Bøde/straf for hjulspin og høj musik i bil~
Fra : Klaus

Dato : 13-12-01 15:34

Kan man få en bøde/straf for at lave hjulspin i en bil? Evt. hvilken
bøde/straf og på hvilket grundlag?

Kan man få en bøde/straf for at høre høj musik i en bil f.eks. op af den
lokale hovedgade? Evt. hvilken bøde/straf og på hvilket grundlag?

Fra : boe

Dato : 13-12-01 15:38

"Klaus" <klausolsen@ofir.dk> wrote in message
> Kan man få en bøde/straf for at lave hjulspin i en bil? Evt. hvilken
> bøde/straf og på hvilket grundlag?

Ja, færdselsloven:

§ 38. Fører af motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det
ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter.

Stk. 2. I og ved bebyggelse må kørsel, der er unødvendig og
forstyrrende, ikke finde sted. Hastighed og køremåde i øvrigt skal på
sådanne steder afpasses således, at andre ikke unødigt forstyrres.

> Kan man få en bøde/straf for at høre høj musik i en bil f.eks. op af den
> lokale hovedgade? Evt. hvilken bøde/straf og på hvilket grundlag?

Nok mere tvivlsomt. Hvis det foregår for lukkede vinduer vil jeg ikke mene,
at politiet vil forsøge sig. Under alle omstændigheder kan man nok ikke
benytte ovenstående paragraf, idet den udelukkende omtaler betjening af
køretøjet - og musik afspilning er ikke betjening af køretøjet.

Mvh Bo

Fra : boe

Dato : 13-12-01 15:47

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> [...]

Jeg glemte bødens størrelse = 500kr.

Mvh Bo

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 17:13

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> benytte ovenstående paragraf, idet den udelukkende omtaler betjening af
> køretøjet - og musik afspilning er ikke betjening af køretøjet.

kan der ikke komme på tale at føreren ikke kan føre køretøjet forsvarligt
med høj musik ? - jeg mener, det er jo umuligt at høre evt.
udrykningskøretøjer og andet hvis musikken er meget høj (de skal i hvert
fald tæt på).

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-01 17:32

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> med høj musik ? - jeg mener, det er jo umuligt at høre evt.
> udrykningskøretøjer og andet hvis musikken er meget høj (de skal i hvert

Må døve ikke køre bil?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 19:00

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Må døve ikke køre bil?

tvivler på de må uden særlige hjælpemidler!
- og politiet har faktisk brokket sig, i falckbladet mener jeg, over unge
der pumpede afsted på landevejen med en bas der rakte flere kilometer; netop
fordi de så ikke kan høre udrykninger!

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-01 19:38

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message

[klip]

> tvivler på de må uden særlige hjælpemidler!

What?

Her står jeg helt af.... hvad siger I andre? Er det rigtigt? Kan/må komplet
døve personer ikke køre bil? Hvad cykel, knallert, traktor, hest? Må de gå
over gaden?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-12-01 20:04

Peter G C wrote:

[Må døve køre bil?]

>Her står jeg helt af.... hvad siger I andre? Er det rigtigt? Kan/må komplet
>døve personer ikke køre bil? Hvad cykel, knallert, traktor, hest? Må de gå
>over gaden?

Hmmm, er det ikke det man kalder retoriske spørgsmål?

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 21:33

> Her står jeg helt af.... hvad siger I andre? Er det rigtigt? Kan/må
komplet
> døve personer ikke køre bil? Hvad cykel, knallert, traktor, hest? Må de gå
> over gaden?

ja jeg skrev "jeg tvivler" = jeg tror, men er ikke sikker
- Brian siger at de må, og at mange af dem skal have sidespejl i højre
side...

Og dine sammenligninger er jo helt ude i skoven, der er altså stor forskel
på at køre bil og at gå på gaden!

Fra : Dennis Enøe

Dato : 18-12-01 14:06

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> Her står jeg helt af.... hvad siger I andre? Er det rigtigt? Kan/må
komplet
> døve personer ikke køre bil? Hvad cykel, knallert, traktor, hest? Må de gå
> over gaden?
har ikke lige en lov eller noget om det, men en af mine venner har taget
kørekort
og bestået for ½år siden, han er døv som en dør og stum som en skildpadde,
han skal ikke have nogle hjælpemidler.

men opfatelse af døve er at de ser mere end vi gør, eller i det mindste
ligger mærke til
mere da de ikke har en chance for at høre det og lige modsat med blinde som
lytter (som
jo ikke må køre bil)

Dennis E

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-12-01 21:18

On Thu, 13 Dec 2001 19:00:11 +0100, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

>tvivler på de må uden særlige hjælpemidler!

Der står i mange døves kørekort at de kun må køre bil, hvor der er
sidespejl i højre side af bilen.

Mvh. brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 21:32

"Brian B. Christensen" <nope@nope.nope> skrev i en meddelelse

> Der står i mange døves kørekort at de kun må køre bil, hvor der er
> sidespejl i højre side af bilen.

stenet, jeg troede slet ikke de måtte...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-01 23:10

Mickey skrev:

>stenet, jeg troede slet ikke de måtte...

Det er sjældent jeg kører bil, men jeg mindes ikke at have hørt
et bilhorn brugt i en lovlig situation (afværge livsfare),
hverken på cykel eller i bil.

--
Bertel

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 23:20

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sjældent jeg kører bil, men jeg mindes ikke at have hørt
> et bilhorn brugt i en lovlig situation (afværge livsfare),
> hverken på cykel eller i bil.

bare fordi du ikke har hørt det betyder det ikke at det ikke bruges...
- og btw, det er altså nok det er en farlig situation, livsfare er ikke
nødvendigt (husker jeg fra teorien)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-01 00:14

Mickey skrev:

>bare fordi du ikke har hørt det betyder det ikke at det ikke bruges...

Nej, men hvis chancen for at opleve det er ringe, er der ingen
grund til at forhindre døve i at køre bil på grund af det.

--
Bertel

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 00:16

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis chancen for at opleve det er ringe, er der ingen
> grund til at forhindre døve i at køre bil på grund af det.

hmm, det argument kan jeg ikke lide...
- der er ingen som helst grund til at have den ringeste viden inden for
førstehjælp, nu har jeg ikke oplevet et eneste tilfælde der krævede det
inden for 19 år... (btw, det har jeg, anede ikke hvad jeg skulle gøre, var
glad for at der var 20 hjemmeværnssoldater i lokalet!)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-01 00:54

Mickey skrev:

>hmm, det argument kan jeg ikke lide...

Besvaret i mail.

--
Bertel

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 16:54

> Besvaret i mail.

dårlig ide ;)
- min mail er død for tiden pga. en knækket TDC linie, den lever først igen
omkring mandag...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-01 23:13

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev:

> stenet, jeg troede slet ikke de måtte...

Det mener du forhåbentligt da ikke seriøst?

Rent faktisk skal der virkelig meget til før det ikke er tilladt at
køre bil. Selv ganske svært handicappede kan få kørekort derunder
personer, der kun ser med et øje, personer, der er lamme i eksempelvis
benene osv.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 23:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener du forhåbentligt da ikke seriøst?

jo, 120%

> [...]
> køre bil. Selv ganske svært handicappede kan få kørekort derunder
> personer, der kun ser med et øje, personer, der er lamme i eksempelvis

hmmm, jeg syns bare at høresansen må være en forholdsvis vigtig del af det
at køre bil, men okay, det er nok mig der tager fejl...

<forestiller sig en blind køre bil...>

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-01 23:59

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev:

> <forestiller sig en blind køre bil...>

Det er nok et af de eneste handicaps, hvor man med sikkerhed kan sige,
at de ikke har mulighed for at erhverve sig et kørekort. Men derudover
vil det bero på en konkret vurdering samt mulighed for evt.
hjælpemidler.

