Mere om køb af firma
Fra : Steen Poulsen

Dato : 13-12-01 08:54

Hej igen gruppe

Jeg har i går aftes talt med min kæreste omkring dette at købe at firma.

Facts.
Jeg har et barn fra tidligere forhold, min kæreste har også et barn fra
tidligere forhold, og nu har vi så et barn sammen.

Spørgsmål:
Hvis jeg ( det er mig som sætter underskriften på firma købet/anparterne )
nu skulle være så uheldig at stille træskoene før tid er, hvordan så med at
arve?
Vi har begge skrevet under på det lån som er taget for at kunne købe
firmaet, skal vi så også begge skrive under for at hun bliver sikret så
meget som muligt?
Jeg er godt klar over at jeg uden videre kan testemantere halvdelen til
hende og hvis vi gifter os en del mere vist nok 50% + 25% + 8%, er det at
gifte os den mens sikre metode at sikre hinanden på, eller kan man oprette
et juridisk dokument som beskriver at en evt. værdi af firmaet skal bruges
til at betale en mulig gæld af i en pengeinstitut, før arvereglerne træder i
kraft?

Fra : Christian Andresen

Dato : 13-12-01 08:52

Smut ned på rådhuset, 10 min og I burde være sikret.

I behøver jo ikke fortælle nogen det.

Christian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:55

Steen Poulsen wrote:

> [...]
> nu skulle være så uheldig at stille træskoene før tid er, hvordan så med at

Er i fælles, eller kun delvis ?

Du køber, - er ejer, og du har lokket hende til at betale,
fed fidus

Næ, gå til en kompetent rådgiver, evt. en advokat, bedst flere,
eller, som det korte svar før mit,
gå på rådhuset.

(Har også noget med testamente med modtagere, der ikke er omfattet
af samlivsregler, ca 2 -3 år, at gøre, så kan det være dyrt at få
en arv, - alm. skattepligt)

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Steen Poulsen

Dato : 14-12-01 00:43

"> Er i fælles, eller kun delvis ?
Fælles eller delvis af hvad ??: Jeg køber firma, vi stifter gæld for dette,
har boet sammen i omkring 4 år nu.

> Du køber, - er ejer, og du har lokket hende til at betale,
> fed fidus
Ja, ikk, jeg er også selv helt vild med ideen

> Næ, gå til en kompetent rådgiver, evt. en advokat, bedst flere,
> eller, som det korte svar før mit,
> gå på rådhuset.
Jeg kan godt se at det er lidt indviklet, så jeg må vel hellere spendere de
penge for at få ordnet forhold
og evt gifte os, selv om vi gerne ville have ventet til der var råd.

> (Har også noget med testamente med modtagere, der ikke er omfattet
> af samlivsregler, ca 2 -3 år, at gøre, så kan det være dyrt at få
> en arv, - alm. skattepligt)

Det er jo ret vildt, for vi er to anpartshavere som har lavet en
livsforsikring hver der begunstigere modparten, således at der er penge til
at betale den anden arvinger ud og undgå evt. medejere som ikke lever for
firmaet, men kun for at skore penge, hvis det da skulle komme til at gå så
godt

Må heller lige sige tak for de mange svar på de forskellige indlæg.