Internet via seriel port?
Fra : walther

Dato : 13-12-01 12:03

Hej,

Jeg har en 9500 stående som internet server (Webspeed), men...
Jeg har også en SE/30'er uden æternet, kan den komme på indernettet via
serielporten?

mvh,
walther

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-12-01 12:34

In article <131220011202594996%walther_hansen@hotmail.com>, walther wrote:
> Hej,
>
> Jeg har en 9500 stående som internet server (Webspeed), men...
> Jeg har også en SE/30'er uden æternet, kan den komme på indernettet via
> serielporten?

ja, fx. ppp via den serielle port.
Om du kan finde et ppp program til mac ved jeg ikke, men
om der sidder et modem eller ej på den serielle port
er lige meget.

JonB

Fra : walther

Dato : 13-12-01 12:54

> ja, fx. ppp via den serielle port.
> Om du kan finde et ppp program til mac ved jeg ikke, men
> om der sidder et modem eller ej på den serielle port
> er lige meget.

Skal jeg så bruge en AppleTalk forbindelse (jeg har sådan at kabel med
de der klodser på), eller kan jeg bare knokle et serielt kabel imellem
de to ?

tak,
walther

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-01 16:50

walther wrote:

> Jeg har en 9500 stående som internet server (Webspeed), men...
> Jeg har også en SE/30'er uden æternet, kan den komme på indernettet
> via serielporten?

Jeg har eksperimenteret med den konstruktion, men det funger ikke, få
fat i en SCSI til Ethernet box, så kører det uden problemer, du får dog
nok problemer med www, for de browsere der kan køre på en SE/30'er er
bare for gamle, men e-mail og news med f.eks. MacSoup kører strygende.

Fra : Jesper

Dato : 13-12-01 18:57

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> nok problemer med www, for de browsere der kan køre på en SE/30'er er
> bare for gamle, men e-mail og news med f.eks. MacSoup kører strygende.

Vil en Localtalk til Ethernetbridge til SE/30 ikke gøre tricket?
--
Jesper.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-01 19:35

Jesper wrote:

> Vil en Localtalk til Ethernetbridge til SE/30 ikke gøre tricket?

I teorien ja - men en del af problemet ligger i de gamle TCP-IP
kontrolpaneler ikke er bygget til at køre over LocalTalk, og hvis man
installerer et nyere system, så æder det for meget processorkraft - så i
praksis nej.

Men med en SCSI/ethernetbox går det fint, jeg kan endda få min gamle
PowerBook 160 med kun 6 Mb RAM på nettet via min ADSL, news og mail med
MacSoup kører prefekt, den kan også godt køre Nescape ver. 3, men der er
så meget på nettet som det ikke understøtter, jeg har også forsøgt med
iCab men det bomber hele tiden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-01 19:34

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Vil en Localtalk til Ethernetbridge til SE/30 ikke gøre tricket?

Jeg kender ingen der undererstøtter IP. Jeg har selv forsøgt mig med en
Classic II og en Assante brigde, uden held.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-12-01 20:47

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Jeg kender ingen der undererstøtter IP. Jeg har selv forsøgt mig med en
> Classic II og en Assante brigde, uden held.

Umm, jeg tror ikke at der findes noget der hedder IP på LocalTalk.
Derimod går det fint med MacIP, altså IP pakket ind in AppleTalk. Til
gengæld kræver det dog det tussegamle software til en router. Apple
Internet Router? Jeg brugte selv MacGate på min Linux maskine til at
få min PowerBook 160 på nettet. Det virkede faktisk rigtigt godt, i
hvert fald lige indtil min Ethernet<->LocalTalk bridge opgav ånden.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : mail@REMOVEcetus.dk

Dato : 14-12-01 09:21

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har eksperimenteret med den konstruktion, men det funger ikke

Det kan nu sagtens lade sig gøre, jeg har gjort det flere gange blandt
andet i forbindelse med at få en Palm på nettet. Det er jo en billig
løsning, der ikke koster andet hardware end et kabel.

Hvis det ikke skal være kompliceret, kræver det blot, at du har adgang til
ialt to IP numre på subnettet, hvor din 9500'er jo har det ene.

På 9500'eren:
Gå ind i remote access, vælg Avanceret brugerprofil, aktiver derefter
"svarer" og tillad adgang til hele netværket.

På SE/30'eren:
Brug den PPP opkobling, du normalt ville bruge, hvis du skulle ringe op via
modem (Open Transport ARA/FreePPP eller lign). Tildel den anden IP adresse
manuelt og sæt den til at ringe op via en direkte linie.

Hastigheden på SE/30 bliver som hvis den havde adgang til et hurtigt modem.

Kjeld

Fra : walther

Dato : 14-12-01 10:02

In article <3C19B663.E3D48CB@REMOVEcetus.dk>, <mail@REMOVEcetus.dk>
wrote:

> [...]
> manuelt og sæt den til at ringe op via en direkte linie.
>
> Hastigheden på SE/30 bliver som hvis den havde adgang til et hurtigt modem.

Det lyder nemt, det vil jeg lige prøve en af dagene....

tusind tak,
walther