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 00:22

> [...]

> at de ikke har mulighed for at erhverve sig et kørekort. Men derudover
> vil det bero på en konkret vurdering samt mulighed for evt.

jeg tror alligevel en døv vil have meget svært ved det, en alt for stor del
af tiden vil da gå med at orientere sig til siderne og bagud, netop fordi
vedkommende ikke vil kunne høre en bil der nærmer sig...

Jeg har svært ved at forestille mig en døv der tager kørekort...

Fra : Steen Poulsen

Dato : 14-12-01 00:55

> Jeg har svært ved at forestille mig en døv der tager kørekort...

Jeg har en kammerat der er døv, han er 30 år og een ting er sikkert, han
kører bedre bil end min far som ikke har nogle handicaps overhovedet.

For lige at komme tilbage til det med udrykning, så er jeg den "lykkelige"
ejer af en golf fra 89, det er ikke altid ar radione er tændt i den og når
den ikke er har jeg svært ved at høre udrykningskøretøjer, før de er så tæt
på at jeg nok aligevel ikke kan flytte mig særlig meget for at hjælpe dem
igennem trafikken, det skal lige siges at jeg bor i København og køre meget
rundt derinde, så jeg møder jævnligt et udrygnings køretøj.

/Steen

Fra : boe

Dato : 14-12-01 08:45

> [...]
> af tiden vil da gå med at orientere sig til siderne og bagud, netop fordi
> vedkommende ikke vil kunne høre en bil der nærmer sig...

En stor del af *alle* bilisters tid bør gå med at orientere sig forud, bagud
og tilsiderne - det gør den desværre ikke!
Dit argument kan med lige så stor ret bruges på alle, der hører høj musik,
og det er mange. Prøv under din næste tur i bilen at tænke over, om du
hovedsageligt bruger hørelsen eller synet til at orientere dig. Jeg håber på
synet...personligt har jeg aldrig nogensinde hørt et udrykningskøretøj
tidligere end jeg har set det. Det skyldes netop, at jeg hele tiden
orienterer mig - jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme

Mvh Bo

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 16:57

> En stor del af *alle* bilisters tid bør gå med at orientere sig forud,
bagud
> og tilsiderne - det gør den desværre ikke!

jeg skrev også "alt for stor", mener dermed at det er så stor en del at det
evt. kan blive farligt!

> [...]

> tidligere end jeg har set det. Det skyldes netop, at jeg hele tiden
> orienterer mig - jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme

korrekt, høj musik er lige så "slemt"...
- læste i et falck blad, at man bruger ca. 20 "beslutninger" i sekundet ved
kørsel i dagslys, langt de fleste kommer fra de forskellige sanser, så mon
ikke hørelsen betyder mere end man tror ?

hmm, det her er ikke særlig juridisk længere...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-01 09:47

> [...]

> stor del af tiden vil da gå med at orientere sig til siderne og
> bagud, netop fordi vedkommende ikke vil kunne høre en bil der

Du kan ikke forlade dig på hørelsen i trafikken men skal derimod bruge
en meget stor del af tiden på at orientere sig bagud istedet for kun at
stirre fremad som mange billister vist har en tendens til.

> Jeg har svært ved at forestille mig en døv der tager kørekort...

Det har jeg absolut ingen problemer med.

Fra : John. Madsen.

Dato : 14-12-01 11:52

Ikke for at blande mig men jeg kender et par stykker med handicaps der har
kørekort.
A som er døvstum har i sit kørekort (kategori B C D & E)en bemærkning om at
der skal være spejl i højre side og omdrejningstæller i køretøjet.
B som har et glasøje har ingen bemærkninger i sit kort (kategori B).

John Madsen - Ejstrupholm
john.h@madsen.tdcadsl.dk
http://www.sitecenter.dk/mrmadsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-01 13:24

"John. Madsen." <john.h@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Ikke for at blande mig men jeg kender et par stykker med handicaps
> der har kørekort.

