Bilreperation - forringelse af bil.
Fra : Peter Bromley

Dato : 13-12-01 21:01

Jeg har været så uheldig at skulle ha bilen på værksted.

Sidste vinter begyndte den at starte trægt, da det blev koldt, og det var
begyndt i lidt værre grad i år. Det hjalp ikke at batterierne viste tegn på,
at de sang på sidste vers.
Derfor besluttede jeg at indlevere bilen til en af de større autoriserede
værksteder i området (dog ikke mærkeværkstedet, da jeg tidligere har fået en
lousy service (Fra jeg spurgte om priser på service mm, til jeg kunne få dem
oplyst måtte jeg ringe adskillige gange. Da jeg endelig fik prisen, havde
jeg fået det gjort på et andet værksted, da jeg ikke ville køre længere end
km. intervallet)).
Sagen er at jeg så indleverede bilen, for at få den til at starte
ordentligt, reparere olielampen der lige havde opgivet, og for at få lavet
kørelyset, der ikke virkede.
De kontaktede mig hurtigt, og fortalte mig at, de havde skiftet batterierne,
og lavet nogle småting, og at startproblemet skyldes, at jeg havde taget en
top pakning. Ikke en billig reparation, men da vi var glade for bilen, og
alligevel skulle købe en tilsvarende for at kunne trække vores store
trailer, valgte vi at få det lavet. De sagde at de ikke kunne garantere at
det måske kunne skyldes topstykket, men at det ikke var sandsynligt. Det
viste sig dog at topstykket var revnet, og da et originalt kostede en
formue, så bedte jeg om at få monteret et brugt. Dette skaffede de så gennem
autoophuggernes fælles datalager www.dataophug.dk Da jeg fik bilen tilbage
startede den meget dårligere end før de fik den, og jeg indhyllede hele
parkeringspladser i tyk røg, hver gang jeg startede. Desuden så lyste
olielampen selv ved høj tomgang, når den havde kørt ca. 12 km, eller
derover. Og ikke nok, med at den var blevet værre, så havde de glemt alt om
kørelyset, og havde lavet adskillige huller i karosseriet, hvor der var
begyndende rust.
Den røg ind igen, og de brugte 7 arbejdstimer på bl.a. at udbedre hullerne,
skifte gløderør (diesel bil), måle forvarmesystemet igennem, reparere
ledningen til olietryksføleren og ordne kørelyset. For dette fakturerede de
delene, samt én arbejdstime, hvilket jeg ikke kunne se noget galt i, så
længe min bil nu var i orden.
Det var den ikke. Nu har jeg haft bilen i nogle dage, og selv om bilen i
starten virkede bedre, så var det ikke meget. Den starter bedre end efter
første reparation, men ikke så godt som da jeg afleverede den. Fx så
startede den først i 4. forsøg i morges, og da jeg skulle hjem, lagde den
atter tyk tåge over parkeringspladsen.
Desuden er der et eller andet relæ der ligger og klaprer, og efter lige at
have kørt 13,5 km (ifølge www.krak.dk) så lyser olielampen igen i tomgang.

Så er er spørgsmålet nu, hvad skal jeg gøre, og hvad har jeg ret til, ifølge
dansk lovgivning?
Kan de blive ved med at opkræve penge for arbejdet, og hvad hvis det ikke
bliver bedre?
Er der nogle paragraffer, der omhandler dette?
Er der nogen der kender hjemmesider om emnet?

Peter!

--

Endnu et offer for TeleDK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-12-01 00:16

-------------Klip---------
> [...]
>bliver bedre?
>Er der nogle paragraffer, der omhandler dette?
>Er der nogen der kender hjemmesider om emnet?

Jeg kan næsten hører at du ikke ved meget om biler, så et meget godt
råd er:
Meld dig ind i FDM
Få deres testcenter til at gemmengå bilen for at få en vurdering af:

1.Hvad er der blevet ordnet på din bil af værkstedet og hvordan er det
udført.
2. Hvad fejler bilen nu, og hvad der skal gøres for at få den iorden
igen. Og hvad kan det tænkes at koste.

Tal derefter med FDM's juridiske afd. om den reperation der er udført,
og om hvordan du står.
De har prøvet den tur før.

/Hans