH
Nikolaj
PMC

Fra : Cashman

Dato : 16-12-01 16:58

> [...]
>Mojn
>Jens Bager Jensen
>Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening

*looooooooooool* det var da alligevel en slat. Du bliver da godt nok
skuffet hvis du regner med at få så mange heste ud af den med et K&N
filter. Det hjælper kun i mellemområdet

brian w.

Cb900 F-84 .." uden K&N filter."

Fra : Armand

Dato : 16-12-01 13:38

Nikolaj B. Kjeldsen <nikolajbk@dr.com> skrev i en
> [...]
> Den har altid gjort det og Jeg spurgte et sted om det var noget der
> skulle fixes men fik at vide at kæden blev strammet når der blev

"Når der blev gasset op"? - Hvad fanden er det for en total inkompetent
udtalelse??
Tror manden da ikke at du har haft den gasset op på et tidspunkt inden
at du bemærkede sagen i tomgang :-/

De fleste knastkædespændere idag er "automatiske" derved at de trykkes
ind efterhånden som kæden bliver længere/slap, men blot
tomgangsomdrejninger á 1000 rpm medfører en slap/stram-frekvens på 500
gange i minuttet og det kan være at en lidt svag, eller grov,
spændemekanisme ikke engang kan følge med dér :-/
Prøv at flå tændrørene ud (for at slippe af med komperssions-modstand)
og drej motoren forsigt forbi det punkt, der trods tændrørenes fravær
kan føles som kompression (= knastens ventil-løft) - En enkelt eller to
gange skulle være nok!
Har du en makker der samtidig kan holde en lang skruetrækker på
spænde-mekanismen med skaftet for øret, og derved kan konstantere om
mekanismen 'klikker', så ved du allerede inden opstart at det har
hjulpet!

> Jeg lever med det selv om det ikke lyder for fedt - og motoren går
> fint (laver eksempelvis lige over 7HK mere end en kammerats
> CDR600F2)..

Nu kan jeg læse i mellem linierne at i allerede har jeres kamp derom;
men jeg kan da lige kaste et ord ind i debatten:
Er målingerne på samme bænk - Og samme dag??? (7 hk lyder af meget -
næsten som fra en bænk der efterkalkulerer til motor-hk, imod CDR'erens
baghjuls-hk :-/ )

--
Armand.

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 16-12-01 16:15

Hej Armand..

Mange tak for forklaringen/rådet omkring knastkæde..

Manden der sagde det "inkompetente" var Suzuki-mekaniker (allerede der burde
jeg nok have vist at det ikke var helt rigtigt hvad han sagde)

Hvis vi antager at det er en for dårlig konstrueret spænde-mekanisme så
burde det vel ikke betyde noget for motoren som sådan (ud over lyden) eller
hva ??

Hvad tror du er mest sandsynligt: dårlig konstruktion eller noget der er
defekt ??

PS: Nej selvfølgelig er målingerne ikke fra samme bænk osv. (dog begge en
MJP) så ville Bager sikkert vinde.. Jeg vil dog sige at det var meningen at
min skulle have været bænket samme dag som Bagers - men en kombination af
fuldskab og uheld umuliggjorde det.. Det bliver til næste år.

MVH
Nikolaj - pt. bagstiv i verdensklasse..

Fra : Armand

Dato : 17-12-01 03:38

> Manden der sagde det "inkompetente" var Suzuki-mekaniker (allerede der
> burde jeg nok have vist at det ikke var helt rigtigt hvad han sagde)

Mekanikere er oftest de første til at udgyde en masse mekanik-vrøvl

> Hvis vi antager at det er en for dårlig konstrueret spænde-mekanisme

> burde det vel ikke betyde noget for motoren som sådan (ud over lyden)
> eller hva ??

Principielt er enhver mislyd lig med slitage!
Men lidt knastkædestøj har alle modeller velsagtens (Ja, jeg kender godt
til dem med tandremme!!)

> Hvad tror du er mest sandsynligt: dårlig konstruktion eller noget der
er
> defekt ??

Nu er det en Suzuki, så det behøver jeg(!) vel ikke svare på

> PS: Nej selvfølgelig er målingerne ikke fra samme bænk osv.

Næh nej - Jeg anede også usagligheden i udtalelsen (man må skynde sig at
hovere inden at sagerne risikerer at blive sat på plads!)

--
Armand.