Du skal da endelig blande dig specielt når det du skriver understøtter
det jeg siger og selvfølgelig når du bidrager med relevante
oplysninger.

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 16:58

"John. Madsen." <john.h@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal være spejl i højre side og omdrejningstæller i køretøjet.
> B som har et glasøje har ingen bemærkninger i sit kort (kategori B).

jeg fornemmer efterhånden at jeg har lært noget nyt og derfor må indstille
min "modstand" af døve billister...

Fra : PETER FLÜGGE

Dato : 14-12-01 09:14

Mickey <news002@susie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vbd9g$7p3$1@egon.worldonline.dk...

> [...]
> af tiden vil da gå med at orientere sig til siderne og bagud, netop fordi
> vedkommende ikke vil kunne høre en bil der nærmer sig...

Om man er døv eller ej, så skal man da orientere sig i trafikken og
udrykningskøretøjer bruger særlige lygter der nemt kan ses.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-01 23:26

Morten Bjergstrøm skrev:

>køre bil. Selv ganske svært handicappede kan få kørekort derunder
>personer, der kun ser med et øje, personer, der er lamme i eksempelvis
>benene osv.

Det sidste er ikke noget sikkerhedsproblem. Bilen
specialindrettes med alle funktioner i håndtag.

--
Bertel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-12-01 23:44

Morten Bjergstrøm skrev:

>Rent faktisk skal der virkelig meget til før det ikke er tilladt at

Men egentlig er det da underligt, at høreprøve indgår i
lægeundersøgelsen til ansøgning om kørekort, hvis evnen er ligegyldig.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-01 00:06

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev:

> Men egentlig er det da underligt, at høreprøve indgår i
> lægeundersøgelsen til ansøgning om kørekort, hvis evnen er
> ligegyldig.

Jeg var ikke til høreprøve, da jeg fik kørekort for en 5 års tid siden.

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 00:18

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> Men egentlig er det da underligt, at høreprøve indgår i
> lægeundersøgelsen til ansøgning om kørekort, hvis evnen er ligegyldig.

det mener jeg ikke den gjorde for 1½ år siden da jeg fik motorattesten fra
lægen (som skrev : kørekort, 250kr på regningen), men der er vist forskel
fra læge til læge på hvad der indgår

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-12-01 19:01

On Fri, 14 Dec 2001 00:18:02 +0100, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>det mener jeg ikke den gjorde for 1½ år siden da jeg fik motorattesten fra
>lægen (som skrev : kørekort, 250kr på regningen), men der er vist forskel
>fra læge til læge på hvad der indgår

Prisen er deromkring i hvert fald...
Det bliver til en slat penge når man skal have sådan en hvert andet år
for at beholde kørekortet... (Jeg har sukkersyge)
Og høreprøve er ikke medtaget til sådan en test. Tilmed plejer lægerne
at være yderst flinke til det med synsprøverne... Jeg må således føre
bil uden briller til trods for at jeg ikke engang kan læse teksttv på
et 25" fjernsyn fra 2,5 meters afstand...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mickey

Dato : 14-12-01 19:17

> [...]
> bil uden briller til trods for at jeg ikke engang kan læse teksttv på
> et 25" fjernsyn fra 2,5 meters afstand...

hmm...
- nogen der ved hvad kravene til sådan en test er ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
TDC har klippet min DNS (og min email)...

Fra : -=[ BranDBorG ]=-

Dato : 22-12-01 11:00

> - nogen der ved hvad kravene til sådan en test er ?

