Timeout i håndbold....
Fra : Sun Dance Kid

Dato : 13-12-01 22:07

Hej!

Lige en ting jeg har undret mig over:

I håndboldkampen mellem Danmark og Østrig, scorer Østrig deres
sidste mål indenfor de sidste ca. 15 sek. (rammer først stolpen,
derefter Rantala og går i mål).
Stemningen i hallen er på højdepunktet og tiden mellem Østrigs
scoring og hvor Danmark skal give bolden op standses!

Hvorfor?

Det er da ikke normalt, at tiden stoppes ved scoringer!? Men
ikke desto mindre sker det ofte i kampens sidste sekunder...!

Kvalificeret bud ønskes

-- Brian

Fra : Fenris

Dato : 13-12-01 23:28

> Det er da ikke normalt, at tiden stoppes ved scoringer!? Men
> ikke desto mindre sker det ofte i kampens sidste sekunder...!

Øhh, hvem vandt kampen, jeg har ikke set den eller hørt om den?

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 14-12-01 09:41

Sun Dance Kid wrote:

> [...]
>
> Det er da ikke normalt, at tiden stoppes ved scoringer!? Men
> ikke desto mindre sker det ofte i kampens sidste sekunder...!

Jeg så godt situationen, og undrede mig også.
Jeg tror måske at dommerne vurderede at Rantala lå ned, og det ville
tage uforholdsmæssig lang tid for hende at komme på benene og sætte
bolden i spil igen.
Østrig havde trods alt chancen for at erobre bolden og udligne.

Eller måske var der eet eller andet ved tidtagerbordet eller måske noget
Ole Eliasen brokkede sig over.

Men det så lidt underligt ud.
Venligst
Flemming

Fra : Sun Dance Kid

Dato : 14-12-01 10:37

Jeg mener, at situationen ikke er enestående. Jeg har bemærket,
at det er sket i mange kampe, både nationalt og internationalt.....

Er det måske dommerne der lader sig rive med af stemningen?

I princippet er det vel urimeligt overfor det førende hold....!?

-- Brian

Fra : ReeBuzz

Dato : 14-12-01 10:55

"Flemming Holm Jensen" <fhj@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg så godt situationen, og undrede mig også.
> Jeg tror måske at dommerne vurderede at Rantala lå ned, og det ville
> tage uforholdsmæssig lang tid for hende at komme på benene og sætte
> bolden i spil igen.

Det var helt i orden. Rantala tager sig til hovedet (forståeligt) efter at
være blevet ramt af bolden og dommeren kan og bør stoppe tiden for at give
spilleren tid til at komme på benene og evt. modtage behandling.

> Men det så lidt underligt ud.

Som sagt var det et fornuftigt dommerskøn IMO. Prøv at vende den om: hvis
man var bagud med et mål med 45 sek igen og så en modstander "kommer til
skade" ville man nok også mene, at det var rimeligt at tiden stoppede mens
spilleren blev "behandlet".

--
Patrick

"It's not the waste of bandwith sending spam around I hate - it's the insult
of my intelligence when I read it..."

Fra : Morten Sørensen

Dato : 15-12-01 21:15

En anden ting man kan undre sig over er, at man i håndbold kan få lov at kalde
timeout midt i et angreb. I enhver anden sport skal bolden være ude af spil,
før
man kan påkalde sig en timeout.

--
Posted from [195.219.36.30]

Fra : Ove Hvam Andersen

Dato : 19-12-01 14:04

Hej
Undskyld det lidt sene svar.

"Morten Sørensen" <moso97ad@student.cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kalde
> timeout midt i et angreb. I enhver anden sport skal bolden være ude af

Reglen er blevet lavet om i år, før kunne der kun forlanget team-timeout,
som det rigtig hedder, ved scoring og ved målkast.
Når der laves nye regler afprøves de tit i et enkelt land først, jeg tror
grunden til at reglen blev ændret var for at gøre det nemmere for
tidtager/sekretær.
Det er iøvrigt normalt at der sker en del ændringer efter der har været
afholdt OL. I år bla. mulighed for 4 min udvisning, 2 min udvisning til
"bænken" , afskaffelse af dommerkast m.m

Håber det hjælper lidt eller må du skrive igen.

MVH
Ove Hvam Andersen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 19-12-01 14:14

> Det er iøvrigt normalt at der sker en del ændringer efter der har været
afholdt OL. I år bla. mulighed for 4 min udvisning, 2 min udvisning til
> "bænken" , afskaffelse af dommerkast m.m

4 min´s udvisning har jeg da ikke hørt om? Er det taget i brug? De snakkede
da slet ikke om det under VM? Eller har jeg været døv?

MVH

Hans

Fra : Ove Hvam Andersen

Dato : 19-12-01 14:55

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
snakkede
> da slet ikke om det under VM? Eller har jeg været døv?
Jeg tror ikke den blev benyttet i nogle af de kampe der blev vist i TV.
Det har ført været sådan at hvis en udvist spiller bliver ved med at brokke
på vej ud af banen var et rødt kort den eneste mulighed, Det er idag lavet
sådan at man kan give en ekstra 2 min. udvisning, han/hun skal så sidde
udenfor i alt 4 min. Den regel sammen med muligheden for at man nu kan give
en træner 2 min (holdet skal så spille med en spiller mindre i 2 min,
træneren skal ikke forlade bænken i 2 min ), skulle helst gøre at det er
næmmere at være dommer før skulle der en del mere til inden man fandt det
røde kort frem (så skulle man også til at lave indberetning, det sliper man
for nu.

MVH
Ove Hvam Andersen

Fra : Frank Rask Andersen

Dato : 01-01-02 22:54

Hejsa

De nye regler trådte i kraft op til denne sæson, der var ialt lavet 19
ændringer.
Hvilket er det højeste antal ændringer siden 1973.
Ændringerne er resultatet af en tænketank sammensat af ledende trænere /
dommere / IHF repræsentanter.

Der var en dansk spiller der fik 2*2 min under wm da hun brokkede sig over
en iøvrigt uretfærdig 2 min.
Mener det var en af v. fløjende. ( Line Daugård)

Men for at vende tilbage til en tidl del af spørgsmålede i denne tråd.
Mener jeg at der er for mange dommere der har misforstået hvornår man skal
stoppe tiden i slutminuterne.
Selvfølgelig skal spillet stoppes hvis en spiller er kommet til skade, men
såfremt dette ikke er tilfældet og spillestilen stadig er uforandret ( dvs
man ikke bevidst er langsommere end i resten af kampen ) skal tiden ikke
stoppes.

Iøvrigt mener jeg som så mange andre at niveauet til kvindemesterskaberne
var uhyggeligt lavt rent dommermæssigt, uforståeligt at man sender et dansk
par hjem ( for øvrigt med karakter i top 3 ) fordi det er deres første
slutrunde.

Mvh Frank Rask Andersen

Fra : Ove Hvam Andersen

Dato : 03-01-02 09:58

Hej Frank
Det er rigtig at man skal forsøge at holde samme linie vedr. time out gennem
hele kampen. Når man så er lidt hurtigere til at fløjte time out i slut
sekunderne, er det tit lige så meget for at man ikke selv skal miste
overblikket, i de lige kampe er der tit mange ting man skal have styr på i
de sidste sekunder. Men du har ret principelt skal der ikke fløjtes time out
i slut sekunderne hvis ikke spillerne bevist sinker spillet.

MVH
Ove Hvam Andersen