Lukning af vedligeholdeseskonto
Fra : Hansen#117

Dato : 13-12-01 19:56

En boligforening har den tradition at såsnart man har sagt op sin lejlighed, så lukker de
for al brug af vedligeholdelseskontoen fra den dag - også selv om man betaler ind på
kontoen hver måned efter opsigelse. Er dette lovligt?
Der er tre måneders opsigelse.

Hansen

Fra : cheesedealer

Dato : 13-12-01 20:39

"Hansen#117" <beckerREMOVE-hansen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
betaler ind på
> kontoen hver måned efter opsigelse. Er dette lovligt?

Ja. det er. Behovet for vedligehold af lejligheden ophører jo ikke fordi du
opsiger. Du slider jo på tingene indtil den dag du flytter.
Selvom det er dig der indbetaler pengene og, afhængig af hvilken ordning i
har, også dig der hæver/bruger pengene er det penge der er øremærket til
vedligeholdelse af den enkelte lejlighed.

Grunden til at de lukker kontoen, er for at minimere risikoen for misbrug.

PH

Fra : Hansen#117

Dato : 14-12-01 17:01

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> vedligeholdelse af den enkelte lejlighed.
>
> Grunden til at de lukker kontoen, er for at minimere risikoen for misbrug.

Med tak for svar - men det jeg gerne ville vide er om der er lovmæssigt grundlag for denne
fremgangsmåde. Og hvis dette *ikke* explicit er nævnt i loven (lejeloven - aftalelov?????)
så kan en
person/boligforening bare ikke bare uden videre formode at de kan.
Hvad hvis der reelt var brug for at vedligeholde de sidste måneder

Selvfølgelig kan man ræssonere sig frem til forskellige grunde som i og for sig lyder ok.

Med det samme ræssonement kan jeg (som lejer) jo også kræve/formode retten til at bo de
sidste måneder af et lejemål og formode at betale ud af depositummet fordi jeg ville
forhindre boligforeningen/personen i at stikke af med mit depositum.
Det handler om at formode / kræve og håpe på at går den så går den.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-12-01 17:58

> [...]
> person/boligforening bare ikke bare uden videre formode at de kan.
> Hvad hvis der reelt var brug for at vedligeholde de sidste måneder

Du skal kigge i Lejelovens § 23, hvor det i stk. 1 fremgår, at lejeren kan
kræve, at udlejeren foretager hvidtning ...., og udgiften kan afholdes af
det beløb, der er til rådighed på vedligeholdelseskontoen.
I stk. 2 står at hvis det indestående beløb svarer til mere end 3 års
hensættelser, så kan lejere kræve, at beløbet benyttes til andre rimelige og
hensigtsmæssige vedligeholdelsesarbejder i lejligheden. Og så kommer det,
for dig, relevante - nemlig stk. 3, hvor der står: "Er lejeaftalen opsagt af
en af parterne, kan lejeren ikke fremsætte krav efter stk. 1 og 2."

Altså - det er helt efter bogen når udlejer "lukker" for brug af konto for
indvendig vedligeholdelse, når lejemålet er opsagt.

Mvh. Camilla

Fra : Nielsen

Dato : 14-12-01 22:35

cheesedealer skriver:

> [...]
>
> Ja. det er. Behovet for vedligehold af lejligheden ophører jo ikke fordi du
> opsiger. Du slider jo på tingene indtil den dag du flytter.

Er det ikke noget selvmodsigende, det du skriver her ?

Det er dog korrekt, at det er lovligt, hvilket følger af bekendtgørelse om
vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger § 10, stk. 4: Er
lejeaftalen opsagt af en af parterne, kan lejeren ikke fremsætte krav i henhold
til § 27, stk. 1, sidste pkt, i lov om leje af almene boliger.

§ 27, stk. 1, sidste pkt, i lov om leje af almene boliger siger: Lejeren kan
forlange, at der udføres vedligeholdelse af boligen med hvidtning, maling,
tapetsering og gulvbehandling, når det er nødvendigt og udgifterne kan dækkes
af boligens vedligeholdelseskonto.

mvh. Kim

Fra : cheesedealer

Dato : 15-12-01 11:59

"Nielsen" <gk.nielsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke noget selvmodsigende, det du skriver her ?

Bidragene til vedligeholdelseskontoen er knyttet til det enkelte lejemål, så
det er det enkelte lejemåls behov for vedligeholdelse der er relevant.
Bidragene er beregnet ud fra hvad der må forventes at skulle bruges ved alm.
slid og brug. Hvis lejeren skulle slippe for at betale de sidste 3 måneder
vill der opstå en manko på kontoen. Alternativet ville være af forhøje det
månedlige bidrag med en faktor afhængig af flytteprocenten.
Når folk ved de skal flytte, er det for nogle fristende at benytte
vedliholdeseskontoen til at forsyne sig med malervarer m.m. til brug for det
hus eller den lejlighed de flytter til. Derfor reglen om at lukke kontoen
ved opsigelse.

PH

Fra : Claus MC

Dato : 14-12-01 15:23

> [...]
betaler ind på
> kontoen hver måned efter opsigelse. Er dette lovligt?

Ham der boede i lejligheden før dig har jo også betalt for de sidste 3
måneder.....

/Claus