Fjerne lugt fra madras...
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 14-12-01 11:46

Datteren på 4 år kom i nat til at tisse i sengen (unden for
underlaget) og det gik desværre ud over madrassen, som er en stor
karlorius af en specialskumnoget med betræk på (jeg kan ikke huske,
hvad den hedder, men den er købt sammen med hendes Flexa seng).

Betrækket kan tages af og vaskes, men det er jeg ikke meget for lige
idag, hvor jeg har lidt småtravlt - og skumindholdet er meget
uhåndterligt og sart, når først det er "sluppet" ud.

Indtil videre har jeg udstyret pletten med køkkenrulle for at trække
fugten ud. Men jeg ved af erfaring, at lugten ikke følger med. Findes
der en måde, hvorpå jeg kan fjerne lugten på stedet? Helst uden en
efterfølgende dunst af parfume, salmiak eller lign.

--
Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-12-01 12:11

On Fri, 14 Dec 2001 11:46:25 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>der en måde, hvorpå jeg kan fjerne lugten på stedet? Helst uden en
>efterfølgende dunst af parfume, salmiak eller lign.

Da vores hunde var små (og dengang vi havde en hanhund...) brugte vi
altid følgenden metode når de havde et 'uheld':

Tørre op med køkkenrulle, så vi fik det værste med op. Derefter drysse
kartoffelmel på pletten.
Kartoffelmelet suger fugtigheden til sig og efter en dags tid eller 2
er det igen blevet så tørt at det kan fjernes med en støvsuger. Man
kunne se at det var blevet let gulligt...
Jeg er dog ikke helt sikker på at det fjerner lugten, det er længe
siden hundene sidst har lavet de numre.. men jeg tror det hjælper ret
meget. (Bedre end kun køkkenrulle i hvert fald)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-12-01 14:40

Mads Lie Jensen skrev:

>Tørre op med køkkenrulle, så vi fik det værste med op. Derefter drysse
>kartoffelmel på pletten.

Hvis man nu brugte vaskepulver i stedet?
Ville det så ikke 'i værste fald' komme til at lugte nyvasket?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-12-01 15:33

On Fri, 14 Dec 2001 14:39:56 +0100, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Hvis man nu brugte vaskepulver i stedet?
>Ville det så ikke 'i værste fald' komme til at lugte nyvasket?

Jo, måske...
Men er kartoffelmel ikke billigere? (Jeg har ikke forstand på
vaskepulver...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-12-01 16:16

Mads Lie Jensen skrev:

>Jo, måske...
>Men er kartoffelmel ikke billigere? (Jeg har ikke forstand på
>vaskepulver...

Vaskepulver kan nogenlunde suge olie op fra et betongulv og tage det
meste af lugten med sig, men det er da sikkert dyrere end
kartoffelmel.

Fra : claus

Dato : 14-12-01 13:14

Dorte R.M. Hansen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>der en måde, hvorpå jeg kan fjerne lugten på stedet? Helst uden en
>efterfølgende dunst af parfume, salmiak eller lign.

Ja, der findes idag lugtfjerningsmidler. Det er bakteriekulturer der
æder organisk materiale. Når der ikke er mere at æde dør de. Lugt
forsvinder meget hurtigt ved brug af dette.

Det fåes forholdsvist nemt rundt omkring.

Hilsen Claus.

Fra : JEY

Dato : 14-12-01 13:57

Hej Dorthe

Har du prøvet rodalon

/JEY

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 14-12-01 14:25

On Fri, 14 Dec 2001 13:56:40 +0100, "JEY" <jey@sf.dk> wrote:

>Har du prøvet rodalon

JEY

Jeg har Rodalon hjemme (bruger det til affaldsspande,kattebakke
m.m.med fuld tilfredshed). Kan du give mig et
blandingsforhold/fremgangsmåde?

--
Hjerteligst
Dorte

Fra : Finn E Jensen

Dato : 14-12-01 21:28

Hej
Nu er tis ikke det store problem .Da vores børn var små sørgede vi for
at tage det meste fugt væk evt tørre med en hårtører derefter lagde vi
det ud i solen den fjernede den sidste rest af lugt men en højfjeldsol
kan vel gøre det samme , Jeg vil lige gøre opmærksom på at på Grønland
vasker man i urin hvis man ikke har andet og hvis urinen er skyllet væk
mens den er frisk lugter det ikke .
Hilsen Finn

Fra : Andreassen

Dato : 16-12-01 21:15