Kan man fratrække moms ved køb fra
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-12-01 23:21

Jeg vil købe en computer til at udvikle software på. Jeg vil måske gerne
købe en brugt, men kan man fratrække moms ved køb fra privat person?
Jeg har ikke noget hjemmekontor, men det er vist ikke nødvendigt for at
kunne fratrække momsbeløbet, vel?
Det går mere på at kunne overbevise skattevæsenet om brugen, ikke sandt?

Mvh. Poul

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-12-01 08:30

Du kan kun fratrække moms, hvis der på regningen er specificeret moms, så
svaret er nej - desværre. Jeg har tit været i den samme situation, men
brugte genstande er ikke så attraktive for moms-registrerede, som de er for
private.

Hilsen
Uffe

Fra : Frank Johansen

Dato : 13-12-01 12:54

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B83D96E5.11BD%skovmand@mac.com...
> Jeg vil købe en computer til at udvikle software på. Jeg vil måske gerne
> købe en brugt, men kan man fratrække moms ved køb fra privat person?

Nej, for der er ikke moms ved køb fra private. Køber du derimod en ny
computer ved et momsregistreret selskab, kan du trække det fra.

> Jeg har ikke noget hjemmekontor, men det er vist ikke nødvendigt for at
> kunne fratrække momsbeløbet, vel?
> Det går mere på at kunne overbevise skattevæsenet om brugen, ikke sandt?

Lige nøjagtig.

--
Med venlig hilsen / With Regards

Frank Johansen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 18:56

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> [...]
> købe en brugt, men kan man fratrække moms ved køb fra privat person?
> Jeg har ikke noget hjemmekontor, men det er vist ikke nødvendigt for at

Det lyder som om du er ret usikker på skatte- og momsregler.

Så find en lokal revisor, der yder opstartshjælp, - det kan spare
dig for en masse bøvl, og aftaler du prisen på forhånd (og tag ikke
den billigste, hvis der er væsentlig forskel), men den person, du
føler harmonerer bedst med dine synspunkter.
De lokale erhvervskontorer har ofte iværksætter kurser, de revisorer
der anvendes til det kan være en udmærket indgang.

> Det går mere på at kunne overbevise skattevæsenet om brugen, ikke sandt?

Det kommer langt senere, op til 3 år efter du har afleveret dit
regnskab og selvangivelse, så også her, er god rådgivning "guld" vær.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy