Opsigelse af lejemål
Fra : Morten Snedker

Dato : 13-12-01 12:43

Må en udlejer opsige et lejemål, blot for at andre kan bo i boligen?

I opsigelsen er angivet, at ejendommen skal "benyttes til anden
formål"...

mvh
Morten Snedker

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-01 13:21

On Thu, 13 Dec 2001 11:43:00 GMT,
Morten Snedker <morten_nospam@dbconsult.dk> wrote:
> Må en udlejer opsige et lejemål, blot for at andre kan bo i boligen?
>
> I opsigelsen er angivet, at ejendommen skal "benyttes til anden
> formål"...

Nej. Denne er ikke lovlig såfremt der er tale om en normal
lejebolig. Det kan alene ske såfremt at udlejer selv, og helt
personligt (dvs ikke familie) fysisk flytter ind i lejligheden.

Man kan dog udsættes af lejligheden såfremt man skylder
penge for leje, fællesudgifter etc.

Det er dog muligt, at såfremt kommunen har givet tilladelse
til at nedlægge en beboelseslejlighed, at den kan opsiges til
anvendelse til andet formål end beboelse.

Er det et værelse der udlejes ? En lejlighed ? Er der over
8 lejere i beboelsen ? Er det almen bolig eller privat
udlejning ?

For privat udlejning, se lejeloven på:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034729-REGL

paragraf 80 og frem er hvad det drejer sig om.

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-01 13:45

Scripsit morten_nospam@dbconsult.dk (Morten Snedker)

> Må en udlejer opsige et lejemål, blot for at andre kan bo i boligen?

Nej, ikke hvis der er tale om en normal beboelseslejlighed.

Den *udtømmende* liste over gyldige grunde til at opsige lejemål
står i lejelovens §83 - med yderligere begrænsninger i de følgende
paragraffer.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Morten Snedker

Dato : 13-12-01 20:58

On 13 Dec 2001 13:45:03 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>
>Den *udtømmende* liste over gyldige grunde til at opsige lejemål
>står i lejelovens §83 - med yderligere begrænsninger i de følgende

Okay - det er nu også blot en mistanke jeg har. Begrundelse for
opsigelsen er, at beboelsen "skal bruges til anden formål" - er det
begrundelse nok?

Lejernes LO's hjemmeside:

"Ud over ovennævnte tilfælde kan man opsiges, hvis udlejeren
dokumenterer, at ejendommen skal nedrives eller der skal ske en så
væsentlig ombygning, at det er nødvendigt, at lejemålet fraflyttes.
Opsigelsesvarslet er 3 måneder. Sker der efter ombygning udlejning af
beboelseslejligheder, skal de opsagte lejere tilbydes at overtage en
af disse. "

"Anden formål..." er vel ikke fyldestgørende dokumentation..?

Hvis den fortsat skal benyttes til lejebolig er opsigelsen ét år.
Vores opsigelsesfrist er 3 mdr....

mvh
Morten Snedker

Fra : Morten Snedker

Dato : 13-12-01 21:21

On Thu, 13 Dec 2001 11:43:00 GMT, morten_nospam@dbconsult.dk (Morten
Snedker) wrote:

>Må en udlejer opsige et lejemål, blot for at andre kan bo i boligen?
>
>I opsigelsen er angivet, at ejendommen skal "benyttes til anden
>formål"...

Skylder måske at nævne, at det er et lejet hus, som vi bor i som de
eneste.

mvh
Morten Snedker

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-01 21:43

Scripsit morten_nospam@dbconsult.dk (Morten Snedker)

> Skylder måske at nævne, at det er et lejet hus, som vi bor i som de
> eneste.

Der er forholdene så vidt jeg kan se akkurat som for lejligheder i
større ejendomme. Der er en særregel for tofamiliehuse hvor ejeren bor
i den ene lejlighed, men ikke for enfamiliehuse.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra