PC på en iMac skærm
Fra : Leif Hesselberg

Dato : 13-12-01 19:12

Hej

Jeg har gået og spekuleret på at anskaffe en PC for at kunne afvikle
visse programmer der ikke findes til Mac.

Er det muligt at bruge en skærmen på min iMac 35o Mhz, så jeg slipper
for at købe ekstra skærm(der tager plads).

med venlig hilsen Leif Hesselberg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-01 19:33

Leif Hesselberg <leifberg@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det muligt at bruge en skærmen på min iMac 35o Mhz, så jeg slipper
> for at købe ekstra skærm(der tager plads).

nej - i al fald ikke uden lodekolbe og teknisk snilde, jeg går ud fra at
du ikke er i besidelse af sidsnævnte idet du spørger her.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-12-01 20:42

> [...]

> Er det muligt at bruge en skærmen på min iMac 35o Mhz, så jeg slipper
> for at købe ekstra skærm(der tager plads).

Hvad er det for programmer du ikke kan afvikler via Virtual PC ??

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 14-12-01 01:43

Jeg siger tak for svarene.
Det drejer sig om skakprogrammet fritz. Jeg har ikke Virtuel PC. Vil det
kunne fungere rimeligt på min iMac 350 med 128 mb RAM? Virtuel PC er jo
næsten lige så dyr som den ægte vare!

mvh Leif Hesselberg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-01 04:01

Hej Leif

Nej, den emulering, som VPC laver på en Mac, vil aldrig kunne komme op på
den reelle hastighed som på en PC. Og såvidt jeg husker er Fritz rimelig
processorkrævende, så det vil ikke være en god idé at køre Fritz på VPC. Det
vil nedsætte den styrke, som Fritz ellers normalt yder på fx. en PII/500, og
er det for at bruge analysedelen, som er den del af Fritz, der virkelig
kræver noget, så vil den tid, som programmet vil bruge på PII'eren være ca.
50-75 gange hurtigere end, hvis du kører den via VPC.

Men hvis det er fordi, du mangler et godt og stærkt skakprogram til Mac, så
kan det godt løses. Der findes 2 særdeles stærke programmer til Mac, som er
til at komme til for penge. MacChess 5.01EN, som er lavet af en hollænder.
Den har nogle gode spille niveauer rent styrkemæssigt, mens analysedelen er
knap så stærk. MacChess er freeware, og jeg mener man stadig kan finde den
på fx. www.versiontracker.com.

Derimod er SigmaChess langt stærkere end MacChess i både generel
spillestyrke og især i analysedelen. - Og så er den dansk!! - Den kan du
finde på versiontracker.com.

mvh. Erik Richard

(PS. Jeg er gammel klubspiller fra SK68)

Leif Hesselberg wrote:

> Det drejer sig om skakprogrammet fritz. Jeg har ikke Virtuel PC. Vil det
> kunne fungere rimeligt på min iMac 350 med 128 mb RAM? Virtuel PC er jo
> næsten lige så dyr som den ægte vare!

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 14-12-01 09:33

Hej
Tak for svarene. Jeg kender begge de nævnte programmer og har f. eks.
opgraderet til Sigmachess Pro. Dette program er glimrende til at lave datebaser
med.
System X har jeg, men det jeg er ude efter er en stærk analysepartner.
Så har jeg også det stærkt spillende program HIARCS, men det udvikles ikke
længere til Mac.
Men som jeg har forstået det er det Fritz der er det uovertrufne program da
det både har høj analytisk styrke og gode databaseegenskaber. Jeg har som sagt
en iMac 350 med 128+64 mb RAM. Er hastigheden altafgørende når det gælder et
skakanalyse? Vil det Fritz kunne køre rimeligt på Virtual PC eller skal jeg
bide i det sure æble og betale lidt mere og have to computersystemer. Jeg er
ellers glad for Mac'en.

mvh.

Leif Hesselberg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-01 16:50

Hej Leif

Leif Hesselberg wrote:

> [...]
> med.
> System X har jeg, men det jeg er ude efter er en stærk analysepartner.

OS X er ikke så godt endnu, og de få skakprogrammer, der findes til X er slet
ikke, - og da slet ikke, hvis du spiller på turneringsniveau i fx. 1. og 2.
division. Så lad være med at investere i programmer til X, - det er spildte penge.

> Så har jeg også det stærkt spillende program HIARCS, men det udvikles ikke
> længere til Mac.

Nej desværre!

> Men som jeg har forstået det er det Fritz der er det uovertrufne program da
> det både har høj analytisk styrke og gode databaseegenskaber.

Ja, i øjeblikket er Fritz nok det program, der har det absolut stærkeste
analyseværktøj. Sjovt nok forresten, da jo en fyr som 'Deep Blue' er baseret på en
g3 processor. Jeg har et eller andet sted i de efterhånden hundredvis af CD'er en
version af grundprogrammet til DeepBlue til Mac. Jeg har kigget lidt efter, men
har endnu ikke kunnet finde den. Jeg gemmer lige din mail her, og finder jeg den
sender jeg den direkte til dig.

> Jeg har som sagt
> en iMac 350 med 128+64 mb RAM. Er hastigheden altafgørende når det gælder et
> skakanalyse?

Hastigheden er ikke altafgørende, men den er væsentlig, hvis du fx. skal lave en
analyse på 10 heltræk, så vil det godt kunne tage et par timer selv på en
PII/500mhz. Hvis det tilsvarende program kunne køre direkte på en iMac 350, så
ville du kunne lave den samme analyse på mindre end 45 min.

Grunden til den forskel er, at en PII/500 ikke kan behandle så mange
datainformationer (gigaflop) som en 350mhz iMac. Selv om forholdet mellem de to i
mhz er så lille, så er forholdet mellem gigaflop på de to 3:1 i iMac'ens favør.

> Vil det Fritz kunne køre rimeligt på Virtual PC eller skal jeg
> bide i det sure æble og betale lidt mere og have to computersystemer. Jeg er
> ellers glad for Mac'en.

Som sagt, hvis du er spiller på højt niveau, så vil jeg faktisk anbefale, at du
køber fx. en brugt PII 300-500mhz med Win98rev2, så vil du få mest ud af Fritz.

Hvis du vælger at bruge VPC, så vil den kun kunne emulere en ca. 100-133mhz på en
350 iMac, og det vil forøge en analyse til mange timer ved fx. en analyse på 10
heltræk. Jeg brugte i sin tid en alm. skakcomputer med et Kasparov programmeret
modul til analyser, og den har også været lånt ud til andre, der spillede i større
enkeltmandsturneringer til analyse af hængepartier. På den kan man fx. sætte den
til et givet sidsrum for analysen, eller til 'infinite'. Det længste, jeg så den
køre var 76timer til en analyse af 8 heltræk, - men det betalte sig... Ham der
lånte den vandt partiet, (jeg tror faktisk det var over Erik Pedersen). Måske
dunne en sådan seperat computer være et alternativ.

En alternativ løsning kunne være, at du overvejede at skifte din imac ud med en
G3/400-G4/450 og købte dig et PC Card - PII/300mhz til den. Der er flere firmaer,
der laver de kort, og så vil du stadig have det hele i et system. Det er fx. ikke
mere end et par uger siden, jeg så en PCI baseret PII366mhz til salg for 1500kr.
brugt inkl. 64mb RAM og Win98 med licens. RAM kunne udv. til 256mb.

Men som sagt... VPC _er_ for sløv til at køre med bare en nogenlunde fornuftig
hastighed med Fritz, - også så sløv, at man vil blive irreteret over det, og det
er heller ikke sagen, hvis man virkelig skal være opmærksom i en stor analyse.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-01 19:50

> Selv om forholdet mellem de to i mhz er så lille, så er forholdet mellem
> gigaflop på de to 3:1 i iMac'ens favør.

dokumentation, tak.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-01 07:33

> [...]

> Det drejer sig om skakprogrammet fritz. Jeg har ikke Virtuel PC. Vil det
> kunne fungere rimeligt på min iMac 350 med 128 mb RAM? Virtuel PC er jo

der findes en række skak programmer til MacOS 9, kig på
<http://www.gambitsoft.com/mac.htm>

Du kunne også overveje at investere i MacOS X + 256 el. 512MB ram - til
Mac OS X findes i al fald "crafty" samt "GNUchess" (som er inkluderet af
Apple)

Fra : BentBent

Dato : 14-12-01 18:58

Leif Hesselberg <leifberg@post8.tele.dk> wrote in message news:<3C18EF52.8BFDA555@post8.tele.dk>...
> Hej
>
> Jeg har gået og spekuleret på at anskaffe en PC for at kunne afvikle
> visse programmer der ikke findes til Mac.

Du kan sammesætte en lækker lækker mac lignende pc + skærm. Se
kabinettet på http://www.soldam.com/products/pandora/index.html Den
ville ikke blegne ved siden af en cube og så revner den ikke.

Hvis ikke du vil have dette kabinet så køb en AMD cpu - en XP 1600+
med DDR2100 ram hvis du har finanserne til det, eller bedre . AMD
slår Intel både på pris og hastighed. De nye AMD XP CPUer kræver også
mindre køling end tilsvarende Intel CPUer.

Kabinet + bundkort med grafikort, audio, firewire (IEEE1394),
netværkskort og TV-out
(http://www.soldam.com/products/pandora/index.html)
2,510.66 (exc. forsendelse fra Japan!)

Intel PIII 1 GHz.
1679,-

Seagate Barracuda IV 40 GB
1029,-

1Gb PQI PC133 Ram (2x512)
1361,-

ViewSonic 17" E2 E70FB (black)
2153,-

Brænder Sony CDX-160E-RP (black)
955,-

A-drev Teac FD-235 (black)
225,-

ialt 9912,66,- (+1000.- forsendelse af kabinet?)

Brændren kan findes både billigere og bedre men det er lidt svært når
det hele skal favekoordineres. Inde på Soldams hjemmeside skulle man
kune vælge drev i samme farve som kabinettet men jeg kan bare ikke
finde hvor. Derfor har jeg valgt farven sort til dig det passer
også fint til monitoren og jeg kan finde drev i sort.

Intel cpuer er vildt dyre men kan man ikke få det kabinet+bundkort med
en AMD cpu endnu. Hvis man kunne ville det skære op til 1000,- af
eller også ville cpuen være langt hurtigere.

Der er desværre ingen AGP slot og kun en PCI slot. PCI slotten kan
anbefales at bruge det til et grafikkort, da det der sidder på
bundkortet ikke skulle være helt godt - det har bla. shared ram. Et
Matrox eller GF2 MX400 kan anskaffes til omkring 1000,-

Muligheden for en AMD cpu samt et ordentligt indbygget eller et PCI
grafikkort der kunne tilsluttes en fladskærm, ville få mig til at
spare op til den omgående. Jeg vil nok bare foretrække hvid.

Alle priser (undtagen kabinet og bundkort) er fra www.edbpriser.dk og
er inc. forsendelse.