Kan ikke sige det med 100% sikkerhed...
Men har selv sukkersyge... Og jeg blev gjordt opmærksom på at for at få
lægeatesten kom det ikke så meget an på hvor meget man kunne se... Men mere
om øjnen stadig kan opfatte bevægelser ude i peririfien. Altså helt ude til
højre og venstre hvor vi ikke ser klart. Desuden skal man som diabetiker
have fuld bevægelse i alle lemmer og led. Derfor bliver det også testet. Og
min reaktions evne blev testet. Og ang. det med hørelsen. Jeg fik et sæt
høretelefoner på hvor lægen afprøvede min evne til at høre.
Og til Mads Lie Jensen...
Jeg syntes du har ret i det er dyrt med de penge... Men hvert andet år....
Jeg vil da hellere fortrække at dem med en dårlig reguleret diabetis bliver
sorteret fra i tide inden de kommer kørende igennem byen med for højt eller
lavt blodsukker og besvimer.
Desuden har jeg selv oplevet i en periode med for højt blodsukker at ens
opmærksomhed falder meget... Rigtig meget, derfor besluttede jeg mig også
selv for at kvitte bilen indtil blodsukker nivouet blev normalt igen.
Til dem uden sukkersyge. Hvis du vil have en forståelse for hvordan det er
at have for lavt eller højt blodsukker (mht. opmærksomhed etc.) Drik 10 øl
meget hurtigt...
Ca. samme effekt.

--
Mangler du en Data-mekaniker lærling?
Kontakt mig på: brandborg@phreaker.net

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-12-01 22:27

On Sat, 22 Dec 2001 11:00:28 +0100, "-=[ BranDBorG ]=-"
<Brandborg@phreaker.net> wrote:

> [...]
>have fuld bevægelse i alle lemmer og led. Derfor bliver det også testet. Og

Jeg fik den opfattelse at hvis man kunne se 6 ud af de 9 ting som
lægen pegede på, så behøvede man ikke at bruge briller. Men det har
næppe noget med sukkersygen at gøre...

> [...]
>sorteret fra i tide inden de kommer kørende igennem byen med for højt eller

Ja, klart da... problemet er bare at man går til sin egen læge, som
nok er lidt flinkere til at lade en beholde sit kort end hvis det var
en uvildig læge som man ikke kendte... Og jeg syntes nu heller ikke
det er så slemt med de penge.

> [...]
>at have for lavt eller højt blodsukker (mht. opmærksomhed etc.) Drik 10 øl

Det er nok ikke helt galt. Jeg har personligt været så genstridig at 2
ambulance-folk ikke kunne få mig længere end til dørtrinet på mit
værelse. Det er ret træls at vågne tidligt om morgenen, liggende kun i
underbukser tværs over et dørtrin i et rum hvor der kun er omkring 15
grader, og 2 grandvoksne mænd i hvidt tøj står og diskutterer hvad de
skal gøre...

Fut: Langt væk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jochke

Dato : 16-12-01 16:20

> "Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
>
> Må døve ikke køre bil?

Ved ikke om dette kan bruges til noget:

1. Ned- 1+2 Bestås høreprøve ved brug af
sat ansøgerens sædvanlige høre-
hørelse apparat, udstedes eller fornyes
kørekort med vilkår om, at
høreapparat anvendes under
kørsel eller, hvis ansøgeren anmoder
herom vilkår som angivet, når høre-
prøve ikke bestås.
Bestås høreprøve ikke, udstedes Statens
eller fornyes kørekort med Bilinspektion
vilkår om særligt tilpassede spejle.
Motorcykel skal være forsynet med
sidespejl i begge sider.
Andre køretøjer skal være forsynet
med udvendigt spejl i begge sider.
Spejlet i førerens side af køretøjet
skal kunne indstilles fra førersædet.
Spejlet i den modsatte side skal være
konvekst og kunne anvendes fra fører-
sædet gennem den del af forruden,
der rengøres af viskerne, eller være
anbragt på anden af Statens Bil-
inspektion anbefalet måde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-01 17:17

boe skrev:

> [...]
>ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter.

> Stk. 2. I og ved bebyggelse må kørsel, der er unødvendig og

Unødig støj? Forstyrrende?

