Kan i hjælpe ?
Fra : Tina Madsen

Dato : 08-01-01 15:58

Kære gruppe !

Det kan godt være at det er mig der er noget galt med. Eller måske skal man
bare se filmen mere end en gang. Men jeg var i Biografen iaftes og se
Unbreakable. Det var en meget spædende film - men helt ærligt, jeg er ikke
helt sikker på at jeg fatter slutningen. Godt nok er jeg blondine, men
alligevel

Er der ikke en venlig sjæl som har sef filmen, der kan hjælpe mig lidt på
vej ??

Mange hilsner fra

Tina Madsen

Fra : Don G.

Dato : 08-01-01 23:33

"Tina Madsen" <tina@dolk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Unbreakable. Det var en meget spædende film - men helt ærligt, jeg er ikke
> helt sikker på at jeg fatter slutningen. Godt nok er jeg blondine, men

Helt ok. I skal da også have lov til at komme i biffen

> Er der ikke en venlig sjæl som har sef filmen, der kan hjælpe mig lidt på
> vej ??

I slutningen da David Dunn (Bruce Willis) kommer ned i Elijah Price's
(Samuel Jackson) kontor og rører ved Elijah, genser han de katastrofer som
EP hele tiden omtaler i filmen: Flyet der eksploderer, hotellet der brænder
og toget der afspores. Som du nok har lagt mærke til inden slutningen, ser
DD i en slags flashbacks hvad folk har lavet af ugerninger når han rører dem
(manden med camouflagejakken der har en sølvfarvet pistol med sort skæfte;
skraldemanden der har taget fanger og skudt manden i huset; osv.). Ergo: Når
han ser alle ulykkerne igen da han rører ved EP, må det betyde at det er EP
der har forårsaget alle ulykkerne! Faktisk ser man også helt konkret i det
sidste af de føromalte "flashbacks" at EP kommer gående ud fra førerhuset
(hedder det virkelig det?) på tog nr. 177 og en af togpersonalet råber efter
ham at han ikke har adgang dertil. Da denne sandhed går op for DD, kigger
han rundt i EP's arbejdsværelse og ser avisudklip fra alverdens ulykker og
dingenoter/elektronisk isenkram der angiveligt kunne være farlige i kyndige
hænder.
Og EP lader forstå at han kun har udført alle disse ugerninger for at bevise
sin teori om at der findes mennesker der har evner eller fysik udover det
normale, hvor EP selv er modsætningen pga. af hans skrøbelige krop. EP har
sågar tårer i øjnene da han omtaler ofrene for ulykkerne. Dvs. at alle de
hersens tegneseriereferencer (det klassiske plot m. good vs. evil) gennem
hele filmen lige pludselig bliver bevist: Der er en evig tvist mellem det
gode og det onde og som Samuel Jackson siger til Bruce Willis ved et af
deres første møder: "We are both on the same curve, but in different ends".
Det ses bla. ved at: DD er fysisk stærk, EP er fysisk svag, men de er begge
angst for vand.
Altså-altså: DD er helten og EP skurken.

....nå, det er sq da ved at blive til en hel roman det her
Jeg synes iøvrigt at filmen skuffede, og især slutningen med tekststykkerne,
var da helt vild plat. Se den på video en dag hvor Pitch Black er udlejet

Mvh. Don G.
www.don-g.dk

Fra : Nils

Dato : 09-01-01 07:57

"Don G." <news@don-g.dk> wrote in message
> Jeg synes iøvrigt at filmen skuffede, og især slutningen med
tekststykkerne,
> var da helt vild plat.

Jeg synes det ville have været et god slutning uden den afsluttende tekst,
som virker fuldstændig malplaceret og ødelægger en ellers åben slutning. En
af mine venner så filmen som preview for flere måneder siden, og der var
teksten ikke sat ind. Det er tydeligvis blevet gjort grundet prøvepublikums
reaktioner. Måske DVDen vil indeholde begge slutninger?

Fra : Don G.

Dato : 09-01-01 09:34

"Nils" wrote...
> [...]
prøvepublikums
> reaktioner. Måske DVDen vil indeholde begge slutninger?

....eller hvad med "Directors Cut"?
Men et glimrende eksempel du giver på at hollywood lægger for meget under
for deres testscreenings. Det er synd at hele verden skal trækkes med en
flok amerikaneres halvdårlige smag og moraler. Øv.
forstil dig at man havde lavet preview på Festen eller Idioterne for et
testpublikum i USA, og så derefter rettede filmen til... *brrr*

Mvh. Don G.
www.don-g.dk