Powerbook G4 og Lacie skærm
Fra : Nina Storm

Dato : 13-12-01 12:52

Hej

Jeg forsøger at løse følgende problem:

Jeg har netop fået en Powerbook G4, den skal bruges koblet på
forskellige skærme. - Nu og her meget gerne på en lacie 22 tommer skærm.
Starter jeg i OSX eller Classic er der ingen problemer.
Starter jeg i OS 9.2.2 kan jeg kun vælge 840x480 pixel. Det kan jeg jo
ikke leve med. Er der nogen der har et tip til en løsning. (En anden
skærmdriver eller hvad?).

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-12-01 14:28

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Starter jeg i OS 9.2.2 kan jeg kun vælge 840x480 pixel. Det kan jeg jo
> ikke leve med. Er der nogen der har et tip til en løsning. (En anden

Nu bruger jeg ikke OS X, men under 9.2.2 skal du have den rette driver
til grafikkortet installeret, men det burde vel være der ???

Hvordan har du koblet LaCie skærmen til Titanium fætteren ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Nina Storm

Dato : 13-12-01 16:19

> Nu bruger jeg ikke OS X, men under 9.2.2 skal du have den rette driver
> til grafikkortet installeret, men det burde vel være der ???

Jeg har før brugt ATI Rage 128 pd.
Nu ser det ud til at Powerbooken kører Nvidia, men jeg
kan ikke få Lacie-skærmen til at acceptere en Nvidia når
den bliver smidt i Extensionfolderen under 9.2.2.

> Hvordan har du koblet LaCie skærmen til Titanium fætteren ?

Alm. stik fra skærmen og ind i Powerbooken, som fungerer
som min harddisk.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : macsteen

Dato : 13-12-01 18:53

in article 1f4d3tn.1rx49nddl0bjuN%Ninzen@ofir.dk, Nina Storm at
Ninzen@ofir.dk wrote on 13.12.2001 16:19:

> [...]
> den bliver smidt i Extensionfolderen under 9.2.2.

> Alm. stik fra skærmen og ind i Powerbooken, som fungerer

Har du prøvet at slette alle Display/Monitor/Skærm-relaterede emner i
Systemmappe/Indstillinger?
Ellers kunne det være et forsøg værd med cmd+option+p+r ved start?

Fra : Ninzen

Dato : 13-12-01 20:04

"macsteen" <macsteen@remove.yahoo.com> skrev

> Har du prøvet at slette alle Display/Monitor/Skærm-relaterede emner i
> Systemmappe/Indstillinger?
> Ellers kunne det være et forsøg værd med cmd+option+p+r ved start?

Nej det er ikke prøvet. Jeg kan ikke gøre noget nu.
Kender du til problemet?
--

Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-01 16:18

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Starter jeg i OS 9.2.2 kan jeg kun vælge 840x480 pixel. Det kan jeg jo
> ikke leve med. Er der nogen der har et tip til en løsning. (En anden
> skærmdriver eller hvad?).

nej - mac os bruger ikke skærmdrivere til almindelige skærme - enten
understøtter de DDC eller apples gamle stik som begge transmiterer
informtioner om skærmen. Jeg vil tro at din LaCie bruger DDC (har
svært ved at forestille mig andet)

åben konrolpanelet skærm og hold vælg "alle" i stedet for "anbefalet" i
pop-op menuen "opløsninger" til venstre i vinduet. hjælper det?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Ninzen

Dato : 13-12-01 20:04

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev

> [...]
> understøtter de DDC eller apples gamle stik som begge transmiterer
> informtioner om skærmen. Jeg vil tro at din LaCie bruger DDC (har

OK - her er jeg altså blank. Jeg tjekkede da at skærmdriveren
hed henholdsvis ATI og Nvidia - eller er der noget jeg er gået
totalt galt i byen med?
(Nu har jeg hjæp på, men hjælpen har hverken haft tid eller en
løsning.)

Det underlige er at det fungerer under OS X. Er der så ikke nogen
der tænker: Så må det være...?

> åben konrolpanelet skærm og hold vælg "alle" i stedet for "anbefalet" i
> pop-op menuen "opløsninger" til venstre i vinduet. hjælper det?

