Spørgsmål
Fra : Peter G C

Dato : 14-12-01 12:09

En salgsvirksomhed (S) indgår en aftale betegnet "factoringkontrakt" med et
finansieringsselskab (F). Nogen tid senere anmoder S om et lån i sit
pengeinstitut (P). S tilbyder i den forbindelse, at P til sikkerhed for
lånet kan få pant i "friværdien i factoringarrangemente".

Hvilke betingelser skal være opfyldt, for at P ved at give meddelelse til F
kan opnår beskyttelse i forhold til S's kreditorer og aftaleerhververe?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 20:44

> [...]
>
> Hvilke betingelser skal være opfyldt, for at P ved at give meddelelse til
> kan opnår beskyttelse i forhold til S's kreditorer og aftaleerhververe?

Forinden dette spørgsmål besvares, må du huske på, at en factoringaftale
(typisk) er et løbende retsforhold, hvor S overdrager sine (simple)
faktura-fordringer til F mod kontant betaling (lidt under kurs pari)
efterhånden som fordringerne stiftes.

Der vil derfor kun anstrengt kunne tales om en egentlig friværdi. Endvidere
kræves jo en vis nærmere specifikation ved pantsætning (pantet skal
individualiseres og specificeres - dette gælder ikke kun ved løsørepant!).

Den "friværdi" du taler om, må jo være forskellen mellem den enkelte
fakturas pålydende (altså nu F's tilgodehavende hos denuntiaten) og den
betaling F har erlagt til P for denne faktura (typisk kurs 80-90). Men dette
beløb tilfalder jo netop F som "betaling" for, at F nu må inddrage
fordringen hos denuntiaten....dette er jo hele meningen med factoring...

Jeg mener således ikke, der kan gives pant i nogen "friværdi" i et
traditionelt factoringforhold.

Skulle S overdrage nogle af sine fakturaer til P, er det vel et spørgsmål,
om han derved misligholder factoringaftalen...?

Mvh

Tommi Hjelmdal Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 20:59

"Tommi Hjelmdal Nielsen" <tommi.nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message

[klip]

Først tak for svaret. Det er en del af en opgave i kursusfaget
finansieringsret på jura, Århus Uni.

[klip]

> Der vil derfor kun anstrengt kunne tales om en egentlig friværdi.

Ja. Ikke desto mindre har Østre Landsret antaget dette. Vestre Landsret har
en anden opfattelse.

> Endvidere
> kræves jo en vis nærmere specifikation ved pantsætning (pantet skal
> individualiseres og specificeres - dette gælder ikke kun ved løsørepant!).

Nej. I henhold til undervisningen er der ikke et specifikationskrav. Jf.
Lars Hedegaard Kristensen i en artikel om sivende pant - ganske interessant
emne i øvrigt.

[klip]

> Skulle S overdrage nogle af sine fakturaer til P, er det vel et spørgsmål,
> om han derved misligholder factoringaftalen...?

Jeg har selv fundet frem til svaret.

Afgørende er, at den oprindelige erhverver har denuncieret overfor de
oprindelige debitorer. En sekundær pantsætning sikres ved at give meddelelse
til factor, jf. (princippet i) kovendedommen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 17-12-01 21:07

> Ja. Ikke desto mindre har Østre Landsret antaget dette. Vestre Landsret
har
> en anden opfattelse.

Tja, men som en iøvrigt glimrende underviser ( i lejeret) udtaler "alt kan
ske, når en sag kommer for (Østre) landsretten "

> Afgørende er, at den oprindelige erhverver har denuncieret overfor de
> oprindelige debitorer. En sekundær pantsætning sikres ved at give
meddelelse
> til factor, jf. (princippet i) kovendedommen.

Ja, dette er jo den almindelige regel !! (OGSÅ på fx. 3 .år)

Det kan vel ikke være dette, der er "humlen" i en opgave på kursusfaget ?
Reglerne om sikringsakt ved overdragelse af fordringer er jo ganske klare.

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-01 21:18

"Tommi Hjelmdal Nielsen" <tommi.nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message

[klip]

> [...]

> Reglerne om sikringsakt ved overdragelse af fordringer er jo ganske klare.

Tjooo. Altså den sekundære panthaver skal sikre sig, at den primære allerede
har foretaget denuncation til debitorerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/