Somme tider kan jeg høre musikken fra en bil der kører forbi ude
på Sundvej. Jeg har lukket mine vinduer (der vender lige ud til
vejen i stueetagen), og det har bilerne også af og til. Det er
naturligvis bassen der rækker langt.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 14-12-01 08:50

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> på Sundvej. Jeg har lukket mine vinduer (der vender lige ud til
> vejen i stueetagen), og det har bilerne også af og til. Det er

Jeg vil ikke mene, at den del af bestemmelsen kan anvendes. Bestemmelsen
taler om "kørsel, der er unødig eller forstyrrende". Igen er det jo ikke
selve kørslen, der forstyrrer, det er derimod musikken fra bilen. Hvad nu
hvis bilen slet ikke kører men bare holder parkeret.
Jeg er mere tilbøjelig til at slutte mig til holdningen om, at det er
politivedtægten, som skal regulere disse forhold.

Mvh Bo

Fra : -=[ BranDBorG ]=-

Dato : 22-12-01 10:47

> [...]

> benytte ovenstående paragraf, idet den udelukkende omtaler betjening af
> køretøjet - og musik afspilning er ikke betjening af køretøjet.

klip

Well... Det bliver skam benyttet...
Fik en bøde på 500Kr. efter at have spillet smart en Lørdag nat i
Brønderslev (Nordjylland).
Men bevarres, tror kun det er i extreme tilfælde dette bliver gjort.
Betjentene havde set jeg havde kørt i ring. Og "udviklet unødvendig røg" 6
gange det samme sted.
Det var først efter 6 gang at de stoppede mig. Så jo... Man kan få en bøde,
men underligt man ikke lære det til teori.
Vi havde en kørelære der pænt fortalte at der ikke fandtes nogen lov til at
forbyde det.
Men at politiet nok skulle finde på noget.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-12-01 13:31

"-=[ BranDBorG ]=-" <Brandborg@phreaker.net> wrote:

>Betjentene havde set jeg havde kørt i ring. Og "udviklet unødvendig røg" 6
>gange det samme sted.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår dig. Du udviklede røg ved at spille
musik? Var stereoanlægget i din bil da ved at brænde af? Hjalp
politiet dig slet ikke med at slukke branden?

Eller har du bare ikke læst det indlæg, du svarede på?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : boe

Dato : 22-12-01 13:38

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> politiet dig slet ikke med at slukke branden?
>
> Eller har du bare ikke læst det indlæg, du svarede på?

*LOL* - du sparede mig for at svare

Mvh Bo

Fra : Dennis Lange

Dato : 13-12-01 15:36

"Klaus" <klausolsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man få en bøde/straf for at høre høj musik i en bil f.eks. op af den
> lokale hovedgade? Evt. hvilken bøde/straf og på hvilket grundlag?

Dengang jeg tog kørekort, lærte vi om noget der hed 'unødvendig støj og
gene', som bl.a. skulle omfatte de to tilfælde du nævner.
Hjemmelen skal højst sandsynlig findes i færdselsloven, men jeg tror ikke
det er mulighed der benyttes særlig tit - selvfølgelig afhængig af
problemets størrelse.

Dennis Lange

Fra : cjevertsen

Dato : 13-12-01 20:48

On Thu, 13 Dec 2001 15:33:30 +0100, "Klaus" <klausolsen@ofir.dk>
wrote:

>Kan man få en bøde/straf for at høre høj musik i en bil f.eks. op af den
>lokale hovedgade? Evt. hvilken bøde/straf og på hvilket grundlag?

Mon ikke det er reguleret af politivedtægten? Jeg har sakset flg. fra
politiet i København:

§ 3.
Slagsmål, skrigen, råben og højrøstet syngen eller anden støjende,
voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at
forstyrre den offentlige orden eller medføre ulempe for andre
tilstedeværende eller omboende, må ikke finde sted på gader eller
andre steder, hvortil der er almindelig adgang, for eksempel i
jernbane- og rutebilstationer, butikker og offentlige kontorer,
forlystelsessteder, badeanstalter, nødtørftsanstalter og
befordringsmidler, herunder hyrevogne.