Nu har jeg ikke maccen med hjem. Men jeg kan huske at jeg
ikke fik lov at vælge andet end anbefalet (ingen mulighed for at
vælge alle) som var de sølle nævnte pixels.
--

Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-01 20:20

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev

> OK - her er jeg altså blank. Jeg tjekkede da at skærmdriveren
> hed henholdsvis ATI og Nvidia - eller er der noget jeg er gået
> totalt galt i byen med?

det driverne til grafikkortet og dem kan du roligt lade være som de er
(og selv om der er drivere til både ATI og Nvidia) - skærmen skal ikke
have en driver

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-12-01 20:42

> det driverne til grafikkortet og dem kan du roligt lade være som de er
> (og selv om der er drivere til både ATI og Nvidia) - skærmen skal ikke
> have en driver

Det slår mig pludseligt at der sidder da en lille adapter med
Titanium'en og LaCie skærmen ikke ? Der er som regel nogle jumpers, der
skal stå på en bestemt måde eller er jeg på julebrygstrip nu....... ??

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-01 21:07

> Det slår mig pludseligt at der sidder da en lille adapter med
> Titanium'en og LaCie skærmen ikke ?

Ti'en har VGA stik, og jeg vil være meget overrasket hvis ikke også det
gælger LaCie skærmen.

> Der er som regel nogle jumpers, der skal stå på en bestemt måde eller er
> jeg på julebrygstrip nu....... ??

go jul og godt tuborg...

Fra : Nina Storm

Dato : 18-12-01 10:40

> Ti'en har VGA stik, og jeg vil være meget overrasket hvis ikke også det
> gælger LaCie skærmen.

Et par feriedage senere...
Ja, det er et almindeligt VGA stik uden adapter.
Forslag er fulgt - uden resultat. Jeg må indtil videre arbejde i
Classic. Håber det bliver uden problemer.
Vores Mac-support har fejlmeldt problemet, og jeg afventer.
Så kan jeg jo passende gøre nogle erfaringer med Classic.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-01 11:12

> [...]
> Vores Mac-support har fejlmeldt problemet, og jeg afventer.
> Så kan jeg jo passende gøre nogle erfaringer med Classic.

Kører det for dig med MacSOUP ???

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Nina Storm

Dato : 18-12-01 11:54

> Kører det for dig med MacSOUP ???

Jo, tak. Det er så også det eneste der kører i øjeblikket synes jeg
Carbon eller ej - hvad det så end er - ja, det kan være farlig at være
lidt kæk!

Man kan vel ikke med MacSOUP søge på ældre indlæg. Så kan man måske
indlæse et stort antal headere, eller gå i google deja...

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-01 16:11

> [...]
>
> Man kan vel ikke med MacSOUP søge på ældre indlæg. Så kan man måske
> indlæse et stort antal headere, eller gå i google deja...

Det nemmeste er egentligt at slette dk.edb.mac og så vælge den igen fra
"Show list of all groups" og så i stedet for at hente de 200 default
indlæg så hente hele svineriet. Du har jo en ADSL, så det tager ikke
lang tid.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-01 19:15

On Tue, 18 Dec 2001 16:10:58 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
> "Show list of all groups" og så i stedet for at hente de 200 default
> indlæg så hente hele svineriet. Du har jo en ADSL, så det tager ikke

   Man behøver ikke slette gruppen. Man kan bare oprette den en
gang til, så den forekommer to gange. Så kan man hente alle indlæg i
den nye gruppe, og på magisk vis bliver de lagt i den gamle gruppe,
mens den nye forbliver tom. Den kan man så slette igen. På den måde
opretholder man markering og afmarkering af tråde, man hhv. ønsker
eller ikke ønsker at følge.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-12-01 00:00

> [...]
> mens den nye forbliver tom. Den kan man så slette igen. På den måde
> opretholder man markering og afmarkering af tråde, man hhv. ønsker

Genialt det vidste jeg dælme ikke, Dr. Monster !! )

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Nina Storm

Dato : 19-12-01 10:24

> [...]
> mens den nye forbliver tom. Den kan man så slette igen. På den måde
> opretholder man markering og afmarkering af tråde, man hhv. ønsker

Her har du godt nok luret Hr. Haller. Jeg forsøgte dit trick, og det
virker - man skal åbenbart bare sikre at den nye "store" newsgroup man
henter ind ligger UNDER den gamle newsgroup i MacSOUP Settings vinduet,
ellers virker tricket ikke - for mig ihvertfald.

Og så ville jeg søge på et emne, og det fungerede også med den
pågældende gruppe valgt i Window menuuen og så Edit Find - men AK - hvor
gør den af al det den finder?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Johnny Louis

Dato : 19-12-01 10:56

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

Klip
> - men AK - hvor
> gør den af al det den finder?

Den markerer alt det den finder så du går ned i venstre hjørne og
trykker på markerede, eller trykker æble 4.
Husk at afmarker når du er færdig.

Men venlig hilsen
Johnny Louis