Stk. 2.
Begås sådanne handlinger på steder, hvortil der ikke er almindelig
adgang, og medfører de forstyrrelse af den offentlige orden, kan
politiet påbyde, at de bringes til ophør.

§ 65.
Efter § 8 i lov af 11. februar 1863 angående omordning af Københavns
politi m.v.. straffes overtrædelse af vedtægten med bøde.

Stk. 2.
På samme måde straffes overtrædelse af de i medfør af vedtægten trufne
bestemmelser.

/claus

Vh
Claus
Jernbaner og mobiltelefoni - besøg
http://home13.inet.tele.dk/cje/

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-12-01 21:17

wrote:

>Kan man få en bøde/straf for at lave hjulspin i en bil? Evt. hvilken
>bøde/straf og på hvilket grundlag?

Jeg kan fortælle at i Ringkøbing politikreds, var der i starten af
90'erne en ung mand der lige havde fået kørekort. En måned efter havde
han kørt meget råddent (bla. hjulspin) inde i Ringkøbing og politiet
kom tilfældigvis forbi. Han fik en bøde og kom til ny køreprøve.

Jeg ved ikke noget om jura'en i det, men jeg husker det som om det
skete i går.... (Ja, jeg var med i bilen)

Mvh. Brian

--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Peter Bjoern

Dato : 13-12-01 22:41

On Thu, 13 Dec 2001 15:33:30 +0100, "Klaus" <klausolsen@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Kan man få en bøde/straf for at høre høj musik i en bil f.eks. op af den
>lokale hovedgade? Evt. hvilken bøde/straf og på hvilket grundlag?

Hvis færdselsloven ikke giver hjemmel for straf for dette forhold, hvilket er
tvivlsomt, så er der altid en bestemmelse i den lokale politivedtægt der kan
anvendes til dette formål.

F.eks i PVT for København :

§ 3. Slagsmål, skrigen, råben, højrøstet syngen eller anden støjende
voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at forstyrre den
offentlige orden eller medføre ulempe for andre tilstedeværende eller omboende,
må ikke finde sted på gade eller andre steder, hvortil der er almindelig adgang
f.eks. jernbane- og rutebilstationer, butikker og offentlige kontorer,
forlystelsessteder, badeanstalter, nødtørftsanstalter og befordringsmidler,
herunder hyrevogne.

Så "høj musik i en bil" = "støjende optræden i et befordringsmiddel der er egnet
til at medføre ulempe for andre tilstedeværende".
Altså, om ikke andet, så en PVT overtrædelse.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Padre

Dato : 14-12-01 12:59

> Kan man få en bøde/straf for at høre høj musik i en bil f.eks. op af den
> lokale hovedgade? Evt. hvilken bøde/straf og på hvilket grundlag?

Formentlig ja, om ikke efter færdselslovens regler så eventuelt efter
politivedtægtens regler om ikke at larme på offentlige gader, fx.

[...]
omboende, må ikke finde sted på veje eller andre steder, hvortil der er
[...]
adgang, og medfører de forstyrrelser af den offentlige orden, kan politiet
påbyde, at de bringes til ophør.

§ 9. Brug af højttalervogn på eller ud til en vej og brug af højttaler fra
luftfartøj må kun finde sted efter politiets tilladelse. I øvrigt kan
politiet forbyde benyttelse af højttalere, grammofoner, musikinstrumenter
eller lignende i fri luft eller for åbne vinduer eller døre, når benyttelsen
må antages at være til væsentlig ulempe for de omboende eller
forbipasserende.

§ 59. Efter § 6, stk 1, i lov nr 21 af 4. februar 1871 straffes
overtrædelse af vedtægten med bøde.
Stk 2. På samme måde straffes overtrædelse af de i medfør af vedtægten
trufne bestemmelser.

Padre